Jernbane måske ved at blive genetablere .. (Generelt)
http://www.sn.dk/kalundborg/forening-vil-genetablere-nedlagt-togforbindelse/artikel/442036
læs selv mere.... vi taler vestsjælland, gørlev..
http://www.sn.dk/kalundborg/forening-vil-genetablere-nedlagt-togforbindelse/artikel/442036
læs selv mere.... vi taler vestsjælland, gørlev..
af Fysikeren, 15/10 2014, 17:58 (3482 dage siden) @ glade-koege
http://www.sn.dk/kalundborg/forening-vil-genetablere-nedlagt-togforbindelse/artikel/442036
læs selv mere.... vi taler vestsjælland, gørlev..
Interessant, men studser mest over prisen på 1 mio. kr. pr. km. Det er ret lavt sammenlignet med, hvad man vurderer en total renovering af Grindstedbanen koster. Sidstnævnte blev sammenlignet med en nybygning fordi skinner osv. skal totalfornyes, men det er jo også tilfældet her på Sjælland (da der jo ikke er nogen skinner i forvejen).
En nybygning koster ca. 30-40 mio. kr. pr. km i åben land, hvis man ser "listepriser" i andre rapporter (f.eks. undersøgelsen for ny banen Aarhus-Galten-Silkeborg).
af Svend, 15/10 2014, 18:37 (3482 dage siden) @ Fysikeren
Interessant, men studser mest over prisen på 1 mio. kr. pr. km. Det er ret lavt sammenlignet med, hvad man vurderer en total renovering af Grindstedbanen koster.
De må bedst selv kunne svare på, hvordan de er havnet på dette (runde) beløb pr km, men måske man ikke regner arbejdslønnen med og at man har gratis adgang til maskiner samt anvendelige sveller og skinner.
--
Svend
af Bent Larsen, Kalundborg, 15/10 2014, 20:24 (3482 dage siden) @ Svend
Hej
Ja det er både på forsiden og inde i avisen, det er længesiden at de første rygter om evt. forlængelse af banen kom frem. vikingeskibet er ved at blive bygget Fugledegård er der, men der kommer ikke krydstogt skibe 2015.
VH
Bent Larsen
af KimC, 15/10 2014, 21:52 (3481 dage siden) @ Fysikeren
Der er vel forskel på en veteranbane med lav hastighed, relativt lavt akseltryk, og lavt kørselsvolume, og en helt nyanlagt bane.
Feks ved skinnerne kan man genanvende skinner der er udskiftet andetsteds på grund af slid, men ikke er faldet for kassationsgrænsen. Kørselsomfanget på veteranbaner er ikke af en karakter der giver nævneværdigt skinneslid, for hvor mange veteranbaner har timedrift ugen igennem, året rundt?
af Fysikeren, 15/10 2014, 21:59 (3481 dage siden) @ KimC
Der er vel forskel på en veteranbane med lav hastighed, relativt lavt akseltryk, og lavt kørselsvolume, og en helt nyanlagt bane.
Naturligvis er der det, men det foranlediger jo lidt til spørgsmålet, om det er materialer eller arbejdet der koster ved et sådan genanlæg af et spor. Men jeg ikke lade være med at tænke på, hvad det mon ville koste at lave et spor i "trafikal kvalitet" hele vejen fra Høng til Værslev ;)
Feks ved skinnerne kan man genanvende skinner der er udskiftet andetsteds på grund af slid, men ikke er faldet for kassationsgrænsen. Kørselsomfanget på veteranbaner er ikke af en karakter der giver nævneværdigt skinneslid, for hvor mange veteranbaner har timedrift ugen igennem, året rundt?
Pointen med, at man kan bruge brugte skinner giver mening, men at de bliver mindre slidt giver vel kun en besparelse på det løbende vedligehold, ikke anlægsomkostningerne?
af UTJ, 15/10 2014, 22:43 (3481 dage siden) @ Fysikeren
Der er nok gode erfaringspriser at hente hos disse:
http://www.gotlandstaget.se/
af Holger Sørensen, Hedehusene, 16/10 2014, 17:42 (3481 dage siden) @ UTJ
Ja de kan derovre, både med det ene og det andet.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Rask Ingemann Lambertsen, 15/10 2014, 22:00 (3481 dage siden) @ glade-koege
Jeg var med Vestsjællands Veterantog i Gørlev 03/07-2014, så jeg bringer lige nogle billeder.
Værslevstien begynder her:
Set fra vejen i den anden retning: VNJ M2 + LNJ M4 ved den tidligere stationsbygning. TV2 Øst var med og foretog nogle optagelser.
Fra et sted ca. ud for den tidligere stationsbygning, et kig mod Værslevstien, der ligger i forlængelse af sporet til venstre, hvor Vestsjællands Veterantog har et par arbejdskøretøjer holdende.
Tilgroede sporarealer kan man se flere andre steder i landet også, men her er det ikke det samme. Her giver det nærmest indtryk af, at de lokale omfavner banen.
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
af hjeriksen , Brobyværk - Fyn - Danmark, 18/10 2014, 20:10 (3479 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen
Fra vore redningsforsøg på baner på Fyn kan man sige at 16 km skinner koster 80,0 mill kr hvis Banedanmark skal udføre og prissætte et tilbud fra en prof jernbane entreprenør efter en gennemgang af strækningen koster lige under 7,0 mill
Man skal derfor tage anlægssummer med et gran salt----