Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DJK, lytter du (Generelt)

af Kenneth, København S, 26/4 2015, 16:46 (3289 dage siden)

2 generations S-togene har spillet en kæmpe del af min barndom. De har transporteret mig fra A-B hele mit unge liv. Banemotorens dybe brummen der blev til et højt hyl, afgangsfløjten der sagde "dylylylylyly"

Gud hvor jeg savner de tog. Heldigvis bragte vejen mig idag forbi Rødekro, hvor jeg for første gang så et sæt igen siden omkring 09, (jernbanemuseets to vogne der blev skrottet), og nedenstående sæt 95, som jeg sidst kørte med 3. Februar 2007 - sidste dag i drift.

Først og fremmest skal jeg lige høre - sæt 87, er det skrottet helt nu eller hvad? Synes jeg hørte noget om der ikke stod noget på GB længere.

Hvis ikke, så er disse vogne jo de sidste der er tilbage - overhovedet.

Gud, hvor ville jeg godt stille op og restaurere disse vogne. Synd de står 330km fra
Min bopæl. Uanset, så vil jeg spørge om der er en DJK mand der kan fortælle mig om de vogne her kommer indendørs og stå snart?

Noget med at det skulle være undervejs?

Bns''eren der står er også i sørgelig forfatning.

Med håbet om at sæt 95 ikke skal ruste ihjel,

Kenneth

[image][image]

DJK, lytter du

af mss-logoff, 26/4 2015, 18:00 (3289 dage siden) @ Kenneth

Hej "lidelsesfælle". Jeg er også københavner, og ser bevarelsen af S-tog som vigtig.

Af sæt 87 er der kun 1 vogn tilbage. De hærværksramte vogne blev skrottet. Jernbanemuseet interesserer sig grundlæggende ikke for at bevare S-tog. Over en årerække kunne man utvivlsomt have lavet en fin MM-FS af "resterne".
Jeg har også været spændt på om DJK kunne løfte opgaven med at sikre deres sæt for eftertiden. Trods gode intentioner har de jo ikke uanede ressourcer.

Her et par billeder af sættene 87 og 95 i deres sidste tid, begge fotograferet på Flintholm st. i 2006:

[image]
[image]

Mvh MSS

DJK, lytter du

af K564, 26/4 2015, 19:54 (3289 dage siden) @ mss-logoff

Skulle gerne komme ind, når hal 2 i Marslev i gang bliver færdig.

Hilsner Keld

DJK, lytter du

af L.H. Jensen, 26/4 2015, 23:00 (3289 dage siden) @ Kenneth

2 generations S-togene har spillet en kæmpe del af min barndom.
Gud, hvor ville jeg godt stille op og restaurere disse vogne. Synd de står 330km fra
Min bopæl. Uanset, så vil jeg spørge om der er en DJK mand der kan fortælle mig om de vogne her kommer indendørs og stå snart?

Noget med at det skulle være undervejs?

Bns''eren der står er også i sørgelig forfatning.

Med håbet om at sæt 95 ikke skal ruste ihjel,

Kenneth

[image][image]

Hvorfor kontakter du ikke DJK?

Hvis der nogensinde skal laves noget ved det S-tog, kræver det, at der er nogen, der vil og kan påtage sig opgaven med dels at finde et sted i hovedstadsområdet, hvor toget kan stå sikkert, og hvor der kam arbejdes, dels at finde en masse penge til projektet samt endelig at stable et betydeligt arbejdshold på benene.

Dertil kommer jo så lige udfordringen (læs: problemet) med overhovedet at få lov til i fremtiden at køre med toget på S-banen.

Men under alle omstændigheder nytter ikke nok så mange sentimentalt-flæbende indlæg i dette forum og andre ditto - her gælder kun hårdt arbejde ...

vh
LH
(formand for DJK, dengang da vi besluttede at "nogen" - og om ikke andre så DJK - burde bevare et 2. generations S-tog)

DJK, lytter du

af OnAir112 ⌂, 27/4 2015, 08:07 (3288 dage siden) @ L.H. Jensen

Jeg er jo nødt til at give dig ret.
Det er kun hårdt arbejde, der kan bevare et tog.
Dels fysisk, dels det udmarvende "job" med at søge fonde, samle medlemmer og frem for alt, finde et sted, hvor alt arbejdet kan foregå.
Dernæst skal toget måske ud at køre. Så kommer papirarbejdet rigtigt i gang.

Jeg værdsætter de folk, som har lyst og energien til at fuldføre det.

Men når det er sagt, så er der jo samlet meget som IKKE kan bevares af een eller anden grund.
Og der synes jeg der bliver brugt alt for mange nytteløse kræfter.

Jeg savner en overordnet organisation som er lydhøre, og det savner jeg ved DJK i dag.
Det kan være mig, men indtil nu, har jeg ikke set noget specielt brugbart.
Nye kræfter er nok godt, men sjælen mangler.

--
OnAir112
Paul

DJK, lytter du

af Kenneth, København S, 27/4 2015, 18:58 (3288 dage siden) @ L.H. Jensen

Hej LH Jensen

Jeg fornemmer at du føler dig lidt ramt over mit "flæbende, sentimentale indlæg"

Jeg vil gerne melde mig ind omi DJK hvis man ellers kan finde noget konkret grundlag for at sætte en aktionsplan igang.
Jeg vil gerne sponsorere en presenning til at starte med.

Om ikke andet, ville det være rart at se toget bevaret blot ikke kørende.

Skulle man opnå tilladelse til at køre med det - Man kunne nøjes med at ordne MM-FS eren, og så har man Fu-MU til reservedele, ja når damploks må køre "rundt om huset". Noget med det nye signal system der kommer snart?

Jeg vil godt gå ind med en seriøs indsats til at få sparet noget kapital op til det her tog.
En mulighed er at printe en masse papirer med billeder af toget - omdele dem i hovedstadsområdet - appellere folk til at donere penge til projektet.

Hvor mange herinde har en oprigtig interesse i at gøre en indsats for det her tog?

KAN vi gøre noget seriøst ved det her?

Jeg vil godt ARBEJDE for det ihvertfald, LH Jensen

DJK, lytter du

af L.H. Jensen, 27/4 2015, 22:21 (3288 dage siden) @ Kenneth

Hej LH Jensen

Jeg fornemmer at du føler dig lidt ramt over mit "flæbende, sentimentale indlæg"

Jeg vil gerne melde mig ind omi DJK hvis man ellers kan finde noget konkret grundlag for at sætte en aktionsplan igang.
Jeg vil gerne sponsorere en presenning til at starte med.

Om ikke andet, ville det være rart at se toget bevaret blot ikke kørende.

Skulle man opnå tilladelse til at køre med det - Man kunne nøjes med at ordne MM-FS eren, og så har man Fu-MU til reservedele, ja når damploks må køre "rundt om huset". Noget med det nye signal system der kommer snart?

Jeg vil godt gå ind med en seriøs indsats til at få sparet noget kapital op til det her tog.
En mulighed er at printe en masse papirer med billeder af toget - omdele dem i hovedstadsområdet - appellere folk til at donere penge til projektet.

Hvor mange herinde har en oprigtig interesse i at gøre en indsats for det her tog?

KAN vi gøre noget seriøst ved det her?

Jeg vil godt ARBEJDE for det ihvertfald, LH Jensen

Tak for dit indlæg, Kenneth!

Desværre er penge ikke nok - ja, måske er det endda det mindste af de problemer, jeg har beskrevet. Men man skal jo starte et sted ...

Det er dog afgørende, at projektet hæves op over dette - i øvrigt udmærkede - forum, hvor det er "gratis" at mene og ville noget den ene dag og så glemme det den næste.

Så den rette vej mod målet er at melde sig ind i DJK og derigennem - sammen med ikke så få - andre forsøge at stable noget på benene. Det nytter ikke, at man bare selv kommer med ideer og visioner, de flyder i en lind strøm, men skal man opnå noget, og skal det kunne realiseres, skal der altså være en solid "backing-gruppe" med de rette faglige forudsætninger og kompetencer. Ellers er ideen dødfødt - DJK og andre klubber har mange års dårlige erfaringer med den slags, så hvis du oplever en vis skepsis og tilbageholdenhed, er det ikke udtryk for bagstræberi og bedrevidenhed, men netop dårlige erfaringer ...

Mvh
LH
(der ikke har siddet i DJKs hovedbestyrelse de sidste 10 år ...)

Avatar

DJK, lytter du

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/4 2015, 08:57 (3287 dage siden) @ L.H. Jensen

Og sådan fik man dræbt en ildsjæl.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DJK, lytter du

af Henrik C, Kolding, 28/4 2015, 09:23 (3287 dage siden) @ Michael Deichmann

Og sådan fik man dræbt en ildsjæl.

Hvis der ikke skal mere til, så var det nok ikke en ildsjæl - men nok nærmere et curling barn der ikke fik sik vilje...

--
mvh. Henrik C

Curlingbarn

af Kenneth, København S, 28/4 2015, 21:10 (3287 dage siden) @ Henrik C

Hej Henrik C

Hvis der er noget livet har lært mig, er det at man ikke kommer sovende til succes.

Mvh Kenneth
- som er opvokset i en gammeldags københavnsk arbejderklassefamilie...

DJK, lytter du

af jaer, 28/4 2015, 21:23 (3287 dage siden) @ Michael Deichmann

Der findes desværre mange, rigtigt mange, eksempler på, at det ikke er nok at være ildsjæl. Der findes heldigvis også eksempler på, at det lykkedes, men de er langt færre, og kræver virkeligt ildhu hos den bærende kraft. Så LHs betragtninger er yderst rimelige og fornuftige .

/Jan

DJK, lytter du

af glade-koege ⌂, køge, 27/4 2015, 09:29 (3288 dage siden) @ Kenneth

Vil godt trykke på enig knappen.

Kunne være hvis DJK måske oprettet en konto folk kunne indbetale hvor pengene kun gik til dette togsæt der faktisk ville ske noget, mange af os er opvokset med det og jeg ville nyde at kunne gi mine 2 børn en tur i det.. Og ikke mindst er der vel ca 1 millioner kbh som har kørt i det som også finder det interessant kan man sige.

DJK, lytter du

af Coenen-Bache, 27/4 2015, 11:39 (3288 dage siden) @ glade-koege

Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan den sidste repræsentant for "Byens Puls" 2.generation, ikke i det mindste bliver pakket ind I pressenninger, dels for beskyttelsen rent vejrmæssigt, og dels for at undgå graffiti.

Hver gang nogen uploader billeder af S-togene ser de mere og mere sølle ud, det er sgu synd !

DJK, lytter du

af JensenJ, 27/4 2015, 11:47 (3288 dage siden) @ Coenen-Bache

God ide med penge donation! Og måske også en eller anden tilmeldings ting til en dag hvor man kan mødes alle dem som rent faktisk vil give en hånd? Også kan man se hvor stor opbakningen er også beslutte hvad man gør derefter?

Indsamling til DJK - JA TAK!

af Hedegaard, 27/4 2015, 14:26 (3288 dage siden) @ glade-koege

Vil godt trykke på enig knappen.

Kunne være hvis DJK måske oprettet en konto folk kunne indbetale hvor pengene kun gik til dette togsæt der faktisk ville ske noget, mange af os er opvokset med det og jeg ville nyde at kunne gi mine 2 børn en tur i det.. Og ikke mindst er der vel ca 1 millioner kbh som har kørt i det som også finder det interessant kan man sige.

Jeg ville med glæde putte penge ind på sådan en konto, og det tror jeg også der er rigtig mange andre som gerne ville.
Der vil være masser af arrangementer i sommerferien, hvor DJK kunne få mulighed for at indsamle til dette projekt.

Indsamling til DJK - JA TAK!

af JensenJ, 27/4 2015, 14:55 (3288 dage siden) @ Hedegaard

Tænker det samme! Og en sms eller et eller andet smart netbetaling ville da heller ikke være dumt! :)

Indsamling til DJK - JA TAK!

af Leif N., 27/4 2015, 15:01 (3288 dage siden) @ JensenJ

Så er det jo bare om folk vi spøtte i kassen når det kommer til stykket, husker stadig en masse indlæg om en motorvogn i Struer. Gad vide hvordan det går med støtte midler til denne vogn.

Måske nogen fra SJK læser med her inde og vil oplyse om hvor mange penge der er kommet ind til bevaring af denne unikke motorvogn....

Indsamling til DJK - JA TAK!

af UTJ, 27/4 2015, 15:19 (3288 dage siden) @ Leif N.

Så er det jo bare om folk vi spøtte i kassen når det kommer til stykket, husker stadig en masse indlæg om en motorvogn i Struer. Gad vide hvordan det går med støtte midler til denne vogn.

Måske nogen fra SJK læser med her inde og vil oplyse om hvor mange penge der er kommet ind til bevaring af denne unikke motorvogn....

Det går ikke ret godt, også selv om det er en god sag.

Hvis man vil indsamle, skal man være utrolig godt forberedt og have et mål. Det er meget svært at indsamle tilstrækkeligt beløb. Og hvis man ikke når sit mål, dvs. at det indsamlede ikke når et niveau så man kan opfylde de givne løfter, skal man have en alternativ strategi.

Og at indsamle midler til er firevogns S-tog er nærmest håbløst, sålænge det blot foregår blandt dette forums brugere.

Indsamling til DJK - JA TAK!

af glade-koege ⌂, køge, 27/4 2015, 19:58 (3288 dage siden) @ UTJ

well fx 1000 kr indsamlet kan da gå til at dække togetsættet ind fx... lidt er trods alt bedre end intet og kunne nogen stable en hjemmeside på bene for bevarelsen af 2g s-toget ville det også skabe lidt pr.. spg er hvor meget DJK vil lege med i det her..

Indsamling til DJK - JA TAK!

af Kenneth, 27/4 2015, 20:27 (3288 dage siden) @ glade-koege

Jeg har onsdag kontaktet DJK og forelagt min sag.

Indsamling til DJK - JA TAK!

af UTJ, 27/4 2015, 20:42 (3288 dage siden) @ glade-koege

well fx 1000 kr indsamlet kan da gå til at dække togetsættet ind fx... lidt er trods alt bedre end intet og kunne nogen stable en hjemmeside på bene for bevarelsen af 2g s-toget ville det også skabe lidt pr.. spg er hvor meget DJK vil lege med i det her..

1000 kr kommer man ikke langt med. Midlertidige overdækninger skal i øvrigt også vedligeholdes. Det er ikke for at lyde tvær, men erfaringen er at der skal meget arbejde til for at få indsamlinger i gang og så kan man lige så godt indsamle til en hal - som DJK i øvrigt også gør.

Indsamling til DJK - JA TAK!

af QpoX ⌂, 27/4 2015, 21:37 (3288 dage siden) @ UTJ

well fx 1000 kr indsamlet kan da gå til at dække togetsættet ind fx... lidt er trods alt bedre end intet og kunne nogen stable en hjemmeside på bene for bevarelsen af 2g s-toget ville det også skabe lidt pr.. spg er hvor meget DJK vil lege med i det her..


1000 kr kommer man ikke langt med. Midlertidige overdækninger skal i øvrigt også vedligeholdes. Det er ikke for at lyde tvær, men erfaringen er at der skal meget arbejde til for at få indsamlinger i gang og så kan man lige så godt indsamle til en hal - som DJK i øvrigt også gør.

Kan kun give dig ret!
En midlertidig hal til de 3 vogne koster mindst 30.000Kr + vedligehold.
Og en permanent hal koster omkring 250.000Kr.
En hal bør dog placeres så tæt på dem der ønsker at gøre noget aktivt for at få vogene i drift igen.

Indsamling til DJK - JA TAK!

af Henrik C, Kolding, 27/4 2015, 23:16 (3288 dage siden) @ QpoX

En midlertidig hal til de 3 vogne koster mindst 30.000Kr + vedligehold.

Man får ikke meget midlertidigt hal for 30.000,- kr. til 3 enheder. :-(

Og en permanent hal koster omkring 250.000Kr.
En hal bør dog placeres så tæt på dem der ønsker at gøre noget aktivt for at få vognene i drift igen.

Tja, ca. 14 meter spor i en rå hal i Lunderskov (isolering, plader (vægge) og alt indretning er lavet af frivillige) og med mulighed for at arbejde frostfri i, kostede ca. 2.000.000 for få år siden.

Sååå, prisen for en hal til et 3 vogn S-tog kan man selv regne lidt på samt der skal en byggegrund til, husleje, forsikring, forbrugsudgifter og sikkert meget mere...

Og ja, jeg er også en af "de gamle" der har været med i gamet i over 30 år og ved at tingene er ikke bare lige som nogle ligger op til.

Start med at melde Jer ind i nogle af de eksisterende klubber og prøv derigennem ved hårdt arbejde at være med til at forme fremtiden.

God fornøjelse ;-)

--
mvh. Henrik C

Indsamling til DJK - JA TAK!

af gaest, 28/4 2015, 06:05 (3287 dage siden) @ Henrik C

Sååå, prisen for en hal til et 3 vogn S-tog kan man selv regne lidt på samt der skal en byggegrund til, husleje, forsikring, forbrugsudgifter og sikkert meget mere...

Og hvis man skal regne helt korrekt er der 4 vogne i det S tog.

Indsamling til DJK - JA TAK!

af QpoX ⌂, 28/4 2015, 21:19 (3287 dage siden) @ Henrik C

En midlertidig hal til de 3 vogne koster mindst 30.000Kr + vedligehold.


Man får ikke meget midlertidigt hal for 30.000,- kr. til 3 enheder. :-(

Og en permanent hal koster omkring 250.000Kr.
En hal bør dog placeres så tæt på dem der ønsker at gøre noget aktivt for at få vognene i drift igen.


Tja, ca. 14 meter spor i en rå hal i Lunderskov (isolering, plader (vægge) og alt indretning er lavet af frivillige) og med mulighed for at arbejde frostfri i, kostede ca. 2.000.000 for få år siden.

Sååå, prisen for en hal til et 3 vogn S-tog kan man selv regne lidt på samt der skal en byggegrund til, husleje, forsikring, forbrugsudgifter og sikkert meget mere...

Og ja, jeg er også en af "de gamle" der har været med i gamet i over 30 år og ved at tingene er ikke bare lige som nogle ligger op til.

Start med at melde Jer ind i nogle af de eksisterende klubber og prøv derigennem ved hårdt arbejde at være med til at forme fremtiden.

God fornøjelse ;-)


Nu er mine priser også det billigeste man kan få.
Har priser på forskellige vognhals forslag til at ligge, da jeg selv er i miljøet for veterantog.
Har her 2-3 vogne der skal under tag, så er ofte opdateret på priser og løsninger.
Og self. med fuld fundament og isolering mv. vil prisen løbe op.
Man kan have en hal til opbevaring og en lille hal til værksted, så en skurvogn til kantine/toilet, så kommer man langt for få kroner.

Men eks. kan vi tage SJK og deres faciliteter (var selv medlem i 2år).
Nærmeste toilet er på banegården ca. 1Km væk.
Samt er hallen er uisoleret.

Indsamling til DJK - JA TAK!

af Kenneth, København S, 28/4 2015, 21:47 (3287 dage siden) @ QpoX

Og ellers, tør jeg nævne det, findes der jo også håndværkere i Polen og Rumænien...

Indsamling til DJK - JA TAK!

af QpoX ⌂, 29/4 2015, 19:48 (3286 dage siden) @ Kenneth

Og ellers, tør jeg nævne det, findes der jo også håndværkere i Polen og Rumænien...

Altså ideen er jo som sådan ikke dum...
Så længe der er Dansk opsyn med dem, kan de faktisk godt arbejde.

Indsamling til DJK - STOP NU!

af Henrik C, Kolding, 29/4 2015, 22:45 (3286 dage siden) @ QpoX

Og ellers, tør jeg nævne det, findes der jo også håndværkere i Polen og Rumænien...


Altså ideen er jo som sådan ikke dum...
Så længe der er Dansk opsyn med dem, kan de faktisk godt arbejde.

suk og undskyld..., men har I nogen sinde været ude i den virkelig verden?

Det meste arbejde i DJM, DJK og for den sags skyld alle andre foreninger drives af frivillige arbejdskraft, skal vi nu sende alle medlemmerne på sprogskole for at de i deres fritid kan rende rundt og lege opsynsmænd for folk fra Polen og Rumænien.

Hvordan vil I få råd til at betale for arbejdskraften ? (og her taler vi slet ikke om man skal oprettes som arbejdsgiver, overholde arbejdsmiljølovgivning, tegne overenskomster, arbejds forsikringer m.m.) og hvem skal betale for de opsynsmænd der skal rende rundt og holde øje med de ikke stjæler halvdelen af værktøjet.

Meld Jer for pokker nu ind i de foreninger der er, der er arbejde nok at tage sig af og når i så har været med i nogle år, så stil op til nogle af de tillidsposter der er og få så indflydelse den vej.

Alt andet er utopi...

--
mvh. Henrik C

Indsamling til DJK - STOP NU!

af L.H. Jensen, 30/4 2015, 00:45 (3286 dage siden) @ Henrik C

Meld Jer for pokker nu ind i de foreninger der er, der er arbejde nok at tage sig af og når i så har været med i nogle år, så stil op til nogle af de tillidsposter der er og få så indflydelse den vej.

Alt andet er utopi...

Ja, så kan det vist ikke siges klarere ...

vh
LH

Indsamling til DJK - STOP NU!

af QpoX ⌂, 30/4 2015, 21:22 (3285 dage siden) @ Henrik C

Og ellers, tør jeg nævne det, findes der jo også håndværkere i Polen og Rumænien...


Altså ideen er jo som sådan ikke dum...
Så længe der er Dansk opsyn med dem, kan de faktisk godt arbejde.


suk og undskyld..., men har I nogen sinde været ude i den virkelig verden?

Det meste arbejde i DJM, DJK og for den sags skyld alle andre foreninger drives af frivillige arbejdskraft, skal vi nu sende alle medlemmerne på sprogskole for at de i deres fritid kan rende rundt og lege opsynsmænd for folk fra Polen og Rumænien.

Hvordan vil I få råd til at betale for arbejdskraften ? (og her taler vi slet ikke om man skal oprettes som arbejdsgiver, overholde arbejdsmiljølovgivning, tegne overenskomster, arbejds forsikringer m.m.) og hvem skal betale for de opsynsmænd der skal rende rundt og holde øje med de ikke stjæler halvdelen af værktøjet.

Meld Jer for pokker nu ind i de foreninger der er, der er arbejde nok at tage sig af og når i så har været med i nogle år, så stil op til nogle af de tillidsposter der er og få så indflydelse den vej.

Alt andet er utopi...

Som jeg skrev tidl. er jeg med i en forening.
Faktisk en jeg selv var med til at stifte!
Se toget i min signatur! Giver det evt en ide???
Og tag da en ide som en ide! Men havde da regnet med at du lærte alle sprog og du betalte for det hele, andet giver jo bestemt ikke mening ellers!
Mht. arbejdsmiljølovgivningen betyder det da intet hvis vi gør det hjemme i din indkørsel!
Som man nu kan læse vil folk hellere betale, end selv at give en hånd med!


"Beneath this mask there is more than flesh. Beneath this mask there is an idea, Mr. Creedy, and ideas are bulletproof."

Avatar

DJK, lytter du

af Erik H, Frederikssund, 28/4 2015, 14:32 (3287 dage siden) @ Kenneth

Hej Kenneth

Jeg forstår godt din frustration over 2. generations S-togenes skæbne!
Jeg bor selv lige op ad Frederikssundbanen ca, 500 meter før Frederikssund Station.
Jeg kan stadig huske når disse S-tog holdt for rødt ved indkørselssignalet, og de satte igen med den karakteristiske en dybe lyd fra banemotorerne.

Jeg har indsat et foto af det allerførste S-tog der ankom til Frederikssund Station (den tredje) 28. marts 1989. Jeg var så utrolig heldig at have fri på denne dag, så jeg ventede med spænding, og pludselig var det der. Frem med mit gamle lommekamera, og få denne unikke oplevelse foreviget.

Det var mens der stadig kørte masser af disse S-toge rundt på nettet.

Selve indvielsen af S-togsdriften på strækningen mellem Ballerup fandt sted 27. maj 1989.

Med venlig hilsen

Erik H


[image]

--
Erik H
[image] [image]

DJK, lytter du

af Tidl. Lokoføre S-banen, 28/4 2015, 14:46 (3287 dage siden) @ Erik H

Og os der har kørt med disse gamle S-tog (gammelt lort) priser os lykkelige for at de endelig er udrangeret.

Avatar

DJK, lytter du

af Erik H, Frederikssund, 28/4 2015, 17:18 (3287 dage siden) @ Tidl. Lokoføre S-banen

Jeg tænker heller ikke på disse S-tog som en arbejdsplads vil jeg understrege.
Jeg ved udmærket at komforten, er langt større i 4. generations S-togene (Hamsterne) i hvert fald for passagererne. Selvfølgelig skal lokoføreren også have gode arbejdsvilkår, det manglede bare.
Jeg ser kun på disse tog som jernbaneentusiast.:-)

Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

DJK, lytter du

af mss-logoff, 1/5 2015, 18:48 (3284 dage siden) @ Tidl. Lokoføre S-banen

Og os der har kørt med disse gamle S-tog (gammelt lort) priser os lykkelige for at de endelig er udrangeret.

Det er selvfølgelig også en mening.
Ikke alle erkender affektionsværdi, men denne tråd er dog i højere grad en debat mellem de der gør.
På samme måde regner man heller ikke med at folk der ser gamle bygninger som "gammelt lort" indgår i debatten i en tråd om historiske bygninger og deres bevaring i et bygningsforum.

Mvh MSS

DJK, lytter du

af Steff, 28/4 2015, 20:06 (3287 dage siden) @ Kenneth

Kære Kenneth m.fl.

Jeg skal (kan) ikke blande mig i om DJK skal, kan eller andet, men jeg kan da komme
med lidt erfaringer og bemærkninger fra et andet projekt. Men inden da, er det jo nok NØDVENDIGT at undersøge, om togsættet i det hele taget er i en sådan forfatning, at det er muligt indenfor det rimelige (økonomi) at istandsætte det. Og hér ligger bl.a. også en opgave, nemlig om togsættet skal restaureres til så originalt som muligt eller ”bare” have en ”make-over”. Men før dette, skal forhandles med trafikstyrelsen og S-tog om det kan komme til at køre på S-togsnettet. Og når færdigt, hvor skal det så opbevares. Og HVIS det skal køre med publikum, skal trafikstyrelsen ind over igen med krævende godkendelser (som DJK ikke selv bestemmer) og togsættet udstyres DYRE sikkerheds systemer, afhængig af hvilket der til den tid nu anvendes på S-tog. Og så skal DJK leve op til en sikkerhedsorganisation for S-toget, med hvem ansvarlig, uddannelser, attester mv. Og da det IKKE er et kørende eksemplar og ikke findes i trafik, kan det være, at alle godkendelser skal startes op helt forfra for selve togsættet. Der kræves en kæmpestor dokumentation som grundlag for en godkendelse.

Danmarks jernbanemuseums 1. G togsæt blev restaureret af DSB S-togs egne værkstedsmedarbejdere, der havde kompetencerne, tiden, faciliteterne og ikke mindst reservedelene ved hånden. Det har DJK ikke, altså skal det gøres et sted, hvor der er plads, det er overdækket, faciliteter som maskiner, donkrafte mv. tilstede samt den fornødne uddannede arbejdsstyrke. For det er ikke en trægodsvogn eller et ”simpelt” damplokomotiv, men en kompliceret elektronisk enhed.

Vil man (DJK) restaurere togsættet, har man jo så også accepteret at det koster mange penge og vi taler hurtigt om flere millioner kroner, selvom togsættet er foræret. Og det er så spørgsmålet, om DJK er villig til at sætte disse midler af og hvilke andre projekter skal stoppes eller sættes på holdt. Og DET er ikke bare en lokalafdelings beslutning, men HELE DJK. Og fondsmidler skal man ikke regne med, med mindre det er et sundt og gennemførligt projekt (og har en almen interesse) og at der er udarbejdet en grundig projektbeskrivelse med bl.a. specificering af, hvad der skal bruges midler til og i hvor stor grad DJK selv kan delfinancierer, hvor meget DJK selv kan lave og hvor meget skal købes udefra. Sluttelig en fornuftig tidshorisont over, hvornår de enkelte dele af fondsmidlerne skal udbetales.

Togsættet skal løftes af bogierne og vognkassen adskilles næsten totalt (håber ikke der er asbest, for det skal fjernes professionelt og koster). Vognkassens aptering fjernes og metallet efterses, evt. rust udbedres eller helt skiftes og nye plader monteres. Gulvet skal sikkert fornys og alt elektrisk skal gennemgås og der skal sikkert trækkes en del nye ledninger. Bogierne skal renoveres og godkendes (hvem og hvor) og så skal det hele samles, males, prøves og GODKENDES.

Hvis jeg skal sammenligne med noget jeg kender til, nemlig renovering af sovevognen, er DJM i den absolut heldige situation, at de nødvendige arbejder på vognkasse og afdrejninger af hjul, godkendelse af bogier mv., kunne ske indenfor museets egne rammer og med støtte fra ”store DSB”, bl.a. bogie eftersyn. De store udgifter har været asbestrenovering samt indkøb i udlandet af ”dimser og dingenoter” der manglede.
HELDIGVIS har der været en VELUDDANNET arbejdsstyrke af frivillige og professionelle. Hvis IKKE de havde gjort arbejdet, havde beløbet for vognen (materialer og arbejdstid) på nuværende tidspunkt ligget omkring ca. 4,5 millioner kroner + de fondsmidler det kostede at købe vognen. Nu er det så heldigvis ikke aktuelt, for så var projektet blevet stoppet.

Jeg kunne ønske mig, at der stadig var et DSB S tog i Htå, der havde plads og lyst til at medvirke, at der var et Bombardier (Scandia) der kunne male og andet, en Thrige der kunne hjælpe med det elektriske samt en fond, der syntes at dette var en almen opgave at støtte.

Mit råd skal være, at sikre togsættet indledningsvis mod mere forfald og derefter TÆNKE SIG GEVALDIGT OM! Og HVIS IKKE muligt (uha, tør næsten ikke skrive det), sælg det til skrot.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

DJK, lytter du

af glade-koege ⌂, køge, 28/4 2015, 20:43 (3287 dage siden) @ Steff

Godt skrevet steffen..

Kunne ønske sig DJK gad svare lidt herinde så vi trods alt kunne finde hoved og hale i det hele og se hvad er muligt og hvad DJK tanke er... :-) lige nu må 1 ting at få det under tag ihverfald og lige gennemgå det som er muligt trods alt..

DJK, lytter du

af Kenneth, København S, 28/4 2015, 21:05 (3287 dage siden) @ glade-koege

Nu skal de jo lige have tid til at svare, men jeg har kontaktet DJK på mail.

Om andet, kunne togsættes reddes fra yderligere forfrald, evt restaureres til en ikke-køreklar stand.

Om ikke andet redde det fra at ruste op og blive spist af alger.

DJK, lytter du

af gaest, 28/4 2015, 22:07 (3287 dage siden) @ glade-koege

Godt skrevet steffen..

Kunne ønske sig DJK gad svare lidt herinde så vi trods alt kunne finde hoved og hale i det hele og se hvad er muligt og hvad DJK tanke er... :-) lige nu må 1 ting at få det under tag ihverfald og lige gennemgå det som er muligt trods alt..

DJK behøver sådan set kun stå sine egne medlemmer til regnskab. Fordi der lige pludselig var en der fik lyst til at komme ud at køre i 2g S tog og ytrede dette i nærværende forum, kan det ikke forpligte DJK ('s bestyrelse) til at stå skoleret her.

DJK, lytter du

af Kenneth, København S, 28/4 2015, 22:19 (3287 dage siden) @ gaest

Hvilket er derfor at undertegnede efterfølgende har henvendt sig til DJK direkte.

DJK, lytter du

af UTJ, 29/4 2015, 08:28 (3286 dage siden) @ glade-koege

Godt skrevet steffen..

Kunne ønske sig DJK gad svare lidt herinde så vi trods alt kunne finde hoved og hale i det hele og se hvad er muligt og hvad DJK tanke er... :-) lige nu må 1 ting at få det under tag ihverfald og lige gennemgå det som er muligt trods alt..

DJK har da svaret - DJK selv kan ikke skrive, men det kan personer med viden om hvad organisationen vil og har til hensigt. Svaret var, hvis jeg husker korrekt at S-toget skal placeres i hallen på Marslev station når denne er rejst. Der er således planer om at få de fire vogne under tag.

I en bibemærkning, så er det også langt den bedste løsning. Presenninger lukker fugt og kondens inde, hvilket måske hjælper på nogle forhold, men også får skimmelsvamp og andet til at trives.

Pressening

af Kenneth, 29/4 2015, 12:18 (3286 dage siden) @ UTJ

Med tanken om at afvaske toget for alger, skidt og snavs inden det bliver pakket ind, vil faren for mug og skimmel samt rust vel nødvendigvis minimeres.

Pressening

af Kenneth, 29/4 2015, 12:26 (3286 dage siden) @ Kenneth

Jeg afventer som sagt også stadig respons fra DJK på mail.

Pressening

af mss-logoff, 1/5 2015, 18:58 (3284 dage siden) @ Kenneth

Med tanken om at afvaske toget for alger, skidt og snavs inden det bliver pakket ind, vil faren for mug og skimmel samt rust vel nødvendigvis minimeres.

Jeg var tidligere af samme opfattelse, men har siden fået skadevirkningerne af rene pressenning-overdækninger forklaret.
Det vil faktisk normalt være bedre at lade materiellet stå udsat for vind og vejr, end at overdække det med presenninger, da disse indelukker kondens, der efterfølgende kan medføre at stål ruster og træværk smuldrer.
Et stålskelet med fastgjorte presenninger (grundigt samlet og forankret!) og med rigeligt plads omkring materiellet er derimod en fin midlertidig overdækning, og dem burde der være mange flere af. De bliver dog så nogle gange skudt ned af en kommune for deres udseende. Man vil åbenbart hellere se på jernbanemateriel i forfald end en neutral overdækning.

Mvh MSS

P.S. vedr. overdækninger

af Jens Peter, 1/5 2015, 20:36 (3284 dage siden) @ mss-logoff

Problemet er så at der skal søges om byggetilladelse til sådanne overdækninger som havde det været en permanent hal. Og det koster også.:-(

P.S. vedr. overdækninger

af mss-logoff, 3/5 2015, 15:11 (3282 dage siden) @ Jens Peter

Problemet er så at der skal søges om byggetilladelse til sådanne overdækninger som havde det været en permanent hal. Og det koster også.:-(

Ja, det forbandede bureaukrati kan godt nok være kvælende...

Mvh MSS

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak