Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7
IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 10/08-23, 18:22.
Citat fra: thomastog Dato 10/08-23, 17:53
Citat fra: anders_vejby Dato 10/08-23, 17:17
Citat fra: frederikhk Dato 10/08-23, 15:03Man bliver så træt.

Tja om det nu er 200, 180 eller 160 km/t kan måske betragtes som en teknikalitet, men jeg må godt nok indrømme, jeg har som skatteyder faktisk meget lyst til at se at ny-anlagte såkaldte "højhastighedsbaner" rent faktisk bliver udnyttet med minimum 200 km/t (helst 250 km/t) ellers skulle man lade være med at kalde dem for højhastighedsbaner eller omtale dem på den måde. ..

50 km med 180 km/h, tager 16 mintter 40 sekunder.
50 km med 200 km/h, tager 15 minutter.

Hvor mange steder, er der 50 km mellem stationer, hvor man kan køre 200+ km/h, hele vejen ?

Er det pengene værd ? Der bruges meget mere energi, når man kører 200 km/h i forhold til 180 km/h.

Alle de strækninger der skal rettes ud, koster kassen. Alternativt nyanlagte strækninger.

Vedligehold stiger meget mere end hastigheden, når hastigheden øges.
Muligvis, så siger det spild af penge, bygge/ombygget til 200+

IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af steenth. 10/08-23, 18:59.
Seneste redigering: 10/08-23, 19:01 af steenth
Citat fra: thomastog Dato 10/08-23, 17:5350 km med 180 km/h, tager 16 mintter 40 sekunder.
50 km med 200 km/h, tager 15 minutter.

Hvor mange steder, er der 50 km mellem stationer, hvor man kan køre 200+ km/h, hele vejen ?

Er det pengene værd ? Der bruges meget mere energi, når man kører 200 km/h i forhold til 180 km/h.

Alle de strækninger der skal rettes ud, koster kassen. Alternativt nyanlagte strækninger.

Vedligehold stiger meget mere end hastigheden, når hastigheden øges.
Det kan betale sig at opgradere op til 200 km/t. Projektet med at opgradere Ringsted-Odense til hastigheder op til 200 km/t har en intern rente på 16% - det er tårnhøjt. Selvom der er huler, hvor ikke når op til målet med tophastigheden, så der er det en af de bedste projekter, som er p.t. er i gang.

Er det noen andre tog f.ex. IC4 eller SJ euronight der idag kører 200 km/h på Ringstedbanen ?

Citat fra: Bengt Larsson Dato 10/08-23, 21:07Er det noen andre tog f.ex. IC4 eller SJ euronight der idag kører 200 km/h på Ringstedbanen ?


IC4 kan slet ikke køre på Ringstedbanen, da de ikke har fået (og ikke kommer til at få) ETCS. De kommer aldrig op over 180 i passagerdrift, selvom de egentlig var designet til drift med 200 km/t.

Citat fra: Bengt Larsson Dato 10/08-23, 21:07Er det noen andre tog f.ex. IC4 eller SJ euronight der idag kører 200 km/h på Ringstedbanen ?


Efter at have kigget lidt i de forskellige sikkerhedscertifikater fra ERADIS (European Railway Agency Database of Interoperability and Safety) er jeg blevet lidt nysgerrig på hvor grænsen går for højhastighedstrafik og ikke-højhastighedstrafik i denne sammenhæng.

Eksempelvis må DSB SOV jf. deres sikkerhedscertiikat ikke køre højhastighedstrafik.

Hector Rail AB, der kører SJ EuroNight gennem Danmark, har mig bekendt ikke trækkraftenheder der kører på ETCS i Danmark og med 241-lokomotiverne kommer hastigheden heller ikke over 140 km/t. Deres sikkerhedscertifikat godkender højhastighedstrafik i Sverige (Flixtrain), men ikke i Danmark. TIB 6 er her nævnt, men i og med at "Ny Bane" nu ikke er med i TIB længere og i strækningsoversigten til ORF betegnes strækning 6, må man formode at de heller ikke må køre på ETCS i Danmark.

Snälltåget AB må fra i dag køre persontog på både SR- og ORF-strækninger som højhastighedstrafik jf. det seneste sikkerhedscertifikat.

Om grænsen går ved 180 km/t eller 200 km/t i denne sammenhæng kunne være interessant at få oplyst. 

IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af Mikkelhk, Lunderskov. 11/08-23, 10:36.
Ifølge Wikipedia defineres højhastighedstog i EU (og i UIC) som 250 km/t og derover for nybyggede baner (som jo må gælde for det meste af TIB 6), og 200 km/t og derover for opgraderede/ombyggede eksisterende baner. På nye baner skal materiellet desuden være godkendt til 200 km/t eller derover.

Hilsen Mikkel

Der er lige udsendt en Supplerende Sikkerhedsbestemmelse omkring prøvekørsel af køreledningsanlægget på bl.a. Ny Bane med op til 200 km/t. Måske har det noget med sagen at gøre.

https://bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/ORF/Supplerende-Sikkerhedsbestemmelser-ORF/SSB-2023_807-SR_ORF

IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/08-23, 12:23.
Seneste redigering: 13/08-23, 12:24 af Per Holm
Citat fra: Mikkelhk Dato 11/08-23, 10:36... (som jo må gælde for det meste af TIB 6) ...
 

Bare for god ordens skyld:

Betegnelsen "TIB 6" dækker strengt taget kun over SR-strækningerne. I Strækningsoversigt ETCS refereres strækningerne som "strækning 6" hvilket også synes at fremgå af formuleringerne i SBB 2023-807.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: RasmusD Dato 13/08-23, 10:35Der er lige udsendt en Supplerende Sikkerhedsbestemmelse omkring prøvekørsel af køreledningsanlægget på bl.a. Ny Bane med op til 200 km/t. Måske har det noget med sagen at gøre.

https://bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/ORF/Supplerende-Sikkerhedsbestemmelser-ORF/SSB-2023_807-SR_ORF

Det kan du ikke være bekendt, at komme med fakta. Nu var vi lige igang med at bygge en konspirationsteori, om at et enkelt jernbaneselskab kunne diktere hastigheden; vel at mærke udenom alle vante procedurer.

Banen blev testet ved hastigheder op til 250 km/t, men man kunne ikke lige have testet køreledningsanlægget til mere end 180 km/t?

Skulle ikke overraske mig hvis det også skal testes til 250 km/t, når SJ's kommende højhastighedstog tvinger Banedanmark til at færdiggøre banen til 250 km/t, som den var bestilt til. Folk kan jo bare tage togbussen imens  ::)

Citat fra: frederikhk Dato 13/08-23, 15:10Banen blev testet ved hastigheder op til 250 km/t, men man kunne ikke lige have testet køreledningsanlægget til mere end 180 km/t?

Skulle ikke overraske mig hvis det også skal testes til 250 km/t, når SJ's kommende højhastighedstog tvinger Banedanmark til at færdiggøre banen til 250 km/t, som den var bestilt til. Folk kan jo bare tage togbussen imens  ::)

Det er nu ikke sådan, at fordi SJ har tanker om at køre hurtigere end 200 km/t, går Danmark straks i gang med at opgradere banen til højere hastighed(er).

Citat fra: Svend Dato 13/08-23, 15:37
Citat fra: frederikhk Dato 13/08-23, 15:10Banen blev testet ved hastigheder op til 250 km/t, men man kunne ikke lige have testet køreledningsanlægget til mere end 180 km/t?

Skulle ikke overraske mig hvis det også skal testes til 250 km/t, når SJ's kommende højhastighedstog tvinger Banedanmark til at færdiggøre banen til 250 km/t, som den var bestilt til. Folk kan jo bare tage togbussen imens  ::)

Det er nu ikke sådan, at fordi SJ har tanker om at køre hurtigere end 200 km/t, går Danmark straks i gang med at opgradere banen til højere hastighed(er).


Der er ikke nogen undskyldning for ikke at levere det man har brugt skattekroner på, når en fri operatør står og vil bruge banen. Jeg tænker SJ vil klage ret kraftigt.

Før eller siden vil nyhedsmedierne finde ud af, at den nye bane ikke er godkendt til 250 km/t, som skatteyderne har betalt for.

IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 13/08-23, 17:14.
Hvad var det man testede tilbage i november 2018, hvor man 5/11-2018 opnåede over 255 km/t på strækning 6?
Jeg er med på at den skal testes med en hastighed der er over den nominelle - er det 10%? - i så fald skal det jo være 275 km/t, men så burde den da være testet for 200 km/t dengang - så rigeligt? Har man undladt tests for eksempel af køreledningerne så det udestår nu? Det var el-tog der blev benyttet, men jeg kunne forestille mig alle mulige sensorere på strømaftagerne for at se hvordan køreledniungsanlægget opfører sig, men som jeg husker det var der da vist noget kamera på.
Her er Kennys film fra testen i 2018: https://www.youtube.com/watch?v=031oCN-LI6s

Citat fra: frederikhk Dato 13/08-23, 16:48Der er ikke nogen undskyldning for ikke at levere det man har brugt skattekroner på, når en fri operatør står og vil bruge banen. Jeg tænker SJ vil klage ret kraftigt.

Før eller siden vil nyhedsmedierne finde ud af, at den nye bane ikke er godkendt til 250 km/t, som skatteyderne har betalt for.
Den er dække af. Det Trafikstyrelsen, som have opgaven, har lovet, at strækningen er forberedt til 250 km/t. Citat fra bemærkninger til anlægsloven:

"3. Anlæggets udformning og linjeføring

Den foreslåede nye dobbeltsporede og elektrificerede jernbanestrækning på ca. 60 km åbnes til kørsel med passagertog med op til 200 km/t. Jernbanen forberedes til 250 km/t, idet linjeføringen udformes med kurveradier, der er dimensioneret til 250 km/t. Desuden anlægges jernbanen, så profilet for broer og kørestrømsanlægget forberedes til 250 km/t. Baneunderbygningen anlægges til et maksimalt akseltryk på 25 tons, der er et forøget krav i forhold til TSI'erne (Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet), der foreskriver 22,5 tons akseltryk. 25 tons akseltryk er valgt, idet Øresundsforbindelsen er bygget i henhold hertil, ligesom Femernforbindelsen vil blive dimensioneret til 25 tons akseltryk."

Så de har faktisk kun lovet 200 km/t fra starten af.

Hele teksten kan ses her: https://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/l134/20091_l134_som_fremsat.htm

I beslutningsoplæg, som er tand før, skrives:

"Nybygningsløsningen er en ny ca. 55 km lang, dobbeltsporet jernbane i egen linjeføring mellem Ny Ellebjerg og Ringsted. Den bygges til 250 km/t, men forudsættes i første omgang kun anvendt med 200 km/t. (Til en hastighed på 250 km/t skal der senere nogle få steder gennemføres mindre justeringer af skinne- og køreledningshøjder.) Der etableres en ny station i Køge Nord, hvor der etableres sporforbindelse til banen (Roskilde –) Køge – Næstved med henblik på nye gennemgående tog København – Køge – Næstved. Stationen i Køge Nord er forberedt til etablering af et parkér-og-rejs anlæg. I alt anlægges omkring 120 km nyt spor."

Så der er ikke noget, som er holdt skjult for politikerne.

Mvh
Steen

Citat fra: frederikhk Dato 13/08-23, 16:48
Citat..

Der er ikke nogen undskyldning for ikke at levere det man har brugt skattekroner på, når en fri operatør står og vil bruge banen. Jeg tænker SJ vil klage ret kraftigt.

Før eller siden vil nyhedsmedierne finde ud af, at den nye bane ikke er godkendt til 250 km/t, som skatteyderne har betalt for.

Og hvis man havde serviceret og vedligeholdt til 250, ville man brokke sig over den ekstra-regning, hvis der kun blev kørt med 180 (-200) km/h.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak