Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9
Citat fra: LM94 Dato 19/04-23, 15:07Nu kan det godt være det er mig der husker forkert, men for en del år siden, da jeg så DB's nattog, som bestod af Talgovogne, så de ikke nær så høje og store ud.

De gamle DB Talgo nattogsvogne var ifølge Wikipedia 3365 mm høje mens DSB's Talgo vogne er 3778 mm høje. En Vectron er 4250 mm høj. 

De gamle vogne havde en gulvhøjde på 55 cm, mens de nye har en gulvhøjde på 76 cm + en boks med klimaanlæg på toppen af hver vogn.

Det er heller ikke sikkert at størrelsesforholdet er helt korrekt i illustrationen.

Anders

Citat fra: Per Holm Dato 19/04-23, 08:56
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/04-23, 08:14Anvendelsen af vognene som styrevogne i 2028 er interessant. Får styrevognene STM, ... ?

2028 vil der kun være ZUB 123 ganske få steder på Sjælland og ingen steder hvor de nye togsæt er nød til at køre.

Så næppe.
Femern arbejder med en tidsplan der hedder medio 2029? Signalprogrammet arbejder med Roskilde-(Korsør) og (Ringsted)-Mogenstrup ultimo 2029 og Kh 2030. Og både vogne, signalprogram og Femern er vel projekter med en større risiko for større udsving i tidsplanen, så tænker da det i den grad er et relevant spørgsmål om vognene er bundet op på andre projekter som f.eks. signalprogrammet.

Citat fra: Trainee Dato 19/04-23, 13:14
Citat fra: Isak Nielsen Dato 19/04-23, 12:30
Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 18:05


På billedet vises styrevognen i Hamborg enden, men vil man ikke typisk have den i København enden ligesom på DD, så lokomotivet ikke står og larmer under taget


Er det noget DSB går op i? Jeg synes ofte jeg ser EB inde i hallen.
Larmer?kære venner det er el lokomotiver, jeg vil ikke sige de larmer, det er jo ikke ME vi taler om

Citat fra: Theis Andersen Dato  8/04-23, 19:18Ville der være noget til hindre for at DSB i fremtiden kunne forlænger hamburg toget til Berlin? så man kunne køre direkte, København, Berlin, ligesom i gamle dage med ICE-TD.
Den fik jeg nærmest på snuden over at foreslå men tænkte herefter, hvis de skal køre til Berlin med 200 km/t , skal de nok have LZB som DB kræver til tog der kører over 160 km\
Med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: Bent Jensen Dato 20/04-23, 14:52
Citat fra: Trainee Dato 19/04-23, 13:14
Citat fra: Isak Nielsen Dato 19/04-23, 12:30
Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 18:05


På billedet vises styrevognen i Hamborg enden, men vil man ikke typisk have den i København enden ligesom på DD, så lokomotivet ikke står og larmer under taget


Er det noget DSB går op i? Jeg synes ofte jeg ser EB inde i hallen.
Larmer?kære venner det er el lokomotiver, jeg vil ikke sige de larmer, det er jo ikke ME vi taler om

Husk at citere den rigtige.

Citat fra: Bent Jensen Dato 20/04-23, 14:58
Citat fra: Theis Andersen Dato  8/04-23, 19:18Ville der være noget til hindre for at DSB i fremtiden kunne forlænger hamburg toget til Berlin? så man kunne køre direkte, København, Berlin, ligesom i gamle dage med ICE-TD.
Den fik jeg nærmest på snuden over at foreslå men tænkte herefter, hvis de skal køre til Berlin med 200 km/t , skal de nok have LZB som DB kræver til tog der kører over 160 km\
Med venlig hilsen Bent Jensen

I første omgang så har DSB bekræftet, at de nye stammer skal bruges til at øge kapaciteten mellem DK og Hamborg, og altså ikke indsættes i indenlandsk trafik, på det nye tog til Oslo eller andet.

Det interessante her er blandt andet, at der, hvis det også holder, er kapacitet til timedrift mellem Kbh og Hamborg efter Femern åbner. Den oprindelige plan var tog hver anden time. Der er også Jyllandskorridoren. I dag er passagerpresset på togene til Århus ikke nær så stort som dem mod Kbh, men efter Femern åber, kan man jo ikke længere vil skifte til løbene fra København i Fredericia, og det kunne godt kalde på flere afgange her også. 

Så langt ud i fremtiden kan alle planer jo nå at blive lavet om endnu, men hvis ellers man gerne vil fordoble det planlagte antal afgange mod Hamborg, så kan jeg ikke rigtig se, at man har kapacitet til en hel masse andet som forlængelser til Berlin eller andet.

Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 20/04-23, 16:58.
Seneste redigering: 20/04-23, 17:04 af Per Holm
Citat fra: AndreasM Dato 19/04-23, 22:38
Citat fra: Per Holm Dato 19/04-23, 08:56
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/04-23, 08:14Anvendelsen af vognene som styrevogne i 2028 er interessant. Får styrevognene STM, ... ?

2028 vil der kun være ZUB 123 ganske få steder på Sjælland og ingen steder hvor de nye togsæt er nød til at køre.

Så næppe.
Femern arbejder med en tidsplan der hedder medio 2029? Signalprogrammet arbejder med Roskilde-(Korsør) og (Ringsted)-Mogenstrup ultimo 2029 og Kh 2030. Og både vogne, signalprogram og Femern er vel projekter med en større risiko for større udsving i tidsplanen, så tænker da det i den grad er et relevant spørgsmål om vognene er bundet op på andre projekter som f.eks. signalprogrammet.


Jeg beklager at have skrevet ovenstående replik efter konsultation af en tidligere udgave af tidsplanen for Signalprogrammet.

Teksten bør være:

Når der kan køres tog under Femern Bælt og over Storstrømmens nye bro vil der kun ganske få steder på Sjælland være ZUB 123 tilbage og ingen steder hvor de nye togsæt er nød til at køre. Om nødvendigt kan der i et år eller to skiftes tog i Fredericia, Korsør, Mogenstrup eller andre spændende og interessante steder på ruten til København.


mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Reelt handler det vel om hvor hurtigt og ofte toget skal vende. Et Oslo–Hamborg løb via Ny Ellebjerg skal vel højst vende i Gøteborg, men givet at løbet samlet tager 11 timer er det nok ikke så stort et problem at det tager lidt tid at vende i enderne. Omvendt vil det nok være irriterende at skulle lave omløb på et København–Hamborg løb via Femarn, da det ender med at tage for meget kapacitet i det samlede system. Givet at DSB har lokomotiverne nu men det tager noget tid at få alle Talgovognene kan man jo så godt forestille sig, at de starter med sandwichformation så længe de har lokomotiver til det og så justerer når Talgo-sæt nummer 9 sættes i drift.

Ellers er den anden mulighed at DSB beholder nogle af de tyske vogne og de kommer til at køre parallelt med Talgo, så den samlede kapacitet kan være større end hvad den kunne med Talgo alene.

Citat fra: mpp Dato 21/04-23, 11:23Reelt handler det vel om hvor hurtigt og ofte toget skal vende. Et Oslo–Hamborg løb via Ny Ellebjerg skal vel højst vende i Gøteborg,
Tja, hvad kommer først? Styrevognene eller VästLänken? Gør deres indsats!

Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Af mss. 21/04-23, 14:30.
Seneste redigering: 21/04-23, 14:34 af mss
Citat fra: mikkelwf Dato 17/04-23, 20:34Er det ikke er tage sorgerne temmelig meget på forskud, at antage, at de ikke vil virke?

Heldigvis skal de virke sammen med Vectron (dual mode) ift. DB's bestilte styrevogne, så det må forventes at de også relativt nemt kommer til at virke med de danske vectron..

Jeg antager bestemt ingenting. Jeg udtrykker blot et håb om at det går som det skal, nu da vi alligevel, sammen med DB, betræder nyt land (hvilket er i modstrid med den oprindelige tanke om ikke at købe uafprøvet materiel).

Styrevognene er en ny konstruktion fra Talgo, der skal spille sammen med både Talgos egne og andre lokomotiver, herunder Vectron. Alt dette skal testes, dokumenteres og godkendes af de tyske myndigheder før vi overhovedet kan komme igang med godkendelsen i Danmark. Det er det der bekymrer mig, for det er ikke noget der går særligt godt hver gang (check DB's IC2, særligt ifm. BR 187, eller DB's Skoda MNE-garniturer).
Men selvfølgelig er håbet lysegrønt, og det kan blive en succeshistorie  ;)

P.S: Under alle omstændigheder er det godt at man kan indsætte styrevognene som almindelige endevogne indtil tilladelsen foreligger.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato 21/04-23, 14:30
Citat fra: mikkelwf Dato 17/04-23, 20:34Er det ikke er tage sorgerne temmelig meget på forskud, at antage, at de ikke vil virke?

Heldigvis skal de virke sammen med Vectron (dual mode) ift. DB's bestilte styrevogne, så det må forventes at de også relativt nemt kommer til at virke med de danske vectron..

Jeg antager bestemt ingenting. Jeg udtrykker blot et håb om at det går som det skal, nu da vi alligevel, sammen med DB, betræder nyt land (hvilket er i modstrid med den oprindelige tanke om ikke at købe uafprøvet materiel).

Styrevognene er en ny konstruktion fra Talgo, der skal spille sammen med både Talgos egne og andre lokomotiver, herunder Vectron. Alt dette skal testes, dokumenteres og godkendes af de tyske myndigheder før vi overhovedet kan komme igang med godkendelsen i Danmark. Det er det der bekymrer mig, for det er ikke noget der går særligt godt hver gang (check DB's IC2, særligt ifm. BR 187, eller DB's Skoda MNE-garniturer).
Men selvfølgelig er håbet lysegrønt, og det kan blive en succeshistorie  ;)

P.S: Under alle omstændigheder er det godt at man kan indsætte styrevognene som almindelige endevogne indtil tilladelsen foreligger.

Godkendelse af materiel og dokumentation, ligger vel hos ERA nu, ikke? Det er derfor det tager så lang tid at godkende udrustede tog med ETCS.

Citat fra: mpp Dato 21/04-23, 11:23Reelt handler det vel om hvor hurtigt og ofte toget skal vende. Et Oslo–Hamborg løb via Ny Ellebjerg skal vel højst vende i Gøteborg, men givet at løbet samlet tager 11 timer er det nok ikke så stort et problem at det tager lidt tid at vende i enderne. Omvendt vil det nok være irriterende at skulle lave omløb på et København–Hamborg løb via Femarn, da det ender med at tage for meget kapacitet i det samlede system. Givet at DSB har lokomotiverne nu men det tager noget tid at få alle Talgovognene kan man jo så godt forestille sig, at de starter med sandwichformation så længe de har lokomotiver til det og så justerer når Talgo-sæt nummer 9 sættes i drift.

Ellers er den anden mulighed at DSB beholder nogle af de tyske vogne og de kommer til at køre parallelt med Talgo, så den samlede kapacitet kan være større end hvad den kunne med Talgo alene.

Rygterne vil vide at der ikke bliver omløb i traditionel forstand. I stedet laver de en finte hvor der holder et EB klar i Hamborg. Så når toget triller ind, triller et lokomotiv kort efter ind på perronen, kobles til, og det gamle lokomotiv bliver koblet fra - og så er vognstammen klar til at køre afsted igen i den modsatte retning. Således kan man meget hurtigt vende vognstammerne, på bekostning af at man altid skal have et EB stående i Hamborg. Men så længe der er flere EB'er en vognstammer, er det jo ikke et problem.

Dette var engang en meget almindelig fremgangsmåde. Jeg har hørt historier om at man i England i starten af 1900-tallet kunne udføre proceduren så hurtigt, at man ikke altid nåede at få koblet det gamle lokomotiv fra.

CitatRygterne vil vide at der ikke bliver omløb i traditionel forstand. I stedet laver de en finte hvor der holder et EB klar i Hamborg. Så når toget triller ind, triller et lokomotiv kort efter ind på perronen, kobles til, og det gamle lokomotiv bliver koblet fra - og så er vognstammen klar til at køre afsted igen i den modsatte retning. Således kan man meget hurtigt vende vognstammerne, på bekostning af at man altid skal have et EB stående i Hamborg. Men så længe der er flere EB'er en vognstammer, er det jo ikke et problem.

Dette var engang en meget almindelig fremgangsmåde. Jeg har hørt historier om at man i England i starten af 1900-tallet kunne udføre proceduren så hurtigt, at man ikke altid nåede at få koblet det gamle lokomotiv fra.

Hhm..... det lyder lidt som Aarhus H i Intercitytogenes glansperiode 1974-1991?


Det er et ret gammelt rygte, som tidligere er blevet diskuteret i forum.

mvh
-ivar

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 21/04-23, 23:56
CitatRygterne vil vide at der ikke bliver omløb i traditionel forstand. I stedet laver de en finte hvor der holder et EB klar i Hamborg. Så når toget triller ind, triller et lokomotiv kort efter ind på perronen, kobles til, og det gamle lokomotiv bliver koblet fra - og så er vognstammen klar til at køre afsted igen i den modsatte retning. Således kan man meget hurtigt vende vognstammerne, på bekostning af at man altid skal have et EB stående i Hamborg. Men så længe der er flere EB'er en vognstammer, er det jo ikke et problem.

Dette var engang en meget almindelig fremgangsmåde. Jeg har hørt historier om at man i England i starten af 1900-tallet kunne udføre proceduren så hurtigt, at man ikke altid nåede at få koblet det gamle lokomotiv fra.

Hhm..... det lyder lidt som Aarhus H i Intercitytogenes glansperiode 1974-1991?



Eller Fredericia for togene fra øst mod Kolding og omvendt, før omfartsbanen Snoghøj-Taulov blev åbnet.

Mvh. Jens

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak