Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Det ser ud til, at EU nu mener det der med konkurrenceudsættelse
Gå ned Sider: 1 [2]
Angående Vejle-Struer virker det ellers oplagt at elektrificere og opgradere strækningen (bare lidt) mod at der så fortsat kan køres direkte tog til København H fremover (måske hver anden time?). Så vidt jeg kan forstå ophører direkte tog til Struer på et tidspunkt?
Særligt når man tænker på at det ville være en tilstrækkelig kompensation for Vejle-borgerne med tanker på en Vejle Fjord-tunnel, der ville betyde en række af de direkte tog efter en gennemførelse af projektet vil køre udenom.

Citat fra: Castrol Dato 26/07-23, 07:21Angående Vejle-Struer virker det ellers oplagt at elektrificere og opgradere strækningen (bare lidt) mod at der så fortsat kan køres direkte tog til København H fremover (måske hver anden time?). Så vidt jeg kan forstå ophører direkte tog til Struer på et tidspunkt?
Særligt når man tænker på at det ville være en tilstrækkelig kompensation for Vejle-borgerne med tanker på en Vejle Fjord-tunnel, der ville betyde en række af de direkte tog efter en gennemførelse af projektet vil køre udenom.

Det er desværre en forkert opfattelse. Timemodellen lægger op til, at Vejle vil få sit eget lyntogssystem med hurtige, direkte Superlyntog til/fra Aarhus, Horsens,  Odense og København. SAMT ordinære togforbindelser mod Herning/Struer, Aarhus og Fredericia.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Går du fra du mener, at misforståelsen ligger i, at Vejle vil blive forbigået såfremt der bliver bygget en Vejle Fjord-tunnel (hvilken jeg er tilhænger af), og ikke at Struer mister sin direkte forbindelse til København?
I det tilfælde kunne man jo så, hvis strækningen blev elektrificeret, og måske opgraderet en smule, for det første opretholde trafikken til Struer og for det andet kun lade få af lyntogene, der skal længere op i Jylland, køre over Vejle, eller helt undgå det.

Citat fra: Castrol Dato 26/07-23, 10:49Går du fra du mener, at misforståelsen ligger i, at Vejle vil blive forbigået såfremt der bliver bygget en Vejle Fjord-tunnel (hvilken jeg er tilhænger af), og ikke at Struer mister sin direkte forbindelse til København?

Jep. Mishandlingen af København-Herning-Holstebro-Struer-Thisted er en politisk beslutning (en anden politisk beslutning end beslutningen om Timemodellen). Nogle politikere taler om direkte batteritog København-Herning-Holstebro-Struer-Thisted som en erstatning for elektrificering Vejle-Struer. Det lyder jo fint, men jeg vil se det, før jeg tror det. Læsere af mine udgydelser vil vide, at jeg ikke fatter, at store byer som Frederikshavn, Hjørring, Viborg, Skive, Thisted, Struer, Holstebro, Herning, Silkeborg, Ringkøbing og Varde ikke mere har/ikke mere skal have mindst to daglige direkte forbindelser til/fra landets hovedstad. Også det er en politisk beslutning, og den er jeg så bare ikke enig i.

Jeg ser hellere strækningen Vejle-Struer elektrificeret, end at der indsættes batteritog. En elektrificering vil nemlig komme godstrafikken til gode også. Til gengæld kan batteritog måske give direkte tog København-Thisted - det vil en elektrificering næppe komme til at gøre, idet elektrificeringen må forventes kun at nå til Struer.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ærgerligt at byer som Silkeborg, Viborg og Frederikshavn er næsten fuldstændig glemt i denne diskussion. Delvis elektrificering kun til Viborg og Silkeborg skærer lidt af prisen.

Desværre vælger man i begge kommuner at satse på en forfejlet lufthavn, hvor flyene er næsten tomme. Det er helt håbløst at denne lufthavn nu også modtager statsstøtte. At man ikke i stedet satser på direkte tog til København, fra alle de involverede kommuner til en formentlig lavere pris, er helt håbløst hvis du spørger mig.

Det ser ud til, at EU nu mener det der med konkurrenceudsættelse
Af Theis Andersen. 26/07-23, 13:04.
Seneste redigering: 26/07-23, 13:11 af Theis Andersen
Jeg synes også, at man bare burde elektrificere Vejle-Struer. Det vil jo være det nemmeste, og det er et system, man ved fungerer.

Derudover synes jeg også, man skulle forberede Langå-Struer og Struer-Thisted til, at man på et senere tidspunkt kunne elektrificere strækningerne og måske også over Ringkøbing og over Silkeborg.

Er det noget med at Aalborg Lufthavn bliver elektrificeret? Så er det da åndssvagt, at man ikke lige kører den det sidste stykke op til Frederikshavn.


Det er også lidt sjovt, at hvis man kigger i DSB's elektrificeringsplaner fra 80'erne, så var det kun den østjyske længdebane, der skulle elektrificeres, men til gengæld skulle Gedserbanen elektrificeres.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Det ser ud til, at EU nu mener det der med konkurrenceudsættelse
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/07-23, 13:40.
Seneste redigering: 26/07-23, 13:42 af Per Holm
Citat fra: Theis Andersen Dato 26/07-23, 13:04Jeg synes også, at man bare burde elektrificere Vejle-Struer.

...

Er det noget med at Aalborg Lufthavn bliver elektrificeret? Så er det da åndssvagt, at man ikke lige kører den det sidste stykke op til Frederikshavn.


Er det ikke mest et spørgsmål om at undgå køreledningsanlæg i Grejsdalen?

Hvis ikke NJJ har planer om at anskaffe almindelige eltog er der ikke rigtig nogen grund til at opsætte køreledningsanlæg til Hirtshals og Skagen. Kortere anlæg til dynamisk eller statisk opladning af batteritog kan vise sig at være tilstrækkelige suppleret med diesel til de få godstog.

Det vil næppe være hensigtsmæssigt at starte ud alle steder på en gang og nu er det jo valgt at starte omkring Lemvig så det bliver nok NJJs tur senere.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 26/07-23, 13:40Hvis ikke NJJ har planer om at anskaffe almindelige eltog er der ikke rigtig nogen grund til at opsætte køreledningsanlæg til Hirtshals og Skagen

Er der ikke noget med, at Danmark af EU er "tvunget" til at elektrificere til henholdsvis Hirtshals og Frederikshavn, idet disse strækninger er TEN-strækninger?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Per Holm Dato 26/07-23, 13:40Er det ikke mest et spørgsmål om at undgå køreledningsanlæg i Grejsdalen?



Altså af æstetiske grunde?


Det ser ud til, at EU nu mener det der med konkurrenceudsættelse
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/07-23, 14:26.
Seneste redigering: 26/07-23, 14:29 af Per Holm
Citat fra: Theis Andersen Dato 26/07-23, 14:17
Citat fra: Per Holm Dato 26/07-23, 13:40Er det ikke mest et spørgsmål om at undgå køreledningsanlæg i Grejsdalen?


Altså af æstetiske grunde?

Med pålagt eldriftsklausul ville Grejsdalen nok komme til at se "noget" anderledes ud end vi kender den.

Hvis det kan klares med batteritog (og Stadler Euro Dual til det grove) synes jeg ikke der er grund til at starte en borgerkrig.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Theis Andersen Dato 26/07-23, 13:04Jeg synes også, at man bare burde elektrificere Vejle-Struer. Det vil jo være det nemmeste, og det er et system, man ved fungerer.

Derudover synes jeg også, man skulle forberede Langå-Struer og Struer-Thisted til, at man på et senere tidspunkt kunne elektrificere strækningerne og måske også over Ringkøbing og over Silkeborg.

Er det noget med at Aalborg Lufthavn bliver elektrificeret? Så er det da åndssvagt, at man ikke lige kører den det sidste stykke op til Frederikshavn.
Da de jyske baner blev planlagt, var der, mener jeg at have læst, debat om hvorvidt baner nord-syd eller baner øst-vest var de vigtigste i jylland.

Med broer over Lillebælt og Storebælt er den jyske nord-syd bane vigtigst.

Med en fast forbinelse over Kattegat bliver øst-vest banerne (Langå-Struer, Skanderborg-Skjern) i Jylland dens forlængelse og dermed vigtigere en nord-syd banen, som bliver et intra-jysk anliggende, De burde derfor i så tilfælde elektrificeres for direkte tog til/fra København.

Citat fra: frederikhk Dato 26/07-23, 12:54Ærgerligt at byer som Silkeborg, Viborg og Frederikshavn er næsten fuldstændig glemt i denne diskussion. Delvis elektrificering kun til Viborg og Silkeborg skærer lidt af prisen.

Desværre vælger man i begge kommuner at satse på en forfejlet lufthavn, hvor flyene er næsten tomme. Det er helt håbløst at denne lufthavn nu også modtager statsstøtte. At man ikke i stedet satser på direkte tog til København, fra alle de involverede kommuner til en formentlig lavere pris, er helt håbløst hvis du spørger mig.
Direkte  tog fra Viborg og Silkeborg til/fra København kan vel gøre under to timer med direkte tog over en kattegatforbindelse? Hvorfor så fly?

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 26/07-23, 13:50
Citat fra: Per Holm Dato 26/07-23, 13:40Hvis ikke NJJ har planer om at anskaffe almindelige eltog er der ikke rigtig nogen grund til at opsætte køreledningsanlæg til Hirtshals og Skagen

Er der ikke noget med, at Danmark af EU er "tvunget" til at elektrificere til henholdsvis Hirtshals og Frederikshavn, idet disse strækninger er TEN-strækninger?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

"Har forpligtet sig til" er nok mere korrekt end tvunget til. I aftalen om TEN-T-nettet, som så vidt jeg ved er vedtaget med Danmarks samtykke, er staterne forpligtede til en vis standard, herunder elektrificering af banekorridorerne. Både Hirtshals og Frederikshavn blev inddraget i nettet i 2013.

Der er dog et par men'er. Umiddelbart er deadlinen for core-nettets elekrificering 2030. Men jeg kan ikke se om det at Hirtshals og Frederikshavn er kommet med senere betyder at de strækninger først falder under senere deadlines i 2040 eller 2050.

Desuden er der en generel regel om, at projekter, i hvert fald hvis de skal kunne få støtte, skal være økonomisk levedygtige, og det kan man stille spørgsmålstegn ved om elektrificering er nord for fjorden, hvor godstrafikken i dag er meget begrænset (til Frederikshavn er der så vidt jeg ved end ikke aktive planer om det). Det er dog også lidt en hønen og ægget problematik, idet den manglende elektrificering kommer til at udgøre en barriere i sig selv.

Endelig så er det noget uklart om der er nogen form for sanktioner forbundet med ikke at opfylde målene. Selve aftalen er blot en plan, og dermed næppe juridisk bindende, men der kan være relaterede direktiver. Måske andre herinde er mere kloge på det.

Dagens udvikling:

I en artikel i Altinget fremgår det, at Regeringen vil give DSB en ti-årig aftale fra 15. december 2023. Altså 10 dage før fristen for at undgå udbud udløber.

Dermed adskiller den danske regerings forslag sig væsentligt fra hollændernes, da NS fik en ny kontrakt, der skulle træde i kraft, når deres gamle kontrakt udløb 31. december 2024.

DSBs nuværende kontrakt udløber også 31. december 2024, men ved at ophæve den et år og to uger før tid, mener Regeringen, at man kan undgå EUs krav fra 2016 om konkurrenceudsættelse i yderligere ti år. Det er kreativt, men formentlig helt efter bogen.

I artiklen fremgår det også, at Transportministeren vil lave et politisk forlig om DSBs nye kontrakt forinden.

Det bliver et spændende efterår.

Artiklen (bag betalingsmur):
https://www.altinget.dk/transport/artikel/danmark-vil-indgaa-ny-aftale-med-dsb-ti-dage-foer-nyt-eu-krav-om-konkurrenceudsaettelse-traeder-i-kraft

Gå op Sider: 1 [2]

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak