Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Afsporing Høje Taastrup
Afsporing Høje Taastrup
Af larsht, København. 25/07-23, 00:25.
Her til aften er et S-tog afsporet i spor 10 Høje Taastrup.

Der kan således ikke køres til/fra depotet fra Høje Taastrup-siden og al kørsel ind og ud sker indtil videre fra Taastrup-siden.

Mvh
Lars

DSB melder at der ikke køres S-tog imellem Tåstrup og Høje Tåstrup.

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 25/07-23, 08:53DSB melder at der ikke køres S-tog imellem Tåstrup og Høje Tåstrup.

JH

Det er så ikke længere rigtigt. Hvert andet tog vender i Taastrup (i spor 4), mens hvert andet kører til Høje Taastrup ad 3. hovedspor, som benyttes i begge retninger og det vil sige man benytter kun spor 11 i Høje Taastrup.

Niels

Citat fra: Niels Buch Dato 25/07-23, 10:58
Citat fra: Jens Hansen Dato 25/07-23, 08:53DSB melder at der ikke køres S-tog imellem Tåstrup og Høje Tåstrup.

JH

Det er så ikke længere rigtigt. Hvert andet tog vender i Taastrup (i spor 4), mens hvert andet kører til Høje Taastrup ad 3. hovedspor, som benyttes i begge retninger og det vil sige man benytter kun spor 11 i Høje Taastrup.

Niels

Og mens jeg skrev ovenstående er det hele taget af plakaten igen, og der køres (ifølge dinstation.dk) nu normalt mellem Taastrup og Høje Taastrup.

Niels

Afsporing Høje Taastrup
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/07-23, 11:22.
Citat fra: Niels Buch Dato 25/07-23, 10:58
Citat fra: Jens Hansen Dato 25/07-23, 08:53DSB melder at der ikke køres S-tog imellem Tåstrup og Høje Tåstrup.

JH

Det er så ikke længere rigtigt. Hvert andet tog vender i Taastrup (i spor 4), mens hvert andet kører til Høje Taastrup ad 3. hovedspor, som benyttes i begge retninger og det vil sige man benytter kun spor 11 i Høje Taastrup.


Lidt nysgerrig: Kunne samme "stunt" have været udført før CBTC?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 25/07-23, 11:22
Citat fra: Niels Buch Dato 25/07-23, 10:58
Citat fra: Jens Hansen Dato 25/07-23, 08:53DSB melder at der ikke køres S-tog imellem Tåstrup og Høje Tåstrup.

JH

Det er så ikke længere rigtigt. Hvert andet tog vender i Taastrup (i spor 4), mens hvert andet kører til Høje Taastrup ad 3. hovedspor, som benyttes i begge retninger og det vil sige man benytter kun spor 11 i Høje Taastrup.


Lidt nysgerrig: Kunne samme "stunt" have været udført før CBTC?


Hej

Det vil jeg umiddelbart mene, men hvor der i dag ikke er forskel på hvilken retning du kører i i de forskellige hovedspor, så ville man med det gamle signalsystem skulle have aktiveret venstresporsblokken ved kørsel fra Taastrup til Høje Taastrup. Men lige præcis mellem Taastrup og Høje Taastrup har det nok ikke haft den store betydning og vendetiden i Høje Taastrup i dag var 14 minutter. Så det stunt burde man også have kunnet lave i det gamle system.

Niels

Afsporing Høje Taastrup
Af larsht, København. 25/07-23, 21:58.
Citat fra: Per Holm Dato 25/07-23, 11:22
Citat fra: Niels Buch Dato 25/07-23, 10:58
Citat fra: Jens Hansen Dato 25/07-23, 08:53DSB melder at der ikke køres S-tog imellem Tåstrup og Høje Tåstrup.

JH

Det er så ikke længere rigtigt. Hvert andet tog vender i Taastrup (i spor 4), mens hvert andet kører til Høje Taastrup ad 3. hovedspor, som benyttes i begge retninger og det vil sige man benytter kun spor 11 i Høje Taastrup.


Lidt nysgerrig: Kunne samme "stunt" have været udført før CBTC?

Ja, omend man ad venstre spor kun måtte køre 70 km/t før, kan man nu køre den normale hastighed (her 120) i begge køreretninger. Ikke at det spiller den store rolle lige på den korte strækning.

Hertil kommer at i CBTC kan der køres lige tæt i begge retninger - det betyder ved overgang til nødplaner kan kapaciteten faktisk være noget højere fx mellem København H og Østerport sammenlignet med tidligere.

Mvh
Lars

Gå op Sider:[1]
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak