Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et spørgsmål til de "Skriftkloge" (+ 1 foto).

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/2 2011, 10:21 (4819 dage siden)
redigeret af Erik V. Pedersen, 17/2 2011, 10:41

På Skive-Vestsalling Jernbanes endestation stod dette indkørselssignal (til anledningen indrammet i en "cirkel".

[image]
Bemærk signalvingerne: En almindelig Indkørsels- / hovedvinge + en ???

Gennemkørselsvinge, kan der jo umuligt være tale om, da sporene endte ca. 200 m. efter stationsbygningen (næsten lige bag fotografen), men hvad er det så ??? I modsætning til en normal gennemkørselsvinge -der er svalehaleformet i yderenden- er denne vinge lige afskåret, som på et ældre togvejssignal.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=svj---stationer

(PS. Jeg kan da godt se muligheden for et togvejssignal/rangersignal for kørsel fra remisen til perronsporene, men ligefrem hverdagskost er det da ikke - ej heller på andre stationer i samme situation.)

Avatar

Et spørgsmål til de "Skriftkloge" (+ 1 foto).

af Per Hauberg, 17/2 2011, 11:23 (4819 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg har ikke svaret, -men jeg vil ikke undlade at sige, at billedkompositionen er genial !

vh

Per

Et spørgsmål til de "Skriftkloge" (+ endnu 1 foto).

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/2 2011, 13:23 (4819 dage siden) @ Per Hauberg

Hej Per.

Ja, --helt ærligt, jeg synes også, at motivet er genialt udtænkt. Desværre er (var) den geniale udtænker ikke mig, men Ulf Holtrup. Vi fulgtes bare ad, og jeg "efterabede" hans idé, og det er jo godt nu, hvor hans billeder ligger "indemuret" et sted i Odense.

Så al ære til Holtrup for den idé.

[image]
Signalet som skyggebillede - her dog evp-idé :-) .

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=svj---stationer

Et spørgsmål til de "Skriftkloge" (+ 1 foto).

af KimC, 17/2 2011, 14:39 (4819 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hvis man zoomer meget ind på signalet ser det ud til at "gennemkørselsarmen" ikke har nogen bevægemekanisme, og heller ingen lanterne.
Ikke at jeg af den grund bliver klogere på hvad funktion den kan have haft.

Et spørgsmål til de "Skriftkloge" (+ 1 foto).

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/2 2011, 20:16 (4819 dage siden) @ KimC

Hej Kim.

Jeg har ikke tænkt på dine iagttagelser, --TAK for dem.-- Når jeg kommer til Spøttrup i sort/hvid, kommer der et par LIDT bedre fotos. Vi må se, hvad vi kan udlede af dem.

Selv tænkte jeg ikke på det i 1965, --og det kan jeg så ærgre mig over i dag. På den anden side: Den halve time man var der, inden toget returnerede ! ! ! Man kunne ikke nå det hele.

Der vil komme en bemærkning på et af fotografierne fra en af mellemstationerne, om turlederen og hans syn på alle os "fotografer" ! ! !


Hilsen og TAK for iagttagelsen.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=svj---rullende-materiel

Et spørgsmål til de "Skriftkloge" (+ 1 foto).

af KimC, 18/2 2011, 02:23 (4819 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af KimC, 18/2 2011, 02:55

Først nu kom jeg ti at se skyggesignalet på dit billed. Hvis det er samme signal?
Det ser ud til at skyggen af nedernste arm rager mere bagud fra masten end den øverste gør. Men på billedet gennem "tallerkenen" ser det ikke sådan ud. Det kan være fordi den nederste arm sidder på bagsiden af masten, i forhold til den øverste.

Edit:

Silhouetten på skyggebilledet kunne også se ud som om at "armen" er en plade der vender det største areal opad. Se på hjørnerne af skyggen, de passer ikke med at det er en "signalarm" der vender det største areal fremad.
På billedet gennem hullet ser det ud som om at armen er et paralleleogram, hvor den nederste del af armen stikker længere ud end den øverste. På skyggen er det lige omvendt, og det burde det kun kunne være hvis det er en "platform" frem for en arm.
Med udgangspunkt i denne antagelse kan parallelogrammets vinkler på hulbilledet og skyggen bringes i overensstemmelse.

Et spørgsmål til de "Skriftkloge" (+ 1 foto).

af KimC, 18/2 2011, 08:45 (4819 dage siden) @ KimC

Og et spørgsmål mere: Hvad har der været direkte under det signal?
En gangsti, stationsforstanderens drivhus, etc? Signalet er ret højt, og nedfaldende is/sne som kan frigøres fra den øverste under omstilling kunne volde skade nede ved foden af signalet. Min tanke er at denne "platform" skal fange nedfalden is og sne, og så kan man efter beov sende en stationkarl op i masten og rydde platformen/bakken.

Et spørgsmål til de "Skriftkloge" (+ 1 foto).

af Jesper Reinfeldt @, 18/2 2011, 20:50 (4818 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg tror det er et lystofarmatur.
Hilsen
Jesper

Et spørgsmål til de "Skriftkloge" (+ 1 foto).

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/2 2011, 16:57 (4812 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Jeg tror det er et lystofarmatur.
Hilsen
Jesper


Hej "Skriftkloge". ;-)

Det var tilsyneladende et lysrørsarmatur, således som Jesper Reinfeldt foreslog, men tilsyneladende også med en beskyttelsesplade som Kim C antyder (jeg kunne måske selv få den tanke, om skærmen kunne være monteret for at undgå blænding af lokopersonalet, der jo skal holde øje med det farvede lys, som ikke må blive overstrålet af det kraftige hvide lys fra lysrøret. ???

[image]

Et held, at lysrørsarmaturet ikke er monteret med en vinkel på ca. 45 grader, som de fleste andre lysrør på stationsbygningen, --hvordan havde signalbilledet så set ud i dagslys :-) :-) .

Tak for interessen,

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=svj---stationer

(... der -lige nu- er ved at uploade yderligere fire sporplaner og klargøre yderligere 15-20 s/h fotos (til i morgen). Endvidere er der tilsyneladende godt nyt omkring sporplaner fra Skive H og Nord. Det viser sig i de kommende dage.)

Avatar

Et spørgsmål til de "Skriftkloge" (+ 1 foto).

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/2 2011, 08:34 (4809 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Jeg er på ingen måde "skriftklog" inden for signaler på privatbaner. Men jeg er stødt på nedenstående, der angiveligt skulle vise Spøttrup station ca. 1930.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Et spørgsmål til de "Skriftkloge" (+ 1 foto).

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/2 2011, 08:40 (4809 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas.

Jeg kommer lige ind på Forum, og så . . .

Ja, --Spøttrup er det i det mindste. Jeg skal netop til at lægge et par andre fotos ind, så jeg vil tage dette med.

Tak for tilsendelsen.

Hilsen
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=svj---stationer

I øvrigt blev spørgsmålet jo afklaret: Det var et lysrørsarmatur.

Indsend billederDSB MP549

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak