Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Bagskudsfotos længe leve....
Bagskudsfotos længe leve....
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 12/06-23, 16:33.
Seneste redigering: 12/06-23, 16:35 af Thomas Boberg Nielsen
Et af de bedste bagskudsfotos, der findes, er - efter min personlige mening - et foto, som Dancker har taget. Det er endnu ikke at se på jernbanekilder.dk, men mon ikke det kommer engang.

Det findes i bogen (er der to bøger i dén serie?) "Gennem Danmark med Dancker". Jeg har i skrivende stund ikke adgang til mit arkiv, så jeg kan ikke slå efter. Motivet er et damptrukket godstog, der holder for stop foran en station. Toget er langt - meget langt. Dancker står placeret bag bagerste vogn i toget og får hele toget med: Forrest i billedet togets bagerste vogn og ude i det fjerne ses lokomotiv og indkørselssignal i stop (armsignal).

Hvordan h...... han har taget det billede, er mig stadig en gåde. Det kan bero på en tilfældighed. Måske har han vidst, at det pågældende tog ofte fik stop foran det pågældende signal, og så har han blot nogle dage i træk placeret sig det rigtige sted og ventet.

Han kørte jo ofte med på maskinen og kan i teorien være hoppet af det pågældende sted og have ventet på at toget trillede frem mod signalet i stop. Men hvordan kom han så med igen?

Andre varianter af konspirationsteorierne kan udtænkes efter behov.

Jeg kvitterer med et bagskud af dagens Aalborg Øst-slæber i Østeraadalen mellem Aalborg og Gug. Der var tre vogne og jeg tror, at det var ME 1526 De vilde svaner, der var lokomotiv. Rangertrækket nærmer sig de to motorvejsbroer uden årstal (for ringe af så rigt et samfund).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
12. juni 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak