Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Københavns Lufthavn 2023
Gå ned Sider:[1] 2
Københavns Lufthavn 2023
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 16/09-23, 17:14.
Hermed et par billeder fra Københavns Lufthavn anno 2023.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.     

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Hvornår starter ombygningen?


Københavns Lufthavn 2023
Af RasmusD. 16/09-23, 21:11.
Citat fra: Anders Larsen Dato 16/09-23, 17:50Hvornår starter ombygningen?

Er den plan endegyldigt vedtaget?

Københavns Lufthavn 2023
Af Mads. 16/09-23, 21:31.
Citat fra: RasmusD Dato 16/09-23, 21:11
Citat fra: Anders Larsen Dato 16/09-23, 17:50Hvornår starter ombygningen?

Er den plan endegyldigt vedtaget?

Ja, det er en del af Infrastrukturplan 2035.

Københavns Lufthavn 2023
Af LM94. 16/09-23, 22:05.
Citat fra: Anders Larsen Dato 16/09-23, 17:50Hvornår starter ombygningen?



EU støtte til udvidesle af infrastrukturen ved Københavns Lufthavn station

CitatUdvidelsen af infrastrukturen omkring København Lufthavns Station forventes at kunne tages endeligt brug ultimo 2025 til glæde og gavn for passagerer, godskunder og miljøet, når jernbanen bliver et endnu mere attraktivt alternativ til person- og lastbiltrafik.




Københavns Lufthavn 2023
Af andersj, Aalborg. 16/09-23, 22:50.
Det er en af de mest unikke og ekstravagante stationer i Danmark. Det er virkelig tidstypisk arkitektur fra øverste hylde lige fra det særlige lys på stationen til materialevalget. Det er ærgerligt at de to imponerende perrontagskonstruktioner, på 125 meter hver, aldrig rigtig er synlige for passagererne der skifter mellem tog og fly.
Gad vide om der nogensiden bliver anlagt en ny station i Danmark med samme høje ambitionsniveau?

Det er nærmest kriminelt at de nye perroner bliver af laveste standard uden nogen former for læ.

Billeder fra tidspunktet for færdiggørelse af stationen kan ses hos Vilhelm Lauritzen Arkitekter: https://vilhelmlauritzen.com/da/projekt-samling/kastrup-station-koebenhavns-lufthavn/

Anders

Københavns Lufthavn 2023
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 17/09-23, 22:36.
Seneste redigering: 17/09-23, 22:38 af re20000
"  Det er en af de mest unikke og ekstravagante stationer i Danmark. Det er virkelig tidstypisk arkitektur fra øverste hylde lige fra det særlige lys på stationen til materialevalget. Det er ærgerligt at de to imponerende perrontagskonstruktioner, på 125 meter hver, aldrig rigtig er synlige for passagererne der skifter mellem tog og fly.
Gad vide om der nogensiden bliver anlagt en ny station i Danmark med samme høje ambitionsniveau?

Det er nærmest kriminelt at de nye perroner bliver af laveste standard uden nogen former for læ.  "

Helt enig! Desværre så er de reelle lysforhold nede på perronerne sådan som de ses på Tommys billeder og slet ikke som på billederne fra arkitekternes hjemmeside. Det ødelægger temmelig meget af oplevelsen.

Nold

Københavns Lufthavn 2023
Af andersj, Aalborg. 17/09-23, 23:15.
Citat fra: re20000 Dato 17/09-23, 22:36Helt enig! Desværre så er de reelle lysforhold nede på perronerne sådan som de ses på Tommys billeder og slet ikke som på billederne fra arkitekternes hjemmeside. Det ødelægger temmelig meget af oplevelsen.

Nold

Det er de reelle lysforhold jeg godt kan lide. Det er en meget unik stemning, hvor der er dunkelt men aldrig for mørkt. Det er især den varme belysning der giver en behagelig atmosfære.

Tårnby station har også ovenlys, men har et meget mere trist, mørkt og koldt udtryk på perronerne. Der hænger blot en række af de billige hvide lysstofrør og alle materialer er i beton og glas.

Anders

Københavns Lufthavn 2023
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/09-23, 10:34.
Citat fra: andersj Dato 16/09-23, 22:50Det er nærmest kriminelt at de nye perroner bliver af laveste standard uden nogen former for læ.


I forhold til standarden på Aalborg Lufthavn T - som visse af regeringens medlemmer jo har et nærmere kendskab til - vil der ikke blive noget at beklage sig over, tværtimod.

Der vil næppe blive bevilget skatteyderpenge til yderligere fasciliteter på Københavns Lufthavn Kastrup spor 11 og 12 uden en god business case herfor.

Og rent psykologisk: Hvis man går og håber på at der senere opstår en stemning for at bygge en luksusstation over sp. 11 og 12 vil prognosen for at dette bliver til noget blive højere jo mere bart og skrabet der er. Den pt. valgte udformning skal nok vise sig at være særdeles gennemtænkt.  ;D


mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Københavns Lufthavn 2023
Af mpp. 18/09-23, 11:15.
Så længe der er de skrå rullebånd så der ikke kommer for meget pres på elevatorerne er det vel fint nok.

Og så kunne et alternativ til overdækning jo også være at man lavede venstrekørsel på Øresundsbanen fra Malmø så man kan stå overdækket når man venter på toget til Danmark og skal stå udenfor når man skal med toget til Sverige  ;D

Strkn. 11 Københavns Lufthavn, Kastrup (Cph)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/12-23, 22:16.
2½ år endnu.

Frem til januar kan evt. entreprenører søge at blive prækvalificerede.

https://bygtek.dk/artikel/byggeri/nu-kan-der-bydes-p-udvidelsen-af-kbenhavns-lufthavns-station

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Helt enig i, at det arkitektonisk er en smuk station. Og at brede perroner er en rigtig god ting.

Men det er ikke ideelt, at perronerne er anlagt i en kurve, da det er svært for togførerne at få overblik ved afgang. Prøv at tage en observationstur på perronen for at se hundredvis af svenskere mase sig ind i først afgående ET mod Malmö, uanset at det følgende tog mod Sverige (f.eks. pga. forsinkelse) kommer umiddelbart fem minutter efter. Der er simpelthen systemisk indbyggede forsinkelser i den station som følge af flypassageradfærd.

En løsning kunne måske være det tyske system med en fast placeret "perronforstander", der både kan give højttalermeddelelser, styre passagerflow og forestå afgang. Pt. er problemet i retning mod København jo håndteret ved, at Øresundstogene skal mases ind i røret mod Østerport, når de dropper ind fra CPH, og derved ofte forsinker Kystbanen. Alt afhængig af kompetencer i trafikstyringen til at anvende den flersporede udkørsel fra KH til parallel udkørsel eller overhalinger.

 

Citat fra: Nordexpress Dato  2/12-23, 14:03Prøv at tage en observationstur på perronen for at se hundredvis af svenskere mase sig ind i først afgående ET mod Malmö, uanset at det følgende tog mod Sverige (f.eks. pga. forsinkelse) kommer umiddelbart fem minutter efter. Der er simpelthen systemisk indbyggede forsinkelser i den station som følge af flypassageradfærd.

Det er jo også fordi man ikke kan stole på, at det efterfølgende tog kommer "fem minutter efter". Det kan sagtens nå at blive endnu mere forsinket eller aflyst, hvad de fleste passagerer nok har været udsat for.

Og den hårde lære af det er så, at når der endelig er et tog, så gælder det om at komme med.

Så det er lige så meget en trafiklederadfærd, der er skyld i passagerernes ageren.

Københavns Lufthavn 2023
Af mpp. 3/12-23, 16:28.
Med de nye perroner og retningsdrift kan man givetvist lave lidt "magi" ved at få fordelt passagerne ligeligt og så bare køre begge tog ind på samme tid  ;D

Københavns Lufthavn 2023
Af KKLD. 3/12-23, 18:49.
Citat fra: Nordexpress Dato  2/12-23, 14:03Pt. er problemet i retning mod København jo håndteret ved, at Øresundstogene skal mases ind i røret mod Østerport, når de dropper ind fra CPH, og derved ofte forsinker Kystbanen. Alt afhængig af kompetencer i trafikstyringen til at anvende den flersporede udkørsel fra KH til parallel udkørsel eller overhalinger.
Er der en oversigt over hvilke tog der bliver prioriteret lavest? Ligger Kystbanen i bunden?

Gå op Sider:[1] 2
DSB EA 3014Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak