Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB ift. IC4 i Libyen

af Tramways.dk, 17/2 2011, 06:38 (4820 dage siden)

I denne artikel; http://epn.dk/brancher/transport/land/article2341472.ecem -mener DSB at det i Libyen befindende sig IC4 togsæt, "tilsyneladende er et togsæt, som vi får på et senere tidspunkt i leverancen."

Emnet har tidligere været behandlet i denne tråd: 7976

Men i tråden mentes det, at togsættet slet ikke skulle have en fremtid hos DSB. I artiklen ovenfor, udtaler DSB manden dog også selv, at togene er Ansaldos ejendom, indtil leverancen... Hmm...

DSB ift. IC4 i Libyen

af Svend, 17/2 2011, 08:15 (4820 dage siden) @ Tramways.dk

Man kan undre sig over, at DSBs presseafdeling ikke har reageret på disse oplysninger på et tidligere tidspunkt. Nu suser informationer og rygter ukontrolleret rundt, herunder at DSB åbenbart ikke skal modtage nye togsæt fra Italien, men brugte med sand i alle revner og sprækker .......

--
Svend

DSB ift. IC4 i Libyen

af PD Hansen, 18/2 2011, 05:13 (4819 dage siden) @ Svend

"Mystisk DSB-tog er gave til Gaddafi"

"Selvom toget udefra nøjagtigt ligner et af de danske IC4-tog, ser det indvendigt helt anderledes ud end de tog, som passagerne her i landet oplever. Det libyske tog er nemlig angiveligt indrettet med bl.a. store hvide sofaer, gulvtæpper, gardiner og standerlamper."

http://epn.dk/brancher/transport/land/article2343989.ece

Billeder:

http://ing.dk/artikel/116631

DSB ift. IC4 i Libyen

af Henrik Hansen, Vejen, 18/2 2011, 05:27 (4819 dage siden) @ Svend

Man kan undre sig over, at DSBs presseafdeling ikke har reageret på disse oplysninger på et tidligere tidspunkt. Nu suser informationer og rygter ukontrolleret rundt, herunder at DSB åbenbart ikke skal modtage nye togsæt fra Italien, men brugte med sand i alle revner og sprækker .......

DSB har sandsynligvis været orienteret at Ansaldo om IC/4 toget i Libyen. DSB har sikkert ikke syntes om ideen, bl.a. af frygt for reaktionen fra offentligheden og ikke mindst politikerne, og har sikkert forsøgt at få Ansaldo til at 'opgive' gaven, men i Italien findes en person ved navn 'Berlusconi'...

DSB's presse strategi med at benægte al kendskab og ikke udtale sig, også kaldet en 'Birthe Rønn', var et håbløst forsøg på at lægge sagen 'død', for ikke at skabe mere opmærksomhed end godt var.

Resultatet er nu at sagen nærmest er eksploderet i hænderne på DSB, og en ny pressestragegi må udtænkes. For hvorfor er Ansaldo så længe om at levere til DSB, selv om planen måske følges, når man har tid i overskud til at bygge IC/4 om til Libyen, tiden var måske bedre brugt anderledes, så levering til DSB kunne fremskyndes.

Endelig har DSB måske heller i brug for focus på IC4, for man kan flere steder læse at driften med IC4 er alt andet en stabil - også med de godkendte og ombyggede togsæt.

/Henrik

DSB ift. IC4 i Libyen

af Jakob Moller Jorgensen @, Boulia QLD Australien, 18/2 2011, 05:39 (4819 dage siden) @ Tramways.dk

Togsattet er en gave fra Italien til Libyens leder Muhammed Gadaffi, las artiklen fra ING.

http://ing.dk/artikel/116631-ic4-tog-i-libyen-var-en-gave-til-gaddafi

DSB har styr pa sagerne de far leveret de 3 nye togsat om maneden fra Anasaldo Breda som kontrakten fra August 2009 foreskriver, ja Anasaldo breda har pa ingen made levet op til den oprindelige kontrakt, men havde DSB ophavet kontrakten i Maj 2009, var der helt sikkert kommet en kampe retsag ud af det, DSB har ikke gjordt noget forket, det har bare valgt en tog fabrikant der ikke har levet op til kontrakten, hvilket ogsa er grunden til at DSB har faet en kompensation pa 2.25 mia ud af den oprindelige kontrakt pa 5.4 mia kr.

DSB ift. IC4 i Libyen

af jmp, 18/2 2011, 05:54 (4819 dage siden) @ Jakob Moller Jorgensen

At der kommer tre sæt om måneden er spin.

Der kom to sæt 01.12.2010, et sæt 19.01.2011 og et sæt 03.02.2011. Tæl selv efter, om det er tre sæt om måneden.

Jan

DSB ift. IC4 i Libyen

af OD, Od, 18/2 2011, 12:06 (4819 dage siden) @ jmp

At der kommer tre sæt om måneden er spin.

Der kom to sæt 01.12.2010, et sæt 19.01.2011 og et sæt 03.02.2011. Tæl selv efter, om det er tre sæt om måneden.

Jan

Plus et sæt den 14.12.2010 og 25.01.2011. Altså tre sæt om måneden.

DSB ift. IC4 i Libyen

af jmp, 18/2 2011, 12:17 (4819 dage siden) @ OD, Od

Tak for korrektionen!

Jan

DSB ift. IC4 i Libyen

af PD Hansen, 18/2 2011, 06:36 (4819 dage siden) @ Tramways.dk

1) Må Ansaldobreda ikke have andre kunder?

2) Er det kun en "sag" når de andre kunder er typer som Gaddafi eller Berlusconi, eller vil pressen og befolkningen brokke sig HVER gang Ansaldobreda leverer noget til en anden kunde end DSB, UANSET kundens navn?

3) Har DSB betalt for en eneret til produktet?

4) Var det også et problem da IC3 blev leveret til Israel og Skåne?

Beklager er jeg lige er djævelens advokat her. For min skyld må de sende tog til Nordkorea eller til månen. Jeg vil ikke blande mig i HVORDAN de sørger for at overholde aftalen om IC4 - bare de overholder den eller betaler.

DSB ift. IC4 i Libyen

af andersj, Aalborg, 18/2 2011, 12:29 (4819 dage siden) @ PD Hansen

1) Må Ansaldobreda ikke have andre kunder?

2) Er det kun en "sag" når de andre kunder er typer som Gaddafi eller Berlusconi, eller vil pressen og befolkningen brokke sig HVER gang Ansaldobreda leverer noget til en anden kunde end DSB, UANSET kundens navn?

3) Har DSB betalt for en eneret til produktet?

4) Var det også et problem da IC3 blev leveret til Israel og Skåne?

Beklager er jeg lige er djævelens advokat her. For min skyld må de sende tog til Nordkorea eller til månen. Jeg vil ikke blande mig i HVORDAN de sørger for at overholde aftalen om IC4 - bare de overholder den eller betaler.

1) Jo, men de må nok ikke sælge tog DSB har udviklet og designet. Det svarer til at Apples producent sælger iPhones til Nokia. IC4 er et brand der tilhører DSB.

2) I dette tilfælde hvor leveringen er 7 år forsinket, burde fabrikken prioritere at levere minimum de 3 aftalte tog om måneden, og derfor er det en sag hvis fabrikken har kapacitet til at producere flere tog, end de rent faktisk levere.

3) Har Audi betalt for eneret på deres A8, eller må fabrikken godt sælge dem til Skoda også?

4) De er bygget på licens fra DSB. Dvs. man har købt konceptet af DSB.

DSB ift. IC4 i Libyen

af steen møller jensen, 18/2 2011, 12:39 (4819 dage siden) @ andersj

tjaaa rettigheder eller ej og levering eller ej denne tråd og hele fadæcen omkring ic4 bekræfter bare min persomlige holdning til italien de skal holde sig til pizza og pasta og ferrari ,, for alt andet kan de ikke finde ud af ..landet er for korrupt og italianerne har alt for høje tanker om sig selv.. der er en grund til at mafiaen har så meget magt dernede .. er jo slet og ret pga den store korruption i landet

DSB ift. IC4 i Libyen

af jmp, 18/2 2011, 15:19 (4818 dage siden) @ andersj

1) Jo, men de må nok ikke sælge tog DSB har udviklet og designet.

4) De er bygget på licens fra DSB. Dvs. man har købt konceptet af DSB.

Er det noget du gætter, eller er det noget du kan dokumentere? Har du en reference?

Jan

DSB ift. IC4 i Libyen

af Tramways.dk, 18/2 2011, 16:18 (4818 dage siden) @ Bruger4711
redigeret af Tramways.dk, 18/2 2011, 16:33

Flere billeder af IC4-toget i Libyen kan ses her: IC4-tog i Libyen var en gave til Gaddafi.

Ja, der kan vi da i hvertfald se at toget ikke er 100% diktatorindrettet, men også med almindelig DSB indretning; og DSB logoet, det har altså hverken Ansaldo, Berlusconi eller Gaddafi rettighederne til at benytte hist og her, det er da både sikkert og vist!

-Iøvrigt er det ydre farveskema vel også designet af/for DSB, for oprindeligt designede Ansaldo jo IC4 toget i rødt, medens DSB så i mellemtiden indførte VIA designet, der så førte til det nuværende udseende. Rent bortset fra det, mener jeg at toget, er designet FOR, og, som model, og ikke som hyldevare, købt og betalt af DSB, og at det dermed er DSB der har rettighederne til "togmodellen", men det har jeg absolut ingen dokumentation for.

Men DSB-logoet, der i ovenfor til-linkede billeder ses på sædebetrækkene, og skulle undre mig meget om ikke også var i den indvendige vægbeklædning, det er unægteligt beskidt mel i posen... De skriggrønne jakkekroge, er jeg også ganske sikker på, er en del af VIA-design-stilen...

En lille rettelse, jeg lige kom i tanke om: Hyldekanterne med det sorte til reservationsdisplay har jeg ingen andre steder end i gumminæser og IC4 set, så det skulle ikke undre mig om den idé er "patenteret", enten af DSB eller hvem der nu idag må sidde på rettigheden til efterladenskaberne af Scandia... Ja hvad i det hele taget med instrumentbrættet? Sådan noget som radiotelefonrørene, ser med min dog begrænsede indsigt i førerrum, mig noget gammel-DSB'sk ud... Og, speedometerets (som hedder noget andet i fagsprog) placering lige i midten er jo også ren DSB...

DSB ift. IC4 i Libyen

af PD Hansen, 18/2 2011, 21:12 (4818 dage siden) @ Tramways.dk

1) Kan nogle DOKUMENTERE at DSB skulle besidde en eksklusiv rettighed til at være eneste kunde på IC4-materiel? Eller er det bare gætterier, rygter og formodninger?

2) Kan nogle forklare hvad DSB's fordel skulle være såfremt DSB skulle have betalt ekstra for eksklusivrettigheder? DSB er jo næppe i konkurrence med jernbanen i Libyen.

3) Mister DSB kunder hvis der kører et IC4-lignende tog rundt med en gal diktator i Libyen?

4) Hvordan opgøres det økonomiske tab ved at sædebetrækket på nogle af sæderne åbenlyst har vingehjul-logo (som klart virker som en overtrædelse af de regler, der ville gælde i den vestlige verden)?

5) Såfremt toget i Libyen får indflydelse på Ansaldobredas evner til at levere i Danmark, mon ikke den eksisterende aftale regulerer dette tilstrækkeligt?

6) Hvis nu i stedet den svenske regering havde købt et tog af Ansaldobreda for at forære det til deres finske venner (for at afbøde historiske problemer etc.), ville det så have givet den samme forargelse som hvis navnene Berlusconi og Gadaffi havde været involveret?

Men i øvrigt ville jeg meget hellere have haft nogle flere IC3-tog - de holder stadig 100% trods alderen - set med passagerøjne. IC4 er derimod et tilbageskridt - især på 1. (klasse) hvor jeg virkelig ikke forstår hvis nogle vil betale ekstra for de smalle sæder i iC4 (sædebredden må være designet ud fra en typisk socialdemokratisk lighedstankegang maskeret som fleksibilitet).

DSB ift. IC4 i Libyen

af Sydbanen, Sydsjælland, 19/2 2011, 07:16 (4818 dage siden) @ Tramways.dk

lig også mærke til den danske ATC :-D

Mvh Mikkel - Sydbanen

DSB ift. IC4 i Libyen

af Lars, 19/2 2011, 08:06 (4818 dage siden) @ Sydbanen

lig også mærke til den danske ATC

Ja, smart, ikke?

Hvis nu Gadaffi skal besøge Danmark, kan han jo uden problemer køre helt til København :-D

--
mvh
Lars
Esbjerg

DSB ift. IC4 i Libyen

af re20000, 19/2 2011, 09:09 (4818 dage siden) @ Lars

;-) ;-) ;-) ON:
Usmart af Berlusconi.
Som om han ikke havde problemer nok på hjemmefronten. Når først Gadaffi finder ud af hvad det er Silviodrengen har sendt ham, vil han da erklære Italien krig for statsfornærmelse eller undergravende virksomhed. Måske noget vi herhjemme skulle overveje?
;-) ;-) ;-) OFF

God lørdag

Nold

DSB ift. IC4 i Libyen

af steen møller jensen, 21/2 2011, 17:12 (4815 dage siden) @ PD Hansen

den må vel være oplagt nu ... han skal vel bruge det til at flygte ud af libyen med :-D :-D måske så ikke lige det mest stabile flugt køretøj:-D

DSB ift. IC4 i Libyen

af Peter Roland Hansen @, 21/2 2011, 17:21 (4815 dage siden) @ steen møller jensen

Tror du ikke han trods alt ville vælge et mere stabilt transportmiddel den snu mand ?
Spændende om togetslipper helt ud af Libyen igen

Billige jernbane T-shirts


Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak