Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Euroman interviewer IC5-designer
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: andersj Dato  5/09-23, 11:11
Citat fra: dysharmonica Dato  5/09-23, 09:02Så håber jeg, at IC5 vil være det nuværende skridt fremad, og at det løser krisen, og så i fremtiden vil Talgo-togene og endnu længere fremme noget som Stadler EC250 tage sig af Lyntog-opgaverne.

Stadler Smile / EC250 er i bund og grund blot en tunet Flirt. Man har stadig alle niveauforskellene inde i toget, dog med ramper fremfor trapper. Dertil kun enkeltdøre af hensyn til en tryktæt kabine.

Findes der et tog med 550 mm indstigningshøjde, der har et helt plant gulv indeni? Jeg er ikke bekendt med en.

Det er ikke et problem med toget efter min mening - det er en pris for at holde danske perroner på 550 mm. Uanset, er trin eller ramper indenfor en meget bedre løsning end højgulvstog som IC3 eller X2000

For Lyntog service er enkeltdøre slet ikke et problem - det er faktisk hele min pointe - at have separate fjerntog og regionaltog designs - de har forskellige prioriteter med hensyn til siddekomfort, bagagebehov, faciliteter (f.eks. madservice) og ja, døre.

VK-regeringen beordrede DSB til at bestille en IC5, der forsøger at gøre det hele på én gang, og det bliver sandsynligvis hverken et fantastisk regionaltog eller et fantastisk fjerntog (men som jeg siger - en god kriseløsning)


Citat fra: andersj Dato  5/09-23, 11:11
Citat fra: hummel_62 Dato  5/09-23, 08:22en anden vognkasse og anden front.
er det så i bund og grund ikke et andet tog ??

tænker vognkasse er da en stor del af toget

Der skal i hvertfald køres nogle vindtunneltest osv. med den nye front.

Citat fra: dysharmonica Dato  5/09-23, 09:02Så håber jeg, at IC5 vil være det nuværende skridt fremad, og at det løser krisen, og så i fremtiden vil Talgo-togene og endnu længere fremme noget som Stadler EC250 tage sig af Lyntog-opgaverne.

Stadler Smile / EC250 er i bund og grund blot en tunet Flirt. Man har stadig alle niveauforskellene inde i toget, dog med ramper fremfor trapper. Dertil kun enkeltdøre af hensyn til en tryktæt kabine.

Giruno kører absolut fantastisk..!

De nuværende Coriadia Stream (de italienske), er til gengæld forfærdelige at køre i.. Man må håbe en ny undervogn gør det bedre, men personligt har jeg ikke de store forhåbninger til Alstom..

- "en tunet flirt"  8)

- det lyder mest af alt som en lidt lummer og fræk oplevelse fra min vilde ungdom for 50 år siden ;D

- undskyld, jeg finder selv ud ::)

Vh. Niels H

Euroman interviewer IC5-designer
Af anders_vejby. 5/09-23, 20:55.
Seneste redigering: 5/09-23, 20:57 af anders_vejby
Citat fra: mikkelwf Dato  5/09-23, 19:50Giruno kører absolut fantastisk..!

De nuværende Coriadia Stream (de italienske), er til gengæld forfærdelige at køre i.. Man må håbe en ny undervogn gør det bedre, men personligt har jeg ikke de store forhåbninger til Alstom..

Enig i at Giruno kører meget godt, synes helt klart det ville være en god investering at købe Giruno tog (eller snarere en videreudvikling af EC250) til Danmark på et eller andet tidspunkt.

Men Coradia Stream er kun overfladisk relateret til IC5, mere interessant er en sammenligning med de ICNG togsæt fra NS, som, så vidt jeg er informeret, bedre kan sammenlignes med IC5 (på trods af en lidt anden front) og i øvrigt kører rigtigt godt.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato  5/09-23, 20:55
Citat fra: mikkelwf Dato  5/09-23, 19:50Giruno kører absolut fantastisk..!

De nuværende Coriadia Stream (de italienske), er til gengæld forfærdelige at køre i.. Man må håbe en ny undervogn gør det bedre, men personligt har jeg ikke de store forhåbninger til Alstom..

Enig i at Giruno kører meget godt, synes helt klart det ville være en god investering at købe Giruno tog (eller snarere en videreudvikling af EC250) til Danmark på et eller andet tidspunkt.

Men Coradia Stream er kun overfladisk relateret til IC5, mere interessant er en sammenligning med de ICNG togsæt fra NS, som, så vidt jeg er informeret, bedre kan sammenlignes med IC5 (på trods af en lidt anden front) og i øvrigt kører rigtigt godt.

IC5 er Coradia Stream - både ifølge DSB og Alstom.

Coradia Stream er jo en platform der dækker over flere konkrete togtyper, både enkelt- og dobbeldækkerenheder og med max. hastigheder mellem 120 og 200 km/t (frit fra Alstoms hjemmeside).

Men ja, det er helt rigtigt at IC5 er nært beslægtet med ICNG, nok nærmere end de Coradia Stream Pop, som kører i Italien..

Personligt tror jeg bare ikke de kan "bøje" platformen så meget, at den elendige komfort, jeg oplevede, da jeg prøvede de italienske, bliver fantastisk på de danske. Men man har jo lov at håbe, og ICNG har jo indtil videre fået rimelig gode anmeldelser..

https://www.alstom.com/coradia-stream-regional-trains-higher-capacity-and-operational-efficiency
https://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_Stream

Citat fra: mikkelwf Dato  6/09-23, 08:38IC5 er Coradia Stream - både ifølge DSB og Alstom.

Coradia Stream er jo en platform der dækker over flere konkrete togtyper, både enkelt- og dobbeldækkerenheder og med max. hastigheder mellem 120 og 200 km/t (frit fra Alstoms hjemmeside).

Men ja, det er helt rigtigt at IC5 er nært beslægtet med ICNG, nok nærmere end de Coradia Stream Pop, som kører i Italien..

Personligt tror jeg bare ikke de kan "bøje" platformen så meget, at den elendige komfort, jeg oplevede, da jeg prøvede de italienske, bliver fantastisk på de danske. Men man har jo lov at håbe, og ICNG har jo indtil videre fået rimelig gode anmeldelser..

https://www.alstom.com/coradia-stream-regional-trains-higher-capacity-and-operational-efficiency
https://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_Stream

Mig bekendt har Pop-togene fra Italien næsten intet at gøre med ICNG'erne - det eneste de egentlig har til fælles er navn og udvendigt design. Ellers er de produceret på forskellige fabrikker efter forskellige designs, både i forhold til mekanik og elektronik. Dette er også årsagen til at der er stor forskel i togenes software, og det er årsagen til at det tog så lang tid at få ICNG til at fungere, selvom Pop allerede havde kørt i flere år på det tidspunkt. Der er reelt tale om en nyudviklet togfamilie, for ICNGs vedkommende - og IC5 kommer så til at være ICNG med dobbeltdøre og et anderledes frontparti, men ellers meget identisk nedenunder det anderledes inventar.

'Pop-stream' og 'ICNG-stream' er reelt set to forskellige togfamilier med den samme branding. Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvorvidt Coradia Stream HC tilhører den ene eller den anden familie.

Citat fra: dysharmonica Dato  5/09-23, 08:56En lille rettelse: VK-REGERINGEN lavede forårsagede dette, DSB havde meget begrænsede muligheder for at få det tog, de måtte have ønsket sig - regeringen besluttede, at vi havde brug for et smalt "hyldevare"-tog med høje desinty-sæder, der på en eller anden måde er både et regionalt og langdistancetog. DSB havde ikke meget valg.
Havde VK selv 90 mandater?
Hvilke andre partier stemte for, via forlig, finanslov, aktstykker etc.?
Kan du finde nogle S-ordførere/ministre som har advokeret den mindste smule for bedre tog end discount-IC5'erne?
S er cirka lige så ligeglade med gode tog som V, K, M, DF m.fl er. Også for S handler det primært om motorveje i Jylland, desværre.

hvis det viser sig at være et skuffende discount tog, så skal vi huske at de har ikke stillet os noget i udsigt, som de ikke kunne holde.

ved IC4 hed det Gode Tog til Alle, det løfte kunne de ikke holde.

nu hedder det blot Fremtidens Tog.  ;D

så de har da lært et eller andet... eller noget

Gå op Sider: 1 [2]
DSB MH 416Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak