Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Måske batteridrift Jelling-Billund

af Ove Nygaard, 25/2 2015, 14:03 (3350 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas.

Interessant aspekt. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at løsningen med batteridrift kunne være aktuel for Aarhus Letbane fsv angår strækningen Aarhus - Odder, hvor jeg har lidt historisk kendskab til de snævre fysiske rammer for en kommende elektrificering.
Det er efter aftalen Region Midtjylland, der skal afholde anlægsomkostningerne til elektrificering af denne delstrækning, og regionerne "fattes som bekendt penge".
Nu er der jo ingen, der (længere) spørger til mine råd, men som så mange andre i dette udmærkede forum, kan jeg jo også omkostningsfrit kloge mig. :-D
Men hvis batteridriften fortsat er på forsøgsstadiet, kan man nok ikke vente på det i en meget fremskreden planlægning, som er i gang i Aarhus Letbane.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Måske batteridrift Jelling-Billund

af Niels Munch, 25/2 2015, 19:57 (3350 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove,

I denne tråd gik diskussionen om batteritog med vanlig livlighed, men måske blev det i farten liiige overset, at opladningstiden for den batteritype, der p.t. testes i England i ordinær drift i et Class 379 togsæt, er 2 timer.

Det kan selvfølgelig gøres kørende, såfremt der er køreledning (eller sideskinne), men ellers .....

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Måske batteridrift Jelling-Billund

af Ove Nygaard, 26/2 2015, 13:05 (3350 dage siden) @ Niels Munch

Kære Ove,

I denne tråd gik diskussionen om batteritog med vanlig livlighed, men måske blev det i farten liiige overset, at opladningstiden for den batteritype, der p.t. testes i England i ordinær drift i et Class 379 togsæt, er 2 timer.

Det kan selvfølgelig gøres kørende, såfremt der er køreledning (eller sideskinne), men ellers .....

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels.

Tak for henvisningen. Jeg var ikke liiige opmærksom på den diskussion, som var startet på et meget højt niveau ;-) i den nævnte tråd, da jeg kom med mit lille indspark om batteridrift på "Letbane Syd".

Det er nok klogt, at jeg igen holder lav profil, "når giganterne debatterer". :-D

Bedste hilsener
Ove af Erritsø

Måske batteridrift Jelling-Billund

af Niels Munch, 26/2 2015, 14:22 (3349 dage siden) @ Ove Nygaard

Det er nok klogt, at jeg igen holder lav profil, "når giganterne debatterer". :-D

Vi læner os tilbage og "nyder" forestillingen!

Bedste hilsener
Niels

Måske batteridrift Jelling-Billund

af Rask Ingemann Lambertsen, 25/2 2015, 19:15 (3350 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Producentens brochure er desværre en tynd kop te. Der mangler oplysninger som f.eks. total vægt inkl. passagerer, hvor mange igangsætninger, batterikapaciteten rækker til, effektforbruget fra lys, varme og ventilation samt hvor længe en opladning varer. Mit umiddelbare indtryk er, at 500 kWh er knebent til ruter med mange standsninger.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Måske batteridrift Jelling-Billund

af LasseG, 25/2 2015, 21:42 (3350 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Producentens brochure er desværre en tynd kop te. Der mangler oplysninger som f.eks. total vægt inkl. passagerer, hvor mange igangsætninger, batterikapaciteten rækker til, effektforbruget fra lys, varme og ventilation samt hvor længe en opladning varer. Mit umiddelbare indtryk er, at 500 kWh er knebent til ruter med mange standsninger.

Fra svenske forhold gælder cirka at:

  • X40: 7 kWh/km
  • x2000: 10 kWh/km
  • Tåg med Rc4: 15 kWh/km


Altså 30-70 km i distance...

Måske batteridrift Jelling-Billund

af Tolpen, 25/2 2015, 22:48 (3350 dage siden) @ LasseG

Det ligner nu grangiveligt, at transportministeriet blot har fundet producentens fakta ark på nettet, og ikke forespurgt producenten selv...i så fald havde man nok fået andre data med også. Eksempelvis at man ikke kan bruge de engelske togsæt på kontinentet, og at man derfor udvikler på et tysk standardtog, der går i kommerciel drift som kombineret el og batteritog i 2017....

Måske batteridrift Jelling-Billund

af KimC, 26/2 2015, 08:24 (3350 dage siden) @ Tolpen

Det ligner nu grangiveligt, at transportministeriet blot har fundet producentens fakta ark på nettet, og ikke forespurgt producenten selv...i så fald havde man nok fået andre data med også. Eksempelvis at man ikke kan bruge de engelske togsæt på kontinentet, og at man derfor udvikler på et tysk standardtog, der går i kommerciel drift som kombineret el og batteritog i 2017....

Lad os nu lige se de tog køre på strøm, og uden køreledninger. Den slags eksperimenter behøver ikke foregå i DSB regi, de har eksperimenteret nok med prototypetog for et par årtier.

Måske batteridrift Jelling-Billund

af Svend, 26/2 2015, 09:35 (3350 dage siden) @ KimC

Lad os nu lige se de tog køre på strøm, og uden køreledninger. Den slags eksperimenter behøver ikke foregå i DSB regi, de har eksperimenteret nok med prototypetog for et par årtier.

Der er såmænd også tid nok. Elektrificering af banen Vejle-Jelling (-Herning) er først færdig en fem år tid efter at banen til Billund er indviet (hvis planerne holder)
:-D :-D

--
Svend

Måske batteridrift Jelling-Billund

af KimC, 26/2 2015, 14:38 (3349 dage siden) @ Svend

Der er såmænd også tid nok. Elektrificering af banen Vejle-Jelling (-Herning) er først færdig en fem år tid efter at banen til Billund er indviet (hvis planerne holder)
:-D :-D

Ja, hvis planerne holder. Sparekniven kan nemt kappe køreledninger, og den behøver ikke engang at være jordet for at gøre det. Blå blok er ikke så begejstret for de vedtagne investeringer i jernbanen, og hvis de får magt som de har agt kan der nemt blive nedskæringer eller udsættelser.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak