Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- En tur på Tønderbanen
En tur på Tønderbanen
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 13/07-23, 20:13.
Hermed et par friske billeder fra Tønderbanen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

En tur på Tønderbanen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/07-23, 21:10.
Seneste redigering: 13/07-23, 21:15 af Per Holm
Mellem Ribe og Tønder Grænse sidste SR Bilag 1 bane.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Skærbæk 2023
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 17/07-23, 11:51.
Hermed et par billeder fra Skærbæk anno 2023.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.       

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

En tur på Tønderbanen
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 17/07-23, 12:51.
Citat fra: Tommy Nilsson Dato 17/07-23, 11:51Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.     

Som sædvanligt fine billeder. Gad vide, hvorfor Banedanmark har ladet "læssesporet" overleve? Det kan vel kun være "til eget brug"?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gredstedbro 2023
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 18/07-23, 13:22.
Hermed et par billeder fra Gredstedbro anno 2023.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.     

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 17/07-23, 12:51
Citat fra: Tommy Nilsson Dato 17/07-23, 11:51Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
   
Gad vide, hvorfor Banedanmark har ladet "læssesporet" overleve? Det kan vel kun være "til eget brug"?
Måske af historiske årsager, selvom man må tvivle. Sidesporet er historisk interessant - det blev anlagt af tyske ingeniørtropper i forbindelse med 1. verdenskrig, og har en længde og en perronhøjde, så det var muligt at losse en hel bataljon i "one go". Det hele i sammenhæng med Sicherungsstellung Nord, som blev opført tværs over Sønderjylland mellem Skærbæk og Hoptrup. Det var faktisk en af 1. verdenskrigs stærkeste befæstninger, fordi den blev anlagt relativt sent, efter at tyskerne havde fået erfaringer fra andre, mindre effektive fæstningsværker. Der blev også anlagt flere baner, både med 1435 mm, 1000 mm og 600 mm sporvidde langs stillingen. Heldigvis kom den aldrig i brug. Læs mere i Mogens Scott Hansens fine bog Sikringsstilling Nord, ISBN 87-503-9807-5.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 17/07-23, 12:51
Citat fra: Tommy Nilsson Dato 17/07-23, 11:51Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.     

Som sædvanligt fine billeder. Gad vide, hvorfor Banedanmark har ladet "læssesporet" overleve? Det kan vel kun være "til eget brug"?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sidesporene i Tønder er spærrede og dermed ikke brugbare.

Ribe og Skærbæk har åbne sidespor.
Disse er formentligt primært beregnet til parkering af sporvedligeholdelseskøretøjer.

For tiden benyttes sidesporet i Ribe også til parkering i forbindelse med Veterantog Vests kørsler til Ribe Bryghus, der holder til i den gamle remise.

Mvh. Jens

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak