Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad med en ny tråd om Struer

af jimmy k, 11/2 2011, 15:52 (4834 dage siden)

Hvad med en ny tråd om Struer, når man tager i betragtning af hvor meget jernbanen har betydet for byen Struer. Og hvor stort remiseanlæg m.m. der har været i Struer. Er det mærkeligt at der ikke er ret mange billeder fra Struer.

Men det måske for langt vest på, til at fotograferne ikke gider tage helt her op.

Man ser næsten altid billeder fra Sjælland, Fyn og Fredericia og Århus området. Ikke fordi der er noget forkert i det. Men det kunne da også være sjovt at se nogle jernbanebilleder her fra det Vestjyske, især fra 1950-60-70erne.

Avatar

Hvad med en ny tråd om Struer

af Jacob Rout, Holstebro, 11/2 2011, 18:05 (4834 dage siden) @ jimmy k

God ide med en tråd om Struer. Selv idag hvor jernbanerne er mindre spændende end i 60'erne, så sker der alligevel altid noget i Struer. En gåtur langs med banen fra stationen og helt ud til Struer Jernbaneklub kan anbefales.

[image]
I-signalerne syd for Struer 2007

Avatar

Hvad med en ny tråd om Struer

af Peter-DK, Jægerspris, 12/2 2011, 12:09 (4834 dage siden) @ Jacob Rout

Lidt foto fra Struer station[image][image][image]

Hvad med en ny tråd om Struer

af gamle ole, 12/2 2011, 13:21 (4834 dage siden) @ jimmy k

og så vidt jeg husker var Struer hovedkvarter for det gamle 3.distrikt?

Hvad med en ny tråd om Struer

af Niels Munch, 12/2 2011, 13:43 (4834 dage siden) @ gamle ole

og så vidt jeg husker var Struer hovedkvarter for det gamle 3.distrikt?

"I 1916 valgte DSB Struer som administrativt centrum for hen ved to tredjedele af de jyske jernbaner. Ved den lejlighed lod kommunen opføre en imponerende bygning til at huse de mange chefer, inspektører, ingeniører og kontorfolk, der nu flyttede til byen. Administrationsbygningen blev opført i Jyllandsgade skråt over for stationen efter tegning af arkitekterne C. Fog og Axel L. Petersen, København. Herfra koordinerede man bl.a. de sønderjyske baner i forbindelse med genforeningen 1920; herom skrev trafikassistent og digter Johannes Buchholtz i øvrigt sit kendteste digt »På Tondern Station«. I årene frem til nedlæggelsen af 3. distrikt i 1932 tjente hen ved en tredjedel af byens befolkning sin løn ved DSB, og Struer var i denne periode Danmarks mest udprægede jernbane by."

Kilde: http://www.struerkort.dk/struer1.htm .

Her er der ting og sager at se - et meget interessant website!

M.v.h.
Niels

Hvad med en ny tråd om Struer

af Georg Schmidt, 12/2 2011, 13:44 (4834 dage siden) @ jimmy k

Nogle fotos fra Struer.
[image]
MR 4033 i Struer sommeren 1980.
[image]
Struer station en skummel eftermiddag sidst i 70'erne.
[image]
Struer med mange vogne sidst i 70'erne
[image]
Struer sommer 1980.
[image]
MO tref i remisen Struer efterår 1982.

Hvad med en ny tråd om Struer, der er MASSER af billeder!

af Steff, 12/2 2011, 13:44 (4834 dage siden) @ jimmy k

Hej Jimmy m. fl.!

M.h.t. billeder fra netop 1950´erne og 1960´erne fra Struer, har byen jo sin egen fantastiske fotograf i Kaj Mose Nielsen (bl.a. Danske Damplokomotiver som jeg så dem samt DVD med overspillede 8 mm film).
Så, find ud af hvem der har billederne i Struer. De findes nok ikke bedre. Det VAR Struer Jernbaneklub. Men det ved i meget bedre i Struer. Hvis der ikke er tilslutning til projektet/ønsket KUNNE det jo være, at der elleres ikke er billeder derfra, der på nogen måde kan matche KMN billeder. Ellers er tråden vel at købe bogen og se billederne der!

--
Steffen Dresler

Hvad med en ny tråd om Struer (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 12/2 2011, 14:09 (4834 dage siden) @ jimmy k

[image]
Mo-vogne hygger sig i Struer remise, 18.03.1981 (nm).

[image]
DB 220 075 og 076 med Bxh 392 og BDh 275 (tog 3718), Struer 29.07.1981 (nm).

Sidste billede er tidl. vist i forum, men tåler formentlig gensyn i denne tråd!

M.v.h.
Niels

Hvad med en ny tråd om Struer (minus fotos)

af UTJ, 12/2 2011, 14:19 (4834 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Mo-vogne hygger sig i Struer remise, 18.03.1981 (nm).

Min eneste togoplevelse med Struer var en tur fra Ringkøbing til Thisted. Det var dengang cykler skulle sendes som rejsegods. Den var sendt i forvejen og selvfølgelig (!) mødte jeg den i Struer på perronen ved stationsbygningen. Det var dengang togene var med en MO foran, men hvor bureaukratiet i Sølvgade selvfølgelig havde forbudt brug af det gabende tomme rejsegodsrum, som bureaukrater af tidligere årgange havde forsynet MO-vognene med :-P Cyklen blev stående og jeg hentede den et par dage efter min egen ankomst i Thisted.

Det blev ikke til billeder, for det var i en af de perioder hvor andet end jernbaner var i søgeren......

Avatar

Hvad med en ny tråd om Struer (+ 2 fotos)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/2 2011, 12:51 (4832 dage siden) @ jimmy k

Lørdag den 20. januar 1979 foretog jeg en togrejse fra Aalborg til Holstebro via Langå-Struer. Målet for min rejse var at spadsere på banelegemet ("don't try this at home!") fra Holstebro til Vemb om lørdagen og om søndagen fra Vemb til Ringkøbing. Mere herom på et senere tidspunkt. Men det kan da allerede nu afsløres, at jeg overlevede gåturen på banelegemet Holstebro-Vemb-Ringkøbing.

Under min udrejse skiftede jeg tog i Struer og tog nedenstående to billeder:

[image]

MT 165, Struer 20.01.1979 (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)

[image]

Ukendt Cls + ukendt MO i tog 638 klar til afgang mod Esbjerg, Struer 20.01.1979 (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvad med en ny tråd om Struer (m fotos)

af Steen Larsen, Søborg, 14/2 2011, 22:13 (4831 dage siden) @ jimmy k

Hej Jimmy

Som flere laesere kommenterer syntes jeg heller ikke Struer er forsoemt naar det angaar billeder.

Men for at raade lidt bod endnu et par Struer billeder:

[image]

MO 1859 Struer station 1976

[image]

MO 1959, 1953 & 1878 titter ud af en af Struers ringremiser 1980.

[image]

MX traef i Struer. MX 1025, 1043 & 1029 Struer 1980.

[image]

MY 1105 Struer 1976.

[image]

MZ 1410 Struer 1980.


Og i Jernbanens data base er Struer da rimeligt repraesenteret. Hvis jeg i al ubeskedenhed maa henfoere til nogle af mine egne bidrag:

MR 4026:
http://www.jernbanen.dk/lyntog_solo.php?lokid=872

MA 466:
http://www.jernbanen.dk/lyntog_solo.php?lokid=68

MX 1036:
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&LokID=36

Eller hvad med dette historiske bilede af K600:
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?Selskab=1&LokID=761

(Personen der sidder paa keddelryggen til venstre for domen er min farfar)

Mvh
Steen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak