Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter (Generelt)

af esni, Frederikssund, 28/2 2015, 16:40 (3348 dage siden)

På Railcolour.net har jeg set dette billede af en Taurus, der øjensynlig er kørt meget tæt på der hvor køreledningen slutter.

Er det normalt at skære det så fint?

Føreren har vel ingen mulighed for selv direkte at se, hvor tæt han er på grænsen i denne situation?

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af Peter Frederiksen, Jægerspris, 28/2 2015, 17:19 (3348 dage siden) @ esni

Øh, er ikke sikker på at jeg forstår spørgsmålet?

Slut på køreledning skiltes normalt, det forventes ligeledes at man er lokalkendt hvor man kører og endeligt, så finder man rimeligt hurtigt ud af det, hvis man kører for langt. Jeg ser nærmere billedet som et eksempel på rigtigt godt lokalkendskab.

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af LasseG, 28/2 2015, 17:33 (3348 dage siden) @ esni

På Railcolour.net har jeg set dette billede af en Taurus, der øjensynlig er kørt meget tæt på der hvor køreledningen slutter.

Er det normalt at skære det så fint?

Føreren har vel ingen mulighed for selv direkte at se, hvor tæt han er på grænsen i denne situation?

Han kan jo tælle sveller ;)

Men det er nu meget normalt på kombiterminaler:
https://www.flickr.com/photos/kilux/2814764424/

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af Stefan @, Hørsholm, 28/2 2015, 17:56 (3348 dage siden) @ LasseG

"I gamle dage" på Københavns Sporveje, hvor der skulle skiftes spor ved hjælp af et "strømstød" (tror jeg nok), var der en markering i sporet (tre stålsøm). Så vidste vognstyreren, hvor han skulle slå strøm til/fra og derved skifte sporet. Han kunne ikke se, hvor stangen præcist befandt sig, så det var løsningen.
Kan man forestille sig, at der er en tilsvarende markering i sporet for, hvor langt køretøjets forende må komme?
Med strømmende hilsner
Stefan K

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af KimC, 28/2 2015, 18:02 (3348 dage siden) @ Stefan

Kan man forestille sig, at der er en tilsvarende markering i sporet for, hvor langt køretøjets forende må komme?
Med strømmende hilsner
Stefan K

Dengang der kørte Ma lyntog, var der på endestationerne sømmet gule brædder på svellerne der hvor styrevognen skulle holde for at det passede med fremmednet tilslutningen på Ma'en. Der var markeringer for både 3 og 4 vognstog.

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af ggssst, 28/2 2015, 18:13 (3348 dage siden) @ esni

Billedet er taget på GySEV's værksted i Sopron, så med stor sandsynlighed er lokomotivet placeret på stedet af et rangerlokomotiv og strømaftageren først hævet efterfølgende.

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af Erling Pedersen, 28/2 2015, 20:48 (3348 dage siden) @ ggssst

Nogle gange er det ikke med vilje ellokomotivet kører ud over hvor køreleningen slutter.

En historie fra en Lokomotivfører på EA fra GB i København.

Han skal ud af remisen lige efter der kom køreledning op i firserne, han får drejet sig forkert og kommer ned i diesel tanksporet, heldigvis opdager han det og tager hovedafbryderen og strømaftageren falder ned.

Der holder en MH og bliver tanket, han kalder op på radioen, "Psstt, smid lige krogen på", MH føreren forstår hentydningen, da han er færdig med at tanke, trækker han den "døde" EA tilbage under køreledningen.

Sådan kan det gå.

Hilsen

Erling Pedersen.

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af esni, Frederikssund, 28/2 2015, 22:59 (3348 dage siden) @ Erling Pedersen

Nogle gange er det ikke med vilje ellokomotivet kører ud over hvor køreleningen slutter.

En historie fra en Lokomotivfører på EA fra GB i København.

Han skal ud af remisen lige efter der kom køreledning op i firserne, han får drejet sig forkert og kommer ned i diesel tanksporet, heldigvis opdager han det og tager hovedafbryderen og strømaftageren falder ned.

Der holder en MH og bliver tanket, han kalder op på radioen, "Psstt, smid lige krogen på", MH føreren forstår hentydningen, da han er færdig med at tanke, trækker han den "døde" EA tilbage under køreledningen.

Sådan kan det gå.

Hilsen

Erling Pedersen.

SMUKT

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af Jørn Johansen, 1/3 2015, 01:50 (3347 dage siden) @ Erling Pedersen

heldigvis opdager han det og tager hovedafbryderen og strømaftageren falder ned.

Strømaftageren falder ikke ned på taget selvom hovedafbryderen bliver udkoblet. Han har nok snaere drejet førerbordsomskifteren i "førerbord" eller "0".

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af Egif, 1/3 2015, 15:42 (3347 dage siden) @ Jørn Johansen

Han kan også have banket "nødstoppet" en , en stor rød "knap" der både udlufter bremseledningen , udkobler hovedafbryderen og sænker strømaftageren...
Det er ihvertfald hurtigste måde at gøre det på.. ;-)

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af Jørn Johansen, 1/3 2015, 16:02 (3347 dage siden) @ Egif

Han kan også have banket "nødstoppet" en , en stor rød "knap" der både udlufter bremseledningen , udkobler hovedafbryderen og sænker strømaftageren...
Det er ihvertfald hurtigste måde at gøre det på.. ;-)

Hvis han tør :) Der er indtil flere eksempler på, hvor splitten i førerbordet er knækket, så nødstoppet ikke uden videre kan tages op igen :)

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af Henrik, 1/3 2015, 10:37 (3347 dage siden) @ Erling Pedersen

En gang i 80erne lå der en strømaftager.
Ved det blinde sidespor overfor Helsingør remise.
Det var en EA som var kommet for langt.
Der var ikke køretråd.
Strømaftageren var revet op fa taget på grund af
den store fjedre kraft fra Strømaftageren.

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af Jørn Johansen, 1/3 2015, 11:07 (3347 dage siden) @ Henrik

En gang i 80erne lå der en strømaftager.
Ved det blinde sidespor overfor Helsingør remise.
Det var en EA som var kommet for langt.
Der var ikke køretråd.
Strømaftageren var revet op fa taget på grund af
den store fjedre kraft fra Strømaftageren.

Så har "auto-drop"-funktionen åbenbart ikke virket...

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af fætter.guf, 1/3 2015, 09:12 (3347 dage siden) @ esni

Der er faktisk et mærke der fortæller hvor langt lokomotivførern må køre, det kan ses på begge billeder her i tråden.
Ganske vist er det kun bagsiden af mærket man ser på det første billede, men de hænger mellem køretråd og bæretråd

At så, som flere allerede har nævnt, lokalkendskabet gør at lokomotivet kan holde noget "spændende" er jo en helt anden sag ;-)

Hilsen
Lars

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af caprani ⌂, København, 1/3 2015, 11:52 (3347 dage siden) @ fætter.guf

Det er korrekt. Mærket forstiller så vidt jeg husker en stiliseret pantograf/strømaftager med rød streg over. Tydeligere kan det næppe siges.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af esni, Frederikssund, 1/3 2015, 15:58 (3347 dage siden) @ fætter.guf

Der er faktisk et mærke der fortæller hvor langt lokomotivførern må køre, det kan ses på begge billeder her i tråden.
Ganske vist er det kun bagsiden af mærket man ser på det første billede, men de hænger mellem køretråd og bæretråd

At så, som flere allerede har nævnt, lokalkendskabet gør at lokomotivet kan holde noget "spændende" er jo en helt anden sag ;-)

Hilsen
Lars

Min pointe var at han må være (blevet) kørt ca 1 maskinlængde længere end det punkt, hvor han ikke længere kan se mærket i køreledningen fra førerhuset nærmest fotografen mens han sidder i stolen. Selvfølgelig kan han have kørt fra det andet førerhus og med hovedet ude af vinduet på god gammel vis.

Og jeg kan li' billedet - det indrømmer jeg gerne.

Kørsel frem til det punkt, hvor køreledningen slutter

af ggssst, 1/3 2015, 16:58 (3347 dage siden) @ esni

Eller også er lokomotivet kommet fra den anden side. Værkstedsbygningen ligger bag fotografen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak