Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aalborg-Aalborg Ø sættes i stand (Generelt)

af andersj, Aalborg, 11/4 2015, 15:02 (3305 dage siden)

Aalborg Havn er i gang med at renovere sporet fra Aalborg til Østhavnen for et to cifret millionbeløb så der igen kan køre tog fra medio 2015.

Læs mere her http://aalborghavn.dk/media/transPORT_nr._33.pdf (side 32)

--
Mvh Anders

Aalborg-Aalborg Ø sættes i stand

af Per v @, 12/4 2015, 10:00 (3304 dage siden) @ andersj

Herligt for os i hovedlandet, og for LFB

Avatar

Aalborg-Aalborg Ø sættes i stand

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/4 2015, 21:20 (3289 dage siden) @ andersj

Aalborg Havn er i gang med at renovere sporet fra Aalborg til Østhavnen for et to cifret millionbeløb så der igen kan køre tog fra medio 2015

I dag kunne det ved selvsyn konstateres, at man er gået i gang med de indledende øvelser.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Sporet mellem Aalborg station og Østhavnen ejes af Aalborg Havn - på nær nogle få hundrede meter beliggende på Aalborg station og som ejes af Banedanmark. Det er havnebanen længst til højre og det er tydeligt at se, hvilken del af sporet der endnu ikke er renoveret. Vi bemærker "mænner i orange" og en sporgående gummiged. Jeg ved ikke, hvem der er entreprenør på opgaven. Jeg går ud fra, at Banedanmark selv afholder omkostningerne til reparation af sin del af sporet.

[image]
Øst for overkørsel 5 i Gug er der nu opmagasineret en ordentlig omgang monobloksveller, der.....

[image]
.....skal anvendes på den vestlige side af overkørslen.

Alle fotos: Aalborg havnebane 27. april 2015. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/5 2015, 18:58 (3266 dage siden) @ andersj

I følge Midt-Vest Avis 20. maj 2015 ventes det første godstog til Aalborg havn at køre 11. juni 2015. Det oplyses samtidig, at godstoget vil være 600 meter langt.

Midt-Vest Avis er en gratis ugeavis, der er i familie med Nordjyske Stiftstidende, som jeg normalt læser dagligt. De seneste uger har jeg kun læst Nordjyske Stiftstidende sporadisk, så det er muligt, at jeg har overset en mere uddybende artikel.

Der må dog være nogle her på sitet, der "ved noget". Hvem er operatør? Hvilket gods skal der køres med (til/fra)? Trækkraft? Tider? Frekvens? Osv. osv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af L.H. Jensen, 20/5 2015, 22:33 (3266 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I følge Midt-Vest Avis 20. maj 2015 ventes det første godstog til Aalborg havn at køre 11. juni 2015. Det oplyses samtidig, at godstoget vil være 600 meter langt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Kære Thomas (m.fl.)!

Det vil næppe komme som nogen overraskelse, at jeg - med henvisning til mange års erfaringer med den slags drømme-udmeldinger - vil udtale: Jeg vll se det, før jeg tror det, og selv da, vil jeg forbeholde mig retten til ikke at tro på det!

Sidst man i lidt større omfang forsøgte med gods på Østhavnsbanen, kunne man også prale af voldsomt lange godstog, men de fleste vogne var tomme fladvogne - i begge retninger. Så det stoppede selvfølgelig på et tidspunkt.

Det lykkes ikke at få nogen til at drive den nye terminal i Esbjerg, det lykkes ikke at få nogen til at drive den i Hirtshals, så hvem tror dog på, at det skulle kunne lade sig gøre at få en fornuftig forretning ud af at drive den på Østhavnen i Aalborg, der om muligt ligger endnu mere driftsteknisk håbløst end de andre?

Nej, de lange godstog, som sikkert nok skal komme til at rulle en gang eller to, er blot et alibi for at bruge penge på renoveringen af banen, der igen blot er et middel til at opretholde havnens status. Så efter sommerferien falder der atter ro over tingene, og godset kører videre, som det hele tiden har gjort - det vil jeg godt holde en stor pose nyvaskede økologiske gulerødder på ...

Men Limfjordsbanen får nu atter mulighed for at køre veterantog på banen, og det er da i sig selv værd at kippe med flaget for - tillykke med det; så er pengene trods alt slet ikke brugt forgæves!

mvh
LH
(realist)

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af Gæst1, 21/5 2015, 09:03 (3265 dage siden) @ L.H. Jensen

Reelt er istandsættelsen af sporet nok også koblet til den håbløse Hirtshals terminal, i et forsøg på at score de kunder, der opgiver den forventede jernbanetransport fra Hirtshals. Som så mange andre steder, er der jo en eller anden, der skal forsøge at bryde den onde cirkel, hvor spor holdes lukkede, fordi der ikke er nogle, der vil køre på dem, hvilket de ikke kan, fordi de er lukkede...
I Aalborgs tilfælde er det så havnen, der vælger at åbne sporet, og så må vi jo se, hvad der kommer til at ske. De har i al fald valgt at åbne sporet inden de bygger en kombiterminal (hvad de også har planer om), og dén tilgang er nok et anerkendene nik værd...

Der er dog en enkelt detalje omkring Aalborg, nemlig, at der faktisk kører gods med jernbane til en kunde i Aalborg. Cembrits import af tegl køres i (ca 600 meter :-) lange tog til Taulov en til to gange om ugen (operatør Captrain). Det har længe været et ønske fra kunden, at få toget "hele vejen", og det er rimeligt sandsynligt, at det er de tog, der snakkes om.

Om kunden fortsat vil have togene til Aalborg på længere sigt, er en anden sag, da det hurtigt kommer til at koste "en dag mere" i omløbet mellem Tjekkiet/Slovakiet og Danmark, at køre vognene de ekstra km.

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af ASN @, 22/5 2015, 18:47 (3264 dage siden) @ L.H. Jensen

Gaaaaaaab!

Det er da imponerende at noget overhovedet kan lade sig gøre hos MHVJ og Arriva......!

Allan

Kære Thomas (m.fl.)!

Det vil næppe komme som nogen overraskelse, at jeg - med henvisning til mange års erfaringer med den slags drømme-udmeldinger - vil udtale: Jeg vll se det, før jeg tror det, og selv da, vil jeg forbeholde mig retten til ikke at tro på det!

Sidst man i lidt større omfang forsøgte med gods på Østhavnsbanen, kunne man også prale af voldsomt lange godstog, men de fleste vogne var tomme fladvogne - i begge retninger. Så det stoppede selvfølgelig på et tidspunkt.

Det lykkes ikke at få nogen til at drive den nye terminal i Esbjerg, det lykkes ikke at få nogen til at drive den i Hirtshals, så hvem tror dog på, at det skulle kunne lade sig gøre at få en fornuftig forretning ud af at drive den på Østhavnen i Aalborg, der om muligt ligger endnu mere driftsteknisk håbløst end de andre?

Nej, de lange godstog, som sikkert nok skal komme til at rulle en gang eller to, er blot et alibi for at bruge penge på renoveringen af banen, der igen blot er et middel til at opretholde havnens status. Så efter sommerferien falder der atter ro over tingene, og godset kører videre, som det hele tiden har gjort - det vil jeg godt holde en stor pose nyvaskede økologiske gulerødder på ...

Men Limfjordsbanen får nu atter mulighed for at køre veterantog på banen, og det er da i sig selv værd at kippe med flaget for - tillykke med det; så er pengene trods alt slet ikke brugt forgæves!

mvh
LH
(realist)

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af Niklas, 24/5 2015, 01:09 (3263 dage siden) @ ASN

Det vil være godt, hvis der kommer gang i gods på jernbane til Aalborg. Men rigtig mange steder har pengene været givet dårligt ud. Postterminalen i Brøndby, Priorparken, hvor sporet ikke må befares, for det magter Banedanmark ikke at tage stilling til. Og hvad med industrisporet i Tønder? Så det kan godt være svært at være optimist. Desuden har Arriva vel næppe særlig meget med Aalborg at gøre udover en Anthon Berg tur?

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af gæst, 24/5 2015, 21:29 (3262 dage siden) @ Niklas

Er der kunder de pågældende steder?

??????

af L.H. Jensen, 24/5 2015, 20:54 (3262 dage siden) @ ASN

Gaaaaaaab!

Det er da imponerende at noget overhovedet kan lade sig gøre hos MHVJ og Arriva......!

Allan

Øhhhh ....?
Ikke forstået ...

/LH

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af Stephan Aller, 9/6 2015, 15:50 (3246 dage siden) @ L.H. Jensen

I følge Midt-Vest Avis 20. maj 2015 ventes det første godstog til Aalborg havn at køre 11. juni 2015. Det oplyses samtidig, at godstoget vil være 600 meter langt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Kære Thomas (m.fl.)!

Det vil næppe komme som nogen overraskelse, at jeg - med henvisning til mange års erfaringer med den slags drømme-udmeldinger - vil udtale: Jeg vll se det, før jeg tror det, og selv da, vil jeg forbeholde mig retten til ikke at tro på det!

Sidst man i lidt større omfang forsøgte med gods på Østhavnsbanen, kunne man også prale af voldsomt lange godstog, men de fleste vogne var tomme fladvogne - i begge retninger. Så det stoppede selvfølgelig på et tidspunkt.

Det lykkes ikke at få nogen til at drive den nye terminal i Esbjerg, det lykkes ikke at få nogen til at drive den i Hirtshals, så hvem tror dog på, at det skulle kunne lade sig gøre at få en fornuftig forretning ud af at drive den på Østhavnen i Aalborg, der om muligt ligger endnu mere driftsteknisk håbløst end de andre?

Nej, de lange godstog, som sikkert nok skal komme til at rulle en gang eller to, er blot et alibi for at bruge penge på renoveringen af banen, der igen blot er et middel til at opretholde havnens status. Så efter sommerferien falder der atter ro over tingene, og godset kører videre, som det hele tiden har gjort - det vil jeg godt holde en stor pose nyvaskede økologiske gulerødder på ...

Men Limfjordsbanen får nu atter mulighed for at køre veterantog på banen, og det er da i sig selv værd at kippe med flaget for - tillykke med det; så er pengene trods alt slet ikke brugt forgæves!

mvh
LH
(realist)

Så længe du ikke ved mere om dette projekt end det du overfor giver udtryk for, bør du nok afholde dig fra at komme med så forkerte og mavesure udmeldinger som du gør.

Jeg er en del af dette projekt og betragter mig selv som realist - men om dette projekt har jeg tydeligvis mere viden end du har!

Stephan Aller.

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 9/6 2015, 15:58 (3246 dage siden) @ Stephan Aller

Jeg er en del af dette projekt og betragter mig selv som realist - men om dette projekt har jeg tydeligvis mere viden end du har!

Du må da gerne fortælle os andre om sagen så vi kan blive oplyst på et højere plan.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af L.H. Jensen, 9/6 2015, 16:12 (3246 dage siden) @ Stephan Aller

I følge Midt-Vest Avis 20. maj 2015 ventes det første godstog til Aalborg havn at køre 11. juni 2015. Det oplyses samtidig, at godstoget vil være 600 meter langt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Kære Thomas (m.fl.)!

Det vil næppe komme som nogen overraskelse, at jeg - med henvisning til mange års erfaringer med den slags drømme-udmeldinger - vil udtale: Jeg vll se det, før jeg tror det, og selv da, vil jeg forbeholde mig retten til ikke at tro på det!

Sidst man i lidt større omfang forsøgte med gods på Østhavnsbanen, kunne man også prale af voldsomt lange godstog, men de fleste vogne var tomme fladvogne - i begge retninger. Så det stoppede selvfølgelig på et tidspunkt.

Det lykkes ikke at få nogen til at drive den nye terminal i Esbjerg, det lykkes ikke at få nogen til at drive den i Hirtshals, så hvem tror dog på, at det skulle kunne lade sig gøre at få en fornuftig forretning ud af at drive den på Østhavnen i Aalborg, der om muligt ligger endnu mere driftsteknisk håbløst end de andre?

Nej, de lange godstog, som sikkert nok skal komme til at rulle en gang eller to, er blot et alibi for at bruge penge på renoveringen af banen, der igen blot er et middel til at opretholde havnens status. Så efter sommerferien falder der atter ro over tingene, og godset kører videre, som det hele tiden har gjort - det vil jeg godt holde en stor pose nyvaskede økologiske gulerødder på ...

Men Limfjordsbanen får nu atter mulighed for at køre veterantog på banen, og det er da i sig selv værd at kippe med flaget for - tillykke med det; så er pengene trods alt slet ikke brugt forgæves!

mvh
LH
(realist)


Så længe du ikke ved mere om dette projekt end det du overfor giver udtryk for, bør du nok afholde dig fra at komme med så forkerte og mavesure udmeldinger som du gør.

Jeg er en del af dette projekt og betragter mig selv som realist - men om dette projekt har jeg tydeligvis mere viden end du har!

Stephan Aller.

"Mavesurt", nuvel - det er nok en strid om ord. Men uanset din "mere viden", som jeg ikke har den ringeste grund til at betvivle, er der intet som helst af det, jeg har skrevet, som du kan påstå er "forkert"; kun fremtiden kan vise, om jeg ta'r fejl, og skulle det være tilfældet, ville det da såmænd glæde mig ubeskriveligt.

Lad os nu se - foreløbig er der jo rent faktisk i pressen (som bevares, ikke altid har fået rigtigt fat i tingene) kun bebudet et meget begrænset antal tog, men her er man måske også bare "mavesure" ...? ;-)

vh
LH

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af Stephan Aller, 9/6 2015, 19:05 (3246 dage siden) @ L.H. Jensen

I følge Midt-Vest Avis 20. maj 2015 ventes det første godstog til Aalborg havn at køre 11. juni 2015. Det oplyses samtidig, at godstoget vil være 600 meter langt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Kære Thomas (m.fl.)!

Det vil næppe komme som nogen overraskelse, at jeg - med henvisning til mange års erfaringer med den slags drømme-udmeldinger - vil udtale: Jeg vll se det, før jeg tror det, og selv da, vil jeg forbeholde mig retten til ikke at tro på det!

Sidst man i lidt større omfang forsøgte med gods på Østhavnsbanen, kunne man også prale af voldsomt lange godstog, men de fleste vogne var tomme fladvogne - i begge retninger. Så det stoppede selvfølgelig på et tidspunkt.

Det lykkes ikke at få nogen til at drive den nye terminal i Esbjerg, det lykkes ikke at få nogen til at drive den i Hirtshals, så hvem tror dog på, at det skulle kunne lade sig gøre at få en fornuftig forretning ud af at drive den på Østhavnen i Aalborg, der om muligt ligger endnu mere driftsteknisk håbløst end de andre?

Nej, de lange godstog, som sikkert nok skal komme til at rulle en gang eller to, er blot et alibi for at bruge penge på renoveringen af banen, der igen blot er et middel til at opretholde havnens status. Så efter sommerferien falder der atter ro over tingene, og godset kører videre, som det hele tiden har gjort - det vil jeg godt holde en stor pose nyvaskede økologiske gulerødder på ...

Men Limfjordsbanen får nu atter mulighed for at køre veterantog på banen, og det er da i sig selv værd at kippe med flaget for - tillykke med det; så er pengene trods alt slet ikke brugt forgæves!

mvh
LH
(realist)


Så længe du ikke ved mere om dette projekt end det du overfor giver udtryk for, bør du nok afholde dig fra at komme med så forkerte og mavesure udmeldinger som du gør.

Jeg er en del af dette projekt og betragter mig selv som realist - men om dette projekt har jeg tydeligvis mere viden end du har!

Stephan Aller.


"Mavesurt", nuvel - det er nok en strid om ord. Men uanset din "mere viden", som jeg ikke har den ringeste grund til at betvivle, er der intet som helst af det, jeg har skrevet, som du kan påstå er "forkert"; kun fremtiden kan vise, om jeg ta'r fejl, og skulle det være tilfældet, ville det da såmænd glæde mig ubeskriveligt.

Lad os nu se - foreløbig er der jo rent faktisk i pressen (som bevares, ikke altid har fået rigtigt fat i tingene) kun bebudet et meget begrænset antal tog, men her er man måske også bare "mavesure" ...? ;-)

vh
LH

Nu er der skrevet kontrakt om væsentligt flere tog end du omtaler i dit indlæg. Dette er blot en af detaljerne.

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af Gæst 4, 20/5 2015, 23:51 (3266 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Måske de fakultative FX 7650 og FX 7651 i TKG?!

Avatar

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/6 2015, 02:30 (3247 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I følge Nordjyske Stiftstidende 9. juni 2015 kører første godstog torsdag den 11. juni 2015. Operatør er Captain. Kunde er Cembrit. Godsets art er tagplader fra Polen og Tjekkiet. Godset omlæsses i Aalborg og lastbilkøres til Cembrits lager på Eternitgrunden i Aalborg. Der er tale om gods, der tidligere blev lastbilkørt fra Taulov til Aalborg. Godstoget er 600 meter langt og erstatter 50 lastvogne. Der regnes med ét tog hver anden uge. Efter tre kørsler holdes pause frem til november. Pausen skyldes sporspærring ifm opførelse af vejoverføring for den nye Egnsplanvej.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/6 2015, 07:47 (3247 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I følge et indlæg på Facebook trækkes toget 11. juni 2015 af MY 1134 og MZ 1439.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af jhcn, Århus, 9/6 2015, 09:14 (3246 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I følge et indlæg på Facebook trækkes toget 11. juni 2015 af MY 1134 og MZ 1439.

Hej Thomas

Jeg kan ikke lige finde det indlæg igen, men husker jeg forkert når jeg tror at toget trækkes af enten MY 1134 eller MZ 1439? Altså ikke dem begge?!

Mvh

--
Henrik
[image]

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af Guest, 9/6 2015, 09:33 (3246 dage siden) @ jhcn

RG 6655, Padborg-Aalborg, MZ 2000, Aalborg ankomst kl. 4.50

Avatar

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst - tak

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/6 2015, 15:00 (3246 dage siden) @ Guest

RG 6655, Padborg-Aalborg, MZ 2000, Aalborg ankomst kl. 4.50


Tak for oplysningen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/6 2015, 14:57 (3246 dage siden) @ jhcn

I følge et indlæg på Facebook trækkes toget 11. juni 2015 af MY 1134 og MZ 1439.


Hej Thomas

Jeg kan ikke lige finde det indlæg igen, men husker jeg forkert når jeg tror at toget trækkes af enten MY 1134 eller MZ 1439? Altså ikke dem begge?!

Mvh


Jeg kan heller ikke finde indlægget igen - Facebook har en elendig søgefunktion. Jeg er dog ret sikker på, at jeg har citeret korrekt. Men selve oplysningen på Facebook kan naturligvis være forkert.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

600 meter godstog 11. juni 2015 Aalborg-Aalborg Øst

af Krabsen @, 10/6 2015, 16:43 (3245 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I følge Nordjyske Stiftstidende 9. juni 2015 kører første godstog torsdag den 11. juni 2015. Operatør er Captain. Kunde er Cembrit. Godsets art er tagplader fra Polen og Tjekkiet. Godset omlæsses i Aalborg og lastbilkøres til Cembrits lager på Eternitgrunden i Aalborg.

Gad vide om Cembrit nu ærgrer sig bare en smule over, at godssporet til Eternitten ikke er bibeholdt, omend traceen vist er intakt bortset fra krydsningen af Sønderbro.:-)

Så kunne de have sparet en omladning til lastbil..


Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak