Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Østbanens spormodernisering
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 8
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hidtil nyeste sporanlæg på Østbanen: Udbygning af Egøje trinbræt til krydsningsstation, her endnu ikke tillyst, 02.05.2009 (nm).

På nærværende forums "Trafikpolitik" har vi fulgt det politiske forløb frem til godkendelsen af spormoderniseringen for Østbanen (inkl. flytning af Rødvig Station) gennem denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,123.0.html .

Nu, hvor der foreligger en plan for projektets igangsættelse, vil det være relevant at følge sagen videre på forums "Faste anlæg":

Forum for Kollektiv Trafik, nyheder:

"Tidsplan for første del af renoveringen af Østbanen er klar

Lokaltog har udarbejdet en tidsplan for den forestående renovering af Østbanen. Renoveringen bliver udført i tre etaper, og strækningen mellem Køge og Hårlev bliver som den første renoveret. Arbejdet går for alvor i gang om et par måneder.

For godt en måned siden besluttede Regionsrådet i Region Sjælland at bevilge knap 800 millioner kroner til en renovering af Østbanen, der løber mellem Køge og henholdsvis Rødvig og Faxe Ladeplads. Nu har Lokaltog og jernbaneentreprenøren Strukton Rail en tidsplan klar for den første del af renoveringsarbejdet, hvor blandt andet sveller og skinner bliver udskiftet."


Læs hele den uddybende artikel her: https://www.kollektivtrafik.dk/tidsplan-for-foerste-del-af-renoveringen-af-oestbanen-er-klar/2691

M.v.h.
Niels

Godt at de endelig går i gang, det har været tiltrængt i mange år. Endte det ikke med, at man barberede noget med grøfterne væk, for at reducere prisen fra lidt over en milliard? Gør man så dette senere? Afvandingen skal vel også i orden.

Bliver spændende at se arbejdet, forhåbentlig vil nogen lægge nogle billeder op når de er i gang :D

Citat fra: frederikhk Dato 20/04-23, 14:11Godt at de endelig går i gang, det har været tiltrængt i mange år. Endte det ikke med, at man barberede noget med grøfterne væk, for at reducere prisen fra lidt over en milliard? Gør man så dette senere? Afvandingen skal vel også i orden.

Bliver spændende at se arbejdet, forhåbentlig vil nogen lægge nogle billeder op når de er i gang :D
Citat fra: Niels Munch Dato 20/04-23, 11:52Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hidtil nyeste sporanlæg på Østbanen: Udbygning af Egøje trinbræt til krydsningsstation, her endnu ikke tillyst, 02.05.2009 (nm).

På nærværende forums "Trafikpolitik" har vi fulgt det politiske forløb frem til godkendelsen af spormoderniseringen for Østbanen (inkl. flytning af Rødvig Station) gennem denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,123.0.html .

Nu, hvor der foreligger en plan for projektets igangsættelse, vil det være relevant at følge sagen videre på forums "Faste anlæg":

Forum for Kollektiv Trafik, nyheder:

"Tidsplan for første del af renoveringen af Østbanen er klar

Lokaltog har udarbejdet en tidsplan for den forestående renovering af Østbanen. Renoveringen bliver udført i tre etaper, og strækningen mellem Køge og Hårlev bliver som den første renoveret. Arbejdet går for alvor i gang om et par måneder.

For godt en måned siden besluttede Regionsrådet i Region Sjælland at bevilge knap 800 millioner kroner til en renovering af Østbanen, der løber mellem Køge og henholdsvis Rødvig og Faxe Ladeplads. Nu har Lokaltog og jernbaneentreprenøren Strukton Rail en tidsplan klar for den første del af renoveringsarbejdet, hvor blandt andet sveller og skinner bliver udskiftet."


Læs hele den uddybende artikel her: https://www.kollektivtrafik.dk/tidsplan-for-foerste-del-af-renoveringen-af-oestbanen-er-klar/2691

M.v.h.
Niels


Lokaltog har på hjemmesiden lavet et fast link "Projekt Østbanen" hvor der også er mange gode informationer at finde.

https://www.lokaltog.dk/projekt-ostbanen/

Mvh.
Poul.

De er allerede en hel del i gang med at lave arbejdspladser langs banen ved næsten alle krydsende veje mellem Hårlev og Faxe ladeplads. Og der har siden påske kørt togbusser Hårlev - Faxe Ladeplads fra ca. 9-20 i hverdagene.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 20/04-23, 14:38De er allerede en hel del i gang med at lave arbejdspladser langs banen .....

Især langs med strækningen Køge-Hårlev er man ret langt med anlæg af arbejdspladser og tilhørende arbejdsveje.

Disse aktiviteter påbegyndtes allerede sidste år, hvor Region Sjælland politisk godkendte igangsættelsen af en række opgaver.

Arealerne til sådanne arbejdsanlæg skal, selv om de efter banens færdigrenovering leveres tilbage til lodsejerne, tilvejebringes ved ekspropriation, og de hertil forudgående besigtigelser gennemførtes i de 3 berørte kommuner i 2022.

Besigtigelsesprotokollerne, som er offentlige, kan læses her: https://komoe.dk/besigtigelsesprotokoller/2022-besigtigelsesprotokoller/ - søgeord "Østbanen".

Protokollerne indeholder, foruden referat af de konkrete besigtigelser, en egentlig og grundig beskrivelse af hele Østbanens renoveringsprojekt - og er som sådan interessant læsning.

En af besigtigelserne i Faxe Kommune fandt sted øst for banen ved den blinde "Holteskovvej" (hvor Vejdirektoratet og Østbanen for godt 20 år siden nedlagde en blinklyssikret overkørsel) og den gamle "Fakse A Station":

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den gamle "Fakse A Station" (udstykket og frasolgt 1977) set fra Holteskovvej, 28.04.2023 (nm).

Her er det tidligere sidesporsareal og læssevejen ryddet m.h.p. anlæg af arbejdsplads.
 
Og så fik vi konstateret, at den gamle stationsbygning ligger der endnu - om end i en lidt trøstesløs forfatning.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 28/04-23, 15:18
Citat fra: Frank Poulsen Dato 20/04-23, 14:38De er allerede en hel del i gang med at lave arbejdspladser langs banen .....

Især langs med strækningen Køge-Hårlev er man ret langt med anlæg af arbejdspladser og tilhørende arbejdsveje.

Disse aktiviteter påbegyndtes allerede sidste år, hvor Region Sjælland politisk godkendte igangsættelsen af en række opgaver.

Arealerne til sådanne arbejdsanlæg skal, selv om de efter banens færdigrenovering leveres tilbage til lodsejerne, tilvejebringes ved ekspropriation, og de hertil forudgående besigtigelser gennemførtes i de 3 berørte kommuner i 2022.

Besigtigelsesprotokollerne, som er offentlige, kan læses her: https://komoe.dk/besigtigelsesprotokoller/2022-besigtigelsesprotokoller/ - søgeord "Østbanen".

Protokollerne indeholder, foruden referat af de konkrete besigtigelser, en egentlig og grundig beskrivelse af hele Østbanens renoveringsprojekt - og er som sådan interessant læsning.

En af besigtigelserne i Faxe Kommune fandt sted øst for banen ved den blinde "Holteskovvej" (hvor Vejdirektoratet og Østbanen for godt 20 år siden nedlagde en blinklyssikret overkørsel) og den gamle "Fakse A Station":

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den gamle "Fakse A Station" (udstykket og frasolgt 1977) set fra Holteskovvej, 28.04.2023 (nm).

Her er det tidligere sidesporsareal og læssevejen ryddet m.h.p. anlæg af arbejdsplads.
 
Og så fik vi konstateret, at den gamle stationsbygning ligger der endnu - om end i en lidt trøstesløs forfatning.

M.v.h.
Niels

Banen gøres klar til 120 km/t, men der planlægges kun at køre med 100 km/t, gad vide hvad meningen med det er?

Østbanens spormodernisering
Af andersj, Aalborg. 28/04-23, 17:48.
Citat fra: frederikhk Dato 28/04-23, 17:39Banen gøres klar til 120 km/t, men der planlægges kun at køre med 100 km/t, gad vide hvad meningen med det er?

Spørgsmålet er om det bliver tilladt at køre 120 km/t eller om strækningshastigheden sættes til 100 km/t.

At man vil køre med 100 km/t skyldes nok afstanden mellem krydsningsstationerne, så hvis man kører 120 km/t vil man bare skulle holde længere tid og vente på det modkørende tog. Det kan dog være en fordel ved forsinkelser at kunne køre 120 km/t.

Anders

Østbanens spormodernisering
Af dkat. 28/04-23, 21:38.
Citat fra: andersj Dato 28/04-23, 17:48
Citat fra: frederikhk Dato 28/04-23, 17:39Banen gøres klar til 120 km/t, men der planlægges kun at køre med 100 km/t, gad vide hvad meningen med det er?

Spørgsmålet er om det bliver tilladt at køre 120 km/t eller om strækningshastigheden sættes til 100 km/t.

At man vil køre med 100 km/t skyldes nok afstanden mellem krydsningsstationerne, så hvis man kører 120 km/t vil man bare skulle holde længere tid og vente på det modkørende tog. Det kan dog være en fordel ved forsinkelser at kunne køre 120 km/t.

Eftersom det enkeltsporede stykke mellem Køge Nord og Køge bliver/er svært belastet forsinkelser til følge, så ville det måske være rettidig omhu at godkende til 120km/t i stedet for 100, altså for en gangs skyld tænke i scenarier i stedet for at designe til ideel drift.

Østbanens spormodernisering
Af Svend. 29/04-23, 19:42.
Citat fra: dkat Dato 28/04-23, 21:38
Citat fra: andersj Dato 28/04-23, 17:48
Citat fra: frederikhk Dato 28/04-23, 17:39Banen gøres klar til 120 km/t, men der planlægges kun at køre med 100 km/t, gad vide hvad meningen med det er?

Spørgsmålet er om det bliver tilladt at køre 120 km/t eller om strækningshastigheden sættes til 100 km/t.

At man vil køre med 100 km/t skyldes nok afstanden mellem krydsningsstationerne, så hvis man kører 120 km/t vil man bare skulle holde længere tid og vente på det modkørende tog. Det kan dog være en fordel ved forsinkelser at kunne køre 120 km/t.

Eftersom det enkeltsporede stykke mellem Køge Nord og Køge bliver/er svært belastet forsinkelser til følge, så ville det måske være rettidig omhu at godkende til 120km/t i stedet for 100, altså for en gangs skyld tænke i scenarier i stedet for at designe til ideel drift.

En del sf strækningen, nemlig fra afgreningen ind til Køge  har da en højeste hastighed på 120 km/t. Der er sikkert en grund til at den anden del, fra Køge Nord til afgreningen, kun har en højeste hastighed på 100 km/t. Det kan f eks være kurveforhold.




Østbanens spormodernisering
Af Svend. 29/04-23, 19:49.
Citat fra: Svend Dato 29/04-23, 19:42
Citat fra: dkat Dato 28/04-23, 21:38
Citat fra: andersj Dato 28/04-23, 17:48
Citat fra: frederikhk Dato 28/04-23, 17:39Banen gøres klar til 120 km/t, men der planlægges kun at køre med 100 km/t, gad vide hvad meningen med det er?

Spørgsmålet er om det bliver tilladt at køre 120 km/t eller om strækningshastigheden sættes til 100 km/t.

At man vil køre med 100 km/t skyldes nok afstanden mellem krydsningsstationerne, så hvis man kører 120 km/t vil man bare skulle holde længere tid og vente på det modkørende tog. Det kan dog være en fordel ved forsinkelser at kunne køre 120 km/t.

Eftersom det enkeltsporede stykke mellem Køge Nord og Køge bliver/er svært belastet forsinkelser til følge, så ville det måske være rettidig omhu at godkende til 120km/t i stedet for 100, altså for en gangs skyld tænke i scenarier i stedet for at designe til ideel drift.

En del sf strækningen, nemlig fra afgreningen ind til Køge  har da en højeste hastighed på 120 km/t. Der er sikkert en grund til at den anden del, fra Køge Nord til afgreningen, kun har en højeste hastighed på 100 km/t. Det kan f eks være kurveforhold.



Østbanens spormodernisering
Af dkat. 1/05-23, 11:18.
Citat fra: Svend Dato 29/04-23, 19:42
Citat fra: dkat Dato 28/04-23, 21:38
Citat fra: andersj Dato 28/04-23, 17:48
Citat fra: frederikhk Dato 28/04-23, 17:39Banen gøres klar til 120 km/t, men der planlægges kun at køre med 100 km/t, gad vide hvad meningen med det er?

Spørgsmålet er om det bliver tilladt at køre 120 km/t eller om strækningshastigheden sættes til 100 km/t.

At man vil køre med 100 km/t skyldes nok afstanden mellem krydsningsstationerne, så hvis man kører 120 km/t vil man bare skulle holde længere tid og vente på det modkørende tog. Det kan dog være en fordel ved forsinkelser at kunne køre 120 km/t.

Eftersom det enkeltsporede stykke mellem Køge Nord og Køge bliver/er svært belastet forsinkelser til følge, så ville det måske være rettidig omhu at godkende til 120km/t i stedet for 100, altså for en gangs skyld tænke i scenarier i stedet for at designe til ideel drift.

En del sf strækningen, nemlig fra afgreningen ind til Køge  har da en højeste hastighed på 120 km/t. Der er sikkert en grund til at den anden del, fra Køge Nord til afgreningen, kun har en højeste hastighed på 100 km/t. Det kan f eks være kurveforhold.





Beklager at jeg formulerede mig uklart. Jeg mener at når man med rimelighed kan antage at der vil opstå forsinkelser for Lokaltog mellem Roskilde og Hårlev grundet det førnævnte enkeltsporstykke, så kunne det være en god idé at kunne køre hurtigere på den sporfornyede Østbane så forsinkelser ikke forplantes mere end højst nødvendigt.

Citat fra: dkat Dato  1/05-23, 11:18Beklager at jeg formulerede mig uklart. Jeg mener at når man med rimelighed kan antage at der vil opstå forsinkelser for Lokaltog mellem Roskilde og Hårlev grundet det førnævnte enkeltsporstykke, så kunne det være en god idé at kunne køre hurtigere på den sporfornyede Østbane så forsinkelser ikke forplantes mere end højst nødvendigt.

Foreløbig hæves hastigheden fra de nuværende 75 km/t til 100 km/t, når renoveringen af Østbanen er færdig.

M.v.h.
Niels

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Østbanen Hårlev Station, Lokaltog Lint sæt '38 og '31, 06.06.2021 (nm).

Kollektiv Trafik Forum 24. MAJ 2023:

"Borgerne inviteres til orientering om Østbanens renovering
Lokaltog og Stevns Kommune inviterer til borgermøde torsdag den 1. juni kl. 19.00 på Hårlev Kro. Tilmelding er nødvendig.
Østbanen skal renoveres, og det betyder blandt andet, at samtlige sveller og skinner på strækningen fra Køge til Hårlev og videre til henholdsvis Rødvig og Faxe Ladeplads skal udskiftes. Første etape mellem Køge og Hårlev påbegyndes i juni måned, og derfor inviterer Lokaltog og Stevns Kommune til et borgermøde, hvor der vil blive informeret om projektet og de trafikmæssige konsekvenser, som det fører med sig.
....."


Læs hele artiklen her: https://www.kollektivtrafik.dk/borgerne-inviteres-til-orientering-om-oestbanens-renovering/2733 - og følg i øvrigt med her: https://www.lokaltog.dk/projekt-ostbanen/ .

M.v.h.
Niels

Jeg tænker på om det var muligt at køre fra Rødvig/Fakse Ladeplads til Nykøbing Sjælland, jeg ved ikke om der er behov men kunne godt tænke mig at sætte det på en ønskeliste.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Østbanens spormodernisering
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/05-23, 15:00.
Citat fra: Bent Jensen Dato 25/05-23, 14:45... fra Rødvig/Fakse Ladeplads til Nykøbing Sjælland ...

Med venlig hilsen Bent Jensen


Strkn. 5 Roskilde - Holbæk vil et par år endnu kræve investering i STM-ZUB123 men ellers en interessant idé.

Hvis du vil videre til Halsnæs Bryghus kræver det dertil at der lægges spor til Rørvig og jernbanefærge til Hundested.  :)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 8
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak