Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
Citat fra: steenth Dato 14/08-23, 14:05
Citat fra: Svend Dato 14/08-23, 13:41
Citat fra: steenth Dato 14/08-23, 13:11Så jeg en mistanke om at grunden til man pt. kun tillade 180 km/t, at tilladelsen til 200 km/t er faldet bort, når den ikke bliver brugt. Der kan jo også ske med en tilladelse til 250 km/t...

I den aktueller udgave af ORF-strækningsoversigten er hastigheden angivet til 200 km/t.
Om der er grund til at sætte hastigheden i vejret, når der for tiden ikke er tog der må fremføres med den hastighed, kan man overveje med sig selv.

Jeg ved ikke, hvilken hastighed ETCS/ERTMS tilbyder (eller kan tilbyde) toget. Her må vi have en lokomotivfører på banen.
Nu er der 2 deltager i forummet, som har ført med et tog, hvor alle godkendelser på toget skulle være på plads til at kører 200 km/t, som ikke fik en tilladelse på den nye bane til den hastighed. De har spurgt om hvorfor uden at få et svar. Netop fordi ORF-strækningsoversigten nævner 200 km/t.

Det ligner at hastigheden er sat på papiret, men ikke i praksis. Og der også fundet en SSB-2023 807-SR_ORF Supplerende Sikkerhedsbestemmelse om testkørsel op til 200 km/t på strækningen. Der er et eller andet som ikke stemmer... kære Svend.

Jeg ved ikke, hvilken hastighed ETCS/ERTMS tilbyder (eller kan tilbyde) toget. Her må vi have en lokomotivfører på banen.

Citat fra: Svend Dato 14/08-23, 17:18
Citat fra: steenth Dato 14/08-23, 14:05
Citat fra: Svend Dato 14/08-23, 13:41
Citat fra: steenth Dato 14/08-23, 13:11Så jeg en mistanke om at grunden til man pt. kun tillade 180 km/t, at tilladelsen til 200 km/t er faldet bort, når den ikke bliver brugt. Der kan jo også ske med en tilladelse til 250 km/t...

I den aktueller udgave af ORF-strækningsoversigten er hastigheden angivet til 200 km/t.
Om der er grund til at sætte hastigheden i vejret, når der for tiden ikke er tog der må fremføres med den hastighed, kan man overveje med sig selv.

Jeg ved ikke, hvilken hastighed ETCS/ERTMS tilbyder (eller kan tilbyde) toget. Her må vi have en lokomotivfører på banen.
Nu er der 2 deltager i forummet, som har ført med et tog, hvor alle godkendelser på toget skulle være på plads til at kører 200 km/t, som ikke fik en tilladelse på den nye bane til den hastighed. De har spurgt om hvorfor uden at få et svar. Netop fordi ORF-strækningsoversigten nævner 200 km/t.

Det ligner at hastigheden er sat på papiret, men ikke i praksis. Og der også fundet en SSB-2023 807-SR_ORF Supplerende Sikkerhedsbestemmelse om testkørsel op til 200 km/t på strækningen. Der er et eller andet som ikke stemmer... kære Svend.

Jeg ved ikke, hvilken hastighed ETCS/ERTMS tilbyder (eller kan tilbyde) toget. Her må vi have en lokomotivfører på banen.
Ærlig talt, der må da være andre måder at teste bremselængden på?

Citat fra: Krabsen Dato 14/08-23, 16:49
Citat fra: Togiudlandet Dato 14/08-23, 11:08Men faktum er, at strækningen ikke er en højhastighedsbane og at vi ikke har højhastighedsbaner i Danmark - og det irriterer mig, skåltale eller ej, at Banedanmark har brugt det ord om banen. For det er jo løgn, og offentlige myndigheder skal ikke lyve.
Højhastighedsbane er ikke en beskyttet titel eller videnskabeligt defineret standard, så det står enhver frit at bruge ordet som man vil, det har ikke noget med løgn at gøre.

Der er formentlig en nedre grænse for, hvornår det vil opfattes som latterligt, men den er individuel. For nogle skal det være i nærheden af lydens hastighed, for andre vil en hastighed større end den højst tilladte hastighed for biltrafik kunne betegnes som højhastighed.
Det er måske rigtigt

Vi andrer lever fint med hvad den store danske ordbog mener om højhastighedstog:

"tog der kører med en hastighed på 200-450 km i timen og med en gennemsnitshastighed på over 150 km i timen."

Citat fra: Krabsen Dato 14/08-23, 16:49
Citat fra: Togiudlandet Dato 14/08-23, 11:08Men faktum er, at strækningen ikke er en højhastighedsbane og at vi ikke har højhastighedsbaner i Danmark - og det irriterer mig, skåltale eller ej, at Banedanmark har brugt det ord om banen. For det er jo løgn, og offentlige myndigheder skal ikke lyve.
Højhastighedsbane er ikke en beskyttet titel eller videnskabeligt defineret standard, så det står enhver frit at bruge ordet som man vil, det har ikke noget med løgn at gøre.

Der er formentlig en nedre grænse for, hvornår det vil opfattes som latterligt, men den er individuel. For nogle skal det være i nærheden af lydens hastighed, for andre vil en hastighed større end den højst tilladte hastighed for biltrafik kunne betegnes som højhastighed.

EU har ved direktiv defineret, hvad der skal forstås ved en højhastighedsbane og højhastighedstog. Det holder jeg mig til.

Citat fra: tgsen Dato 14/08-23, 17:31
Citat fra: Svend Dato 14/08-23, 17:18
Citat fra: steenth Dato 14/08-23, 14:05
Citat fra: Svend Dato 14/08-23, 13:41
Citat fra: steenth Dato 14/08-23, 13:11Så jeg en mistanke om at grunden til man pt. kun tillade 180 km/t, at tilladelsen til 200 km/t er faldet bort, når den ikke bliver brugt. Der kan jo også ske med en tilladelse til 250 km/t...

I den aktueller udgave af ORF-strækningsoversigten er hastigheden angivet til 200 km/t.
Om der er grund til at sætte hastigheden i vejret, når der for tiden ikke er tog der må fremføres med den hastighed, kan man overveje med sig selv.

Jeg ved ikke, hvilken hastighed ETCS/ERTMS tilbyder (eller kan tilbyde) toget. Her må vi have en lokomotivfører på banen.
Nu er der 2 deltager i forummet, som har ført med et tog, hvor alle godkendelser på toget skulle være på plads til at kører 200 km/t, som ikke fik en tilladelse på den nye bane til den hastighed. De har spurgt om hvorfor uden at få et svar. Netop fordi ORF-strækningsoversigten nævner 200 km/t.

Det ligner at hastigheden er sat på papiret, men ikke i praksis. Og der også fundet en SSB-2023 807-SR_ORF Supplerende Sikkerhedsbestemmelse om testkørsel op til 200 km/t på strækningen. Der er et eller andet som ikke stemmer... kære Svend.

Jeg ved ikke, hvilken hastighed ETCS/ERTMS tilbyder (eller kan tilbyde) toget. Her må vi have en lokomotivfører på banen.
Ærlig talt, der må da være andre måder at teste bremselængden på?


Bremselængder (standselængder) kan beregnes ved hjælp af formler.


Tilbage til 180 km/t contra 200 km/t. Der er nogle forstandige mennesker der undersøger, hvorfor der kun gives tilladelse til 180 km/t på strækning 6. I følge de der ved noget, skulle det mobile anlæg give tilladelse til 200 km/t, men det er korrekt, at Vectronlokomotiver - endda fra forskellige jernbanevirksomheder - kun tilbydes 180 km/t. Der følger sikkert en fortsættelse .......

Lige et indtryk fra dagens IC 395:

Der køres Vmaks 180 km/h.

Planmæssig afgang 11:26. 11:26 kom toget til perronen. Afgangen var tilsvarende forsinket.
Vogn 8 var spærret pga manglende ventilation.
Vogn 7 havde ventilation men ikke køl (pænt fugtigt varmt) og folk flygtede.
Personale åbnede 1. Klasse for dem der manglede siddeplads.
Selv kunne jeg kun finde en stol hvis polstring var færdigt.

Håbet at nå forbindelse i Hamborg har jeg efterladt i Kolding, skønt DSB personale lover guld og grønne skove. DB Personale var realistisk desillusioneret med +26 min i Sleswig.

Min anbefaling til DSB:
- Lad være med at smide gode penge efter de udtjente tyske vogne. Ranger 2 ekstra vogne som reservekapacitet ind i stammen - uden at der sælges pladsbilletter til dem.

- Udstationer min. 12 Commissioningeksperter i Spanien, der sørger for at Talgo leverer 100% aftalt kvalitet "at earliest convenience".

min kærlighed til togrejser er stor, men ikke ubegrænset.




 

IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af andersj, Aalborg. 19/08-23, 15:32.
Citat fra: Thorfinn Dato 19/08-23, 14:42Min anbefaling til DSB:
- Lad være med at smide gode penge efter de udtjente tyske vogne. Ranger 2 ekstra vogne som reservekapacitet ind i stammen - uden at der sælges pladsbilletter til dem.

Jeg tror nu ikke DSB har planer om hverken at leje eller købe disse vogne. Der er ikke plads til flere vogne i stammen pga. perronlængden på Hamburg Hbf - togene til og fra Danmark har i nuværende køreplan kun en halv perronlængde til rådighed i Hamburg.

Anders

Desuden burde DSB få sat de nye vognstammer fra Talgo i drift næste år. Men det kan godt være at DSB i den lange bane måske bør droppe samarbejdet med DB med den måde de håndterer driften på.

IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 19/08-23, 18:04.
Hvad er til hindre for at DSB eller DB står for hele turen alene?

IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 19/08-23, 18:26.
Citat fra: hummel_62 Dato 19/08-23, 18:04Hvad er til hindre for at DSB eller DB står for hele turen alene?

Manglende sikkerhedscertifikat.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af andersj, Aalborg. 19/08-23, 19:41.
Citat fra: hummel_62 Dato 19/08-23, 18:04Hvad er til hindre for at DSB eller DB står for hele turen alene?

Det vil ikke være til DSB's fordel at lade DB gå fra samarbejdspartner til konkurrent. DSB har ikke engang egen webshop til udlandssalg, men lejer sig ind hos de belgiske statsbaner SNCB.

Den største "skandale" i denne sag virker til at være DSB og DB's pressekommunikation, hvor man forsøgte at slukke ilden med en benzindunk fremfor en pulverslukker.

Anders

Citat fra: andersj Dato 19/08-23, 19:41
Citat fra: hummel_62 Dato 19/08-23, 18:04Hvad er til hindre for at DSB eller DB står for hele turen alene?

Det vil ikke være til DSB's fordel at lade DB gå fra samarbejdspartner til konkurrent. DSB har ikke engang egen webshop til udlandssalg, men lejer sig ind hos de belgiske statsbaner SNCB.

Den største "skandale" i denne sag virker til at være DSB og DB's pressekommunikation, hvor man forsøgte at slukke ilden med en benzindunk fremfor en pulverslukker.

Ikke nok med det. DB giver stadig som forklaring, at det tyske togpersonale forlod stationen for at overholde tyske arbejdstidsregler, mens DSB holder fast i, at det tyske togpersonale meldte sig syge.
Underligt at de ikke koordinerer deres svar.

IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 20/08-23, 13:33.
Nyt spørgsmål kommer til mig, kan ikke slippe det.

Når de nye DSB Tyskland tog kommer. Bliver det forsat med personale skift ved grænsen?

Citat fra: hummel_62 Dato 20/08-23, 13:33Nyt spørgsmål kommer til mig, kan ikke slippe det.

Når de nye DSB Tyskland tog kommer. Bliver det forsat med personale skift ved grænsen?

Alternativet er vel, at skulle finde/uddanne personale, som kan køre på begge sider af grænsen. TGF *og* LKF.

IC1 vogne godkendt til 200 km/t?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 20/08-23, 15:12.
Citat fra: thomastog Dato 20/08-23, 14:03
Citat fra: hummel_62 Dato 20/08-23, 13:33Nyt spørgsmål kommer til mig, kan ikke slippe det.

Når de nye DSB Tyskland tog kommer. Bliver det forsat med personale skift ved grænsen?

Alternativet er vel, at skulle finde/uddanne personale, som kan køre på begge sider af grænsen. TGF *og* LKF.
I dag er det så tyske lkf, der kører EBer fra grænsen til Hamburg?  Havde fået opfattelse at det var danske!


Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak