Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Sporvogne i Wien.
Sporvogne i Wien.
Af D 826. 20/08-23, 14:47.
Jeg var nogle dage i Wien her i starten af august. Wien har et dejligt stort sporvejsnet. Når jeg skal rundt større byer, forstrækker jeg at bruge sporvogn frem for metro / U-bahn, da disse generelt køre over jorden (en lille del af Wien´s sporvejsnet er lagt under jorden). By-sporvognene  køres af Wiener linien. Jeg mødte fire typer vogne på denne tur. Den ældste type var SGP/Bombardier fra 1977-90, så var der Siemens vognene fra 1995-2013 i to udgaver, en 5 ledet og en 7 ledet. Derudover de helt nye fra Alstom. Disse Alstom vogne var dejlig lydløse at køre i, men man skulle helst sidde ned under kørsel, for hver gang de kørte fra ret spor til en kurve eller omvendt, blev man kastet rundt i vognen, også ved lave hastigheder. Herunder 7 foto af Wiener liniens vogne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
4320-1520 ved Urban-Loritz-Plads august 2023 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
84 i Flurschützstrasse august 2023 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
72 ved Urban-Loritz-Platz august 2023 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
703 ved Urban-Loritz-Platz august 2023 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
752 ved Arbeitergasse august 2023 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
353 ved Schlachthausgasse august 2023 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
331 ved Arbeitergasse august 2023 (kh).

Udover Wiener linien kører Badner Bahn (tidligere Wiener Lokalbahn) fra Wien centrum til Baden godt 25 km syd for Wien. De har også fået nye vogne fra Alstom type TW 500. Der var forsat ældre vogne af typerne TW 100 (fra SGP bygget 1979-94) og TW 400 (fra Bombardier bygget 2009-10) i drift. Herunder 2 foto af Badner Bahn´s vogne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
112 i Flurschützstrasse august 2023 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
522 i Flurschützstrasse august 2023 (kh).

Er man i Wien, skal man ikke snyde sig for et besøg på deres sporvejsmuseum. De har en stor samling af ældre vogne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
4301 på sporvejsmuseet august 2023 (bh).

Hilsner Keld   

Sporvogne i Wien.
Af andersj, Aalborg. 20/08-23, 16:24.
Tværlinjen U6 kører også med sporvogne af typerne T og T1 bygget af Bombardier. Da linjen kører i eget tracé på hele ruten markedsføres den som U-Bahn og ikke som Bim (sporvogn). 

Anders

Sporvogne i Wien.
Af Niels Munch. 20/08-23, 17:21.
Tak for gode Wiener-billeder, Keld.

Desværre har jeg ikke besøgt Wien siden en "mellemlanding" i byen på vej hjem fra Budapest i juni 1989. Dengang var jeg heldig at få et historisk vogntog "i kassen":


Wiener Strassenbahnen, Museumstog med motorvogn 4033 og bivogn 5356, Museumsplatz 17.06.1989 (nm).

Men nu er de driftsvogne, der dengang prægede byen, også blevet "historiske".

Bedste hilsener
Niels


Sporvogne i Wien.
Af D 826. 20/08-23, 17:51.
Hej Niels

Tak for de pæne ord. Ja, der sket en del udskiftninger af sporvognsmateriellet i Wien, og heldigvis for dem som bruger det til dagligt. Sporvognen nedenfor var alt dominerende, de første gange jeg besøgte Wien (fra 2005). Det var det nok også i 1989.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
4861 ved Wien West Bahnhof april 2009.

Hilsner Keld

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak