Journalister og jernbaner (Generelt)
Hvornår lærer de det? Se EB på forsiden! I forbindelse med kabeltyveriet på S-banen viser EB et billede af 2 IC 3`er! HVORNÅR LÆRER DE DET?
af Per Andersen, 23/1 2015, 07:21 (3382 dage siden)
Hvornår lærer de det? Se EB på forsiden! I forbindelse med kabeltyveriet på S-banen viser EB et billede af 2 IC 3`er! HVORNÅR LÆRER DE DET?
af Ebsgaard, 23/1 2015, 07:38 (3382 dage siden) @ Per Andersen
Kort og godt ALDRIG......
Så længe den brede befolkning stadig ikke kan finde ud af forskellen på en togfører og lokomotivfører så kan en journalist heller ikke.
Jeg har fortalt mange i min omgangskrede m.m. hvad forskellen er, folk fatter det ikke det mener stadig at det er togføren der styre togett.
af Svend, 23/1 2015, 08:56 (3382 dage siden) @ Ebsgaard
Så længe den brede befolkning stadig ikke kan finde ud af forskellen på en togfører og lokomotivfører så kan en journalist heller ikke.
Jeg har fortalt mange i min omgangskrede m.m. hvad forskellen er, folk fatter det ikke det mener stadig at det er togføren der styre toget.
Selv blandt offentlige myndigher er det stadig den gængse opfattelse, at det er DSB der driver al jernbanetrafik her i landet. Banedanmark og de mindre jernbanevirksomheder findes slet ikke. Endnu værre er det, når man kommer ud blandt "almindelige mennesker" .... men så længe DSB ønsker at påtage sig skylden for al uorden samt øvrig brok og vrøvl, sker der vel ikke så meget ved det
--
Svend
af Andersen, 23/1 2015, 15:45 (3382 dage siden) @ Svend
Så længe den brede befolkning stadig ikke kan finde ud af forskellen på en togfører og lokomotivfører så kan en journalist heller ikke.
Jeg har fortalt mange i min omgangskrede m.m. hvad forskellen er, folk fatter det ikke det mener stadig at det er togføren der styre toget.
Selv blandt offentlige myndigher er det stadig den gængse opfattelse, at det er DSB der driver al jernbanetrafik her i landet. Banedanmark og de mindre jernbanevirksomheder findes slet ikke. Endnu værre er det, når man kommer ud blandt "almindelige mennesker" .... men så længe DSB ønsker at påtage sig skylden for al uorden samt øvrig brok og vrøvl, sker der vel ikke så meget ved det
Den kan jeg bekræftige. Jeg har en kammerat, som arbejder ved Banedanmark. Han bliver også altid spurgt om hans arbejde hos DSB af venner og familie.
af jakob, 23/1 2015, 12:57 (3382 dage siden) @ Ebsgaard
Bedre bliver det ikke af at rigtig mange mennesker ikke aner i hvilken retning de skal. Alt for ofte oplever jeg folk stå på en af hovedbanegårdens s-togs perroner og spørge den nærmeste uniformsklædte "Holder det tog dér på nørreport"
af Mester, 23/1 2015, 13:56 (3382 dage siden) @ Per Andersen
Familien Danmark er da totalt ligeglade med om et par IC3-tog eller et s-tog bliver brugt som illustration, og det store flertal af avislæsere ville formentlig ikke løfte et øjenbryn om så der var brugt en rangermaskine fra Fransk Gabon.
Det er da formentlig kun på jernbanen.dk og lignende steder, at blodtrykket stiger, når den slags sker.
vh
Mester
Journalist og jernbanetosse
af Peter Sloots, 23/1 2015, 18:43 (3382 dage siden) @ Mester
Familien Danmark er da totalt ligeglade med om et par IC3-tog eller et s-tog bliver brugt som illustration, og det store flertal af avislæsere ville formentlig ikke løfte et øjenbryn om så der var brugt en rangermaskine fra Fransk Gabon.
Det er da formentlig kun på jernbanen.dk og lignende steder, at blodtrykket stiger, når den slags sker.vh
Mester
Journalist og jernbanetosse
Ha-ha - jeg undrer mig også over, at nogen kan gå helt i sort, når folk uden for den sekteriske lille kreds ikke lige kender alle fagudtrykkene.
Det mest naturlige må da også være at kalde føreren af toget for: "Togfører". Se dog at få lavet den forældede titel: "Lokomotivfører" om.
PS
af LarsGP, 23/1 2015, 19:50 (3382 dage siden) @ Peter Sloots
Ja men det viktig er at journalister skal haelst veare korikt . Et billed er 1000 ord, saa hvis billet er teknisk forkert , saa er artiklen lojn . Det drejer sig ikke bar om jernbanen . Det ser aldrig godt ud naa billed er forkert .
af Mester, 23/1 2015, 20:44 (3382 dage siden) @ LarsGP
Prøv lige at se denne her fra Trafikministerens hjemmeside:
http://www.trm.dk/da/nyheder/2014/regionaltogstrafikken-i-nordjylland-overdrages-til-no...
SKANDALE!!!!!! Ministeren må gå af!
af Mester, 24/1 2015, 17:05 (3381 dage siden) @ Mester
Jeg er skuffet. Troede ærlig talt, at jeg ville blive revset for at kalde det for trafikministeriet.
af Gjæst, 23/1 2015, 15:53 (3382 dage siden) @ Per Andersen
Hvornår lærer de det? Se EB på forsiden! I forbindelse med kabeltyveriet på S-banen viser EB et billede af 2 IC 3`er! HVORNÅR LÆRER DE DET?
Hvornår lærer du det?
Det er kun folk med særlig interesse for tog som kender forskellen. Hvis en dag et IC3-sæt dukkede op på S-banesporene på København H, ville de fleste stige ind uden betænkeligheder.
af KimC, 23/1 2015, 17:47 (3382 dage siden) @ Gjæst
Hvornår lærer de det? Se EB på forsiden! I forbindelse med kabeltyveriet på S-banen viser EB et billede af 2 IC 3`er! HVORNÅR LÆRER DE DET?
Hvornår lærer du det?Det er kun folk med særlig interesse for tog som kender forskellen. Hvis en dag et IC3-sæt dukkede op på S-banesporene på København H, ville de fleste stige ind uden betænkeligheder.
Ja, de kan jo blive nødt til at indsætte andet materiel når nu kablerne er blevet hugget.
af Hedegaard, 23/1 2015, 18:03 (3382 dage siden) @ Gjæst
Det er kun folk med særlig interesse for tog som kender forskellen. Hvis en dag et IC3-sæt dukkede op på S-banesporene på København H, ville de fleste stige ind uden betænkeligheder.
Det er så ikke helt korrekt.
Da man i sin tid indsatte dobbeltdækkervognene i InterRegionaltogene var der en del passagerer vest for Storebælt, der på trods af ledige siddepladser og kortere rejsetid, stadig valgte at vente på det proppede IC-tog der kom bagefter, for der måtte være noget galt når det ikke var et IC3-tog.
Det samme problem har man set i bla. Nordjylland når MR har erstattet et Lyntog eller et IC-tog.
På trods af, at både tidspunkt og destinationen er den korrekte, så har folk valgt ikke at stige ombord på toget, da det ikke var et IC3-tog.
På det punkt er danskerne faktisk mere opmærksomme end f.eks tyskerne.
Hvis BR 103 triller ind på perronen med et IC-tog bestående af grønne kupevogne, så er der nærmest ingen der løfter en øjenbryn.
Noget der dog undrer mig er, at journalisterne i gamle dage var langt mere inde i jernbanen end de er i dag.
Jeg har nogle gamle avisartikler fra 70'erne og 80'erne, og der skulle man til tider tro, at journalisterne der skrev dem var togtosser. Der havde de styr på litra og andre betegnelser.
Der var da også mange flere almindelige danskere, der dengang vidste hvad en MY'er og en MZ'er var.
I dag aner de fleste ikke engang hvad ME står for. De kaldes bare for "gamle diesellokomotiver"
af f.ormstrup, 23/1 2015, 23:35 (3382 dage siden) @ Hedegaard
I dag aner de fleste ikke engang hvad ME står for. De kaldes bare for "gamle diesellokomotiver"
Diesel ! det passer da ikke. ME er da en lille benzin motorvogn.
--
mvh
Flemming
af Niels HK , Hårlev, 24/1 2015, 10:49 (3381 dage siden) @ f.ormstrup
Du har vist været for meget på Museet. Bortset fra, at ME 35 er forsynet med en 6-benet Scania diesel...
af KimC, 25/1 2015, 08:37 (3380 dage siden) @ Hedegaard
Noget der dog undrer mig er, at journalisterne i gamle dage var langt mere inde i jernbanen end de er i dag.
Jeg har nogle gamle avisartikler fra 70'erne og 80'erne, og der skulle man til tider tro, at journalisterne der skrev dem var togtosser. Der havde de styr på litra og andre betegnelser.Der var da også mange flere almindelige danskere, der dengang vidste hvad en MY'er og en MZ'er var.
I dag aner de fleste ikke engang hvad ME står for. De kaldes bare for "gamle diesellokomotiver"
Dengang var DSB med fremme. Bevares, man havde også dengang en masse gammelt lort kørende, men der var fokus på fremtidens tog, og udviklingen af jernbanen, og de nye teknologier der blev indført virkede også. Når noget skulle flyttes, passagerer eller gods, så var DSB der. Dengang var DSB udadvendt, fremme i skoene. En journalist med arbejdsområde inden for teknik og logistik gjorde klogt i at følge med i hvad DSB foretog sig, for der kunne man holde sig opdateret.
I dag vil DSB helst gøre det så besværligt som muligt at købe en billet. Bevares, man kan købe billet i Skrup-Af automaten, bruge SMS billet, hvis man ellers kan, print selv billet, eller Rejsekort. Med lidt helt er der i det mindste én af disse løsninger der virker den dag, så man kan kome med sit tog. Ja, hvis det ellers kører. I dag er DSB blevet et godt eksempel på hvordan man ikke skal gøre, men en god kilde til skandaler. Og så er det en anden slags journalister der bliver interesserede.
Samtidig er trenden i samfundet en anden. i 1970'erne ville mange, også ikke tognørder, med interesse læse hvordan man kan styre et stort lokomotiv med sååå mange HK fra et lille lukaf i en styrevogn mange vogne længere fremme i toget. I dag er man ikke så interesseret i teknik, og ingen gider læse om hvorfor akselkasserne på IC4 revner.
af Kaj Aage Holdt , Køge, 23/1 2015, 21:43 (3382 dage siden) @ Per Andersen
Hvornår lærer de det? Se EB på forsiden! I forbindelse med kabeltyveriet på S-banen viser EB et billede af 2 IC 3`er! HVORNÅR LÆRER DE DET?
Så længe man ikke skriver direkte til journalisterne eller de ansvarshavende netredaktører, så sker der i hvert fald ikke noget. De læser næppe med her..
Hvis du vil lære et barn at cykle så start med lære barnet det i stedet for at fortælle hele landsbyen hvor dårlig barnet er til at cykle! De giver dig nok ret, men det lærer barnet jo ikke noget af..
af Jens V, 24/1 2015, 16:35 (3381 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
Så længe man ikke skriver direkte til journalisterne eller de ansvarshavende netredaktører, så sker der i hvert fald ikke noget. De læser næppe med her..
Det lyder opgivende - og det er det i og for sig også - men det hjælper ikke. Det ER forsøgt - på flere måder.
"Problemet" er, at jernbaner ikke er et stofområde, som medierne mener, kræver specialviden, men derimod "bare" nyheder, som man kan sætte enhver på redaktionen til.
Man har en udlandsredaktion, man har en politisk redaktion, måske en medarbejder med økonomi som speciale..., men transport i almindelighed og jernbanen i særdeleshed kan alle på "112-redaktionen" tage sig af.
Derfor kan man godt fortælle en navngiven medarbejder, som har skrevet noget vrøvl..., at det er vrøvl - men det batter ikke, for dagen efter er det en anden medarbejder, der dækker sagen, og den slags "videndeles" ikke.
Sår'n er't bare...!
- siger en jernbanenørd OG journalist (fhv.)
af Gæsten, 24/1 2015, 16:24 (3381 dage siden) @ Per Andersen
Her er lidt, som - på flere planer - kan bidrage til forargelsen...: