Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- NAH.SH bestiller 40 Alstom Coradia Stream HC til Hamburg-Flensburg-(Tinglev)
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6]
Citat fra: andersj Dato 17/09-23, 01:05
Citat fra: Bent Jensen Dato 17/09-23, 00:23Hvis man skal køre på højhastigheds baner skal man skifte lok, da de skal være udrustet med LZB  linienzugbeeinflussung, det tyske sikkerhedssystem når man skal køre 209 km t og derover. Bent

Alle DSB's 42 Vectron lokomotiver har LZB.

Er det ikke PZB de har?

NAH.SH bestiller 40 Alstom Coradia Stream HC til Hamburg-Flensburg-(Tinglev)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/09-23, 10:46.
Seneste redigering: 17/09-23, 10:51 af Per Holm
Citat fra: frederikhk Dato 17/09-23, 09:44
Citat fra: andersj Dato 17/09-23, 01:05Alle DSB's 42 Vectron lokomotiver har LZB.

Er det ikke PZB de har?

Citat fra: WikipediaZugbeeinflussungssysteme können strecken- und fahrzeugseitig parallel zu anderen Zugbeeinflussungssystemen eingebaut werden. Bei der linienförmigen Zugbeeinflussung (LZB) dient die PZB als Rückfallebene, da alle Fahrzeuge mit LZB-Fahrzeugeinrichtung auch eine PZB-Ausrüstung besitzen.

fra https://de.wikipedia.org/wiki/Punktf%C3%B6rmige_Zugbeeinflussung

Det er vist nogenlunde kompatibelt.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 17/09-23, 10:46
Citat fra: frederikhk Dato 17/09-23, 09:44
Citat fra: andersj Dato 17/09-23, 01:05Alle DSB's 42 Vectron lokomotiver har LZB.

Er det ikke PZB de har?

Citat fra: WikipediaZugbeeinflussungssysteme können strecken- und fahrzeugseitig parallel zu anderen Zugbeeinflussungssystemen eingebaut werden. Bei der linienförmigen Zugbeeinflussung (LZB) dient die PZB als Rückfallebene, da alle Fahrzeuge mit LZB-Fahrzeugeinrichtung auch eine PZB-Ausrüstung besitzen.

fra https://de.wikipedia.org/wiki/Punktf%C3%B6rmige_Zugbeeinflussung

Det er vist nogenlunde kompatibelt.
Nu er det en meget tysk vinkel. LZB bruges også i på nogle af de første spanske højhastighedsbaner, hvor der ikke er PZB. LZB er et gammel computerstyret togkontrolsystem med datatelegramer til/fra toget, mens PZB er mere simpelt.

Men DSB har en beskrivelse af Litra ES/Vectron https://www.dsb.dk/om-dsb/baeredygtighed/vectron/ - der er beskrevet, at der er LZB i DSB's lokomotiver sammen med PZB.

I Tyskland er der som udgangspunkt altid også PZB på strækninger med LZB. Men hvis et tog kører på PZB så må der ikke køres hurtigere end 160 km/t.

Anders

Citat fra: andersj Dato  7/09-23, 11:35Transportudvalget har valgt at godkende betalingen af 2 Coradia Stream HC samt betaling af merudgifterne ved at yderligere 21 togsæt bliver leveret til kørsel på to strømsystemer, så RE7 kan forlænges fra Flensburg til Tinglev og muligvis længere op i landet.

Pressemeddelelsen kan læses her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/forligskreds-enig-om-stotte-til-graensekrydsende-tog?publisherId=5278762&releaseId=13719960&lang=da

Webinar om trafikken mellem Flensburg og Tinglev (kilde: njs.one):

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Torsdag den 23. november 2023 kl. 15:30 – 16:30
NJS seminar om nye regionaltog Danmark-Tyskland

Med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 af 28. juni 2021 blev det besluttet at gennemføre en undersøgelse af muligheden for tyske tog på strækningen Flensborg-Padborg-Tinglev, herunder med direkte togforbindelse til Kiel. Baggrunden er at DSB i dag trafikerer strækningen til Flensborg/Flensburg med IC3 tog, der udfases om få år.

Undersøgelsen er nu afsluttet og behandlet politisk. Transportministeriet vil informere om resultatet og aftalerne med delstaten Slesvig-Holsten og trafikselskabet NAH.SH.

NAH.SH fra 2028 skal trafikere strækningen Flensborg (DE)-Tinglev (DK), hvor der kan skiftes til DSB.

NAH.SH anskaffer nye elektriske tog, ALSTOM Coradia. 21 tog tilpasses kørsel i Danmark og der skal anskaffes yderligere 2 togsæt til trafikken, som finansieres af den danske stat.

Oplægsholder: Kontorchef Lars Olsen, Transportministeriet.

Sted: Webinar via Teams. Program og tilmelding: https://njs.one/nationella-avdelningar/danmark/tidligere-arrangementer/planerade-dk.html .

Webinaret er gratis for medlemmer af NJS og IDA Rail, 100 kr. for ikke medlemmer. Tilmeldingsfrist: Onsdag den 22. november kl. 16:00.


M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6]
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak