Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hader regeringen generelt offentlig transport?
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6]
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 12:42Kollektiv Trafik Forum NYHEDER 29. SEP 2023:

"Budskab fra otte organisationer til politikerne på Christiansborg: Bevar den kollektive transport
Den kollektive transport er udfordret af stigende omkostninger og stagnerende eller faldende passagertal mange steder. Det har fået otte organisationer med interesse i kollektiv transport til at skrive et åbent brev til Folketinget med fokus på medlemmerne af Folketingets Transportudvalg, finansminister Nicolai Wammen (S) og transportminister Thomas Danielsen (V)."


Man skriver bl.a.:
".....
Regeringen har nedsat et ekspertudvalg, som skal analysere området og komme med forslag til fremtidige tiltag inden for den kollektive transport. Det bakker vi op om. Men udvalgets anbefalinger kommer først i slutningen af 2024, og mens vi venter på ekspertudvalget, står den lokale og regionale bustrafik overfor de største besparelser og serviceforringelser i nyere tid.
....."


Læs hele de 8 organisationers åbne brev her: https://www.kollektivtrafik.dk/bevar-den-kollektive-transport/2882 .

M.v.h.
Niels

Man forstår dem jo godt, for den kollektive trafik er allerede inde i en dødsspiral (i hvert fald udenfor storbyerne), og den markante prisstigning her fra januar 2024 får endnu flere til at skippe den kollektive trafik for altid - også i storbyerne.

Realistisk, så er vi henne i 2026 før anbefalingerne er politisk behandlet og der måske kan ske ændringer. Jeg tør slet ikke tænke på, hvis vi får et folketingsvalg inden. Så kan alting være spildt.

Drømmescenariet for mig vil selvfølgelig være, at der i 2025 sker en revolution i den kollektive trafik, hvor både takststruktur og ejerforhold ændres totalt. Gerne som det foregår i Oslo, Stockholm eller Berlin - der er ingen grund til, at vi danskere igen igen skal opfinde den dybe tallerken.

Men det bliver spændende, hvad de finder ud af. Om de får defineret, hvem man gerne vil have i den kollektive trafik? Er det pendlerne? Er det lejlighedsvis-rejsende? Er det unge til uddannelsesinstitutioner? Er det ældre, der skal i Bilka? Er formålet med den kollektive trafik at få færre til at vælge bilen, eller er formålet at være der til dem, som ikke kan vælge bilen?

Citat fra: dysharmonica Dato  6/10-23, 12:42
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:26
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Slet ikke. Den rigtige løsning er bare at tillade betaling købe betalingskort. Ingen grund til at bygge apps.

Der skal være et alternativ til personer uden betalingskort.

Citat fra: Mads Dato  6/10-23, 13:56
Citat fra: dysharmonica Dato  6/10-23, 12:42
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:26
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Slet ikke. Den rigtige løsning er bare at tillade betaling købe betalingskort. Ingen grund til at bygge apps.

Der skal være et alternativ til personer uden betalingskort.

Folk uden betalingskort, men med en smartphone? Det virker som en meget lille gruppe. Uanset hvad sagde jeg "tillad" ikke "kræver" betaling med betalingskort.

Citat fra: Togiudlandet Dato  6/10-23, 12:51
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 12:42Kollektiv Trafik Forum NYHEDER 29. SEP 2023:

"Budskab fra otte organisationer til politikerne på Christiansborg: Bevar den kollektive transport
Den kollektive transport er udfordret af stigende omkostninger og stagnerende eller faldende passagertal mange steder. Det har fået otte organisationer med interesse i kollektiv transport til at skrive et åbent brev til Folketinget med fokus på medlemmerne af Folketingets Transportudvalg, finansminister Nicolai Wammen (S) og transportminister Thomas Danielsen (V)."


Man skriver bl.a.:
".....
Regeringen har nedsat et ekspertudvalg, som skal analysere området og komme med forslag til fremtidige tiltag inden for den kollektive transport. Det bakker vi op om. Men udvalgets anbefalinger kommer først i slutningen af 2024, og mens vi venter på ekspertudvalget, står den lokale og regionale bustrafik overfor de største besparelser og serviceforringelser i nyere tid.
....."


Læs hele de 8 organisationers åbne brev her: https://www.kollektivtrafik.dk/bevar-den-kollektive-transport/2882 .

M.v.h.
Niels

Man forstår dem jo godt, for den kollektive trafik er allerede inde i en dødsspiral (i hvert fald udenfor storbyerne), og den markante prisstigning her fra januar 2024 får endnu flere til at skippe den kollektive trafik for altid - også i storbyerne.

Realistisk, så er vi henne i 2026 før anbefalingerne er politisk behandlet og der måske kan ske ændringer. Jeg tør slet ikke tænke på, hvis vi får et folketingsvalg inden. Så kan alting være spildt.

Drømmescenariet for mig vil selvfølgelig være, at der i 2025 sker en revolution i den kollektive trafik, hvor både takststruktur og ejerforhold ændres totalt. Gerne som det foregår i Oslo, Stockholm eller Berlin - der er ingen grund til, at vi danskere igen igen skal opfinde den dybe tallerken.

Men det bliver spændende, hvad de finder ud af. Om de får defineret, hvem man gerne vil have i den kollektive trafik? Er det pendlerne? Er det lejlighedsvis-rejsende? Er det unge til uddannelsesinstitutioner? Er det ældre, der skal i Bilka? Er formålet med den kollektive trafik at få færre til at vælge bilen, eller er formålet at være der til dem, som ikke kan vælge bilen?
.

Alle grupper i samfundet og vi er også en del ældre der ikke skal i Bilka, jeg f.ekd skal bare i nærmeste Føtex, 10 minutter med bus, så længe vi har bus 201 i Roskilde. Mvh Bent

Citat fra: dysharmonica Dato  6/10-23, 12:42
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:26
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Slet ikke. Den rigtige løsning er bare at tillade betaling købe betalingskort. Ingen grund til at bygge apps.

Der kommer en god løsning til "ikke-digitale".

Citat fra: Togiudlandet Dato  6/10-23, 12:51
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 12:42Kollektiv Trafik Forum NYHEDER 29. SEP 2023:

"Budskab fra otte organisationer til politikerne på Christiansborg: Bevar den kollektive transport
Den kollektive transport er udfordret af stigende omkostninger og stagnerende eller faldende passagertal mange steder. Det har fået otte organisationer med interesse i kollektiv transport til at skrive et åbent brev til Folketinget med fokus på medlemmerne af Folketingets Transportudvalg, finansminister Nicolai Wammen (S) og transportminister Thomas Danielsen (V)."


Man skriver bl.a.:
".....
Regeringen har nedsat et ekspertudvalg, som skal analysere området og komme med forslag til fremtidige tiltag inden for den kollektive transport. Det bakker vi op om. Men udvalgets anbefalinger kommer først i slutningen af 2024, og mens vi venter på ekspertudvalget, står den lokale og regionale bustrafik overfor de største besparelser og serviceforringelser i nyere tid.
....."


Læs hele de 8 organisationers åbne brev her: https://www.kollektivtrafik.dk/bevar-den-kollektive-transport/2882 .

M.v.h.
Niels

Man forstår dem jo godt, for den kollektive trafik er allerede inde i en dødsspiral (i hvert fald udenfor storbyerne), og den markante prisstigning her fra januar 2024 får endnu flere til at skippe den kollektive trafik for altid - også i storbyerne.

Realistisk, så er vi henne i 2026 før anbefalingerne er politisk behandlet og der måske kan ske ændringer. Jeg tør slet ikke tænke på, hvis vi får et folketingsvalg inden. Så kan alting være spildt.

Drømmescenariet for mig vil selvfølgelig være, at der i 2025 sker en revolution i den kollektive trafik, hvor både takststruktur og ejerforhold ændres totalt. Gerne som det foregår i Oslo, Stockholm eller Berlin - der er ingen grund til, at vi danskere igen igen skal opfinde den dybe tallerken.

Men det bliver spændende, hvad de finder ud af. Om de får defineret, hvem man gerne vil have i den kollektive trafik? Er det pendlerne? Er det lejlighedsvis-rejsende? Er det unge til uddannelsesinstitutioner? Er det ældre, der skal i Bilka? Er formålet med den kollektive trafik at få færre til at vælge bilen, eller er formålet at være der til dem, som ikke kan vælge bilen?

Jeg tror lige nu det er unger til uddannelse der er hovedfokus. Det er hvad Region Midtjylland selv siger.

Citat fra: dysharmonica Dato  6/10-23, 12:42
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:26
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Slet ikke. Den rigtige løsning er bare at tillade betaling købe betalingskort. Ingen grund til at bygge apps.

Jeg synes det er et godt forsøg men det er meget dumt at fjerne fysisk rejsekort.

Fks. Hvad med hvis man lige pludseligt mister data eller hvad med man er bare mere trykt ved at bruge rejsekort.

Citat fra: mgameing123 Dato  6/10-23, 19:54
Citat fra: dysharmonica Dato  6/10-23, 12:42
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:26
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Slet ikke. Den rigtige løsning er bare at tillade betaling købe betalingskort. Ingen grund til at bygge apps.

Jeg synes det er et godt forsøg men det er meget dumt at fjerne fysisk rejsekort.

Fks. Hvad med hvis man lige pludseligt mister data eller hvad med man føler mere trygt ved at bruge fysisk rejsekort.

Citat fra: mgameing123 Dato  6/10-23, 19:55
Citat fra: mgameing123 Dato  6/10-23, 19:54
Citat fra: dysharmonica Dato  6/10-23, 12:42
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:26
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Slet ikke. Den rigtige løsning er bare at tillade betaling købe betalingskort. Ingen grund til at bygge apps.

Jeg synes det er et godt forsøg men det er meget dumt at fjerne fysisk rejsekort.

Fks. Hvad med hvis man lige pludseligt mister data eller hvad med man føler mere trygt ved at bruge fysisk rejsekort.

Det er ret givet at rejsekortet forsvinder, alene af den grund at det er temmelig dyrt at vedligeholde alle standerne, tank-opautomater mv, og dette blev bekræftet af direktøren på Kollektiv Trafik Konferencen. I stedet skifter man til en teknologi som bruger mobiltelefonernes GPS.

Om de forskellige trafikselskaber beholder deres apps eller ej, er nok noget de selv afgør, men Rejsekort kommer med en fælles app til billetkøb og rejse hos dem alle (plus andre services som leje af delebiler, bycykler, bookning af plustur etc.) - om ikke andet så af den grund at det er vedtaget politisk, at det skal de.

I hvert fald vil det gøre, at folk som kommer meget rundt i landet, ikke skal installere et halvt dusin apps for at kunne købe billetter.

Citat fra: mgameing123 Dato 18/09-23, 11:36
Citat fra: Niels Munch Dato 18/09-23, 10:52
Citat fra: mgameing123 Dato 18/09-23, 10:19Hej alle sammen. Jeg har set for de sidste par år hvor forringet kollektiv trafik er blevet. Mange busruter har lukket ned og Vejle til Struer banen har gået helt ned ad bakken. Er det sådan regeringen hader offentlig transports ellers har vi nogle korrupt politikere som er finansieret af bilfirmaer?

De senere år har den kollektive trafik været særligt presset; dels har energipriserne været stigende, dels har passagertallene været vigende og har i mange henseender ikke genvundet faldet under covid-19.

Derudover er det økonomiske ansvar for den kollektive trafik fordelt på stat, regioner og kommuner. Der er således involveret mange politiske niveauer, som du hver især kan mistænke som "hadske" over for den kollektive trafik - eller "korrupte", om du vil.

Tendensen i den kollektive trafik har ført til, at regeringen har nedsat et ekspertudvalg, "der skal afdække mobilitetsbehov i både yderområder og i større byer samt belyse, hvordan nye kollektive transportløsninger kan understøtte mobiliteten i hele landet. Ekspertudvalget skal bl.a. give anbefalinger til takststrukturer, der kan understøtte brugen af kollektiv transport. Endeligt skal ekspertudvalget komme med anbefalinger til en hensigtsmæssig organisering af den lokale kollektive transportsektor, der sikrer en sammenhæng mellem lokale mobilitetsbehov og beslutningsansvar."

Ekspertgruppens uddybende kommissorium kan du finde her: https://www.trm.dk/media/v1rhwy0q/kommissorium-for-ekspertudvalg-om-kollektiv-mobilitet1-a.pdf .

Om det er udtryk for "had"?


God fornøjelse med læsningen.

M.v.h.
Niels

Tak for den pdf. Jeg læser den så snart som muligt. Problemet er bare hvordan vores transportminister har været i forhold til udfordringerne. Han gider ikke give hjælp til busserne indtil eksperterne kommer med et svar som er først i slutning af næste år.


Tja når den kommission engang kommer med et svar så er flere buslinier nok nedlagt, og så tør vel ingen vognmænd geninvestere i materiel. Så må i sejle jeres egen sø kære indbyggere i landet, der ikke har råd til bil.
Bent

Citat fra: mgameing123 Dato  6/10-23, 19:55
Citat fra: mgameing123 Dato  6/10-23, 19:54
Citat fra: dysharmonica Dato  6/10-23, 12:42
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:26
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Slet ikke. Den rigtige løsning er bare at tillade betaling købe betalingskort. Ingen grund til at bygge apps.

Jeg synes det er et godt forsøg men det er meget dumt at fjerne fysisk rejsekort.

Fks. Hvad med hvis man lige pludseligt mister data eller hvad med man føler mere trygt ved at bruge fysisk rejsekort.

Igen og igen. Bare siger jeg at de skal tillalde betaling med betalingskort. Svarende til hvordan du kan betale hos Skånetraffiken eller SL. Der bør altid være en alternativ betalingsmetode mulig.
Men de danske transport myndigheder har valgtet til at bygge skræddersyet, kompliceret app i stedet for at tillade en simpel betaling med kort. Alt jeg siger er at - i stedet af appen - tilald betaling med betalingskort.

Citat fra: dysharmonica Dato  7/10-23, 23:51
Citat fra: mgameing123 Dato  6/10-23, 19:55
Citat fra: mgameing123 Dato  6/10-23, 19:54
Citat fra: dysharmonica Dato  6/10-23, 12:42
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 17:26
Citat fra: frederikhk Dato  5/10-23, 15:28
Citat fra: hummel_62 Dato  5/10-23, 13:59ja det er utroligt med penge der er brugt på div. app's pr Region, Transport selskab og hvad der ellers findes.

penge der kunne være brugt på en app og ellers at køre bus/tog for.

typisk dansk, " vi vil have vores  egen"

Det er præcis det samme i resten af det offentlige Danmark. Hver region har sine egne systemer. Hver kommune har sine egne systemer og måder at gøre tingene på. Det er Danmark bare alt for lille til.

Men er det ikke det, Rejsekort/Rejseplanen vil komme til livs med sine nye initiativer: https://www.kollektivtrafik.dk/rejsekortet-er-paa-vej-paa-mobilen-men-med-flere-forskellige-apps/2893 ?

Slet ikke. Den rigtige løsning er bare at tillade betaling købe betalingskort. Ingen grund til at bygge apps.

Jeg synes det er et godt forsøg men det er meget dumt at fjerne fysisk rejsekort.

Fks. Hvad med hvis man lige pludseligt mister data eller hvad med man føler mere trygt ved at bruge fysisk rejsekort.

Igen og igen. Bare siger jeg at de skal tillalde betaling med betalingskort. Svarende til hvordan du kan betale hos Skånetraffiken eller SL. Der bør altid være en alternativ betalingsmetode mulig.
Men de danske transport myndigheder har valgtet til at bygge skræddersyet, kompliceret app i stedet for at tillade en simpel betaling med kort. Alt jeg siger er at - i stedet af appen - tilald betaling med betalingskort.
Og så kan jeg jo også gentage - de blå punkter forsvinder, så hvor vil du betale med dit kreditkort.
Jeg kan i øvrigt supplere med at der i dag bliver foretaget flere betalinger med mobilen end der gør med kort.

Citat fra: Togiudlandet Dato  6/10-23, 12:51
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 12:42Kollektiv Trafik Forum NYHEDER 29. SEP 2023:

"Budskab fra otte organisationer til politikerne på Christiansborg: Bevar den kollektive transport
Den kollektive transport er udfordret af stigende omkostninger og stagnerende eller faldende passagertal mange steder. Det har fået otte organisationer med interesse i kollektiv transport til at skrive et åbent brev til Folketinget med fokus på medlemmerne af Folketingets Transportudvalg, finansminister Nicolai Wammen (S) og transportminister Thomas Danielsen (V)."


Man skriver bl.a.:
".....
Regeringen har nedsat et ekspertudvalg, som skal analysere området og komme med forslag til fremtidige tiltag inden for den kollektive transport. Det bakker vi op om. Men udvalgets anbefalinger kommer først i slutningen af 2024, og mens vi venter på ekspertudvalget, står den lokale og regionale bustrafik overfor de største besparelser og serviceforringelser i nyere tid.
....."


Læs hele de 8 organisationers åbne brev her: https://www.kollektivtrafik.dk/bevar-den-kollektive-transport/2882 .

M.v.h.
Niels

Man forstår dem jo godt, for den kollektive trafik er allerede inde i en dødsspiral (i hvert fald udenfor storbyerne), og den markante prisstigning her fra januar 2024 får endnu flere til at skippe den kollektive trafik for altid - også i storbyerne.

Realistisk, så er vi henne i 2026 før anbefalingerne er politisk behandlet og der måske kan ske ændringer. Jeg tør slet ikke tænke på, hvis vi får et folketingsvalg inden. Så kan alting være spildt.

Drømmescenariet for mig vil selvfølgelig være, at der i 2025 sker en revolution i den kollektive trafik, hvor både takststruktur og ejerforhold ændres totalt. Gerne som det foregår i Oslo, Stockholm eller Berlin - der er ingen grund til, at vi danskere igen igen skal opfinde den dybe tallerken.

Men det bliver spændende, hvad de finder ud af. Om de får defineret, hvem man gerne vil have i den kollektive trafik? Er det pendlerne? Er det lejlighedsvis-rejsende? Er det unge til uddannelsesinstitutioner? Er det ældre, der skal i Bilka? Er formålet med den kollektive trafik at få færre til at vælge bilen, eller er formålet at være der til dem, som ikke kan vælge bilen?

Det handler ikke om hvilke personer, men hvilke rejser, der skal ske offentligt. Og det handler slet ikke om, at nogen skal undgå udgiften til en bil. Det kan man ikke konkurrere på. Bilen er billig og bliver kun billigere i fremtiden. Til gengæld er der overhovedet ikke plads til alle de biler, og jo flere veje, der bygges, jo værre bliver det.

Den offentlige trafik skal være det bedste alternativ for nogen, ikke et dårligt alternativ for alle. Tomme busser skal ikke køre meningsløst rundt over lange afstande. Der bliver man nødt til at købe en bil eller flytte. Men tæt effektiv busdrift inde i midtbyerne, og så ellers jernbaner ind til byerne og mellem byerne.

Citat fra: ThomasTT Dato  8/10-23, 13:21
Citat fra: Togiudlandet Dato  6/10-23, 12:51
Citat fra: Niels Munch Dato  5/10-23, 12:42Kollektiv Trafik Forum NYHEDER 29. SEP 2023:

"Budskab fra otte organisationer til politikerne på Christiansborg: Bevar den kollektive transport
Den kollektive transport er udfordret af stigende omkostninger og stagnerende eller faldende passagertal mange steder. Det har fået otte organisationer med interesse i kollektiv transport til at skrive et åbent brev til Folketinget med fokus på medlemmerne af Folketingets Transportudvalg, finansminister Nicolai Wammen (S) og transportminister Thomas Danielsen (V)."


Man skriver bl.a.:
".....
Regeringen har nedsat et ekspertudvalg, som skal analysere området og komme med forslag til fremtidige tiltag inden for den kollektive transport. Det bakker vi op om. Men udvalgets anbefalinger kommer først i slutningen af 2024, og mens vi venter på ekspertudvalget, står den lokale og regionale bustrafik overfor de største besparelser og serviceforringelser i nyere tid.
....."


Læs hele de 8 organisationers åbne brev her: https://www.kollektivtrafik.dk/bevar-den-kollektive-transport/2882 .

M.v.h.
Niels

Man forstår dem jo godt, for den kollektive trafik er allerede inde i en dødsspiral (i hvert fald udenfor storbyerne), og den markante prisstigning her fra januar 2024 får endnu flere til at skippe den kollektive trafik for altid - også i storbyerne.

Realistisk, så er vi henne i 2026 før anbefalingerne er politisk behandlet og der måske kan ske ændringer. Jeg tør slet ikke tænke på, hvis vi får et folketingsvalg inden. Så kan alting være spildt.

Drømmescenariet for mig vil selvfølgelig være, at der i 2025 sker en revolution i den kollektive trafik, hvor både takststruktur og ejerforhold ændres totalt. Gerne som det foregår i Oslo, Stockholm eller Berlin - der er ingen grund til, at vi danskere igen igen skal opfinde den dybe tallerken.

Men det bliver spændende, hvad de finder ud af. Om de får defineret, hvem man gerne vil have i den kollektive trafik? Er det pendlerne? Er det lejlighedsvis-rejsende? Er det unge til uddannelsesinstitutioner? Er det ældre, der skal i Bilka? Er formålet med den kollektive trafik at få færre til at vælge bilen, eller er formålet at være der til dem, som ikke kan vælge bilen?

Det handler ikke om hvilke personer, men hvilke rejser, der skal ske offentligt. Og det handler slet ikke om, at nogen skal undgå udgiften til en bil. Det kan man ikke konkurrere på. Bilen er billig og bliver kun billigere i fremtiden. Til gengæld er der overhovedet ikke plads til alle de biler, og jo flere veje, der bygges, jo værre bliver det.

Den offentlige trafik skal være det bedste alternativ for nogen, ikke et dårligt alternativ for alle. Tomme busser skal ikke køre meningsløst rundt over lange afstande. Der bliver man nødt til at købe en bil eller flytte. Men tæt effektiv busdrift inde i midtbyerne, og så ellers jernbaner ind til byerne og mellem byerne.

Man kan ikke undgå tomme busser. Fks. på mange ruter så er myldre retning kun den ene vej. Så derfor vil du naturligvis have mange tom afgange den anden vej. Også har man aftensbusser. De skal køres uanset hvad. Hvis ruten virkelig er tom så måske kun en afgang 22 som kan sikre folk kan komme hjem fra sene vagter eller fritids hobbyer.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6]
Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak