Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hector Rail med 2x241 + lukkede gsv. og tankvogne mod vest (Jernbanen i dag)

af Rask Ingemann Lambertsen, 10/4 2015, 18:25 (3306 dage siden)

Set passere Kalvebod kl. 18:05. Var det tog 34711 med to timers forsinkelse?

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Hector Rail med 2x241 + lukkede gsv. og tankvogne mod vest

af Cargoman, 10/4 2015, 21:34 (3306 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Nummeret kan jeg ikke hjælpe med, men jeg så samme tog passere Roskilde cirka kl. 1830. Cirka 5 min før Hector, passerede en 185-er fra DB Schenker med et kombitog, ligeledes mod vest. Dette tog var læsset med trailere fra Samskip og DSV.

DSV Høje Taastrup - Duisburg

af Holger Sørensen, Hedehusene, 11/4 2015, 07:25 (3305 dage siden) @ Cargoman

Nummeret kan jeg ikke hjælpe med, men jeg så samme tog passere Roskilde cirka kl. 1830. Cirka 5 min før Hector, passerede en 185-er fra DB Schenker med et kombitog, ligeledes mod vest. Dette tog var læsset med trailere fra Samskip og DSV.

Mon ikke dette er toget: DSV Nyheder og DSV Brochure

og omtalt her: Ny godstogsforbindelse


Hilsen fra Holger og Morten:-)

DSV Høje Taastrup - Duisburg

af ped, 13/4 2015, 22:27 (3303 dage siden) @ Holger Sørensen

God aften,

Jeg synes at det er godt at en af lastbil mastodonterne DSV går på jernbanen!
DSV har nok evnen til at udvide med mange flere destinationer i fremtiden.

Jeg undrer mig dog over at toget kører til Duisburg.

Rangierbahnhof Duisburg-Wedau blev lukket, måske fordi den ikke lå så godt som naboerne i Oberhausen-Ostenfeld, Wanne-Eickel eller Herne.

DSV toget ender vel i en containerterminal sammen med Kina toget, men man skulle tro at forbindelserne videre, var bedre fra en af de nævnte rangerbanegårde.

Er der nogen der ved noget?

(På tyske fora er det nok udenadslære, men jeg er bedre til dansk)

venligst

pediHg

DSV Høje Taastrup - Duisburg

af Gst, 14/4 2015, 17:24 (3302 dage siden) @ ped

Krefeld-Uerdingen.

Kombiterminalerne i Tyskland ligger oftest andre steder en de klassiske godsbanegårde.

DSV + Samskip Høje Taastrup - Duisburg

af Holger Sørensen, Hedehusene, 14/4 2015, 18:17 (3302 dage siden) @ Gst

Krefeld-Uerdingen.

Kombiterminalerne i Tyskland ligger oftest andre steder en de klassiske godsbanegårde.

Så er det Samskips terminal de bruger?
Hvilket jo så passer fint med at Samskip også reklamerer for toget.
Så mon ikke det i grunden er et Samskiptog, hvor DSV køber plads eller?

Hilsen fra Holger og Morten

DUISPORT Duisburg DSV + Samskip til Høje Taastrup

af ped, 14/4 2015, 22:28 (3302 dage siden) @ Holger Sørensen

Jeg har søgt lidt bredere og Duisburg er virkeligt et center for containeromladning i klasse A.

Det hedder Duisport og er på www.duisport.de (Nej; det har intet at gøre med DUI Sport!)

Kort fortalt havde Duisburg indtil slutningen af 1980erne 2 containerterminaler.

Idag har man ni, der handler mere end 3 million TEUs (=20 fts enheder) per år.

Til sammenligning handler Århus havn 600.000 TEUs per år.

Så jeg bøjer mig; - det kører fint uden rangerbanegården Wedau!

Der er jo også tale om heltog til hele Europa OG Kina!

Det kan man studere på:

Duisport - hafeninfos - dienstleistungen - schiffs-und-bahnlisten finder man afgange til hele Europa.

Yderst interessant.

venligst

pediHg

DUISPORT Duisburg DSV + Samskip til Høje Taastrup

af gst, 15/4 2015, 09:44 (3301 dage siden) @ ped

Netop fordi kombitog er heltog, er der ikke brug for en rangerbanegård.

Hvis f.eks. en container skal videre, laster man den om. Man flytter ikke vognen med containeren på mellem stammerne.

DUISPORT Duisburg DSV + Samskip til Høje Taastrup

af Ove N., Gribskov kommune, 15/4 2015, 10:12 (3301 dage siden) @ gst

Det er nu ikke altid at der er tale om samme antal bærevogne i et heltog! Der kan. afhængig af kundens ønsker, blive tale om at opformere hhv nedformere toget.

DUISPORT Duisburg DSV + Samskip til Høje Taastrup

af OD, Od ⌂, 15/4 2015, 10:45 (3301 dage siden) @ Ove N.

Det er nu ikke altid at der er tale om samme antal bærevogne i et heltog! Der kan. afhængig af kundens ønsker, blive tale om at opformere hhv nedformere toget.

VDM-tog er stort set altid på samme antal vogne/pladser.

DUISPORT Duisburg DSV + Samskip til Høje Taastrup

af gst, 15/4 2015, 10:53 (3301 dage siden) @ Ove N.

Selvfølgelig kan der være brug for op/ned-formering, udtagning af vogne til eftersyn osv.

Men ikke i et omfang, der kræver kæmpe rangerbanegårde. Der er forsvundet rigtig mange af disse i Tyskland.

DUISPORT Duisburg DSV + Samskip til Høje Taastrup

af ped, 15/4 2015, 17:15 (3301 dage siden) @ gst

Hej
Altså hvis man skal have en container med Samskip eller DSV til Lyon og det SKAL være med bane, vil containeren i f.eks. Duisburg blive løftet fra en banevognen fra Høje Taastrup og stillet på pladsen indtil et heltog skal afsted mod Lyon.
Så vil den blive læsset.

Det foregår måske anderledes på Mashen Rangierbahnhof, for hele containertogsstammer opløses på almindelig facon over bjerget (kan man se på Yuotube)

venligst

pediHg

Hector Rail med 2x241 + lukkede gsv. og tankvogne mod vest

af Rask Ingemann Lambertsen, 13/4 2015, 22:39 (3303 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Set passere Kalvebod kl. 18:05. Var det tog 34711 med to timers forsinkelse?

Operatør, trækkraft og vogne passer med det, der plejer at udgøre HG 45685 (Kalvebod 15:33½, Høje Taastrup 15:47½-16:44, Roskilde 16:55½), der så skal have været to en halv time forsinket, da jeg så det passere Kalvebod, men kun godt halvanden time forsinket i Roskilde.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak