Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

'Næste stop...

af Niels, Aarhus, 15/12 2014, 19:40 (3421 dage siden) @ Johnni

Hej

Tja, måske er det lokomotivførernes stille protest mod et - i manges øjne mærkværdigt stop i Nyborg.
Toget vi taler om er det IC4 fremførte InterCityLyn 212, som jeg tager hver morgen fra Aarhus til Odense. Toget, der ofte omtales i højtaleren af togføreren som "Hurtiglynet" udgår fra Aarhus og holder på sin vej til Københavns Lufthavn kun i Vejle, Odense, Nyborg og København H. Det er med andre ord et tog, der er planlagt til at køre hurtigt Aarhus - Københavns Lufthavn med så få stop som muligt.
Jeg og mine medpendlere - for det er absolut et pendlertog - har tit talt om det besynderlige i at toget så netop holder i Nyborg og ikke f.eks. i Fredericia og Høje Tåstrup!
Og endnu mere besynderligt er det, at i "løvfaldsperioden" (okt - nov) holder toget ikke i Odense, men stadig i Nyborg, så jeg stakkel må op en halv time tidligere for at komme på arbejde i Odense;-)
Er der nogle af de kloge herrer her i forummet, der kan forklare, hvad det skyldes, at det er nødvendigt med dette stop i Nyborg. Det kan da ikke være af hensyn til, at der er mange rejsende fra/til Nyborg, da Nyborg jo - med al respekt - ikke er en by på størrelse med hverken Fredericia eller Horsens - og da slet ikke med Odense, som behændigt springes over i "løvfaldsperioden". Det stop man i denne periode sparer i Odense på grund af længere bremselængde for IC4 - og alt det vrøvl omkring dét, som ikke er emnet for min undren - kunne man i min optik da lige så godt spare i Nyborg.
Hvem har den gode forklaring på dette nærmest obligatoriske stop i Nyborg - den administrerende direktør bor vel ikke i Nyborg - eller hva' :-D ?

Venlig hilsen

Niels

--
Niels

'Næste stop...

af Svend, 15/12 2014, 19:49 (3421 dage siden) @ Niels

Hvem har den gode forklaring på dette nærmest obligatoriske stop i Nyborg - den administrerende direktør bor vel ikke i Nyborg - eller hva' ?

Søren Eriksen bor i Kerteminde ... mon ikke det hurtige lyntog fortsat standser i Nyborg af gammel vane ... ;-)

--
Svend

'Næste stop...

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 15/12 2014, 20:21 (3421 dage siden) @ Svend

Søren Eriksen bor i Kerteminde ... mon ikke det hurtige lyntog fortsat standser i Nyborg af gammel vane ... ;-)

Den forklaring er i hvert fald hørt før, nemlig at lyntoget begyndte at standse på Søren Eriksens foranledning, så han kunne tage netop det tog på arbejde.

'Næste stop...

af KimC, 15/12 2014, 21:30 (3421 dage siden) @ Henrik Hansen

Søren Eriksen bor i Kerteminde ... mon ikke det hurtige lyntog fortsat standser i Nyborg af gammel vane ... ;-)


Den forklaring er i hvert fald hørt før, nemlig at lyntoget begyndte at standse på Søren Eriksens foranledning, så han kunne tage netop det tog på arbejde.

Men så havde det vel næppe været et IC4 løb? Man havde sat noget bedre materiel på det løb.

'Næste stop...

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 15/12 2014, 21:37 (3421 dage siden) @ KimC

Søren Eriksen bor i Kerteminde ... mon ikke det hurtige lyntog fortsat standser i Nyborg af gammel vane ... ;-)


Den forklaring er i hvert fald hørt før, nemlig at lyntoget begyndte at standse på Søren Eriksens foranledning, så han kunne tage netop det tog på arbejde.


Men så havde det vel næppe været et IC4 løb? Man havde sat noget bedre materiel på det løb.

Nej, lyntoget blev fremført med IC3, IC4 har jo ikke i stand til at køre dengang Søren Eriksen blev direktør for DSB - og vel egentlig heller ikke da han forlod DSB. :-)

'Næste stop...

af JensenJ @, Fredericia, 16/12 2014, 10:45 (3420 dage siden) @ Henrik Hansen

Søren Eriksen bor i Kerteminde ... mon ikke det hurtige lyntog fortsat standser i Nyborg af gammel vane ... ;-)


Den forklaring er i hvert fald hørt før, nemlig at lyntoget begyndte at standse på Søren Eriksens foranledning, så han kunne tage netop det tog på arbejde.


Men så havde det vel næppe været et IC4 løb? Man havde sat noget bedre materiel på det løb.


Nej, lyntoget blev fremført med IC3, IC4 har jo ikke i stand til at køre dengang Søren Eriksen blev direktør for DSB - og vel egentlig heller ikke da han forlod DSB. :-)

For bilpendlere der bor udenfor Odense, og som skal med et tog mod København, er det i mange tilfælde hurtigere at køre bilen til Nyborg og parkere der, end at køre ind igennem Odense by til Odense station.

Bor man ude omkring Tommerup og trækker en linje ned mod Svendborg, er det øst for den linje hurtigere at køre til Nyborg og stige på toget.

Med venlig hilsen Jens

Avatar

'Næste stop...

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/12 2014, 11:21 (3420 dage siden) @ JensenJ

For bilpendlere der bor udenfor Odense, og som skal med et tog mod København, er det i mange tilfælde hurtigere at køre bilen til Nyborg og parkere der, end at køre ind igennem Odense by til Odense station

Og hvis ikke jeg husker forkert, er p-pladserne ved Nyborg station gratis - i modsætning til Odense.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

'Næste stop...

af Niels, Aarhus, 16/12 2014, 15:23 (3420 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

Tak for de mange gode forslag til at forklare mig, hvad årsagen til stoppet i Nyborg er.
Den med, at det er nemmere at tage toget fra Nyborg end fra Odense, når man bor syd for Odense er jeg helt med på - det fortæller mange af mine kolleger også.
Den med den administrerende direktør og gammel vane har jeg svært ved at tage alvorligt - er det virkelig rigtigt, at Søren Eriksen forlangte, at lyntogene til København skulle standse i Nyborg af hensyn til ham - og at de stadig gør det af den grund - det lyder altså for useriøst, men man bliver jo til stadighed overrasket:-P

Men det forklarer stadig ikke det fænomen, at toget i løvfaldsperioden ikke standser i Odense, men stadig i Nyborg. Der må trods alt være flere rejsende både til og fra Odense, end til og fra Nyborg.

Er det noget rent køreplansteknisk, som jeg ikke kan gennemskue, da jeg ikke har nogen anden forbindelse med DSB, end at jeg er pendler og interesserer mig for tog og alt hvad det medfører - hvis I forstår, hvad jeg mener ;-)

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

'Næste stop...

af Fysikeren, 15/12 2014, 20:02 (3421 dage siden) @ Niels

Hej

Tja, måske er det lokomotivførernes stille protest mod et - i manges øjne mærkværdigt stop i Nyborg.
Toget vi taler om er det IC4 fremførte InterCityLyn 212, som jeg tager hver morgen fra Aarhus til Odense. Toget, der ofte omtales i højtaleren af togføreren som "Hurtiglynet" udgår fra Aarhus og holder på sin vej til Københavns Lufthavn kun i Vejle, Odense, Nyborg og København H. Det er med andre ord et tog, der er planlagt til at køre hurtigt Aarhus - Københavns Lufthavn med så få stop som muligt.
Jeg og mine medpendlere - for det er absolut et pendlertog - har tit talt om det besynderlige i at toget så netop holder i Nyborg og ikke f.eks. i Fredericia og Høje Tåstrup!
Og endnu mere besynderligt er det, at i "løvfaldsperioden" (okt - nov) holder toget ikke i Odense, men stadig i Nyborg, så jeg stakkel må op en halv time tidligere for at komme på arbejde i Odense;-)
Er der nogle af de kloge herrer her i forummet, der kan forklare, hvad det skyldes, at det er nødvendigt med dette stop i Nyborg. Det kan da ikke være af hensyn til, at der er mange rejsende fra/til Nyborg, da Nyborg jo - med al respekt - ikke er en by på størrelse med hverken Fredericia eller Horsens - og da slet ikke med Odense, som behændigt springes over i "løvfaldsperioden". Det stop man i denne periode sparer i Odense på grund af længere bremselængde for IC4 - og alt det vrøvl omkring dét, som ikke er emnet for min undren - kunne man i min optik da lige så godt spare i Nyborg.
Hvem har den gode forklaring på dette nærmest obligatoriske stop i Nyborg - den administrerende direktør bor vel ikke i Nyborg - eller hva' :-D ?

Har ingen tal overhovedet, men noget siger mig at have læst et sted, at en del fynboer tager bilen til Nyborg og toget derfra. Dette skulle skabe et forstørret passagergrundlag i netop Nyborg.

'Næste stop...

af re20000, 15/12 2014, 22:04 (3421 dage siden) @ Niels

Hej

Jeg og mine medpendlere - for det er absolut et pendlertog - har tit talt om det besynderlige i at toget så netop holder i Nyborg og ikke f.eks. i Fredericia og Høje Tåstrup!

Er der nogen af jer, der har talt antallet af af/påstigere, eller sidder i bare og stener mens i samler kræfter til dagens tur i den gode gamle trædemølle?

Nold

'Næste stop...

af Fysikeren, 15/12 2014, 22:21 (3421 dage siden) @ re20000

Hej

Jeg og mine medpendlere - for det er absolut et pendlertog - har tit talt om det besynderlige i at toget så netop holder i Nyborg og ikke f.eks. i Fredericia og Høje Tåstrup!


Er der nogen af jer, der har talt antallet af af/påstigere, eller sidder i bare og stener mens i samler kræfter til dagens tur i den gode gamle trædemølle?

Fandt tal her: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/04%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikale...

'Næste stop...

af re20000, 16/12 2014, 03:37 (3420 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Jeg og mine medpendlere - for det er absolut et pendlertog - har tit talt om det besynderlige i at toget så netop holder i Nyborg og ikke f.eks. i Fredericia og Høje Tåstrup!


Er der nogen af jer, der har talt antallet af af/påstigere, eller sidder i bare og stener mens i samler kræfter til dagens tur i den gode gamle trædemølle?


Fandt tal her: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/04%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikale...

Nej, ikke for hele dagen, bare for det bestemte tog, vi diskuterer selvfølgelig.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak