Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Næste store europæiske infrastrukturprojekter der kan afsluttes?
Gå ned Sider:[1] 2
Med den nye bane til Ringsted udstyret med ERTMS er det vel på tide at se fremad til de næste store europæiske projekter der står til at blive taget i brug.

Med store projekter mener jeg her projekter der transformerer geografien, nærmest bogstaveligt, og gerne med en international dimension. For eksempel:

  • Broer eller tunneler over vand eller gennem bjerge der ellers repræsenterer betydelige hindringer (Brenner, Femern, for eksempel)
  • Nye (højhastigheds-)baner der bringer byer eller lande sammen på en ny måde (for eksempel Madrid-Lissabon)
  • Tekniske opgraderinger (ERTMS, flyvende kørestrømsskift, etc.) over sammenhængende internationale stræk og tilstrækkeligt modnet til at fungere nogenlunde gnidningsløst
  • Operationel integration så personale kan køre over grænser længere end blot til første station
  • Knudepunkter (ahem, Stuttgart 21)
  • TEN-T korridorer der begynder at virke (hvad det så vil sige)
  • Andre kategorier?
Det forekommer mig at de fleste store projekter har 2030 (ca.) eller senere som planlagt ibrugtagningsdato. Noget jeg har overset?

Næste store europæiske infrastrukturprojekter der kan afsluttes?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/04-23, 14:00.
Seneste redigering: 13/04-23, 14:06 af Per Holm
Brenner Basis Tunnel, Frankfurt F-tunnel,  Ring Syd og Vikingetoget.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hvornår rede planlagt til ibrugtagning? I de nærmeste år eller en gang efter 2030?

Stuttgart 21 planlægger vidst efter en åbning i 2025.
Men man aldrig vide med det projekt.

Næste store europæiske infrastrukturprojekter der kan afsluttes?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/04-23, 14:43.
Seneste redigering: 13/04-23, 14:48 af Per Holm
Citat fra: mlarsen Dato 13/04-23, 14:14Hvornår rede planlagt til ibrugtagning? I de nærmeste år eller en gang efter 2030?


Det var en fejl at jeg fik skrevet Brenner Basis Tunnel (som har lange udsigter); det var Koralmbahn jeg reelt havde i tankerne og den sidste fase skulle blive færdig i 2025.

Ring Syd bliver færdig "hen ad vejen" med Københavns Lufthavn Kastrup og Ny Ellebjerg i 2025 og Glostrup i 2032. Dertil kommer Ørestad og overhalingsspor på vejen.

Vikingetoget kræver lige at problemet med Rusland og Belarus løses og det kan ske før man venter det eller trække i langdrag.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Semmering-Basistunnel (27 km) står til åbning i 2030.

Västlänken i Göteborg skulle have været færdig i 2026, men er udskudt i "flere år".

Anders

Citat fra: Per Holm Dato 13/04-23, 14:43
Citat fra: mlarsen Dato 13/04-23, 14:14Hvornår rede planlagt til ibrugtagning? I de nærmeste år eller en gang efter 2030?


Det var en fejl at jeg fik skrevet Brenner Basis Tunnel (som har lange udsigter); det var Koralmbahn jeg reelt havde i tankerne og den sidste fase skulle blive færdig i 2025.

Ring Syd bliver færdig "hen ad vejen" med Københavns Lufthavn Kastrup og Ny Ellebjerg i 2025 og Glostrup i 2032. Dertil kommer Ørestad og overhalingsspor på vejen.

Vikingetoget kræver lige at problemet med Rusland og Belarus løses og det kan ske før man venter det eller trække i langdrag.
Glostrup 2033 gisp er det rigtigt eller nej, med venlig hilsen Bent

Næste store europæiske infrastrukturprojekter der kan afsluttes?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/04-23, 16:14.
Seneste redigering: 13/04-23, 16:20 af Per Holm
Citat fra: Bent Jensen Dato 13/04-23, 15:51Glostrup 2033 gisp er det rigtigt eller nej, med venlig hilsen Bent
 

I følge seneste udgave af Banedanmarks anlægsplan anlægges Gl 4 perronspor til fjerntog 2031/2032 så "2033" er nok ikke helt i Jylland.  ;)

Desværre; for skiftet mellem fjerntog og letbane skal helst være snarligt og nemt. Det er jo pendlere til og fra sygehusene vi taler om.

Til gengæld kommer de to nye perronspor 11 og 12 i Cph ret hurtigt.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

... og meget apropos, lidt støtte til mere smidig grænseoverskridende trafik også fra parlamentet:

Transport MEPs vote to cut rail waiting times along key EU routes (på engelsk)

Citat fra: Per Holm Dato 13/04-23, 14:43Vikingetoget kræver lige at problemet med Rusland og Belarus løses og det kan ske før man venter det eller trække i langdrag.

Hvad er vikingetoget? Google giver mig ingen resultater.

Næste store europæiske infrastrukturprojekter der kan afsluttes?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/04-23, 18:24.
Seneste redigering: 13/04-23, 18:34 af Per Holm
Citat fra: anho Dato 13/04-23, 18:04
Citat fra: Per Holm Dato 13/04-23, 14:43Vikingetoget kræver lige at problemet med Rusland og Belarus løses og det kan ske før man venter det eller trække i langdrag.

Hvad er vikingetoget?


Fragt-shuttle mellem havnene i Odessa og Klaipeda til forlængelse af Silkevejen. Hvis ikke for mange broer går til i krigshandlinger burde den hurtigt kunne genoprettes efter krigen. Jernbanerne som den består af skal jo alligevel genopbygges aht. pgl. landes eksport.

Konkurrerer i et vist omfang med Koralmbahn og andre baner som også vil forbinde Middelhavet og Østersøen.

https://youtu.be/pVKYqc-bnEI

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Åhja mindes en BBC med vistnok Michael Tarrant der lige tur med vikingetoget vistnok med tyske diesel lokomotiver fra Klaipeda, med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: Per Holm Dato 13/04-23, 18:24
Citat fra: anho Dato 13/04-23, 18:04
Citat fra: Per Holm Dato 13/04-23, 14:43Vikingetoget kræver lige at problemet med Rusland og Belarus løses og det kan ske før man venter det eller trække i langdrag.

Hvad er vikingetoget?


Fragt-shuttle mellem havnene i Odessa og Klaipeda til forlængelse af Silkevejen. Hvis ikke for mange broer går til i krigshandlinger burde den hurtigt kunne genoprettes efter krigen. Jernbanerne som den består af skal jo alligevel genopbygges aht. pgl. landes eksport.

Konkurrerer i et vist omfang med Koralmbahn og andre baner som også vil forbinde Middelhavet og Østersøen.

https://youtu.be/pVKYqc-bnEI


Ah, interessant projekt! Tak for linket. For resten dejligt hvordan de taler langsomt og tydeligt i den video - mit tysk er lidt rustent, men jeg kan forstå i hvert fald 90 % af hvad der bliver sagt. Måske man skulle se nogle flere af dem, hvis de alle sammen er lige så tydelige i mælet, så jeg kan blive lidt bedre til sproget igen.

Næste store europæiske infrastrukturprojekter der kan afsluttes?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/04-23, 21:36.
Seneste redigering: 13/04-23, 21:44 af Per Holm
Citat fra: mlarsen Dato 13/04-23, 13:46... at se fremad til de næste store europæiske projekter der står til at blive taget i brug.

...

Det forekommer mig at de fleste store projekter har 2030 (ca.) eller senere som planlagt ibrugtagningsdato. Noget jeg har overset?


Og så "glemte" jeg lige et af de allervigtigste: DAK - Digital Automatisk Kobling som kan forøge hastigheder og længder af godstog og dermed gøre samtlige overhalings- og omløbsspor forældede og ændre betingelserne for at op- og nedformere og dele og samle persontog.

Søgning på YouTube efter "Digitale Automatische Kupplung" giver mange hits. Jeg anbefaler at man starter med at høre på østrigske Sebastian Reisinger (og abonnere på hans kanal):

https://youtu.be/43PgNz_L3_w


Projektets side:

https://www.dac4.eu/

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 13/04-23, 21:36
Citat fra: mlarsen Dato 13/04-23, 13:46... at se fremad til de næste store europæiske projekter der står til at blive taget i brug.

...

Det forekommer mig at de fleste store projekter har 2030 (ca.) eller senere som planlagt ibrugtagningsdato. Noget jeg har overset?


Og så "glemte" jeg lige et af de allervigtigste: DAK - Digital Automatisk Kobling som kan forøge hastigheder og længder af godstog og dermed gøre samtlige overhalings- og omløbsspor forældede og ændre betingelserne for at op- og nedformere og dele og samle persontog.

Søgning på YouTube efter "Digitale Automatische Kupplung" giver mange hits. Jeg anbefaler at man starter med at høre på østrigske Sebastian Reisinger (og abonnere på hans kanal):

https://youtu.be/43PgNz_L3_w


Projektets side:

https://www.dac4.eu/

Indføring af den automatiske kobling kan da vist ikke alene medføre, at hastigheden på godstog kan forøges  ;)
Hvor hurtigt regner du med, at godstog skal kunne køre, hvis der kan undlades overhalinger af andre, hurtige tog?

Gå op Sider:[1] 2
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak