Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Jernbanemuseet i Ängelholm
God aften i forummet!

Faste læsere af udlands-delen her på Jernbanen er næppe i tvivl om, at jeg i juli var en del i Sverige. I onsdags i sidste uge var vejret nogenlunde, og jeg benyttede lejligheden til at bruge den sidste gyldighedsdag på mit 'Interrail One Country Pass' på at rejse lidt omkring i Skåne.
Jeg tog med Øresundstoget fra København H til Ängelholm, hvor jeg besøgte 'Järnvägens Museum', et jernbanemuseum, som er mere fokuseret på baneanlæg, signaler og sikringsanlæg, strømforsyning og lignende, end på rullende materiel – faktisk er der kun udstillet to 'store' lokomotiver: 'Verdens største Märklin-lokomotiv' Da 903, og damplokomotivet SJ W 1229 (NOHAB 1914). Museet har til huse i et tidligere remiseanlæg i kort afstand fra Ängelholm station, hvor der er forbindelse fra/til København med Øresundstog en gang i timen, og Pågatåg (mere om dem ved en senere lejlighed) til Helsingborg og Förslöv/Halmstad en gang i timen.
Her er nogle billeder fra mit besøg på museet 28.7.2023:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Når man kommer til fods fra stationen til museet, er det første, man møder, lokomotivet Da 903,  'Verdens største Märklin-lokomotiv'

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Museets indgang

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Udstilling om sporvidder og sporkonstruktioner. På væggen til venstre er vist de 4 almindeligste sporvidder i Sverige: 600 mm, 891 mm, 1067 mm og 1435 mm. Jeg har personligt kørt på alle 4 sporvidder; 1067 mm dog ikke i Sverige.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokomotivet SJ W 1229 (0B2t, NOHAB 1914)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af den gamle fjernstyringscentral i Kiruna

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Model af tunnelboremaskinen Åsa fra Hallandsåstunnellen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Model af 'Lokomotivslaget ved Rainhill' i 1829 med flotte modeller i 1:16 af de 5 deltagende lokomotiver.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Museet er omgivet af en hyggelig park, hvor man kan køre med dette minitog

v.h.
Ottoemil

Jernbanemuseet i Ängelholm
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 1/08-23, 22:39.
Tak for arbejdet med de oplysende og appetitvækkende beretninger fra både sporveje og jernbaner!

Nold

Jernbanemuseet i Ängelholm
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 2/08-23, 10:50.
Tak for reportagen. I forumarkivet ligger flere billeder fra Ängelholm:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=152323

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Jernbanemuseet i Ängelholm
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 2/08-23, 11:56.
Takk for fin reportasje fra dette spesiele museet. Je visste ikke at det eksisterte, før jeg fikk et tips om det da jeg hadde et jobboppdrag i Trelleborg høsten 2018. Hledigvis brukte jeg egen bil til/fra, og dermed ble det en stopp i ängelholm på hjemturen. I tillegg til de to store lokene fant jeg ogsså dette lille dieselloket:


Resten av bildene fra mitt besøk på Järnvägens museum finner dere her.

Hej Ottoemil,

Tak for turen! Jeg har ikke været i Ängelholm siden sommeren 2010; da havde Trafikverket tidligere på året overtaget museet fra Banverket. Siden 2012 er det drevet af Ängelholms Kommun.

Udendørs var dengang lidt rullende materiel udstillet, bl.a.:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tenderplog Qcy 945 0397-9 (ex Tjv 702) og Co13 2832 (Kockums 1931), Sveriges Järnvägsmuseum Ängelholm 26.06.2010 (nm).

I øvrigt ligger Trafikverksskolan (tidl. Järnvägsskolan) i samme område.

Bedste hilsener & tak
Niels

Gå op Sider:[1]
Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak