Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny bane mellem Aarhus og Silkeborg bør have 2 spor
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: ThomasTT Dato  4/10-23, 23:44nej det giver ingen mening. Resten af systemet vest for Aarhus er alligevel enkeltsporet, og hvad skulle ideen være med lokaltog? To af de fire nævnte stationer ligger på den eksisterende dobbeltsporede bane og en af dem - Åbyhøj - vil givetvis blive en katastrofe, der ikke bare ødelægger kapacitet på et vigtigt sted, men vil blive brugt af, ja hvem? Den minder om Skalborg i nordjylland, hvor 90% af de forventede passagerer udeblev. Det bliver for klodset med de her stationer, der ligger for tæt på de store stationer.

Efter det jeg har læst var det en DSB chef der af uvisse årsager fik besluttet placeringen af Skalborg trinbræt, stik imod anbefalingerne. Oprindeligt skulle Skalborg trinbræt være placeret ved Dallvej i gåafstand til aflastningscenteret City Syd samt landsbyen Dall Villaby. Et trinbræt kaldet "Kærby" skulle have været anlagt ved Over Kæret, både for at skabe en hurtig skifteforbindelse med bus ud til universitetet og samtidig i gangafstand fra de store arbejdspladser på Skelagervej.

Et trinbræt i Åbyhøj er/var også tænkt som et sted hvor folk kunne skifte til tværlinjen 6A der kører på Ringvejen i Aarhus, så de ikke skulle ind omkring Aarhus H. 6A der iøvrigt planlægges opgraderet til BRT-forbindelse.

Citat fra: ThomasTT Dato  4/10-23, 23:44De to stationer på den nye bane vil ikke være genåbnede stationer, men nye stationer, beliggende uden for byen ved motorvejen. Det er mest attraktivt for bilister. Men hvad får en bilist i låsby ud af at køre et par km til låsby station og et lokaltog, når det vil være hurtigere samlet set at køre to minutter længere til Galten station og tage et hurtigere tog, der endda kunne komme hypiggere med langtsigtet potentiale for 20 minutters drift med regionaltog

Låsby og Framlev er byudviklingsområder, hvor stationerne vil ligge i cykelafstand fra hele byen. Dobbeltsporet vil også sænke rejsetiden på hurtigtogene, da de ikke skal stoppe i Galten.

20 minutters drift på den enkeltsporede løsning vil kræve at togene kører hyperpunktligt. Man vil så skulle krydse ved Årslev på den eksisterende bane, i Galten og i Svejbæk. Selv halvtimesdrift er skrøbeligt pga. den lange afstand mellem krydsningsstederne.

Anders

Citat fra: andersj Dato  5/10-23, 01:15
Citat fra: ThomasTT Dato  4/10-23, 23:44nej det giver ingen mening. Resten af systemet vest for Aarhus er alligevel enkeltsporet, og hvad skulle ideen være med lokaltog? To af de fire nævnte stationer ligger på den eksisterende dobbeltsporede bane og en af dem - Åbyhøj - vil givetvis blive en katastrofe, der ikke bare ødelægger kapacitet på et vigtigt sted, men vil blive brugt af, ja hvem? Den minder om Skalborg i nordjylland, hvor 90% af de forventede passagerer udeblev. Det bliver for klodset med de her stationer, der ligger for tæt på de store stationer.

Efter det jeg har læst var det en DSB chef der af uvisse årsager fik besluttet placeringen af Skalborg trinbræt, stik imod anbefalingerne. Oprindeligt skulle Skalborg trinbræt være placeret ved Dallvej i gåafstand til aflastningscenteret City Syd samt landsbyen Dall Villaby. Et trinbræt kaldet "Kærby" skulle have været anlagt ved Over Kæret, både for at skabe en hurtig skifteforbindelse med bus ud til universitetet og samtidig i gangafstand fra de store arbejdspladser på Skelagervej.

Et trinbræt i Åbyhøj er/var også tænkt som et sted hvor folk kunne skifte til tværlinjen 6A der kører på Ringvejen i Aarhus, så de ikke skulle ind omkring Aarhus H. 6A der iøvrigt planlægges opgraderet til BRT-forbindelse.

Citat fra: ThomasTT Dato  4/10-23, 23:44De to stationer på den nye bane vil ikke være genåbnede stationer, men nye stationer, beliggende uden for byen ved motorvejen. Det er mest attraktivt for bilister. Men hvad får en bilist i låsby ud af at køre et par km til låsby station og et lokaltog, når det vil være hurtigere samlet set at køre to minutter længere til Galten station og tage et hurtigere tog, der endda kunne komme hypiggere med langtsigtet potentiale for 20 minutters drift med regionaltog

Låsby og Framlev er byudviklingsområder, hvor stationerne vil ligge i cykelafstand fra hele byen. Dobbeltsporet vil også sænke rejsetiden på hurtigtogene, da de ikke skal stoppe i Galten.

20 minutters drift på den enkeltsporede løsning vil kræve at togene kører hyperpunktligt. Man vil så skulle krydse ved Årslev på den eksisterende bane, i Galten og i Svejbæk. Selv halvtimesdrift er skrøbeligt pga. den lange afstand mellem krydsningsstederne.
Citat fra: andersj Dato  5/10-23, 01:15
Citat fra: ThomasTT Dato  4/10-23, 23:44nej det giver ingen mening. Resten af systemet vest for Aarhus er alligevel enkeltsporet, og hvad skulle ideen være med lokaltog? To af de fire nævnte stationer ligger på den eksisterende dobbeltsporede bane og en af dem - Åbyhøj - vil givetvis blive en katastrofe, der ikke bare ødelægger kapacitet på et vigtigt sted, men vil blive brugt af, ja hvem? Den minder om Skalborg i nordjylland, hvor 90% af de forventede passagerer udeblev. Det bliver for klodset med de her stationer, der ligger for tæt på de store stationer.

Efter det jeg har læst var det en DSB chef der af uvisse årsager fik besluttet placeringen af Skalborg trinbræt, stik imod anbefalingerne. Oprindeligt skulle Skalborg trinbræt være placeret ved Dallvej i gåafstand til aflastningscenteret City Syd samt landsbyen Dall Villaby. Et trinbræt kaldet "Kærby" skulle have været anlagt ved Over Kæret, både for at skabe en hurtig skifteforbindelse med bus ud til universitetet og samtidig i gangafstand fra de store arbejdspladser på Skelagervej.

Et trinbræt i Åbyhøj er/var også tænkt som et sted hvor folk kunne skifte til tværlinjen 6A der kører på Ringvejen i Aarhus, så de ikke skulle ind omkring Aarhus H. 6A der iøvrigt planlægges opgraderet til BRT-forbindelse.

Citat fra: ThomasTT Dato  4/10-23, 23:44De to stationer på den nye bane vil ikke være genåbnede stationer, men nye stationer, beliggende uden for byen ved motorvejen. Det er mest attraktivt for bilister. Men hvad får en bilist i låsby ud af at køre et par km til låsby station og et lokaltog, når det vil være hurtigere samlet set at køre to minutter længere til Galten station og tage et hurtigere tog, der endda kunne komme hypiggere med langtsigtet potentiale for 20 minutters drift med regionaltog

Låsby og Framlev er byudviklingsområder, hvor stationerne vil ligge i cykelafstand fra hele byen. Dobbeltsporet vil også sænke rejsetiden på hurtigtogene, da de ikke skal stoppe i Galten.

20 minutters drift på den enkeltsporede løsning vil kræve at togene kører hyperpunktligt. Man vil så skulle krydse ved Årslev på den eksisterende bane, i Galten og i Svejbæk. Selv halvtimesdrift er skrøbeligt pga. den lange afstand mellem krydsningsstederne.

at kalde det "cykelafstand" ændrer ikke på, at der er tale om byen ligger på den ene side af motorvejen og stationen på den anden side. Det udelukker ikke en station, men det er stor svækkelse, og det vil også betyde, at der ikke kommer stationsnær byudvikling fremadrettet. Når Låsby så i forvejen er ret lille og reelt en ud af kun to byer, der kunne få fordel af det her - måske - så virker det helt uholdbart med en så stor investering. Det virker som om, man bare gerne vil bruge flere penge her, fordi der allerede er et projekt, men hvad bliver konsekvensen, hvis det kommer til at gå skidt, altså når dyre tomme tog kører ind og belaster Aarhus H?

Jeg er på ingen måde modstander af små stationer. tværtimod. Men den måde, man nu bygger nye baner på er ved at skygge motorveje, hvilket er helt logisk. Det har man gjort til Ringsted, og der vil man gøre på vestfyn. Vwstfyn kan føre til store gevinster for mindre byer og mange genåbinger. Men ikke på den nye bane.

At de hurtige tog slipper for et stop ved galten/skovby i dobbeltspor-løsningen er reelt ikke en gevinst, og jeg er ret overbevist om, at det ville blive ændret på sigt. Byen/området er for stort til at køre forbi.

Det er muligt, at Skalborg skulle ligge nogle hundrede meter væk fra den nuværende placering, men det forklarer ikke, at 90% bliver væk. Når man regner så meget forkert, så er det fordi der er et stort antal potentielle passagerer, men de fleste får kun så marginale gevinster, at de lige så vel kunne blive væk. OG det gør de så. Det bliver for klodset over så korte afstande. Åbyhøj vil nok blive endnu værre.

20 minutters-driften er jeg egentlig enig i ikke er realistisk. Det skulle være formuleret mere som en langsigtet teoretisk mulighed med de nye signaler. Men det er lidt et sidespor, eftersom det er helt uafhængigt af dobbeltspor til silkeborg. 30-minutters drift genetelt vest for Aarhus ville være et stort fremskridt og kunne håndtere mangedoblede passagertalt.

Den eneste ide, jeg kunne se i dobbeltspor, er hvis man genskaber en bane silkeborg-viborg, men det er næppe realistisk, og formentlig dårligere end en bjerringbro-løsning til Viborg.


Citat fra: ThomasTT Dato  8/10-23, 12:49
Citat fra: andersj Dato  5/10-23, 01:15Låsby og Framlev er byudviklingsområder, hvor stationerne vil ligge i cykelafstand fra hele byen. Dobbeltsporet vil også sænke rejsetiden på hurtigtogene, da de ikke skal stoppe i Galten.

20 minutters drift på den enkeltsporede løsning vil kræve at togene kører hyperpunktligt. Man vil så skulle krydse ved Årslev på den eksisterende bane, i Galten og i Svejbæk. Selv halvtimesdrift er skrøbeligt pga. den lange afstand mellem krydsningsstederne.

at kalde det "cykelafstand" ændrer ikke på, at der er tale om byen ligger på den ene side af motorvejen og stationen på den anden side. Det udelukker ikke en station, men det er stor svækkelse, og det vil også betyde, at der ikke kommer stationsnær byudvikling fremadrettet. Når Låsby så i forvejen er ret lille og reelt en ud af kun to byer, der kunne få fordel af det her - måske - så virker det helt uholdbart med en så stor investering. Det virker som om, man bare gerne vil bruge flere penge her, fordi der allerede er et projekt, men hvad bliver konsekvensen, hvis det kommer til at gå skidt, altså når dyre tomme tog kører ind og belaster Aarhus H?

Jeg er på ingen måde modstander af små stationer. tværtimod. Men den måde, man nu bygger nye baner på er ved at skygge motorveje, hvilket er helt logisk. Det har man gjort til Ringsted, og der vil man gøre på vestfyn. Vwstfyn kan føre til store gevinster for mindre byer og mange genåbinger. Men ikke på den nye bane.

At de hurtige tog slipper for et stop ved galten/skovby i dobbeltspor-løsningen er reelt ikke en gevinst, og jeg er ret overbevist om, at det ville blive ændret på sigt. Byen/området er for stort til at køre forbi.


Hvis man læser kommunernes planer for områderne, så er der planlagt byudvikling ved både Harlev og Låsby. Harlev både bolig og erhverv, ved Låsby et erhversområde på den side af motorvejen, hvor stationen kommer til at ligge. Især Harlev er der ganske store perspektiver i.

Åbyhøj er nok den svageste af de planlagte stationer, da det næppe er så relevant at time sin rejse ind mod byen herfra med toget. Men skiftemuligheden til ring-BRT gør at en sammenligning med Skalborg ikke er én til én. Der er også planer om omdannelse af nogle gamle industriområder nær stationen.

Gå op Sider: 1 2 [3]

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak