Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hytter på Kalundborgbanen

af jesper @, 11/2 2011, 16:38 (4835 dage siden)

Om kalundborgbanen kan man mene hvad man vil.

Men der er noget der gør banen helt speciel: Mellem Roskilde og Vipperød ligger der små hytter i sorte brædder med muret skorsten. Den første ligger allerede indeni Roskilde.

Det kunne være interessant om nogen kender historien om dem, og deres formål.

Et sted ligger der en hytte på den høj dæmning, som derfor er udvidet dette sted for at gøre plads til hytten. Jeg gætter derfor på at de ligger med en ret bestemt afstand.


Jeg har kun set én hytte andensteds, og den ligger mellem Skanderborg og Hovedgård

Her er et billede af en af hytterne:

[image]

Hytter på Kalundborgbanen

af KimC, 11/2 2011, 17:13 (4835 dage siden) @ jesper

Det må være kolonnehuse til banekolonnerne. Før i tiden da sporarbejdet mest foregik med håndkraft krævede det mange arbejdere, og de havde så disse huse til deres fornødenheder. Skorstenen er fra et brændekomfur der både kunne holde hytten varm, og varme maden.
Der har stået mange af dem langs banerne, men de fleste er væk.

Hytter på Kalundborgbanen

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 11/2 2011, 17:41 (4835 dage siden) @ jesper

Hytterne var beregnet for datidens banekolonner. De havde hvert et strækningsafsnit de skulle efterse og vedligeholde, og derfor var der med jævne mellemrum hytter.

Men hvorfor var de i grunden sorte på Sjælland, mens de her i Jylland var røde? Dette har jeg aldrig fundet ud af.

Som der bliver refereret til, så ligger der lidt uden for Hørning ind mod Århus en rød hytte. Det samme gør der også lidt uden for Hinnerup og ud mod Hadsten, ligesom der også ligger en ret tæt på banen ca. midtvejs mellem Hinnnerup og Hadsten.

Men i forhold til hvad der har været, så er det ikke mange der er tilbage og det er vel også naturligt nok.

Mvh
Claus

Hytter på Kalundborgbanen

af Jimmy, 11/2 2011, 17:50 (4835 dage siden) @ Claus E. Hansen

Der ligger også en hytte ved indkørsel til Fredericia fra Vejle.

Hytter på Kalundborgbanen

af jesper @, 11/2 2011, 17:52 (4835 dage siden) @ Claus E. Hansen

Tak for de fine svar.
Det var også præcis hvad jeg havde gættet mig til det måtte være.

Men jeg er dog hele tiden stødt på det faktum, at der er så mange af dem mellem Ro og Pe. Måske skyldes det at de er blevet brugt længere frem i tiden end andre steder i landet. Der findes forresten også en opklodset meget gammel skurvogn på strækningen. Et forsigtigt gæt kunne være at den har suppleret hytterne.

Hytter på Kalundborgbanen

af villy @, 11/2 2011, 18:27 (4835 dage siden) @ jesper

hytterne er kolonehuset bygget af sveller med bræder over samlingerne, blev brugt periodemæssigt op i 70erne.
skuret er en vognkasse fra sjs den er så medtaget at den ikke kan flyttes, blev prøvet i 80 erne men en af skinnekranerne

Avatar

Hytter på Kalundborgbanen

af Johnni Lassen ⌂, 12/2 2011, 04:43 (4835 dage siden) @ villy

De hytter blev brugt langt ind i 80-erne, hvorefter man gik over til at bruge flytbare skurvogne, som af en trolje blev sat i grøften på 2 sveller, der hvor det måtte ønskes, der var dog kun plads til 4-5 mand i sådan et skur, I Ringsted kan man i den vestlige ende af stationsområdet se et sådan skur.

Hytter på Kalundborgbanen

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 11/2 2011, 19:18 (4835 dage siden) @ jesper

Så blev man det klogere :-) Jeg har godt nok også mange gange kigget på hytten i Roskilde og fantaseret om hvorfor den lå som den gjorde. Men knap ude af synes når man ruller forbi i toget, så har man også glemt at man egentlig ville undersøge det nærmere :-P
Men er der nogle der ved om de stadig bruges eller om de bare ligger hen til alm forfald. Kunne forestille mig at der sagtens var nogle der kunne bruge dem andetsteds, lidt i stil med gamle vognkasser ;-)

--
[image][image][image]

Hytter på Kalundborgbanen

af jesper @, 12/2 2011, 03:37 (4835 dage siden) @ K.B.Andreasen

Så vidt jeg kan se ligger de hen i forfald. Men mon ikke de fleste ryger sig en tur når 2 sporet kommer?

I øvrigt er der mindst 3 af dem meget tæt på roskilde. Der ligger også en på den anden side af de 3 hoved spor inden kb banen drejer fra. og så ligger der en 3 meget medtaget hytte nede ved det andet spor for kb.

Hytter på Kalundborgbanen

af Kaspertog ⌂, Næstved, 23/2 2011, 12:20 (4823 dage siden) @ Johnni Lassen

Her er lide et billede af en af hytterne tæt på mellem Lejre og Hvalsø

[image]
Banekoloni mellem Lejre og Hvalsø d. 19/2 2011.

Mvh Kasper Pedersen

Hytter på Kalundborgbanen

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 23/2 2011, 15:09 (4823 dage siden) @ Kaspertog

Hej Kasper
Meget flot billede. Den ser ud til at være i noget bedre stand en den ved Roskilde. Tør man spørge mere præcist hvor den står?

Mvh. Klaus

--
[image][image][image]

Hytter på Kalundborgbanen

af Kaspertog ⌂, Næstved, 24/2 2011, 03:01 (4823 dage siden) @ K.B.Andreasen

Den står ikke så langt fra en grusvej som hedder Dellingevej lidt ude for Lejre.

Mvh Kasper Pedersen

Hytter på Kalundborgbanen

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 24/2 2011, 04:30 (4823 dage siden) @ Kaspertog

Ahh okay. Det er så også en af de eneste veje jeg ikke rigtig har været på i området, men det skal jeg da nu ;-) Mange tak :-)

--
[image][image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak