Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Gistrup
Gistrup
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 8/06-23, 11:52.
Seneste redigering: 8/06-23, 11:54 af Thomas Boberg Nielsen
Gistrup (udtales Giiiiistrup) var en station på Aalborg-Hadsund Jernbane. Strækningen blev nedlagt i 1969 og i 1972 åbnedes den nuværende havnebane mellem Aalborg og Aalborg Øst. Mellem Aalborg station og et punkt vest for Gistrup ligger den nuværende havnebane på den gamle privatbanetracé. Vest for Gistrup svinger den "nye" jernbane nord om Gistrup og fortsætter til Aalborg Øst.

I en (eller flere?) periode havde DJK Limfjordsbanen et trinbræt i den nordlige del af Gistrup ved den "nye" jernbane. Om DJK Limfjordsbanen stadig betjener trinbrættet (og om trinbrættet i det hele taget stadig ligger der), ved jeg ikke. Men Krak.dk er ikke i tvivl - krak.dk mener endda, at der er tale om en station. Sjovt nok optræder de andre trinbrætter ved Østeraadalen og i Gug ikke på krak.dk.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kilde: krak.dk

Gistrup
Af T. Rithmester, Struer. 9/06-23, 00:24.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  8/06-23, 11:52Gistrup (udtales Giiiiistrup) var en station på Aalborg-Hadsund Jernbane. Strækningen blev nedlagt i 1969 og i 1972 åbnedes den nuværende havnebane mellem Aalborg og Aalborg Øst. Mellem Aalborg station og et punkt vest for Gistrup ligger den nuværende havnebane på den gamle privatbanetracé. Vest for Gistrup svinger den "nye" jernbane nord om Gistrup og fortsætter til Aalborg Øst.

I en (eller flere?) periode havde DJK Limfjordsbanen et trinbræt i den nordlige del af Gistrup ved den "nye" jernbane. Om DJK Limfjordsbanen stadig betjener trinbrættet (og om trinbrættet i det hele taget stadig ligger der), ved jeg ikke. Men Krak.dk er ikke i tvivl - krak.dk mener endda, at der er tale om en station. Sjovt nok optræder de andre trinbrætter ved Østeraadalen og i Gug ikke på krak.dk.


For fem år siden lå perronen der i hvert fald, men om den blev brugt, det ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Gå op Sider:[1]
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak