Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 7
Hej!

Jeg har tidligere skrevet om at der er et cirkulære som gør at EB kun må køre 160km/t. Der er nu kommet et nyt cirkulære der hæver hastigheden for EB til 180 km/t.

Michael Olsen

IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 14/06-23, 10:32.
tillad mig at samle som jeg nu forstår det.
det som bestemmer max hastighed er

- Banen's godkendelse
- kørerstrøms anlægget godkendelse
- lokomotivets/togsættes godkendelse
- cikulæret fra tog selskabet (ejeren)
- lokale restriktioner

har jeg fatte det rigtigt og fået det hele med ??

Citat fra: hummel_62 Dato 14/06-23, 10:32tillad mig at samle som jeg nu forstår det.
det som bestemmer max hastighed er

- Banen's godkendelse
- kørerstrøms anlægget godkendelse
- lokomotivets/togsættes godkendelse
- cikulæret fra tog selskabet (ejeren)
- lokale restriktioner

har jeg fatte det rigtigt og fået det hele med ??

Du er på vej men endnu meget langt fra at have oplistet de krav der er til en givet hastighed på strækningerne og stationerne....og hvad der skal til for at hastigheden kan forøges.

Citat fra: thomastog Dato 10/06-23, 11:44Vigerslev-Ringsted er strækningshastigheden 200 km/h.

Af en eller anden grund er hastigheden på strækning 6 (Vigerslev)-(Ringsted) af Banedanmark på nuværende tidspunkt begrænset til maksimalt 180 km/t. Om det skyldes at DSB af forskellige grunde ikke tillader deres materiel en hastighed over 180 km/t, skal jeg dog ikke kloge mig på. Det undrer mig dog da andre jernbanevirksomheder har materiel der kan køre 200 km/t, men ikke kan eller må da nogen har begrænset dette i ETCS-systemet på hele strækning 6 i modstrid med oplysningerne i strækningsoversigten.

Citat fra: Mols Dato 14/06-23, 07:03Hej!

Jeg har tidligere skrevet om at der er et cirkulære som gør at EB kun må køre 160km/t. Der er nu kommet et nyt cirkulære der hæver hastigheden for EB til 180 km/t.

Michael Olsen

Men medmindre DSBs Sidsel Høgh har spredt disinformation, så kommer IC1 vogne uanset dette til at køre 200 km/t på Ringsted-Køge banen fra K24. Det glæder jeg meg til, skal jeg indrømme. 

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato  9/08-23, 20:55
Citat fra: thomastog Dato 10/06-23, 11:44Vigerslev-Ringsted er strækningshastigheden 200 km/h.

Af en eller anden grund er hastigheden på strækning 6 (Vigerslev)-(Ringsted) af Banedanmark på nuværende tidspunkt begrænset til maksimalt 180 km/t. Om det skyldes at DSB af forskellige grunde ikke tillader deres materiel en hastighed over 180 km/t, skal jeg dog ikke kloge mig på. Det undrer mig dog da andre jernbanevirksomheder har materiel der kan køre 200 km/t, men ikke kan eller må da nogen har begrænset dette i ETCS-systemet på hele strækning 6 i modstrid med oplysningerne i strækningsoversigten.

I følge Strækningsoversigten ETCS er hastigheden over stort set det meste af strækningen 200 km/t

Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato  9/08-23, 20:55
Citat fra: thomastog Dato 10/06-23, 11:44Vigerslev-Ringsted er strækningshastigheden 200 km/h.

Af en eller anden grund er hastigheden på strækning 6 (Vigerslev)-(Ringsted) af Banedanmark på nuværende tidspunkt begrænset til maksimalt 180 km/t. ..

Hvad får dig til at tro det ?
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato  9/08-23, 20:55.. Det undrer mig dog da andre jernbanevirksomheder har materiel der kan køre 200 km/t, men ikke kan eller må da nogen har begrænset dette i ETCS-systemet på hele strækning 6 i modstrid med oplysningerne i strækningsoversigten.

Hvad får dig til at tro, at de ikke må/kan det ?

Citat fra: Svend Dato 10/08-23, 10:44
Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato  9/08-23, 20:55Af en eller anden grund er hastigheden på strækning 6 (Vigerslev)-(Ringsted) af Banedanmark på nuværende tidspunkt begrænset til maksimalt 180 km/t. Om det skyldes at DSB af forskellige grunde ikke tillader deres materiel en hastighed over 180 km/t, skal jeg dog ikke kloge mig på. Det undrer mig dog da andre jernbanevirksomheder har materiel der kan køre 200 km/t, men ikke kan eller må da nogen har begrænset dette i ETCS-systemet på hele strækning 6 i modstrid med oplysningerne i strækningsoversigten.

I følge Strækningsoversigten ETCS er hastigheden over stort set det meste af strækningen 200 km/t

Praktisk erfaring fra kørsler 8/8 og 9/8 siger at der ligger en hastighedsbegrænsning på hele strækningen på 180 km/t. Da LA ikke udgives for ETCS strækninger, er der ikke noget skriftligt jeg kan henvise dig til, men adskillige trafikledere bekræftede hastighedsbegrænsningen mundtligt under kørslerne.

Citat fra: AndreasM Dato 10/08-23, 12:20
Citat fra: Svend Dato 10/08-23, 10:44
Citat..

I følge Strækningsoversigten ETCS er hastigheden over stort set det meste af strækningen 200 km/t

Praktisk erfaring fra kørsler 8/8 og 9/8 siger at der ligger en hastighedsbegrænsning på hele strækningen på 180 km/t. Da LA ikke udgives for ETCS strækninger, er der ikke noget skriftligt jeg kan henvise dig til, men adskillige trafikledere bekræftede hastighedsbegrænsningen mundtligt under kørslerne.

Sikker på at begrænsningerne ikke skyldes det materiel der køres med ?

Må indrømme, at jeg har svært ved at acceptere, at man skulle have nedsat hastigheden generelt, på hele strækning 6, uden at der udsendes et ORF trafikcirkulære.

Citat fra: thomastog Dato 10/08-23, 14:32
Citat fra: AndreasM Dato 10/08-23, 12:20Praktisk erfaring fra kørsler 8/8 og 9/8 siger at der ligger en hastighedsbegrænsning på hele strækningen på 180 km/t. Da LA ikke udgives for ETCS strækninger, er der ikke noget skriftligt jeg kan henvise dig til, men adskillige trafikledere bekræftede hastighedsbegrænsningen mundtligt under kørslerne.

Sikker på at begrænsningerne ikke skyldes det materiel der køres med ?

Må indrømme, at jeg har svært ved at acceptere, at man skulle have nedsat hastigheden generelt, på hele strækning 6, uden at der udsendes et ORF trafikcirkulære.

Fuldstændig, jeg citerer mig selv: "adskillige trafikledere bekræftede hastighedsbegrænsningen mundtligt under kørslerne", og det er fra hestens egen mund, jeg var kørelærer på de omtalte kørsler og foretog selv opkaldene af nysgerrighed over den manglende køretilladelse til 200 km/t. Materiellet er (og var) godkendt til 200 km/t og indkodningen i togkontrolanlægget var 200 km/t.

IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af Kaj Aage Holdt. 10/08-23, 15:00.
Seneste redigering: 10/08-23, 15:04 af Kaj Aage Holdt
Citat fra: thomastog Dato 10/08-23, 12:02
Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato  9/08-23, 20:55
Citat fra: thomastog Dato 10/06-23, 11:44Vigerslev-Ringsted er strækningshastigheden 200 km/h.

Af en eller anden grund er hastigheden på strækning 6 (Vigerslev)-(Ringsted) af Banedanmark på nuværende tidspunkt begrænset til maksimalt 180 km/t. ..

Hvad får dig til at tro det ?

Tro det er noget man gør i kirken. Dette er ikke tro eller gisning fra min side.
Det er fakta og blev bekræftet af en ansvarlig i Banedanmark  for SP da vi kørte d. 8/8.


Citat fra: thomastog Dato 10/08-23, 12:02Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato  9/08-23, 20:55.. Det undrer mig dog da andre jernbanevirksomheder har materiel der kan køre 200 km/t, men ikke kan eller må da nogen har begrænset dette i ETCS-systemet på hele strækning 6 i modstrid med oplysningerne i strækningsoversigten.

Hvad får dig til at tro, at de ikke må/kan det ?

Som AndreasM, der var med under kørslerne og under indtastningen af ETCS-togdata på lokomotivet, også har redegjort for, så er der en skjult hastighedsbegrænsning. Som skrevet i det første opslag, så kan jeg kun gætte hvad årsagen kan være og på baggrund af hvilken specifik jernbanevirksomhed det kommer. Men det holder jeg for mig selv sammen med min tro.

Man bliver så træt.

Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato 10/08-23, 15:00
Citat fra: thomastog Dato 10/08-23, 12:02
Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato  9/08-23, 20:55
Citat fra: thomastog Dato 10/06-23, 11:44Vigerslev-Ringsted er strækningshastigheden 200 km/h.

Af en eller anden grund er hastigheden på strækning 6 (Vigerslev)-(Ringsted) af Banedanmark på nuværende tidspunkt begrænset til maksimalt 180 km/t. ..

Hvad får dig til at tro det ?

Tro det er noget man gør i kirken. ...

Tro er ikke kun noget man gør i kirken.

Her er det brugt i en anden betydning. Men det tror jeg du godt vidste..

IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af anders_vejby. 10/08-23, 17:17.
Seneste redigering: 10/08-23, 17:22 af anders_vejby
Citat fra: frederikhk Dato 10/08-23, 15:03Man bliver så træt.

Tja om det nu er 200, 180 eller 160 km/t kan måske betragtes som en teknikalitet, men jeg må godt nok indrømme, jeg har som skatteyder faktisk meget lyst til at se at ny-anlagte såkaldte "højhastighedsbaner" rent faktisk bliver udnyttet med minimum 200 km/t (helst 250 km/t) ellers skulle man lade være med at kalde dem for højhastighedsbaner eller omtale dem på den måde. Synes det er meget frustrerende at se at der i årevis er blevet kørt med 180 km/t eller endda endnu lavere hastighed på Ringstedbanen selvom banen ellers er blevet bygget til 250 km/t. En højhastighedsbane er det som dengang blev lovet af banedanmark, DSB og politikerne. Men alt andet end 200 km/t eller 250 km/t er til grin sammenlignet med rigtige højhastighedstog- og baner som eksempelvis i Spanien, Japan, Frankrig eller Italien. Men at et tognet også godt kan fungere uden nogle højhastighedstog viser eksemplet Schweiz eller Holland. Og i Holland er der faktisk også en højhastighedsbane hvor mange togsæt kun kører med 160 km/t selvom banen er tilladt til 300 km/t. Men dette skyldes togenes hastighedsbegrænsning på 160 km/t og gælder dermed ved inførelsen af ICNG ikke længere. Det samme burde da gælde for Danmark?

Jeg håber bare at fremtidige udlandske tog, såsom ICE eller måske private højhastighedsoperatører rent faktisk udnytter tophastigheden på 250 km/t på Ringstedbanen, Vestfynbanen og andre. Det er simpelthen også symbolsk betragtet god publicity/PR at se jernbanen suse forbi bilerne/lastvogne på motorvejen.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato 10/08-23, 17:17
Citat fra: frederikhk Dato 10/08-23, 15:03Man bliver så træt.

Tja om det nu er 200, 180 eller 160 km/t kan måske betragtes som en teknikalitet, men jeg må godt nok indrømme, jeg har som skatteyder faktisk meget lyst til at se at ny-anlagte såkaldte "højhastighedsbaner" rent faktisk bliver udnyttet med minimum 200 km/t (helst 250 km/t) ellers skulle man lade være med at kalde dem for højhastighedsbaner eller omtale dem på den måde. ..

50 km med 180 km/h, tager 16 mintter 40 sekunder.
50 km med 200 km/h, tager 15 minutter.

Hvor mange steder, er der 50 km mellem stationer, hvor man kan køre 200+ km/h, hele vejen ?

Er det pengene værd ? Der bruges meget mere energi, når man kører 200 km/h i forhold til 180 km/h.

Alle de strækninger der skal rettes ud, koster kassen. Alternativt nyanlagte strækninger.

Vedligehold stiger meget mere end hastigheden, når hastigheden øges.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 7

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak