Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny bane mellem Aarhus og Silkeborg bør have 2 spor
Gå ned Sider:[1] 2 3
De berørte kommuner og regionen har fået lavet nye beregninger, der viser at 2 spor vil give flere passagerer og bedre forretning af projekter. Se artikel fra Århus Stiftstidende her

Ny bane mellem Aarhus og Silkeborg bør have 2 spor
Af frederikhk. 13/09-23, 11:08.
Seneste redigering: 13/09-23, 11:12 af frederikhk
Selvfølgelig giver det god mening at anlægge med dobbeltspor mens man alligevel er i gang, andet vil være utroligt kortsigtet, med den vækst der er i de to kommuner.

Men det bliver svært at få den nuværende regering med på idéen.

Kan se ved billede 4 i artiklen, at en station ved Framlev ville kunne give godsforbindelse til et nyt erhvervsområde, med gods fra havnen. Spændende.

Det har jeg måske misset: Banen skal bygges til 250 km/t og man kan forvente, at vi (i fremtiden) køber tog, der kan udnytte hastigheden. Vil den lokale service kunne sameksistere med 250 km/t højhastighedstog?

Citat fra: dysharmonica Dato 13/09-23, 11:22Det har jeg måske misset: Banen skal bygges til 250 km/t og man kan forvente, at vi (i fremtiden) køber tog, der kan udnytte hastigheden. Vil den lokale service kunne sameksistere med 250 km/t højhastighedstog?

Har aldrig hørt at banen skulle være designet til 250km/t. Alle de gange jeg har set hastighed været nævnt i papirer og undersøgelser har det været max. 160km/t ligesom på bl.a. Nordvestbanen mellem Roskilde og Holbæk.

Foresten så er jeg 100% med på Dobbeltspor hvis nogen skulle spørge, hele Øst- og midtjylland trænger til en opgradering af deres jernbaner og togservice, og en dobbeltsporet udgave af den nye bane ville give en markant forbedring der kunne tilbyde regionalforbindelser der er konkurrencedygtige med dem til og fra København.

Citat fra: Danskjävlar Dato 13/09-23, 11:28
Citat fra: dysharmonica Dato 13/09-23, 11:22Det har jeg måske misset: Banen skal bygges til 250 km/t og man kan forvente, at vi (i fremtiden) køber tog, der kan udnytte hastigheden. Vil den lokale service kunne sameksistere med 250 km/t højhastighedstog?

Har aldrig hørt at banen skulle være designet til 250km/t. Alle de gange jeg har set hastighed været nævnt i papirer og undersøgelser har det været max. 160km/t ligesom på bl.a. Nordvestbanen mellem Roskilde og Holbæk.

Foresten så er jeg 100% med på Dobbeltspor hvis nogen skulle spørge, hele Øst- og midtjylland trænger til en opgradering af deres jernbaner og togservice, og en dobbeltsporet udgave af den nye bane ville give en markant forbedring der kunne tilbyde regionalforbindelser der er konkurrencedygtige med dem til og fra København.

Banen bliver forberedt til 200 km/t.

Citat fra: Danskjävlar Dato 13/09-23, 11:28
Citat fra: dysharmonica Dato 13/09-23, 11:22Det har jeg måske misset: Banen skal bygges til 250 km/t og man kan forvente, at vi (i fremtiden) køber tog, der kan udnytte hastigheden. Vil den lokale service kunne sameksistere med 250 km/t højhastighedstog?

Har aldrig hørt at banen skulle være designet til 250km/t. Alle de gange jeg har set hastighed været nævnt i papirer og undersøgelser har det været max. 160km/t ligesom på bl.a. Nordvestbanen mellem Roskilde og Holbæk.

Foresten så er jeg 100% med på Dobbeltspor hvis nogen skulle spørge, hele Øst- og midtjylland trænger til en opgradering af deres jernbaner og togservice, og en dobbeltsporet udgave af den nye bane ville give en markant forbedring der kunne tilbyde regionalforbindelser der er konkurrencedygtige med dem til og fra København.

åh vent - jeg gik fuldstændig glip af hvilket spor det er - selvom dette var den foreslåede højhastighedslinje sydpå til Horsens

Jeg synes dobbeltspor vil være den mest logisk idé fordi så vil der også være gode muligheder for godstog og selvfølgelig lokaltog. Men jeg tror det kommer ikke til at ske med en regeringen finansieret af BMW.

Citat fra: Karl Høst Dato 13/09-23, 10:58De berørte kommuner og regionen har fået lavet nye beregninger, der viser at 2 spor vil give flere passagerer og bedre forretning af projekter. Se artikel fra Århus Stiftstidende her
Folketingets transport udvalg positiv, men vil have lavet nye beregninger. Klik her

Det er det eneste rigtige 2 spor, alle baner burde have 2 spor. ser det gang på gang at tog bliver forsinket af at vente på modkørende tog på enkeltsporet strækninger...

Citat fra: vollensir Dato 16/09-23, 00:24Det er det eneste rigtige 2 spor, alle baner burde have 2 spor. ser det gang på gang at tog bliver forsinket af at vente på modkørende tog på enkeltsporet strækninger...

Ah, jeg vil mene at der er en del baner der klarer sig ganske fint med et enkelt spor. Lokaltogene på Nordsjælland har for eksempel en meget høj rettidighed, og på de fleste af dem er halvtimesdrift alt rigeligt. Dog kunne man måske forestille sig Frederiksværkbanen og/eller Lille Nord opgraderet til delvist dobbeltspor på et tidspunkt, hvis man vil forøge betjeningen. Aalborg-Hjørring kunne måske også opgraderes til dobbeltspor på sigt. Men Vestbanen (Nørre Nebel), Struer-Skive-Viborg, Holstebro-Ringkøbing-Skjern, Tinglev-Sønderborg, Kalundborg-Holbæk, og mange flere... tror jeg ikke rigtig der er noget perspektiv i at opgradere til dobbeltspor, i  hvert fald ikke inden for de næste 40 år.

Der er bare kun en begrænset mængde penge til at drive og bygge jernbane for, og nogle gange vil det så være mere hensigtsmæssigt at bygge/vedligeholde tre enkeltsporede baner i stedet for to dobbeltsporede.

Jeg er dog enig med oplægget her - Aarhus-Silkeborg bør absolut bygges i dobbeltspor fra begyndelsen. Derudover bør Svendborgbanen udbygges til dobbeltspor, som minimum mellem Odense og Ringe, men også gerne længere.

Ny bane mellem Aarhus og Silkeborg bør have 2 spor
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 16/09-23, 08:32.
Citat fra: vollensir Dato 16/09-23, 00:24Det er det eneste rigtige 2 spor, alle baner burde have 2 spor. ser det gang på gang at tog bliver forsinket af at vente på modkørende tog på enkeltsporet strækninger...

hvis der bare er mulighed for at der på alle / mange stationer er mulighed for at 2 modgående kan komme fobi hinanden ( omløb?)

Citat fra: anho Dato 16/09-23, 00:38
Citat fra: vollensir Dato 16/09-23, 00:24Det er det eneste rigtige 2 spor, alle baner burde have 2 spor. ser det gang på gang at tog bliver forsinket af at vente på modkørende tog på enkeltsporet strækninger...

Ah, jeg vil mene at der er en del baner der klarer sig ganske fint med et enkelt spor. Lokaltogene på Nordsjælland har for eksempel en meget høj rettidighed, og på de fleste af dem er halvtimesdrift alt rigeligt.

Jeg er dog enig med oplægget her - Aarhus-Silkeborg bør absolut bygges i dobbeltspor fra begyndelsen. Derudover bør Svendborgbanen udbygges til dobbeltspor, som minimum mellem Odense og Ringe, men også gerne længere.

Fin ide, men problemet er at Lokalbanerne i Nordsjælland hovedsageligt kører mellem landsbyer og byer med 35.000-45.000 indbyggere i form af Hillerød og Helsingør.

Silkeborg har 50.000 indbyggere, og Aarhus har mere end 350.000 indbyggere. Halvtimesdrift er slet ikke nok for en rute mellem 2 byer af den størrelse. For slet ikke at nævne de mindre byer langs den nye bane der også fortjener en service af høj kvalitet. HELE Århus regionen og Jylland generelt men især den Jydske østkyst har langt færre tog end hvad der burde være med de byer i regionen. Jernbanerne er groft sagt forsømt i regionen til fordel for motorveje.

Selv med dobbeltsporsløsningen så kigger vi ind i halvtimesdrift, med to stoptog og to hurtigtog i timen. Det bliver hurtigt kompliceret med en højere frekvens, hvilket vi kan se på Kystbanen hvor DSB nu vil lade alle tog være stoptog i K24 og dermed forlænge rejsetiden markant.

Afsnittet Aarslev-Aarhus H vil med dobbeltsporsløsningen få 8 personførende i timen i hver retning + et ukendt antal ikke-personførende tog bl.a. til og fra IC5 værkstedet. Alle de personførende tog skal desuden vende inde på Aarhus H, da det jo er en sækbanegård. Man skal passe på ikke at presse citronen for meget, som man har gjort igennem røret i København. Passagerene vil hellere have to tog i timen der køre til tiden, end tre tog i timen der kører uregelmæssigt. 

Betjeningsniveauet ved dobbeltsporsløsningen er også nogenlunde på niveau med betjeningsniveauet mellem København og hhv. Slagelse, Næstved og Holbæk.


Anders

Angående Kystbanen er jeg 100 % uforstående overfor at DSB ikke kan få det til at køre til tiden. Det er en dobbeltsporet jernbane. Der findes højhastighedsbaner andre steder i verden hvor der kører 10 tog i timen i 3 forskellige standsningsmønstre, uden at det udgør et problem for rettidigheden. Med signalsystemet på Kystbanen kan togene køre ned til 2 minutter mellem hinanden (dermed ikke sagt at man kan planlægge fast drift efter et tog hvert andet minut, men blot at togene kan køre så tæt på hinanden hvis der opstår forstyrrelser). Det er kun marginalt ringere end hvad HKT i lang tid tillod på S-togsnettet.

Kystbanen burde sagtens kunne håndtere 12 tog i timen; 6 stoptog og 6 hurtigtog, ligesom Nordbanen. Men Alstom har problemer med at få signalerne på Lille Syd til at virke, med resultatet at disse forsinkelser (som ofte er ganske slemme) spreder sig til Kystbanen, og DSB forventer nok at der vil komme mere signalkaos på Sjælland i løbet af de næste par år. Så hvad bliver løsningen? Færre tog på Kystbanen.

For 10 år siden mener jeg ikke at rettidigheden var værre end den er nu - den var ret dårlig, men ikke værre end den nuværende situation. Der er blevet lagt større og større køretidsreserver i køreplanen, og togdriften bliver skåret ned... og Kystbanen har stadig en rettidighed på omkring 80 % på en rigtig god måned, og langt under på en dårlig måned.

Samtidig har S-togene en rettidighed på over 90 % og ofte over 95 %, på trods af at de skal igennem en flaskehals med 30 tog i timen, så det er jo ikke fordi DSB ikke ved hvad de laver. Infrastrukturen og planlægningen er bare fuldstændig forfærdelig, og Kystbanen kommer til at lide under infrastrukturproblemer på andre strækninger.

Citat fra: anho Dato 18/09-23, 23:31Med signalsystemet på Kystbanen kan togene køre ned til 2 minutter mellem hinanden (dermed ikke sagt at man kan planlægge fast drift efter et tog hvert andet minut, men blot at togene kan køre så tæt på hinanden hvis der opstår forstyrrelser). Det er kun marginalt ringere end hvad HKT i lang tid tillod på S-togsnettet.

Øeh. Kan de det? Strækningen er stadig med gamle daglyssignaler og ATC, med blokafsnit der typisk er ~1200m lange. Stoptoget skal ikke hænge med meget mere end 2-3 minutter før det trykker toget bagved.

Gå op Sider:[1] 2 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak