Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mg i dobbelt træk

af KRistian @, S-toget, 10/2 2011, 11:12 (4834 dage siden)

Spottet kl 16 fra linje e.. Kørte ud til lufthavnen.. Fik desværre ikke de 2 sæt nr..

Mg i dobbelt træk

af JJ, 10/2 2011, 11:21 (4834 dage siden) @ KRistian

Det ses dagligt i L 18 og L47, dog over i det jyske er det på mode at køre IC3+MG når nu de går kolde.....

JJ

Mg i dobbelt træk

af jmp, 10/2 2011, 11:43 (4834 dage siden) @ JJ

Det går dog ikke helt efter planen ...

Tirsdag var L 47 aflyst og de to MG sneg sig tomme gennem Vejle 19:37 (næsten fire timer for sent).

Onsdag var L 47 bare en enkelt MG. Det var fordi L 18 med to MG var brudt ned i Odense. De kom tomme gennem Vejle 12:52 mod Århus.

I dag torsdag var L 47 to MF. På vandrørene forlyder det, at L 18 i dag nåede helt til København H, før det måtte opgive.

Og ja, både onsdag og torsdag har jeg set en MF slæbe en MG mod Århus.

Men ifølge DSB er der jo tale om et "kvalitetstog" ... ;-)

Jan

Mg i dobbelt træk

af FS7221, 10/2 2011, 12:33 (4834 dage siden) @ jmp

Det er da også kvalitet at de kan kobles sammen med MF.
Ingen har vel fået skrevet ind i kontrakten at de skal kunne køre HVER dag, hele tiden. De er trods alt fra Italien, så en god lang pause midt på dagen skal vel til.

Mg i dobbelt træk

af Henrik Hansen, Vejen, 10/2 2011, 12:40 (4834 dage siden) @ FS7221

Det er da også kvalitet at de kan kobles sammen med MF

Det taler til DSB fordel, at man var så forudseende at man fik IC4 med Scharfenberg kobling, således den kan koble med IC3.

Endnu smartere er det er de elektriske forbindelse er placeret 2 forskellige steder på koblinger, så man ikke får problemer med disse forbindelser når MF og MG kobler.

/Henrik

Mg i dobbelt træk

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 10/2 2011, 12:59 (4834 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er da også kvalitet at de kan kobles sammen med MF


Det taler til DSB fordel, at man var så forudseende at man fik IC4 med Scharfenberg kobling, således den kan koble med IC3.

Endnu smartere er det er de elektriske forbindelse er placeret 2 forskellige steder på koblinger, så man ikke får problemer med disse forbindelser når MF og MG kobler.

/Henrik

Hvor meget kan der egentlig kobles mellem MG og MF?
Bremseslanger og fysisk kobling er vel i orden, men motorstyringen er ikke, hvorefter MF vel må på overarbejde for at slæbe et MG sæt bagefter sig.
Hvor meget kan sådan et MF egentlig slæbe? Det er ikke noget problem at der mangler en motor eller to i et tog bestående af flere MF sæt, men kan man fx også slæbe et ER sæt til Århus? Ville det give mening at koble et ER og MF sammen og lade toget udgå fra Kbh under el og så koble om til diesel i Fredericia? :)

Man kunne vel ønske sig at DSB på et tidspunkt moderniserede enten MG eller MF / ER, så de kunne koble sammen vilkårligt. :)

Mg i dobbelt træk

af KimC, 10/2 2011, 16:46 (4834 dage siden) @ BlackThorneDK

Hvor meget kan sådan et MF egentlig slæbe? Det er ikke noget problem at der mangler en motor eller to i et tog bestående af flere MF sæt, men kan man fx også slæbe et ER sæt til Århus? Ville det give mening at koble et ER og MF sammen og lade toget udgå fra Kbh under el og så koble om til diesel i Fredericia? :)

Jeg har en gang kørt i et IC tog bestående af to MF sæt. jeg sad i allerforreste vogn, i en stillekupe. Der var nu ikke meget stillekupe over det, for motorerne knoklede helt vildt. Jeg gik en tur ned i den anden MF der bare gik i tomgang hele tiden, og jeg antager at sættet bagpå gjorde det samme, idet kommunikationen vel er gået tabt et sted i det første togsæt.
Toget køre på strækningen Fredericia vejle, og afgik -10 i Fa, og var -17 ved ankomst i Vejle.

Det skal siges at jeg til dato aldrig har oplevet at ankomme rettidigt til mit rejsemål med et IC3 tog. Derfor vil jeg hellere bytte en billet til et IC4 tog med en punkteret cykel.

Mg i dobbelt træk

af Georg Schmidt, 10/2 2011, 17:11 (4834 dage siden) @ KimC

Så har du godt nok være slemt uheldig, IC3'erne har kørt millioner af kilometer rettidige tog. Jeg var der selv og har vel noteret 10-20 000 rettidige IC3 tog i min tid.

Vh
Georg

Mg i dobbelt træk

af Krüger, 11/2 2011, 10:49 (4833 dage siden) @ KimC

God dag mand, økseskaft!
Ja, undskyld mig, er det MF (IC3) eller MG (IC4) du er træt af?

Mg i dobbelt træk

af KRistian @, S-toget, 10/2 2011, 13:20 (4834 dage siden) @ jmp

Hejsa jan.. Toget idag må jo ha kørt videre fra Kbh da jeg så det køre mod lufthavnen kl 16 eller var det et nedbrudt sæt?

Mg i dobbelt træk

af jmp, 10/2 2011, 13:27 (4834 dage siden) @ KRistian

L 18 har planmæssig afgang fra København H mod Københavns Lufthavn, Kastrup kl. 11:29, så der må være tale om en tomkørsel efter man har fået toget til at kunne fortsætte.

Jan

Avatar

Rettidig omhu - på skinner

af Per Hauberg, 11/2 2011, 08:55 (4833 dage siden) @ jmp

RETTIDIG OMHU ville lige her og nu indebære bestilling hurtigst muligt af næste generation landsdelstog, som passende - i stedet for raffineret nytænkning - kunne være noget, der kunne bygges i Randers. Måske allerhelst et gennemprøvet koncept, som andre baner har afviklet børnesygdommene på - og så bare en licensaftale til Scandias eftf.
Måske skulle man starte med at foreslå Mærsk at gå ind i jernbanedrift - for den rettidige omhus skyld....

vh

Per

Rettidig omhu - på skinner

af Per Sørensen, 11/2 2011, 16:24 (4833 dage siden) @ Per Hauberg

Jeg mener at have læst, at når SBB skulle have nyt material, inviterede man deltagere ind til en runde og stillede betingelserne.
De bedste tilbud fik så lov at bygge nogle få lokomotiver i en prøveserie. De blev så prøvekørt i samarbejde imellem SBB og leverandøren i et år, hvor der naturligvis skulle trækkes slæbere over Gottard, køres expresser fra Zürich til Geneve, osv.

Resultaterne blev evalueret og skulle naturligvis ligge over det krævede. Der var endnu ikke betalt en Franc!
Det bedste lokomotiv blev så bestilt i en serie på 10 styk, der igen kørte i et år, hvorefter der blev betalt og derefter blev der bestilt for alvor.

Dette er en langsommelig omgang, men det er IC4 jo også!

Til sidst skal man huske at SBB kører ekstremt rettidigt, trods sne, regn, efterårsblade, osv.

Retfærdigvis skal nævnes, at man selvfølgelig har passet skinner, signaler og køreledninger løbende, for ellers kan det hele jo være ligemeget.

Det skal også nævnes, at der er en ægte interesse fra regeringen i at få så meget transport over på jernbane som muligt. Schweizerne er det folk i verden der kører mest i tog.

Venligst
Ped

Avatar

Rettidig omhu - på skinner

af Per Hauberg, 11/2 2011, 21:11 (4832 dage siden) @ Per Sørensen

Sådan !

Måske skulle vi spørge SBB i stedet for Mærsk... ;-)

Rettidig omhu - på skinner

af FS7221, 12/2 2011, 11:08 (4832 dage siden) @ Per Sørensen

Nu er jeg også svært imponeret over SBB. Man har jo også en yderst fordelagtig prissat ordning for alle studerene. Man betaler et engangsbeløb på ca 1400-1500 DKK og kan derefter kører 1 år med ALT offentlig transport i hele landet. Bus, Tog, Sporvogn ALT er inkluderet i ALLE byer.

DSB MH322

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak