Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB lokomotiv-, motorlokomotiv- og vognkilometer annaler

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/2 2011, 14:41 (4834 dage siden)

Godaften Forum

Jeg var i dag i anden anledning på landsarkivet i Viborg (Landsarkivet for Nørrejylland). Normalt afleverer DSB og Banedanmark arkiver til Rigsarkivet men en del materiale fra 2. og 3. distrikt er alligevel afleveret til landsarkiverne i Viborg og Aabenraa.

Jeg var på jagt efter materiale om Støvring station på strækningen Randers-Aalborg og det bar frugt. Ved en tilfældighed stødte jeg også på nedenstående afleveringsoversigt, der er forfattet af Guldvang på vegne af DSB og som omhandler en aflevering i efteråret 1988.

Jeg interesserer mig som sådan ikke for rullende materiel, omend jeg følger med, når ekvilibristerne her på jernbanen.dk disker op med de mest spektakulære detaljer om det rullende materiel.

Måske bringer jeg intet nyt til torvs og måske er det allerede kendt viden for feinschmeckers. Hvis ikke, er der måske lidt nyt at hente for jer "nummermænd" (og det er positivt ment).

Den affotograferede afleveringssigt er en del af "Arkivskaber TTDSB100" (= DSB 2. (og 3.) distrikt). Alt materiale på afleveringsoversigten er tilgængeligt i Viborg. Men det skal bestilles på forhånd, da det ligger på fjernarkiv og der skal være en mandag mellem bestillingsdag og anvendelsesdag. Se også www.sa.dk.

http://dl.dropbox.com/u/7341176/Kilometer.JPG

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

DSB lokomotiv-, motorlokomotiv- og vognkilometer annaler

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 12/2 2011, 18:29 (4834 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Måske bringer jeg intet nyt til torvs og måske er det allerede kendt viden for feinschmeckers. Hvis ikke, er der måske lidt nyt at hente for jer "nummermænd" (og det er positivt ment).

Nummermænd? Jeg føler mig ikke ramt. ;-)
Men at holde styr på, hvor mange kilometer en given maskine har kørt hvert år, der overlader jeg trygt til de virkelige feinschmeckere. :-)

--
[image]

DSB lokomotiv-, motorlokomotiv- og vognkilometer annaler

af Steff, 13/2 2011, 04:00 (4833 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Go´morn til T & T

Ja, det var et stort stykke arbejde Guldbæk gjorde som ansat arkivar de sidste år ved DSB. Han fik sat styr på mange arkivsager og gjort dem sigtbare.
De omhandlende kilometeroversigter er gode, hvis man ønsker en "månedsoversigt" over bl.a. materiellets stationering. Man kan nemlig læse, hvor det enkelte lokomotiv var stationeret (havde hjemsted)og meget, meget mere.
Så er man "nummermand" og til det, er dette en god indgangsvinkel.
I det hele taget er arkiverne gode kilder for indhentning af informationer. Bl.a. findes jo hele Maskinafdelingens arkiv i Rigsarkivet og derfor i princip også i Landsarkivet i Viborg. Men man skal nok alliere sig med en biblitokar når der skal bestilles. Det er (bandeord) ikke for begyndere, synes jeg.
Der ER jo aflevringsPLIGT for statsinstitutionerne og selv nu om dage bliver der afleveret til arkiverne. Så det er IKKE bare gamle historiske ting der findes.
Det betyder også, at mange sager man henvender sig til bl.a. DJM for at få indsigt i, IKKE er i Odense, men afleveret til arkiv.
Så det er IKKE fordi man ikke vil svare, men tingene findes simpelthen ikke på museet.

Ha´ iøvrigt en forhåbentlig fortsat god weekend til alle:-)

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak