Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Euroman interviewer IC5-designer
Gå ned Sider:[1] 2
Euroman interviewer IC5-designer
Af RasmusD. 4/09-23, 07:25.
Seneste redigering: 4/09-23, 07:28 af RasmusD
https://www.euroman.dk/design/de-nye-ic5-toge-loeser-en-oldgammel-konflikt

Indeholder bl.a. dette citat:

CitatVi har faktisk også valgt ikke at designe nogen kupé til 1. klasse. Jeg synes, at Danmark på en eller anden måde er for demokratisk et land til at have den form for klasseinddeling i et tog. Det gav bedre mening for mig bare at skabe et godt tog for alle."

Citat fra: RasmusD Dato  4/09-23, 07:25https://www.euroman.dk/design/de-nye-ic5-toge-loeser-en-oldgammel-konflikt

Indeholder bl.a. dette citat:

CitatVi har faktisk også valgt ikke at designe nogen kupé til 1. klasse. Jeg synes, at Danmark på en eller anden måde er for demokratisk et land til at have den form for klasseinddeling i et tog. Det gav bedre mening for mig bare at skabe et godt tog for alle."

Håbløst, og "et godt tog for alle" vækker ikke de bedste minder.

Euroman interviewer IC5-designer
Af anders_vejby. 4/09-23, 16:52.
Seneste redigering: 4/09-23, 16:55 af anders_vejby
Nå nå, vi får se. Der er blevet påpeget adskillige fejl ved dette nyt tog her på forummet, og de er ærgerlige og ikke til at undervurdere. Men i sidste ende skal vi så selv vurdere hvordan toget opleves i virkeligheden. Jeg tror selv at der ville være nogle irriterende ting ved rejseoplevelsen, specielt at toget er smallere og måske at der vil være noget mindre komfort ved sæderne, men IC5s søstertog ICNG i Holland klarer sig rigtigt godt lige i øjeblikket og jeg tror hurtig acceleration og god affjedring ville være nogle af de positive aspekter af dette tog.


Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

DSB har markedsført det nye IC5 tog som en galophest - men de har købt en gyngehest :-)

Toget er sikkert både fint og flot, men jeg ser flere udfordringer:

Toget er noget smallere end f.eks. IC3 og IR4, vist nok omkring 20 cm - det er faktisk ret meget. Det vil betyde smallere sæder og en smal mellemgang - det er ikke rigtig noget DSB har forholdt sig til.

Toget minder mere om en 'pukkelpist' indvendig end et tog med god fremkommelighed. Det er trapper i hver vogn for at komme fra den ene vogn til den næste. Det er prisen for lav indstigning i hele toget, men en enkelt eller to vogne med lav indstigning, havde nok været at foretrække.

Plads til bagage ser også ud til at give udfordringer. IC3 er genialt ved at bagagen kan være mellem sæderne. Allerede i dag, giver det udfordringer i IR4-togene, da den plads mangler. Der er givet vis bagagereoler i IC5 toget, men er det nok ? - og vil man efterlade sin bagage i en anden vogn uden opsyn - og må man overhovedet det, hvis man skal med flyet ud i verden ??

IC3 fra et kæmpe fremskridt for den kollektive trafik - IC5 ser slet ikke ud til at være det samme, blot et middelmådigt indkøb, som skal tales op i pressen.

Citat fra: Henrik Hansen Dato  4/09-23, 19:55DSB har markedsført det nye IC5 tog som en galophest - men de har købt en gyngehest :-)

Toget er sikkert både fint og flot, men jeg ser flere udfordringer:

Toget er noget smallere end f.eks. IC3 og IR4, vist nok omkring 20 cm - det er faktisk ret meget. Det vil betyde smallere sæder og en smal mellemgang - det er ikke rigtig noget DSB har forholdt sig til.

Toget minder mere om en 'pukkelpist' indvendig end et tog med god fremkommelighed. Det er trapper i hver vogn for at komme fra den ene vogn til den næste. Det er prisen for lav indstigning i hele toget, men en enkelt eller to vogne med lav indstigning, havde nok været at foretrække.

Plads til bagage ser også ud til at give udfordringer. IC3 er genialt ved at bagagen kan være mellem sæderne. Allerede i dag, giver det udfordringer i IR4-togene, da den plads mangler. Der er givet vis bagagereoler i IC5 toget, men er det nok ? - og vil man efterlade sin bagage i en anden vogn uden opsyn - og må man overhovedet det, hvis man skal med flyet ud i verden ??

IC3 fra et kæmpe fremskridt for den kollektive trafik - IC5 ser slet ikke ud til at være det samme, blot et middelmådigt indkøb, som skal tales op i pressen.

Det afhænger virkelig af øjnene der ser. Jeg har både arbejdet i og brugt IC3 og IR4, og der er mange dumme ting ved de tog.

Benpladsen i dem begge er rædsom. Særligt ved de pladser der kigger mod hinanden. Sæderne er generelt og selv efter en udskiftning elendige at sidde på i mere end en time.

Hvis du har det mindste besvær med din fysik er de skrækkelige at komme ind og ud af og alt skal bæres. Også barnevogne og hvad har vi.

De fleste passagerer skal bare ind og finde en plads og være der på det meste af turen. Det virker fint i stort set alle andre tog med trapper indeni. Se IC4, dobbeltdækkere og Øresundstogene.

En smallere vogn er vel prisen for at købe en såkaldt hyldevare?

Euroman interviewer IC5-designer
Af andersj, Aalborg. 4/09-23, 22:40.
Citat fra: Søren Dato  4/09-23, 21:34En smallere vogn er vel prisen for at købe en såkaldt hyldevare?

Ikke nødvendigvis, men det ville selvfølgelig gøre toget dyrere, leveringstiden længere og der ville ikke komme flere siddepladser = samme billetindtægter som et smalt tog. Men risikoen ved en ny vognkasse er minimal, det er altid softwaren der giver forsinkelser og problemer. DSB's vognkasser afviger i forvejen fra dem til NS, ved at vinduerne er mindre i DSB's tog og de har en anden front. Coradia Nordic til Norske Tog får en helt nyudviklet vognkasse og det gør Stadler Flirt NEX til Norske Tog også.

Hvis vi sammenligner med IC3 så er der følgende forhold hvor IC5 ser ud til at afbøde gabet i bredden:
-IC5 ser ud til at have en tyndere ydervæg end IC3
-De faste armlæn i IC3 er erstattet med vipbare armlæn, hvilket giver plads under armlænene eller hvis man vipper dem op.
-Der er ingen radiatorer langs gulvet i IC5, hvilket dog har begrænset effekt da ankler/fødder er den smalleste del af kroppen. 
-IC3's profil er buet, hvilket vil sige at det kun er lige under vinduerne at vognkassen opnår fuld bredde. Har man haft sin mobiltelefon til opladning med en for kort oplader i IC3, ved man også at der er et rimeligt stort gab mellem sædet og væggen der med glæde sluger telefonen når den falder ud af opladeren.

Det giver ikke 20 cm ekstra, men måske 5-10 cm.

Anders

Mon ikke det giver mest mening at tænke på IC5 som fremtidens regionaltog og så vil Talgo o.l. levere hovedparten af IC-rejser over 2 timer (fx IC-Lyn)? Der er givetvist folk der vil køre et stykke i IC5, men det bliver ikke et tog der løfter toget på de længere stræk.

DSB vil f.x. bibeholde 2+1 på Talgo jf. https://www.dsb.dk/om-dsb/baeredygtighed/talgo/, så neddroslingen af første på IC5 handler vel bare om, at det grundlæggende skal køre nogle andre ture end Talgo, hvilket jo også er givet af, at det også er indkøbt til at være regionaltog.

Citat fra: Henrik Hansen Dato  4/09-23, 19:55DSB har markedsført det nye IC5 tog som en galophest - men de har købt en gyngehest :-)

Toget er sikkert både fint og flot, men jeg ser flere udfordringer:

Toget er noget smallere end f.eks. IC3 og IR4, vist nok omkring 20 cm - det er faktisk ret meget. Det vil betyde smallere sæder og en smal mellemgang - det er ikke rigtig noget DSB har forholdt sig til.

Toget minder mere om en 'pukkelpist' indvendig end et tog med god fremkommelighed. Det er trapper i hver vogn for at komme fra den ene vogn til den næste. Det er prisen for lav indstigning i hele toget, men en enkelt eller to vogne med lav indstigning, havde nok været at foretrække.

Plads til bagage ser også ud til at give udfordringer. IC3 er genialt ved at bagagen kan være mellem sæderne. Allerede i dag, giver det udfordringer i IR4-togene, da den plads mangler. Der er givet vis bagagereoler i IC5 toget, men er det nok ? - og vil man efterlade sin bagage i en anden vogn uden opsyn - og må man overhovedet det, hvis man skal med flyet ud i verden ??

IC3 fra et kæmpe fremskridt for den kollektive trafik - IC5 ser slet ikke ud til at være det samme, blot et middelmådigt indkøb, som skal tales op i pressen.

Hvorfor er det Danmark og generelt set de nordiske lande, skal have bredere tog end kontinent Europa, bare fordi reglerne tillader det? Hvis det andet, set ud fra et økonomisk geografisk synspunkt, passer bedre med fremtiden, hvad er der så at brokke sig over? Personligt så har jeg intet imod den "smalle" profil når jeg har kørt i enten Tyskland, Schweiz, Østrig eller nogle andre lande, hvor de kører med denne "smalle" profil.

Euroman interviewer IC5-designer
Af andersj, Aalborg. 5/09-23, 00:43.
Citat fra: mpp Dato  4/09-23, 23:21Mon ikke det giver mest mening at tænke på IC5 som fremtidens regionaltog og så vil Talgo o.l. levere hovedparten af IC-rejser over 2 timer (fx IC-Lyn)? Der er givetvist folk der vil køre et stykke i IC5, men det bliver ikke et tog der løfter toget på de længere stræk.

Det er begrænset hvor egnet Talgo-togene er til den nationale fjerntrafik. Det er 493 siddepladser, som ofte vil være for lidt på København-Odense og alt for meget på Aarhus-Aalborg. De vil få en dårligere acceleration end IC5 og de har ikke niveaufri indstigning i Danmark. Dertil er der kun bestilt 16 tog, hvoraf mindst halvdelen skal bruges til udlandstrafikken.

Planen er dog at de på kort sigt skal bruges i Lyn+ løbene Aarhus-Odense-København.

Anders

Citat fra: andersj Dato  4/09-23, 22:40
Citat fra: Søren Dato  4/09-23, 21:34En smallere vogn er vel prisen for at købe en såkaldt hyldevare?

Ikke nødvendigvis, men det ville selvfølgelig gøre toget dyrere, leveringstiden længere og der ville ikke komme flere siddepladser = samme billetindtægter som et smalt tog. Men risikoen ved en ny vognkasse er minimal, det er altid softwaren der giver forsinkelser og problemer. DSB's vognkasser afviger i forvejen fra dem til NS, ved at vinduerne er mindre i DSB's tog og de har en anden front. Coradia Nordic til Norske Tog får en helt nyudviklet vognkasse og det gør Stadler Flirt NEX til Norske Tog også.

Hvis vi sammenligner med IC3 så er der følgende forhold hvor IC5 ser ud til at afbøde gabet i bredden:
-IC5 ser ud til at have en tyndere ydervæg end IC3
-De faste armlæn i IC3 er erstattet med vipbare armlæn, hvilket giver plads under armlænene eller hvis man vipper dem op.
-Der er ingen radiatorer langs gulvet i IC5, hvilket dog har begrænset effekt da ankler/fødder er den smalleste del af kroppen. 
-IC3's profil er buet, hvilket vil sige at det kun er lige under vinduerne at vognkassen opnår fuld bredde. Har man haft sin mobiltelefon til opladning med en for kort oplader i IC3, ved man også at der er et rimeligt stort gab mellem sædet og væggen der med glæde sluger telefonen når den falder ud af opladeren.

Det giver ikke 20 cm ekstra, men måske 5-10 cm.

Det med mobiltelefonen kan løses på 3 måder:

1. Medbring altid en strikkepind til at skubbe telefonen ud med.
2. Køb en lader med længere kabel
3. Læg telefonen op på bagagehylden over hovedet. Så kurre den allerhøjest hen ad hylden, ved nød/driftsbremse til 0 ;)

Euroman interviewer IC5-designer
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 5/09-23, 08:22.
en anden vognkasse og anden front.
er det så i bund og grund ikke et andet tog ??

tænker vognkasse er da en stor del af toget

Citat fra: Henrik Hansen Dato  4/09-23, 19:55DSB har markedsført det nye IC5 tog som en galophest - men de har købt en gyngehest :-)

En lille rettelse: VK-REGERINGEN lavede forårsagede dette, DSB havde meget begrænsede muligheder for at få det tog, de måtte have ønsket sig - regeringen besluttede, at vi havde brug for et smalt "hyldevare"-tog med høje desinty-sæder, der på en eller anden måde er både et regionalt og langdistancetog. DSB havde ikke meget valg.

Euroman interviewer IC5-designer
Af dysharmonica. 5/09-23, 09:02.
Seneste redigering: 5/09-23, 09:04 af dysharmonica
Citat fra: mpp Dato  4/09-23, 23:21Mon ikke det giver mest mening at tænke på IC5 som fremtidens regionaltog og så vil Talgo o.l. levere hovedparten af IC-rejser over 2 timer (fx IC-Lyn)? Der er givetvist folk der vil køre et stykke i IC5, men det bliver ikke et tog der løfter toget på de længere stræk.

DSB vil f.x. bibeholde 2+1 på Talgo jf. https://www.dsb.dk/om-dsb/baeredygtighed/talgo/, så neddroslingen af første på IC5 handler vel bare om, at det grundlæggende skal køre nogle andre ture end Talgo, hvilket jo også er givet af, at det også er indkøbt til at være regionaltog.

Det er også mit håb og perspektiv. IC5 er en løsning på IC4-krisen og elektrificeringsprogrammet. Vi har brug for en masse elektriske tog til al slags trafik, og vi har brug for dem hurtigt.

Så håber jeg, at IC5 vil være det nuværende skridt fremad, og at det løser krisen, og så i fremtiden vil Talgo-togene og endnu længere fremme noget som Stadler EC250 tage sig af Lyntog-opgaverne.

Euroman interviewer IC5-designer
Af andersj, Aalborg. 5/09-23, 11:11.
Citat fra: hummel_62 Dato  5/09-23, 08:22en anden vognkasse og anden front.
er det så i bund og grund ikke et andet tog ??

tænker vognkasse er da en stor del af toget

Der skal i hvertfald køres nogle vindtunneltest osv. med den nye front.

Citat fra: dysharmonica Dato  5/09-23, 09:02Så håber jeg, at IC5 vil være det nuværende skridt fremad, og at det løser krisen, og så i fremtiden vil Talgo-togene og endnu længere fremme noget som Stadler EC250 tage sig af Lyntog-opgaverne.

Stadler Smile / EC250 er i bund og grund blot en tunet Flirt. Man har stadig alle niveauforskellene inde i toget, dog med ramper fremfor trapper. Dertil kun enkeltdøre af hensyn til en tryktæt kabine.

Anders

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak