Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Mere fra den gamle skuffe

af Per Hauberg, 8/2 2011, 21:31 (4835 dage siden)

[image]

Værs'go': En meget ung Mr Rolleiflex på tur - skal vi gætte på ca 1970 ?
Manden, hvis diskrete signatur står på en lang række af dette forum bedste billeder... Hvem er mon det ? :-D

vh

Per

Avatar

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af Per Hauberg, 8/2 2011, 21:41 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

[image]

Her har jeg været så flabet at pille stationsskiltet ned fra masten på perron to; men det skulle vel næppe forhindre nogen af jernbanen.dks skarpsindige brugere i at fortælle, hvad det er for en ubetjent endestation, vi befinder os på. -Nogen kan måske ligefrem genkende de tre betydelige jernbanepersonligheder - to tilrejsende og een lokal...?? :-D

Avatar

Mere fra den gamle skuffe -Foto 3

af Per Hauberg, 8/2 2011, 22:08 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

[image]

Så siger vi godt nytår !
Jeg kan selvfølgelig ikke huske årstallet, men jeg kan ihvertfald huske, at det var tilpas sent på eftermiddagen nytårsaften til at der lød svære eder og forbandelser fra de arme hjælpevognsfolk, der lige havde sat næsen op efter kogt torsk eller hva' den nu skulle stå på til årets sidste fest.
Kudsken på 1421 ville sikkert også gerne hjem at fejre nytår, så det gik ret kvik på vej til hus, da skiftet blev drejet under ham, og der blev et værre rod, incl. lidt bøjede skinner, som gjorde højtidens trafik på Århus H en smule anstrengt, selvom det gik imponerende hurtigt med at få kæmpen op og væk.

Avatar

Mere fra den gamle skuffe -Foto 4

af Per Hauberg, 8/2 2011, 22:16 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

[image]

Århus H, sommeren 1972 - Fine, nye maskiner på stribe.
Jeg gætter på, det er 330 (Nordpilen) i spor 2, og ankommende maskiner af 330 hhv. 331 i spor 1 på vej i hus.

Avatar

Foto 5 - Ren perron, eller der vanker stokkeslag !

af Per Hauberg, 8/2 2011, 22:36 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

[image]

Visse privatbanestyrelser havde helt op i halvfemserne et specielt talent for at "holde personalet til".
Rengøringskonen havde mere lyst til at plage de rejsende med sit betleri, men den altid årvågne trafikinspektør har stokken parat, og sørger for, at der bliver bestilt noget :-D

Avatar

Foto 6 - Apropos Trafikinspektør

af Per Hauberg, 8/2 2011, 22:52 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

[image]

P-risten, Århus H, engang i halvfemserne: Anden plads' varmestue, dagen før nedrivningen. -Gutterne havde alligevel ikke tid til at sidde dér og holde varmen, efter at deres MH var blevet til en Köf. -Det tog lige med eet dobbelt så lang tid at slæbe de tunge stammer til perron.
Hytten blev selvfølgelig opkaldt efter manden, der sparede den bort.
(Nej, Ove - skriften og stilen ligner, -men det var ikke mig !) :-P

Avatar

Foto 7 - Krydsning i ???

af Per Hauberg, 8/2 2011, 23:07 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

[image]

Kom så, venner - Hvad har vi her ??
Billedet, som er fra efteråret 1995, har et tog tilfælles med foto 5 - men hvor er vi ?

Foto 7 - Krydsning i ???

af ts_dk, 9/2 2011, 03:07 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

[image]

Kom så, venner - Hvad har vi her ??
Billedet, som er fra efteråret 1995, har et tog tilfælles med foto 5 - men hvor er vi ?


Vi er i Beder, imellem Aarhus og Odder.

Hilsen Thomas :-)

Foto 7 - Krydsning i ???

af morten t, beder, 9/2 2011, 03:11 (4835 dage siden) @ ts_dk

Ja Beder St. nu Beder T før man ødelagde muligheden for krydsning.

Foto 7 - Krydsning i ???

af ts_dk, 9/2 2011, 03:22 (4835 dage siden) @ morten t

Ja Beder St. nu Beder T før man ødelagde muligheden for krydsning.

Ja desværre blev den "nedgraderet" til et T.

Nogen der kender historien bag det?

Kunne forestille mig, at det havde noget at gøre med at krydsningsmuligheden sjældent blev brugt efter lukningen af FDB i Viby og at der derefter ikke blev kørt gods på banen?


Hilsen Thomas

Foto 7 - Krydsning i ???

af Ove Nygaard @, Fredericia, 9/2 2011, 03:47 (4835 dage siden) @ ts_dk

Ja Beder St. nu Beder T før man ødelagde muligheden for krydsning.


Ja desværre blev den "nedgraderet" til et T.

Nogen der kender historien bag det?

Kunne forestille mig, at det havde noget at gøre med at krydsningsmuligheden sjældent blev brugt efter lukningen af FDB i Viby og at der derefter ikke blev kørt gods på banen?


Hilsen Thomas

Ja, krydsningen foregik i Beder - det berømte kastanjetræ ses bag ved stationsbygningen. Katanjetræet var et udmærket sted, hvor togrevisoren kunne "stå lidt i læ", før han/hun entrede toget for service/kontrol.:-D
Og historien bag omdannelsen:

Ved etablering af nyt fjernstyrings- og sikringsanlæg på Odderbanen i 2002, var der af de bevilgende myndigheder stillet et beøb til rådighed, som ikkemåtte overskrides. Derfor blev projektet gennemført inden for bevillingsrammen ved, at Sletvej (krydsningsstation), som ligger meget tæt på Tranbjerg og Beder, som ligger tæt på Mårslet og Malling, blev fjernet. De ville hver for sig have fordyret projektet "med en jetjager". Under etablering af det nye sikringsanlæg, som tog 14 dage i januar 2002 og var afsluttet til tiden, blev der kørt en "nødkøreplan" med næsten samme frekvens som den eksisterende køreplan, idet Sletvej og Beder blev opretholdt som krydsningsstationer og toggangen afviklet ved "radiodirigeret trafikafvikling". Trafikken blev afviklet næsten rettidigt, idet der dog opstod ret store forsinkelser den sorte fredag, hvor endestationen Odder blev koblet på sikringsanlægget. Tænk lidt over, hvorledes anlægsændringer i dagens Danmark påvirker trafikafviklingen.:-( Efter færdiggørelsen af sikringsanlægget og den senere etablering af krydsningsmulighed på Aarhus (H), er der på Odderbanen, som nu står foran samdrift med Grenaabanen, i gennemsnit under 5 km mellem krydsningsstationerne. Det er den tætteste beliggenhed mellem krydsningsstationer på nogen enkeltsporet bane i Danmark, når lige bortses fra Nærumbanen, hvor særlige forhold og køreplan gør sig gældende, og netop denne (opretholdte) tætte beliggenhed sikrer fleksibel trafikafvikling også under forsinkelser.

Bedste hilsener til alle Odderbaneinteresserede:-)

Ove

Foto 7 - Krydsning i ???

af ts_dk, 9/2 2011, 04:51 (4835 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej Ove,

Takker for det fyldestgørende svar.

Er selv "Beder knægt" og har fulgt odderbanens udvikling igennem de sidste 3 årtier :-D

Hilsen Thomas

Foto 6 - Apropos Trafikinspektør

af Ole M. Nielsen ⌂, 9/2 2011, 04:36 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

[image]

P-risten, Århus H, engang i halvfemserne: Anden plads' varmestue, dagen før nedrivningen. -Gutterne havde alligevel ikke tid til at sidde dér og holde varmen, efter at deres MH var blevet til en Köf. -Det tog lige med eet dobbelt så lang tid at slæbe de tunge stammer til perron.
Hytten blev selvfølgelig opkaldt efter manden, der sparede den bort.
(Nej, Ove - skriften og stilen ligner, -men det var ikke mig !) :-P

Der har jeg tilbragt mange timer - ikke mindst på langs !!

Efter sigende var væggene isoleret med kapsler, og det var bl.a. grunden til at den blev fjernet. Jeg tror faktisk at det allerede var i slutningen af 80'erne at den forsvandt.

Foto 5 - Ren perron, eller der vanker stokkeslag !

af Torben Villumsen, Odder, 9/2 2011, 09:03 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

Hej.

Ja det var tider dengang hvor det var muligt at kører "Monsunekspressen" mellem de ordinære tog på Odderbanen. så vidt jeg husker kørte man i hele Århus Festuge det år.

Det var et af eller begge pædagogsem. i Århus der stod for set uppet i toget, mens MHVJ stillede med materiel og mandskab.
Jeg var selv togfører på flere af togene.

Med venlig hilsen

Torben Villumsen

Mere fra den gamle skuffe -Foto 3

af Ole M. Nielsen ⌂, 9/2 2011, 04:29 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

[image]

Så siger vi godt nytår !
Jeg kan selvfølgelig ikke huske årstallet, men jeg kan ihvertfald huske, at det var tilpas sent på eftermiddagen nytårsaften til at der lød svære eder og forbandelser fra de arme hjælpevognsfolk, der lige havde sat næsen op efter kogt torsk eller hva' den nu skulle stå på til årets sidste fest.
Kudsken på 1421 ville sikkert også gerne hjem at fejre nytår, så det gik ret kvik på vej til hus, da skiftet blev drejet under ham, og der blev et værre rod, incl. lidt bøjede skinner, som gjorde højtidens trafik på Århus H en smule anstrengt, selvom det gik imponerende hurtigt med at få kæmpen op og væk.

Datoen var 31/12-1987 og den dag var der virkelig "PEP" i personalet i Post 5 !!

Mere fra den gamle skuffe -Foto 3

af Georg Schmidt, 9/2 2011, 04:44 (4835 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Han er nu sjov ham Per, det er altid godt med noget "PEP" i trafikken, dennegang kom den bare i det HELT forkerte spor.:-D :-D

Mere fra den gamle skuffe -Foto 3

af BB, 9/2 2011, 06:44 (4835 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej

Hvilke MT nr er det man ser komme med hjælpevogn ??


BB

Avatar

Mere fra den gamle skuffe -Foto 3

af Per Hauberg, 11/2 2011, 23:22 (4832 dage siden) @ BB

Hej

Hvilke MT nr er det man ser komme med hjælpevogn ??


BB


Det er MT 163.

vh

Per

Avatar

Mere fra den gamle skuffe -Foto 3

af Per Hauberg, 11/2 2011, 23:18 (4832 dage siden) @ Ole M. Nielsen


Datoen var 31/12-1987 og den dag var der virkelig "PEP" i personalet i Post 5 !!

"Dét var der. -Og som der da blev bandet !"

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af Ole M. Nielsen ⌂, 9/2 2011, 04:33 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

[image]

Her har jeg været så flabet at pille stationsskiltet ned fra masten på perron to; men det skulle vel næppe forhindre nogen af jernbanen.dks skarpsindige brugere i at fortælle, hvad det er for en ubetjent endestation, vi befinder os på. -Nogen kan måske ligefrem genkende de tre betydelige jernbanepersonligheder - to tilrejsende og een lokal...?? :-D

Vi er jo nået til Grenå, og en af de "indfødte" (ham med cyklen) får nyheder fra det store udland.
Hvad mon de to "pæne herrer" har i poserne ?

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af Krüger, 9/2 2011, 07:18 (4835 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Den tohjulede er stadigvæk i drift...

Avatar

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af Per Hauberg, 9/2 2011, 10:06 (4835 dage siden) @ Krüger

Den tohjulede er stadigvæk i drift...


-Det er kolonihaven på den anden side af sporene måske også...?

Hils Viggo, hvis du render på ham.

vh

Per

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af Bjarne Nielsen @, Grenaa, 9/2 2011, 11:46 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

ja der var jo engang der var kolonihavehuse der nu er der bare en ø og nogle dyre huse

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af Georg Schmidt, 9/2 2011, 07:32 (4835 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Jeg tror, at jeg er meget enig med ham i midten med cyklen og ham fra Varde, at det er nogle ganske pæne ungdomsbilleder. :-D :-D :-D

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af JJ, 9/2 2011, 05:19 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

Grenå station

JJ

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af Svend, 9/2 2011, 07:57 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

Manden i midten (på cyklen) kunne være Viggo ......

--
Svend

Avatar

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af Per Hauberg, 9/2 2011, 10:08 (4835 dage siden) @ Svend

Manden i midten (på cyklen) kunne være Viggo ......


Og er det i dén grad - personligt selv - direkte fra indsats i kolonihaven. :-)

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af Svend, 9/2 2011, 17:23 (4834 dage siden) @ Per Hauberg

Manden i midten (på cyklen) kunne være Viggo ......

Og er det i dén grad - personligt selv - direkte fra indsats i kolonihaven. :-)

Nogen må huske at få optaget hans (røver)historier fra København, Århus og Djursland - fortalt af ham selv :-)

--
Svend

Avatar

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af Per Hauberg, 9/2 2011, 19:30 (4834 dage siden) @ Svend

"Ser I, børnlille. -Dengang jeg var togleder for S-togene henne i København, da var der jernbaner til - og jernbanemænd. -Nu skal I bare høre..."

Citat (næsten ordret): V D Rasmussen :-D

vh

Per
Citatfusker

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af Krüger, 9/2 2011, 20:09 (4834 dage siden) @ Per Hauberg

Jow, jow.... Kan høre det for mig.
Men Per, der findes også gode og meget muntre historier om dine egne meritter.
Vi er jo heldigvis nogle, der har oplevet dig "Live" i Inspektionen og i Post 5 og det glemmer vi ikke foreløbigt.
Dine sjove indslag trækker stadig smilebåndet ud til maximum.

Avatar

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af Per Hauberg, 10/2 2011, 10:11 (4834 dage siden) @ Krüger

Naah - der kan man se.....
Ikt, ja - men Post 5 havde jeg ikke lov til at føre mig frem i.
Jeg har haft fornøjelsen af een eneste dag derude, da PE Styring Ar havde et udmærket tiltag med at lade os få indsigt i kollegernes arbejde, hvor Kaj Juhl kastede mig på hovedet ud i at "lege" fungerende på Århus H - men det er også alt. Det var en rigtig god dag, iøvrigt :-)

Det folk måske husker fra min tid på Inpektionskontoret er nok, at det kunne gå lidt overmuntert til i ledige stunder - til gengæld synes jeg også, vi var skidegode til at "tage fra", når himmel og helvede stod i eet en fredag aften, hvor toggangen sejlede mere end færgerne. -Det var så også sådanne dage, jeg mest holdt af mit job.

Jeg tror, jeg vil gå på jagt i gamle gemmer. Måske ligger der stadig lidt beviser for de mærkvædigheder, der indimellem opstod.

vh

Per

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af Svend, 10/2 2011, 09:06 (4834 dage siden) @ Per Hauberg

"Ser I, børnlille. -Dengang jeg var togleder for S-togene henne i København, da var der jernbaner til - og jernbanemænd. -Nu skal I bare høre..."

Citat (næsten ordret): V D Rasmussen :-D


... på et pragtfuldt jysk som man taler (eller talte) på Grenå/Trustrup/Ebeltoft-egnen :-)

--
Svend

Avatar

Mere fra den gamle skuffe -Foto 2

af Per Hauberg, 10/2 2011, 10:12 (4834 dage siden) @ Svend

"... på et pragtfuldt jysk som man taler (eller talte) på Grenå/Trustrup/Ebeltoft-egnen"

å' a' æ' fra Balle :-P

Mere fra den gamle skuffe

af Georg Schmidt, 9/2 2011, 07:43 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

Husker I disse styrevogne? Børnene kæmpede om pladsen, hvor man kunne styre det hele. Sad der en sur moster var det hele ødelagt.Billeder fra Nordhavn og vanløse omkring 1968.
[image]
[image]
[image]
[image]
Vh
Georg

Mere fra den gamle skuffe

af Flemming Jakielski, Rødovre, 9/2 2011, 12:17 (4834 dage siden) @ Georg Schmidt

Husker I disse styrevogne? Børnene kæmpede om pladsen, hvor man kunne styre det hele. Sad der en sur moster var det hele ødelagt.Billeder fra Nordhavn og vanløse omkring 1968.


Det er jo fra dengang vi var unge og smukke ! :-D

Nu er vi kun "og" !! :-(

Flemming J

Mere fra den gamle skuffe

af Peter H, Nærum, 9/2 2011, 10:53 (4835 dage siden) @ Per Hauberg

Hej

Man må da sige at personen på billedet er en pæn ung mand, i modsætning til den typiske jernbanefotograf, en vis Rikke udstilled her i forummet omkring nytår, eller hvornår det nu var...Det siger noget om Rikkes fordomme.

Ifølge Rikke var jernebanefotografer halvfede med grimt skæg og fedtet langt hår o.lign.

Hilsen
Peter:-)

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere
DSB MZ1436Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak