Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB sætter nu mere fart på enkelte myldretidstog (Jernbanen i dag)

af Rask Ingemann Lambertsen, 1/4 2015, 07:10 (3316 dage siden)

I går eftermiddags var der premiere på projektet "Kalundborg-Østerport Fart På", der er DSB's seneste forsøg på at imødekomme ønsket om bedre kollektiv trafik.
De senere års vækst i passagertallene har betydet, at nogle lokomotivtrukne tog i myldretiden kører med helt op til 6 dobbeltdækkervogne. I forhold til DSB's tidligere Bn-vogne, der blandt nogle passagerer blev kaldt kreaturvogne, har dobbeltdækkervognene både flere siddepladser og moderne udrustning som f.eks. klimaanlæg. Men ikke alene er dobbeltdækkervognene tungere end Bn-vognene, de bruger på grund af bl.a. klimaanlæggene også mere strøm, og da den samme dieselmotor både skal trække vognene og trække generatoren til at levere strøm til vognene, tager det længere tid at få toget op i fart og køretiden bliver derfor længere.
På de hårdest ramte afgange skal noget af den tabte acceleration nu genvindes ved, at der tilkobles et lille, supplerende lokomootiv. Den ekstra maskinkraft giver, ifølge projektetleder Ib Christensen, 4 minutters forbedring af køretiden på en pendlerstrækning som København-Kalundborg.
[image]
Ved første afgang kl. 16:56 til Kalundborg, var det dog ikke alle ventende passagerer, der udtrykte begejstring over dette tiltag.
I stedet ønskede f.eks. pendlertalsmand Morten Rasmussen, der skal følge projektet i april, snart at se nogle flere siddepladser i mylretiden.
"Det her giver jeg ikke fem flade øre for", sluttede han af med.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

DSB sætter nu mere fart på enkelte myldretidstog

af Gæst, 1/4 2015, 07:58 (3316 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Mon det er pendlerformanden man ser ved siden af lokomotivet med hævet arm og knytnæve:-)

Avatar

DSB sætter nu mere fart på enkelte myldretidstog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/4 2015, 08:44 (3316 dage siden) @ Gæst

Mon det er pendlerformanden man ser ved siden af lokomotivet med hævet arm og knytnæve:-)

Nej, det er overingeniør ved 2. distrikt Rans Lirpa, der var ovre for at se tiltaget med egne øjne, da man evt. kunne imødegå lignende problemer med IC4 på Svendborgbanen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB sætter nu mere fart på enkelte myldretidstog

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 1/4 2015, 09:31 (3316 dage siden) @ Michael Deichmann

Man kan vel bruge to hjælpelokomotiver hvis det kniber??

Mvh
Claus

--
[image]

DSB sætter nu mere fart på enkelte myldretidstog

af Bent Jensen, 1/4 2015, 12:11 (3315 dage siden) @ Claus E. Hansen

fin fin humor, jeg vil dog nødig være passager i toget det må tage meget tid at komme til Roskilde, hvis nu ikke det var 1 april.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

PS da jeg arbejdede på Helgoland var det første mesters udsøgte humor at sige hvis en lkf kom og spurgte om der var mere til ham i dag, at han havde en Køf der skulle til Korsør.

DSB sætter nu mere fart på enkelte myldretidstog

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 1/4 2015, 17:06 (3315 dage siden) @ Bent Jensen

Hej

En bekendt har engang set Østersøekspressen ankomme til Nykøbing Falster fra Gedser forspændt en Køf.
det var selvfølgelig den yderste reserve der var på banen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

PS dette indlæg kunne også være bragt igår.

DSB sætter nu mere fart på enkelte myldretidstog

af Rask Ingemann Lambertsen, 1/4 2015, 19:16 (3315 dage siden) @ Bent Jensen
redigeret af Rask Ingemann Lambertsen, 1/4 2015, 19:37

fin fin humor, jeg vil dog nødig være passager i toget det må tage meget tid at komme til Roskilde, hvis nu ikke det var 1 april.

Ja, Køf 271 blev selvfølgeligt rangeret bort igen inden afgang. Jeg ville gerne have haft et "sideskud" med Køf 271 og ME 1520 koblet sammen, men i den tætte toggang lykkedes det først 3 minutter før afgang at få køffen frem til spor 8, så det måtte opgives og det blev kun til et billede uden sammenkobling.
[image]
[image]

På grund af den tætte toggang trak det også ud at få en rangertogvej væk fra spor 8, og RØ 1533 (Østerport - Kalundborg) kom desværre af sted med ca. -7, men det er jo kun 1. april en gang om året. Mange tak til de medvirkende.

(Billede af Køf 271s ankomst tilføjet 19:37.)

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak