Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Med toget fra Aalborg til New York
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
New York: Manhattan-Brooklyn på 5 minutter
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 25/07-23, 23:30.
Når man sådan bevæger sig rundt med jernbanen under jorden, tænker man måske ikke så meget på, hvilket kæmpearbejde der ligger bag, at man på kun 5 minutter kan bevæge sig fra Sydspidsen af Manhattan til Brooklyn. Jeg "opdagede" faktisk først den korte rejsetid, da jeg sad og kiggede på nedenstående billeders metadata:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
4. maj 2023. Vi tager en tur med den grønne linje fra stationen Bowling Green på sydspidsen af Manhattan til stationen Borough Hall i Brooklyn.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
4. maj 2023 klokken 12.46. Bowling Green station på sydspidsen af Manhattan. Sådan ser de allerfleste stationer ud - lidt småtriste. Infotavlen fejler ikke noget - den kan blot ikke lide at blive fotograferet. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
4. maj 2023 klokken 12.51. Borough Hall station i Brooklyn. Endnu en lidt småtrist station. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
4. maj 2023. Borough Hall station i Brooklyn - et oplivende moment er den fine mosaik med stationsnavnet - det ser man en del steder. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.



Vi har tidligere kigget på The High Line langs Washington Street. Nedenfor har fotografen bevæget sig lidt længere nordpå ad Washington Street. Linsen peger mod syd, og det er lykkedes fotografen at få toppen af One World Trade Center med i det fjerne samt et af de karakteristiske New York-vandtårne. Jeg har ladet mig fortælle, at udsigt til et ægte New York-vandtårn forhøjer prisen på den pågældende bolig. Om det passer, ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
6. maj 2023. The High Line langs Washington Street. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Jeg har ingen idé om, hvorfor jeg har taget dette billede. Måske bare for at vise, hvor enkelt og spartansk en undergrundsstation i New York kan være? Ved nærmere eftertanke undrer det mig, at muren til venstre ikke er forsynet med en eneste reklametavle.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
6. maj 2023. Lexington Avenue/53. Street. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Nå, nogle måneder er gået, og i teorien står jeg stadig 7. maj 2023 på New York Penn Station på den vestlige side af Manhattan og forsøger at komme hjem til Aalborg.

På New York Penn Station står man ikke på perronen og venter på sit tog. Man står i den (meget lille) "forhal" og venter pænt. En enkelt infotavle (se nedenfor) fortæller om toggangen "her og nu" - og den nærmeste fremtid.

Vores tog var 12.07 mod Long Branch-BH-SEC NJCL (7241). Tog der standser ved Newark Liberty International Airport er (formentlig) forsynet med fly-symbol. Bemærk at man 13 minutter før afgang endnu ikke har kommunikeret, hvilket spor toget vil afgå fra. Det giver trafikstyringsmedarbejderne et vist spillerum - må man formode.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
7. maj 2023. Infotavle på New York Penn Station. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Med toget fra Aalborg til New York
Af larsht, København. 30/07-23, 01:03.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 29/07-23, 19:19Vores tog var 12.07 mod Long Branch-BH-SEC NJCL (7241). Tog der standser ved Newark Liberty International Airport er (formentlig) forsynet med fly-symbol. Bemærk at man 13 minutter før afgang endnu ikke har kommunikeret, hvilket spor toget vil afgå fra. Det giver trafikstyringsmedarbejderne et vist spillerum - må man formode.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det giver arbejdsro på perronen og i toget for det personale som klargører toget.
Taktikken er også brugt rigtigt meget i Storbritanien

Mvh
Lars

Jeg har ikke styr på togets oprangering. Vi skyndte os ind og satte os ned. Interiøret virker lidt "gammelt", og jeg har aldrig nogensinde befundet mig i en storrumsvogn med så mange punkterede vinduer. De var praktisk talt punkterede alle sammen, hvilket gjorde togturen noget kedelig: Man kunne simpelthen ikke kigge ud.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
7. maj 2023. I toget fra New York Penn Station til Newark Liberty International Airport. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med toget fra Aalborg til New York
Af Niels Munch. 31/07-23, 05:55.
Seneste redigering: 31/07-23, 06:03 af Niels Munch
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/07-23, 23:05Jeg har ikke styr på togets oprangering. Vi skyndte os ind og satte os ned. Interiøret virker lidt "gammelt", og jeg har aldrig nogensinde befundet mig i en storrumsvogn med så mange punkterede vinduer. De var praktisk talt punkterede alle sammen, hvilket gjorde togturen noget kedelig: Man kunne simpelthen ikke kigge ud.

Var der gammeldags 2 + 3 "vendesæder", hvor ryggen kan "slås over" ved skift af køreretning?

Bedste hilsener
Niels

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/07-23, 23:05Jeg har ikke styr på togets oprangering. Vi skyndte os ind og satte os ned. Interiøret virker lidt "gammelt", og jeg har aldrig nogensinde befundet mig i en storrumsvogn med så mange punkterede vinduer. De var praktisk talt punkterede alle sammen, hvilket gjorde togturen noget kedelig: Man kunne simpelthen ikke kigge ud.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
7. maj 2023. I toget fra New York Penn Station til Newark Liberty International Airport. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Kære Thomas,

I har siddet i NJT "Comet IV" vogn #5535 (Bombardier 1996) i et styrevognstog, hvis trækkraft f.eks. kunne være en "amerikaniseret" Baureihe 101.

Bedste hilsener
Niels

Med toget fra Aalborg til New York
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 31/07-23, 10:27.
Citat fra: Niels Munch Dato 31/07-23, 05:55Var der gammeldags 2 + 3 "vendesæder", hvor ryggen kan "slås over" ved skift af køreretning?

Kære Niels

Det lagde jeg faktisk ikke mærke til.

Bedste hilsner

Thomas

Vi nærmer os den jernbanemæssige afslutning på "togturen" fra Aalborg til New York - og hjem igen.

Nedenfor følger et par billeder fra den jernbanerelaterede del af Newark Liberty International Airport.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Alle 6 fotos: 7. maj 2023. Newark Liberty International Airport. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vores tog er ankommet i spor 5 og passagererne myldrer ud, inden toget kører videre. Bemærk de punkterede vinduer i jernbanevognen til højre.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
For at komme fra "fjerntogsstationen" og frem til selve lufthavnen skal man en tur med lufthavnens interne jernbane "AirTrain", som der henvises til her på skiltet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Newark Liberty International Airport "fjerntogsstationen". Set fra sydvest mod nordøst. Bemærk de to gennemkørselsspor. Den interne "lufthavnsbanestation" anes til højre bag træet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Udsigt fra gangbroen mod sydvest.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
For at komme ind på "lufthavnsbanestationen" skal man fremvise den billet, som man kørte på fra New York. Den aktuelle dag var der "sporarbejder" (eller andre arbejder af en slags) på den interne lufthavnsbane. Så skiltet fortæller, at man skal tage det interne lufthavnstog til den første station (den hedder "P4") og skifte tog dér for at komme videre.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den gule linje er den interne lufthavnsbane. "Fjerntogsstationen" ligger øverst oppe til højre. Et bedre oversigtskort kan formentlig findes på lufthavnens hjemmeside. 

Epilog: Det var så slut på New York-turen "med jernbane" for denne gang. Hvis helbredet holder, bliver det ikke sidste gang. Som bonus får I tre totalt OT-billeder: Jeg har altid drømt om at høre (og se) Billy Joel i Madison Square Garden. Det lykkedes:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Og til sådan en koncert har de fuldstændig styr på at hælde com & cola op:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

 



 

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 31/07-23, 10:27
Citat fra: Niels Munch Dato 31/07-23, 05:55Var der gammeldags 2 + 3 "vendesæder", hvor ryggen kan "slås over" ved skift af køreretning?

Kære Niels

Det lagde jeg faktisk ikke mærke til.


Mit første forsøg på et svar forsvandt vist i den blå luft, så jeg prøver lige igen:

Det kan de. Her er en billede fra en tur med en NJT 5365 (Comet IIM) i 2019. Man bemærker billetholderne, som hjælper togpersonalet med at holde styr på, hvem der er blevet billetteret. Vinduerne havde det fint.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Carsten Lundsten

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak