Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af Christian_3120@hotmail.com, 6/2 2011, 07:29 (4828 dage siden)

Hej :)
Håber i kan hjælpe mig :)
Min far har fortalt mig at da han arbejdede på Esbjerg Havn som ung væltede et Rangerlokomotiv og det skulle vist nok have været en grøn MH. jeg er ikke sikker men det kan også godt være at en af rangerfolkene omkom under ulykken.
Er der nogen som kan bekræfte historien? nogen der ved hvilken MH det var, hvis det var en MH? og hvornår ulykken skete? måske et billede? :) jeg tror det har været engang i midten af 70`erne.
Hilsen Christian

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af MHsøhus, 6/2 2011, 16:42 (4828 dage siden) @ Christian_3120@hotmail.com

Hej Christian.

Det var MH 346, 16/8-1975 og en portør omkom. Ingen billeder:-|

Mvh. Martin

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af E Nielsen @, 6/2 2011, 17:52 (4828 dage siden) @ MHsøhus

hej martin

sjov hvor du har disse oplysninger fra ?
jeg har selv været stationsbetjent i esbjerg også i 1975 da det skete.

men jeg har aldrig siden set noget stå i jernbanebøgerne om hvilken MH det var.


EN

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af MHsøhus, 7/2 2011, 08:02 (4827 dage siden) @ E Nielsen

Fra en toganmeldelse omkring transporten af MH 346 til Århus med 25 km/t d. 17/8-1975;-) Fragtet af MY 1103 og med MO 1824 på slæb.

Mvh. Martin

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af Anders Madsen, 7/2 2011, 08:20 (4827 dage siden) @ MHsøhus

Jeg stødte på denne lille notits:

"15. august: Esbjerg Havn. En 39-årig portør blev i dag dræbt, da han blev klemt under et Mh-lokomotiv, der væltede under rangering på terrænet. Årsagen formenes at være et defekt sporskifte".

Kilde: "Jernbane-Bladet" nr. 9 / september 1975

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af Christian_3120@hotmail.com, 6/2 2011, 17:55 (4828 dage siden) @ MHsøhus

Tak for svar :)
Min far var arbejdede nemlig sammen med en anden der nede, som gik hen til MH`en for at se hvad der var sket, og der var nemlig en død mand som havde stået ude på rangertrin, personen der styrede MH`en overlevede og var vidst helt chokeret da han kom hen til MH`en.
hilsen chr :D :D :D :D

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af Christian_3120@hotmail.com, 6/2 2011, 18:06 (4828 dage siden) @ E N

nej, han arbejdede vist ved et maskinværksted eller sådan noget, og så en dag fik han øje på MH`en som var væltet, og ville løbe hen til den men hans ven / kollega sagde han skulle blive, også løb vennen/kollegaen der hen i stedet for.
hilsen chr.

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af Christian_3120@hotmail.com, 6/2 2011, 18:15 (4828 dage siden) @ EN

Ja, jeg har stor interesse for alle lokomotiver :D :D også MH, der er bare næsten ikke nogen tilbage af dem :(

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af sfj som ikke gider logge sig på... @, 6/2 2011, 18:25 (4828 dage siden) @ Christian_3120@hotmail.com

Hej Christian!

Er det ikke nok at Struer klubben har 2 og JBM har 2? Flere af dem kan enda også kører. Ellers sytes jeg det var syndt for Portøren. Han gjorde jo bare sit arbejde....:-(

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af KimC, 7/2 2011, 02:40 (4827 dage siden) @ Christian_3120@hotmail.com

Dengang blev der rangeret mere "råt" end det man ser i dag. Jeg har heller ikke indtryk af at DSB havde nogen velformuleret alkoholpolitik den gang.
Da jeg jagtde Mo vogne i starten af 80'erne rangerede der en Mh rundt på godssporene og den kørte som en arrig tyr der nærmest prøvede på at smadre godsvognene. Udstyret med koblingsautomat kunne man lave ræveslag - og gjorde det.
DSB bladet kørte kampanger i DSB bladet rettet mod rangerpersonalet. Der var bl.a. et billed af et hoved (med hjelm) placeret mellem to puffere, og teksten "hvem tor du er stærkest?"

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af steen møller jensen, 7/2 2011, 17:11 (4827 dage siden) @ KimC

ja meget apropo . som gammel kalundbogknægt og som dreng i en lokofører familie har jeg hele min barndom (er fra 73) haft min gang ved banen og dengang da der var seriøst med gods i kalundborg var bragene fra stød rangering heller ikke noget der var uvant :o))

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af Christian_3120@hotmail.com, 8/2 2011, 08:14 (4826 dage siden) @ steen møller jensen

Tak for de mange gode svar :D :D

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 11/2 2011, 06:00 (4823 dage siden) @ KimC

Udstyret med koblingsautomat kunne man lave ræveslag -

Det udtryk synes jeg ikke at have hørt før.. Hvad dækker det helt præcist over??

--
[image][image][image]

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af Per Sørensen, 15/2 2011, 18:50 (4819 dage siden) @ K.B.Andreasen

Jeg vil prøve at forklare "Ræveslag":
Normalt kan rangermaskinen sætte vogne ind på læssespor ved at køre ind og stille dem.
Hvis læssesporene ligger den anden vej, og der ikke er mulighed for omløb, må maskinen trække vognene igang og derefter slippe (afkoble) dem, hvorefter de kører af sig selv i samme retning som maskinen. Maskinen accelererer og passerer et sporskifte, der efter passage lægges om.
Efter frispor bremser maskinen og vognene ruller ind på det andet spor.
Maskinen er nu på den anden ende af vognene.
I gamle dage løsnede man koblingen mest muligt og en rangist eller "lænker" løb imellem maskinen og første vogn, altså inde imellem pufferne, mens maskinen kørte forholdsvist langsomt. På et tidspunkt bremsede føreren lidt, der blev koblet af, hvorefter maskinen kørte fra vognene med manden hængende på pufferplanken. Derefter igen maskine og vogne ind på hvert sit spor.
Dette krævede ekstrem agtpågivenhed fra alle deltagere, men der skulle ikke meget til for at falde og blive kørt over. Det var vist også forbudt.
Den rigtige måde i gamle dage var at bruge et stærkt halvlangt reb, hvorefter afstanden imellem F'eren og vogne kunne blive så stor, at der kunne skiftes spor imens stammen passerede.
Her skulle man dog passe på at rebet ikke fik fat i noget!

Da den fjernstyrede kobling blev indført på bl.a. MH, kunne den bruges til "Ræveslag".

Håber du forstod denne tågede forklaring, der nok burde være tegnet.

Venligst

Ped

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 16/2 2011, 04:06 (4818 dage siden) @ Per Sørensen

Mange tak :-) Det var en ganske god beskrivelse. Har nok egentlig haft kendskab til metoden, men haft afskrevet den som værende brugt, netop pga. det sikkerhedsmæssige. Men som på så mange andre arbejdspladser så bliver sikkerheden i nogle tilfælde tilsidesat i større eller mindre grad for at lette arbejdsgangen. Nogle gange mere officielt end andre :-|
Men tak for en fin beskrivelse, så fik jeg da placeret det begreb, man lærer hele tiden :-)

--
[image][image][image]

Rangerulykke Esbjerg hvornår?

af Svend, 16/2 2011, 06:07 (4818 dage siden) @ Per Sørensen

Hvis læssesporene ligger den anden vej, og der ikke er mulighed for omløb, må maskinen trække vognene igang og derefter slippe (afkoble) dem, hvorefter de kører af sig selv i samme retning som maskinen. Maskinen accelererer og passerer et sporskifte, der efter passage lægges om.
Efter frispor bremser maskinen og vognene ruller ind på det andet spor.
Maskinen er nu på den anden ende af vognene.

Denne måde at rangere på har jeg også oplevet på en privatbane, når der skulle løbes om med skinnebusmateriel.

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak