Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Langt flere udlandstog fra 2027
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Niels Bak Dato 29/11-23, 13:38
Citat fra: Thorfinn Dato 27/11-23, 15:18Tak for link, Anders
Er der nogen der kender nogen, som kan køre et lokomotiv fra Oslo Sentral til København H eller Syd?

afaik kan man få Vectron med "korridortilladelse N-S-Dk-D-A" hos Siemens. Men hvad nytter det, hvis de stå i kataloget og ikke i remisen? Det få vi ingen direkte forbindelse København-Oslo af.

Det er ikke nødvendigt at spekulere så meget. DSB har meldt ud at Oslo/Göteborg-Hamborg vil blive kørt med (nyanskaffede) svenske vogne. Der vil blive lokomotivskift i København så turen til Hamborg bliver med et at DSB's Vectron foran.
Løbet mod Amsterdam vil blive med DSB's Talgo men med lokomotivskift i enten Hamborg eller Osnabrück.
Løbet mod Prag vil blive med tjekkiske vogne men med DSB lokomotiv til Hamborg.

Ovenstående er selvfølgelig ikke mejslet i sten, men det er den foreløbige udmelding.

Har ikke hørt at SJ angiveligt skulle anskaffe nye vogne før? Ved du noget om hvor der er info om det henne?

For det andet så giver det nok heller ikke så meget mening. SJ er i gang med at bestille Zefiro togsæt fra Alstom med en max hastighed på 250 i timen til drift i Danmark, Sverige, og Norge, og er bygget til cirka de samme dimensioner som Øresundstoget. Det burde derfor nok være muligt at få de togsæt godkendt til kørsel i Tyskland, i hvertfald ned at Fugleflugtslinjen og forhåbentlig hele vejen til Hamborg. Og i så fald, hvorfor så bruge langsommere lokomotivtrukne tog?

Citat fra: Danskjävlar Dato 29/11-23, 14:34Har ikke hørt at SJ angiveligt skulle anskaffe nye vogne før? Ved du noget om hvor der er info om det henne?

For det andet så giver det nok heller ikke så meget mening. SJ er i gang med at bestille Zefiro togsæt fra Alstom med en max hastighed på 250 i timen til drift i Danmark, Sverige, og Norge, og er bygget til cirka de samme dimensioner som Øresundstoget. Det burde derfor nok være muligt at få de togsæt godkendt til kørsel i Tyskland, i hvertfald ned at Fugleflugtslinjen og forhåbentlig hele vejen til Hamborg. Og i så fald, hvorfor så bruge langsommere lokomotivtrukne tog?

Hvis jeg husker rigtigt har de vist kun bestilt 25 sæt, og det med at de kan køre 250km/t er ligegyldigt i korridoren Oslo-Göteborg-Malmö-København-Hamborg, idet den maks tilladte hastighed er 200km/t. Det eneste sted der evt. vil/kunne blive opgraderet i den nære fremtid er København-Ringsted. Sverige har (hvis jeg husker rigtigt) droppet planer om at opgradere Göteborg-Malmö fra 200km/t til 250km/t (Vidst for at fokusere på de nye højhastighedsbaner?). Göteborg-Oslo kan der køres 200km/t det første og sidste stykke. Der er vidst heller ingen nuværende planer om at igangsætte en ny (høj)hastighedsbane i det ensporet og langsomme stykke mellem Sarpsborg og Dals Rostock (igen, hvis jeg husker rigtigt).

Citat fra: SVR Dato 29/11-23, 15:37Hvis jeg husker rigtigt har de vist kun bestilt 25 sæt, og det med at de kan køre 250km/t er ligegyldigt i korridoren Oslo-Göteborg-Malmö-København-Hamborg, idet den maks tilladte hastighed er 200km/t. Det eneste sted der evt. vil/kunne blive opgraderet i den nære fremtid er København-Ringsted. Sverige har (hvis jeg husker rigtigt) droppet planer om at opgradere Göteborg-Malmö fra 200km/t til 250km/t (Vidst for at fokusere på de nye højhastighedsbaner?). Göteborg-Oslo kan der køres 200km/t det første og sidste stykke. Der er vidst heller ingen nuværende planer om at igangsætte en ny (høj)hastighedsbane i det ensporet og langsomme stykke mellem Sarpsborg og Dals Rostock (igen, hvis jeg husker rigtigt).

Projektet Nya Stambanor blev annulleret i December sidste år. Göteborg-Borås blev dog kun sat på pause, og jeg har ikke lige kunnet greje hvad der skete med Lund-Hässleholm. Östlänken vil blive bygget færdig.

Jeg troede egentlig at Vestkustbanan var klar til 250 km/t, men bare mangler et signalsystem der kan håndtere de hastigheder. Eller skal den også opgraderes fysisk for at det kan lade sig gøre?

Langt flere udlandstog fra 2027
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/11-23, 18:36.
Citat fra: anho Dato 29/11-23, 17:42... Göteborg-Borås blev dog kun sat på pause, og jeg har ikke lige kunnet greje hvad der skete med Lund-Hässleholm.


Dette er vist seneste nyt:
https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/Goteborg-Boras/

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: anho Dato 29/11-23, 17:42Jeg troede egentlig at Vestkustbanan var klar til 250 km/t, men bare mangler et signalsystem der kan håndtere de hastigheder. Eller skal den også opgraderes fysisk for at det kan lade sig gøre?

Det kan sagtens være det allerede er forberedt til 250km/t, for jeg ved det ikke, så skal ikke spille klog om det. Men der er vel ikke overraskende når man ser på hvor lidt jeg åbenbart følger med i de svenske togbaner :)
Det eneste jeg kan erindre er at jeg på et tidspunkt læste at projektet ikke bliver realiseret på nuværende tidspunkt.

Citat fra: Danskjävlar Dato 29/11-23, 14:34
Citat fra: Niels Bak Dato 29/11-23, 13:38
Citat fra: Thorfinn Dato 27/11-23, 15:18Tak for link, Anders
Er der nogen der kender nogen, som kan køre et lokomotiv fra Oslo Sentral til København H eller Syd?

afaik kan man få Vectron med "korridortilladelse N-S-Dk-D-A" hos Siemens. Men hvad nytter det, hvis de stå i kataloget og ikke i remisen? Det få vi ingen direkte forbindelse København-Oslo af.

Det er ikke nødvendigt at spekulere så meget. DSB har meldt ud at Oslo/Göteborg-Hamborg vil blive kørt med (nyanskaffede) svenske vogne. Der vil blive lokomotivskift i København så turen til Hamborg bliver med et at DSB's Vectron foran.
Løbet mod Amsterdam vil blive med DSB's Talgo men med lokomotivskift i enten Hamborg eller Osnabrück.
Løbet mod Prag vil blive med tjekkiske vogne men med DSB lokomotiv til Hamborg.

Ovenstående er selvfølgelig ikke mejslet i sten, men det er den foreløbige udmelding.

Har ikke hørt at SJ angiveligt skulle anskaffe nye vogne før? Ved du noget om hvor der er info om det henne?

For det andet så giver det nok heller ikke så meget mening. SJ er i gang med at bestille Zefiro togsæt fra Alstom med en max hastighed på 250 i timen til drift i Danmark, Sverige, og Norge, og er bygget til cirka de samme dimensioner som Øresundstoget. Det burde derfor nok være muligt at få de togsæt godkendt til kørsel i Tyskland, i hvertfald ned at Fugleflugtslinjen og forhåbentlig hele vejen til Hamborg. Og i så fald, hvorfor så bruge langsommere lokomotivtrukne tog?

Jeg har det kun fra et arrangement på Transportøkonomisk Forenings Kollektiv Trafik Konference her i oktober, hvor DSB havde et indlæg. Oplægsholderen var ikke særlig præcis - kun at løbene ville blive kørt med svensk materiel og at der ville blive lokomotivskift i Kbh - altså lokomotivtrukne tog. Da SJ så vidt jeg ved ikke har egnede vogne i dag, er det med nyanskaffelserne en deduktion.
Forhandlingerne mellem togselskaberne om de praktiske detaljer var ikke færdige endnu, og jeg ved heller ikke om der siden er slået endeligt søm i.
Så man kan godt forestille sig der bliver lagt nye planer, hvor fx DSB's Talgo bliver disponeret ind. Tvivler dog på der er nok, når trafikken skal øges efter Femern åbner.
Både DSB og SJ har dog meldt planerne ud, så de er i hvert fald enige om at finde en løsning.

Citat fra: SVR Dato 29/11-23, 15:37
Citat fra: Danskjävlar Dato 29/11-23, 14:34Har ikke hørt at SJ angiveligt skulle anskaffe nye vogne før? Ved du noget om hvor der er info om det henne?

For det andet så giver det nok heller ikke så meget mening. SJ er i gang med at bestille Zefiro togsæt fra Alstom med en max hastighed på 250 i timen til drift i Danmark, Sverige, og Norge, og er bygget til cirka de samme dimensioner som Øresundstoget. Det burde derfor nok være muligt at få de togsæt godkendt til kørsel i Tyskland, i hvertfald ned at Fugleflugtslinjen og forhåbentlig hele vejen til Hamborg. Og i så fald, hvorfor så bruge langsommere lokomotivtrukne tog?

Hvis jeg husker rigtigt har de vist kun bestilt 25 sæt, og det med at de kan køre 250km/t er ligegyldigt i korridoren Oslo-Göteborg-Malmö-København-Hamborg, idet den maks tilladte hastighed er 200km/t. Det eneste sted der evt. vil/kunne blive opgraderet i den nære fremtid er København-Ringsted. Sverige har (hvis jeg husker rigtigt) droppet planer om at opgradere Göteborg-Malmö fra 200km/t til 250km/t (Vidst for at fokusere på de nye højhastighedsbaner?). Göteborg-Oslo kan der køres 200km/t det første og sidste stykke. Der er vidst heller ingen nuværende planer om at igangsætte en ny (høj)hastighedsbane i det ensporet og langsomme stykke mellem Sarpsborg og Dals Rostock (igen, hvis jeg husker rigtigt).


Driften med togsæt (Zefiro eller X2000) Stockholm-Kbh er formentlig hovedårsagen til at der ikke er planer om at forlænge nogen af disse mod Hamborg. Det havde passagermæssigt ellers været mindst lige så oplagt som de kommende Oslo/Göteborg-tog. Det kan også spille ind, at det er en rute, som SJ gerne vil beholde for sig selv uden at skulle rode DSB og DB ind i et samarbejde - eller skulle konkurrere direkte med dem i fri trafik på en del af ruten, samtidig med at skulle samarbejde med dem om andre tog på samme rute.

Langt flere udlandstog fra 2027
Af andersj, Aalborg. 30/11-23, 02:31.
Citat fra: Niels Bak Dato 29/11-23, 21:54
Citat fra: Danskjävlar Dato 29/11-23, 14:34
Citat fra: Niels Bak Dato 29/11-23, 13:38
Citat fra: Thorfinn Dato 27/11-23, 15:18Tak for link, Anders
Er der nogen der kender nogen, som kan køre et lokomotiv fra Oslo Sentral til København H eller Syd?

afaik kan man få Vectron med "korridortilladelse N-S-Dk-D-A" hos Siemens. Men hvad nytter det, hvis de stå i kataloget og ikke i remisen? Det få vi ingen direkte forbindelse København-Oslo af.

Det er ikke nødvendigt at spekulere så meget. DSB har meldt ud at Oslo/Göteborg-Hamborg vil blive kørt med (nyanskaffede) svenske vogne. Der vil blive lokomotivskift i København så turen til Hamborg bliver med et at DSB's Vectron foran.
Løbet mod Amsterdam vil blive med DSB's Talgo men med lokomotivskift i enten Hamborg eller Osnabrück.
Løbet mod Prag vil blive med tjekkiske vogne men med DSB lokomotiv til Hamborg.

Ovenstående er selvfølgelig ikke mejslet i sten, men det er den foreløbige udmelding.

Har ikke hørt at SJ angiveligt skulle anskaffe nye vogne før? Ved du noget om hvor der er info om det henne?

For det andet så giver det nok heller ikke så meget mening. SJ er i gang med at bestille Zefiro togsæt fra Alstom med en max hastighed på 250 i timen til drift i Danmark, Sverige, og Norge, og er bygget til cirka de samme dimensioner som Øresundstoget. Det burde derfor nok være muligt at få de togsæt godkendt til kørsel i Tyskland, i hvertfald ned at Fugleflugtslinjen og forhåbentlig hele vejen til Hamborg. Og i så fald, hvorfor så bruge langsommere lokomotivtrukne tog?

Jeg har det kun fra et arrangement på Transportøkonomisk Forenings Kollektiv Trafik Konference her i oktober, hvor DSB havde et indlæg. Oplægsholderen var ikke særlig præcis - kun at løbene ville blive kørt med svensk materiel og at der ville blive lokomotivskift i Kbh - altså lokomotivtrukne tog. Da SJ så vidt jeg ved ikke har egnede vogne i dag, er det med nyanskaffelserne en deduktion.
Forhandlingerne mellem togselskaberne om de praktiske detaljer var ikke færdige endnu, og jeg ved heller ikke om der siden er slået endeligt søm i.
Så man kan godt forestille sig der bliver lagt nye planer, hvor fx DSB's Talgo bliver disponeret ind. Tvivler dog på der er nok, når trafikken skal øges efter Femern åbner.
Både DSB og SJ har dog meldt planerne ud, så de er i hvert fald enige om at finde en løsning.

Citat fra: andersj Dato  6/11-23, 22:46Jeg har nu tilfældigvis fundet den præsentation hvor fotoet stammer fra: https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/tru/bilag/218/2723390.pdf

Der er kun to slides der er relevante for den internationale trafik, den der er afbilledet i første indlæg samt dette:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det her slide siger ret tydeligt at DSB's vogne skal køre helt til og fra Oslo.

Men hvis oplægsholderen har sagt "svensk materiel" så er det jo uklart nok til at det bare kan være "svenske lokomotiver".

Anders

Citat fra: anho Dato 29/11-23, 17:42
Citat fra: SVR Dato 29/11-23, 15:37Hvis jeg husker rigtigt har de vist kun bestilt 25 sæt, og det med at de kan køre 250km/t er ligegyldigt i korridoren Oslo-Göteborg-Malmö-København-Hamborg, idet den maks tilladte hastighed er 200km/t. Det eneste sted der evt. vil/kunne blive opgraderet i den nære fremtid er København-Ringsted. Sverige har (hvis jeg husker rigtigt) droppet planer om at opgradere Göteborg-Malmö fra 200km/t til 250km/t (Vidst for at fokusere på de nye højhastighedsbaner?). Göteborg-Oslo kan der køres 200km/t det første og sidste stykke. Der er vidst heller ingen nuværende planer om at igangsætte en ny (høj)hastighedsbane i det ensporet og langsomme stykke mellem Sarpsborg og Dals Rostock (igen, hvis jeg husker rigtigt).

Projektet Nya Stambanor blev annulleret i December sidste år. Göteborg-Borås blev dog kun sat på pause, og jeg har ikke lige kunnet greje hvad der skete med Lund-Hässleholm. Östlänken vil blive bygget færdig.
...

https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/Goteborg-Boras/
"Regeringsbeslut innebär förändringar för nya stambanor

Regeringen fattade den 22 december 2022 beslut rörande nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö. Göteborg–Borås var en del av de nya stambanorna.

Beslutet innebär att:

Vi har avbrutit planeringen för de centrala systemdelarna av de nya stambanorna, mellan Linköping och Borås respektive Hässleholm via Jönköping.

Vi har avbrutit planeringen av den nya järnvägen mellan Hässleholm och Lund.

Vi har pausat arbetet med den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås till och med 30 september 2023. Efter pausen kommer ett nytt beslut från regeringen om hur järnvägen ska utvecklas i stråket Göteborg–Borås.


Parallellt fick Trafikverket ett antal utredningsuppdrag av regeringen:

Uppdrag att utreda hur järnvägen kan utvecklas i Skåne.

Uppdrag att utreda hur järnvägen kan utvecklas i stråket Göteborg–Borås.

Uppdrag att identifiera och vidta kostnadsreducerande åtgärder i genomförandet av Ostlänken."


Gå op Sider: 1 [2]
Indsend billederDSB MX 1014

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak