Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Italien: Firenze Santa Maria Novella
Italien: Firenze Santa Maria Novella
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 4/10-23, 20:18.
Inden jeg 9. september 2023 luskede rundt på Firenze Campo di Marte, aflagde jeg samme dag et besøg, på det der vel må karakteriseres som Firenzes "hovedbanegård": Firenze Santa Maria Novella - i køreplaner ofte blot benævnt Firenze S. M. N.

Firenze S. M. N. er lidt svær at fotografere sådan uden videre, for der er adgangskontrol til perronerne, og jeg var ikke i besiddelse af en gyldig rejsehjemmel, og jeg gik ikke ud fra, at begrebet perronbilletter var en option.

Stationen er en sækbanegård og har 16 perronspor. Hertil kom to spor - sporene 17 og 18 - der ligger "lidt for sig", og som ville svare til, at man udstyrede Københavns Hovedbanegård med to ekstra perronspor beliggende et stykke nede af Ingerslevsgade. Endelig tyder noget på, at der findes både et spor 1 og et spor 1A. Men hvordan de er placeret i forhold til hinanden, ved jeg ikke.

Alle fotos er klikbare, optaget 9. september 2023 og fotograf: Thomas Boberg Nielsen:


Billede 1. Forhal.


Billede 2. Forhal.


Billede 3. Oversigtstavle i forhal.


Billede 4. Tværhal. Til venstre udgang til forhal og til højre adgange til perronerne.


Billede 5. Adgang til spor 17 og 18 fra "Ingerslevsgade", der i Firenze hedder Viale Filippo Strozzi.


Billede 6. Jeg har altid syntes, at mange stationsskilte ved siden af hinanden så flot ud. Men det var svært at komme tæt på.


Billede 7. Stationsskilte på store banegårde er i Italien faktisk ret store efter dansk målestok.


Billede 8. Lidt infrastruktur.








Jeg ankom selv til Firenze S.M.N. onsdag den 27. september 2023 med tog af typen ETR 1000 fra Bologna station. Vi købte en opgradering til Business Class, og det var nogle yderst lækre sæder der var i den del af toget. Det var brede læder sæder arrangeret i 2+1. Turen fra Firenze S.M.N. til Bologna søndag den 1. oktober var dog ikke på Business Class, men dog var det behagelige sæder i 2+2 opstilling.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak