Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Strækning 7 - hvorfor bevarer BaneDK den?
Gå ned Sider:[1] 2
Strækning 7 - hvorfor bevarer BaneDK den?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 10/04-23, 20:44.
Ja ja - vi har været der før, og det kræver en lov for at nedlægge den, så derfor er Metroselskabet netop nu ved at retablere strækning 7 ved Århusgade efter at de har bygget Metrostation.
Men.....BaneDK har jo haft masser af tid til at udforme et raskt lille lovforslag, der giver hjemmel til at nedlægge den. Det ville da sikkert glæde Metroselskabet, så de ikke behøvede at bruge krudt på et genetablere den. BaneDK ville også slippe for at vedligeholde linien, selv om det næppe har været den store udgift i mange år.

Men hvorfor bevarer de den? Jeg kan godt se at den kan være nyttig når man skal flytte rundt med troljer og diverse servicekøretøjer. "Rundt om husene" er også en genial veterantogstur, som jo så pt ikke længere er mulig alligevel (det kan jo ændres på et tidspunkt hvis klubberne vil), men er det virkelig alt? Det er jo ikke umuligt at rebroussere på Hellerup hvis skinnemaskiner skal flyttes uden om "røret".

Hvorfor?

Citat fra: Michael Deichmann Dato 10/04-23, 20:44Ja ja - vi har været der før, og det kræver en lov for at nedlægge den, så derfor er Metroselskabet netop nu ved at retablere strækning 7 ved Århusgade efter at de har bygget Metrostation.
Men.....BaneDK har jo haft masser af tid til at udforme et raskt lille lovforslag, der giver hjemmel til at nedlægge den. Det ville da sikkert glæde Metroselskabet, så de ikke behøvede at bruge krudt på et genetablere den. BaneDK ville også slippe for at vedligeholde linien, selv om det næppe har været den store udgift i mange år.

Men hvorfor bevarer de den? Jeg kan godt se at den kan være nyttig når man skal flytte rundt med troljer og diverse servicekøretøjer. "Rundt om husene" er også en genial veterantogstur, som jo så pt ikke længere er mulig alligevel (det kan jo ændres på et tidspunkt hvis klubberne vil), men er det virkelig alt? Det er jo ikke umuligt at rebroussere på Hellerup hvis skinnemaskiner skal flyttes uden om "røret".

Hvorfor?

Det undrer også mig at man bevarer denne strkn , hjælpevognen kører på gummihjul ,. Hvem kan bruge den? Med venlig hilsen Bent Jensen

Strækning 7 - hvorfor bevarer BaneDK den?
Af larsht, København. 10/04-23, 22:28.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 10/04-23, 20:44Ja ja - vi har været der før, og det kræver en lov for at nedlægge den, så derfor er Metroselskabet netop nu ved at retablere strækning 7 ved Århusgade efter at de har bygget Metrostation.
Men.....BaneDK har jo haft masser af tid til at udforme et raskt lille lovforslag, der giver hjemmel til at nedlægge den. Det ville da sikkert glæde Metroselskabet, så de ikke behøvede at bruge krudt på et genetablere den. BaneDK ville også slippe for at vedligeholde linien, selv om det næppe har været den store udgift i mange år.

Men hvorfor bevarer de den? Jeg kan godt se at den kan være nyttig når man skal flytte rundt med troljer og diverse servicekøretøjer. "Rundt om husene" er også en genial veterantogstur, som jo så pt ikke længere er mulig alligevel (det kan jo ændres på et tidspunkt hvis klubberne vil), men er det virkelig alt? Det er jo ikke umuligt at rebroussere på Hellerup hvis skinnemaskiner skal flyttes uden om "røret".

Hvorfor?
Man kan have behov for at "vende" køretøjer, og her er strækningen særdeles anvendelig.

Mvh
Lars

Åhj der vidste jeg jo godt, da jeg i sin tid var ansat på depotværksted Helgoland, havde vi af og til en hel stamme der skulle vendes, men, vender man nogensinde IC3 og IR4, bare nysgerrig,. med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: Bent Jensen Dato 11/04-23, 10:29Åhj der vidste jeg jo godt, da jeg i sin tid var ansat på depotværksted Helgoland, havde vi af og til en hel stamme der skulle vendes, men, vender man nogensinde IC3 og IR4, bare nysgerrig,. med venlig hilsen Bent Jensen

Ved ikke om man gør det planlagt. Men har da mødt togsæt, der kører "den anden vej" end sidst. Du vil også ofte kunne se, at dør x1 i MF/ER ikke er i samme ende i alle sæt, i toget.

Og der er flere steder, hvor togsæt vil blive "vendt". F.eks Odense-Fredericia-Esbjerg-Odense, eller København-Slagelse-Lufthavn (via Vigerslev/Kalvebod)-København.

Eksempel på tog, hvor ét sæt kører den "modsatte vej" (fra din-station, i dag).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Man har før kørt togsæt (og dobbeltdækker stammer) på en lille tur fra København til Glostrup til Kastrup til København. Det er jo en forholdsvis effektiv måde at vende toget om på, dog med den konsekvens at det koster personale osv. osv... Det gøres også jævnligt med troljer hvis man ikke har en drejeskive der fungerer.

Det er dog ikke altid planlagt. Det sker nogle gange at man ved et uheld kører et lyntog ud mod Kastrup selvom det skulle mod Ringsted. Så er det bare nogle gange nemmere, og måske også den eneste løsning, at køre helt til Kastrup og vende om, og køre den rigtige vej derfra. Det gøres uden at lave ny køreplan når det er ad hoc på denne måde. Det er ikke altid man er helt opmærksom på det med skiltene, og derfor får man ikke vendt de pågældende togsæt om i DSBs systemer. Derved har vi den situation med togsæt der vender forkert på afgangstavler.

I forhold til strækning 7 så havde jeg ikke tænkt tanken at bruge den til at vende tog om. Den vil dog være meget nyttig til at køre mellem fjernbanen og S-banen hvis andre forbindelser skulle være utilgængelige.

Hej

Strk. 7 kan også benyttes, hvis man har brug for at indsætte et eller andet på Farum-banen, som er for højt til højdebegrænsningen på begge spor på Svanemøllen på 4400 mm.

Mvh
Henrik

Strækning 7 - hvorfor bevarer BaneDK den?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 18/07-23, 10:00.
Kommer der bomanlæg ved Århusgade igen?

Strækning 7 - hvorfor bevarer BaneDK den?
Af larsht, København. 18/07-23, 20:59.
Citat fra: hummel_62 Dato 18/07-23, 10:00Kommer der bomanlæg ved Århusgade igen?
Der er opsat søjle til bomanlæg, men endnu ikke monteret bom

Mvh
Lars

Strækning 7 - hvorfor bevarer BaneDK den?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 18/07-23, 23:24.
Som det er anført flere gange skal banen nedlægges ved lov i Folketinget og det er ikke sket.
Metroselskabet har fået lov til at rode rundt under bygeriet af Nordhavn metrostation og er nu ved at retablere strækningen sikkert sammen med BaneDK. De har ikke travlt - tydeligvis - men alt til faget henhørende vil blive retableret - også bomanlæg, signaler mm.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/07-23, 23:24Som det er anført flere gange skal banen nedlægges ved lov i Folketinget og det er ikke sket.

Jeg undskylder på forhånd at jeg nu nok kommer til at lyde som en kværulerende flueknepper, men jeg vil bare gerne undgå eventuelle misforståelser:

Ordet "skal" antyder lidt at der er taget en beslutning eller sådan noget, og det er der ikke. Strækning 7 kan kun nedlægges ved lov, da den er oprettet ved lov. Aktuelt er der vist ingen planer om at den skal nedlægges.

Strækning 7 - hvorfor bevarer BaneDK den?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 19/07-23, 08:51.
Citat fra: RasmusD Dato 19/07-23, 03:25
Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/07-23, 23:24Som det er anført flere gange skal banen nedlægges ved lov i Folketinget og det er ikke sket.

Jeg undskylder på forhånd at jeg nu nok kommer til at lyde som en kværulerende flueknepper, men jeg vil bare gerne undgå eventuelle misforståelser:

Ordet "skal" antyder lidt at der er taget en beslutning eller sådan noget, og det er der ikke. Strækning 7 kan kun nedlægges ved lov, da den er oprettet ved lov. Aktuelt er der vist ingen planer om at den skal nedlægges.
Tak, jeg kunne godt se at det kunne misforstås så fint med præcisering.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 19/07-23, 08:51
Citat fra: RasmusD Dato 19/07-23, 03:25
Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/07-23, 23:24Som det er anført flere gange skal banen nedlægges ved lov i Folketinget og det er ikke sket.

Jeg undskylder på forhånd at jeg nu nok kommer til at lyde som en kværulerende flueknepper, men jeg vil bare gerne undgå eventuelle misforståelser:

Ordet "skal" antyder lidt at der er taget en beslutning eller sådan noget, og det er der ikke. Strækning 7 kan kun nedlægges ved lov, da den er oprettet ved lov. Aktuelt er der vist ingen planer om at den skal nedlægges.
Tak, jeg kunne godt se at det kunne misforstås så fint med præcisering.

Hvis man husker at læse ".. og det er ikke sket", så er der ikke megen plads til misforståelser. Og 'skal' er et ord med mange betydninger.

Citat fra: thomastog Dato 19/07-23, 11:19
Citat fra: Michael Deichmann Dato 19/07-23, 08:51
Citat fra: RasmusD Dato 19/07-23, 03:25
Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/07-23, 23:24Som det er anført flere gange skal banen nedlægges ved lov i Folketinget og det er ikke sket.

Jeg undskylder på forhånd at jeg nu nok kommer til at lyde som en kværulerende flueknepper, men jeg vil bare gerne undgå eventuelle misforståelser:

Ordet "skal" antyder lidt at der er taget en beslutning eller sådan noget, og det er der ikke. Strækning 7 kan kun nedlægges ved lov, da den er oprettet ved lov. Aktuelt er der vist ingen planer om at den skal nedlægges.
Tak, jeg kunne godt se at det kunne misforstås så fint med præcisering.

Hvis man husker at læse ".. og det er ikke sket", så er der ikke megen plads til misforståelser. Og 'skal' er et ord med mange betydninger.

Det passer jo ikke..

Det du citerer, betyder jo, rent faktisk, at det ikke er sket endnu - ikke at hensigten ikke er der..

Så hvis den skulle nedlægges, kunne der allerede være stillet forslag om det, men det forslag er ikke stemt gennem folketinget endnu, så derfor: ".. og det er ikke sket", men den skal stadig.

"Kan" er en bedre om mere præcis formulering i dette tilfælde..

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak