Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Grænsekontrol Øresund
Gå ned Sider:[1] 2
Grænsekontrol Øresund
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/10-23, 15:58.
Seneste redigering: 23/10-23, 16:03 af Per Holm
Citat fra: tgsen Dato 23/10-23, 13:45https://www.newsoresund.dk/sj-truer-med-at-nedlaegge-tog-til-koebenhavn-hvis-id-kontrolloven-vedtages-og-graensehindringsraadet-mangler-en-konsekvensanalyse/

https://www.newsoresund.dk/skaansk-kritik-af-lovforslag-om-muligheden-for-at-genindfoere-id-kontrol/

Kommentarer?


Så må SJ vel vende i Hyllie eller Malmö og de rejsende finde over i togbus eller i Skånetrafiken.

På et eller andet tidspunkt tages planerne om baneforbindelsen til Malmö Flygplats (i Sturup, Svedala) vel frem igen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: tgsen Dato 23/10-23, 13:45https://www.newsoresund.dk/sj-truer-med-at-nedlaegge-tog-til-koebenhavn-hvis-id-kontrolloven-vedtages-og-graensehindringsraadet-mangler-en-konsekvensanalyse/
https://www.newsoresund.dk/skaansk-kritik-af-lovforslag-om-muligheden-for-at-genindfoere-id-kontrol/


Kommentarer?


Det vil jo løse kapacitetsproblemerne på Øresundsbroen, hvis man får gjort SJ og især Skånetrafiken så sure, at de ikke vil køre tog til Danmark mere.

Hovedparten af danskerne er formentlig også bedøvende ligeglade med, om der kører tog til/fra Sverige, så længe de kan køre deres bil over broen uden problemer.

Det kunne være en ren win-win situation, bortset fra, at vi ikke længere kan skyde skylden for forsinkelserne på elgpåkørsler i Sverige  ;)

Grænsekontrol Øresund
Af tgsen. 23/10-23, 16:27.
Citat fra: Togiudlandet Dato 23/10-23, 16:16
Citat fra: tgsen Dato 23/10-23, 13:45https://www.newsoresund.dk/sj-truer-med-at-nedlaegge-tog-til-koebenhavn-hvis-id-kontrolloven-vedtages-og-graensehindringsraadet-mangler-en-konsekvensanalyse/
https://www.newsoresund.dk/skaansk-kritik-af-lovforslag-om-muligheden-for-at-genindfoere-id-kontrol/


Kommentarer?


Det vil jo løse kapacitetsproblemerne på Øresundsbroen, hvis man får gjort SJ og især Skånetrafiken så sure, at de ikke vil køre tog til Danmark mere.
Ja, det ligner en plan.
CitatHovedparten af danskerne er formentlig også bedøvende ligeglade med, om der kører tog til/fra Sverige, så længe de kan køre deres bil over broen uden problemer.
Hovedparten af danskerne bor ikke ved Øresundsbroen.
CitatDet kunne være en ren win-win situation, bortset fra, at vi ikke længere kan skyde skylden for forsinkelserne på elgpåkørsler i Sverige  ;)
Win-lose. DSB får sin elskede Kystbane for sig selv, Danmark og især København mister en stor del af sit marked i Skåne.


Win-lose. DSB får sin elskede Kystbane for sig selv, Danmark og især København mister en stor del af sit marked i Skåne.

[/quote]

Den med markedet forstår jeg ikke helt? Med svenskernes lave kronekurs og de generelt høje priser i København, er København ikke længere særlig attraktivt for svenskerne (ej heller Helsingør). Danmark er simpelthen for dyrt for svenskerne. Og skal de hente billigere bajere og sprut i Tyskland, så kører de alligevel i bil over broen.

Grænsekontrol Øresund
Af Castrol. 23/10-23, 18:26.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af om svarene ovenfor er sarkastiske eller ramme alvor. Kan selvfølgelig også være jeg misforstår præmissen for debatten.

Er vi ikke enige om at enhver foranstaltning der begrænser folks mulighed for at tage toget, i udgangspunktet er en dårlig en af slagsen?
Særligt mere eller mindre midlertidige perioder med grænsekontrol, der i større og større grad indføres i Europa i disse år, gør togtrafikken mindre og mindre attraktiv.

De holdninger der tilkendegives ovenfor: 'at det er godt for så begrænses kapacitetsproblemerne' eller at 'København er alligevel ikke attraktiv' gør mig meget trist til mode. For hvis det er indstillingen blandt tog-entusiaster hvordan er den så ikke i resten af befolkningen?

Det er vel det nogle herinde ofte kritiserer DSB for: 'det er godt der er færre kunder for så er der færre at gøre sure'.

Jeg håber bestemt ikke at denne lov bliver til noget, og håber i stedet at der en dag findes en løsning på en meget kompliceret migrationsproblematik i Europa så det igen bliver muligt, at diskutere hurtige uhindrede forbindelser på tværs af selv Danmark.

Omkring en 1/3 af Kastrups passagerer skal til eller fra Sverige.
Lige hvor stor en andel der tager tog, bil eller fly er jeg ikke klar over min jeg er ret sikkerhed på at en lukning af banen vil kunne mærkes.


Der er også en stor del Københavns arbejdsstyrke der kommer fra Sverige.

Grænsekontrol Øresund
Af Castrol. 23/10-23, 21:37.
På min arbejdsplads er det i hvert fald en stor del af mine kolleger der er afhængig af at kunne rejse over sundet på rimelig tid.
Er man desuden på hovedbanen i løbet af weekenden vil man også erfare at rigtig mange rejser frem og tilbage.

Ja lige nu er det måske ikke primært danske statsborgere der er de primære brugere, men det er også komplet ligegyldigt. For det er borgere der har deres daglige gang i København, og som er væsentlige for at en lang række virksomheder kan skaffe arbejdskraft nok. Og så er det hyggeligt med lidt svensk i gadebilledet:)

Løsningen på kapacitetsproblemer i togdriften er ikke at begrænse brugen, men at blive ved med at presse på for at kapaciteten udbygges.

Mindes også at tonen i debatten omkring anlægget af vendesporet ved Kalvebod blev drejet over til at: 'så kunne man jo vende tog fra Sverige der' og en anden foreslog at vende dem i Glostrup.
Ja ved driftsproblemer er jeg da enig, men nu skal de fleste altså ind til byen og så må det være målet at det kan gøres så smertefrit som muligt. Det er jo allerede planlagt, hvad angår tog fra Sverige, at de efter ombygningen af hovedbanen i 2033 en gang, skal vende netop her og ikke fortsætte gennem røret.

Grænsekontrol Øresund
Af steenth. 23/10-23, 21:38.
Citat fra: Togiudlandet Dato 23/10-23, 16:47Den med markedet forstår jeg ikke helt? Med svenskernes lave kronekurs og de generelt høje priser i København, er København ikke længere særlig attraktivt for svenskerne (ej heller Helsingør). Danmark er simpelthen for dyrt for svenskerne. Og skal de hente billigere bajere og sprut i Tyskland, så kører de alligevel i bil over broen.
Nu er er ikke indkøbstrafik, som tager hovedparten af trafikken over Øresund. Det er pendling og passagerer til/fra lufthavnen i Kastrup.

Specielt pendlere er ikke specielt glad for at bruge meget ekstra tid hvor dag på kontrol. Og kapaciteten på tog bliver formindsket til halvdelen på et togsystem, som allerede er presset med pladser i myldretiden.

Og hvis der skal være transportøransvar. Hvem skal betaler for de ekstra udgifter til det. Sidste gang betale DSB for det. Men Skånetrafikken betales at kører på den danske side af den danske stat. Skal vi betale for at svenskerne indfører en ordning, som har en lille virkning og store omkostninger. Det mangler arbejdskraft i Københavnsområdet, hvor mange fra Skåne afhjælper det. Og samtidig er arbejdsløshed på den svenske side.

Grænsekontrol Øresund
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/10-23, 21:51.
Seneste redigering: 23/10-23, 21:53 af Per Holm
Citat fra: Castrol Dato 23/10-23, 21:37... at vende dem i Glostrup.


Vending i Glostrup vil give let overgang til Hovedstadens Letbane og de mange arbejdspladser langs denne. På vejen derud vil der være opnået overgang til hele metrosystemet og de fleste S-toglinjer.

Glostrup er ikke at kimse af. Mon ikke det kun er sommeraftener fredag og lørdag de fleste rejsende fra Skåne vil til København H?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Grænsekontrol Øresund
Af Castrol. 23/10-23, 22:07.
Citat fra: Per Holm Dato 23/10-23, 21:51
Citat fra: Castrol Dato 23/10-23, 21:37... at vende dem i Glostrup.


Vending i Glostrup vil give let overgang til Hovedstadens Letbane og de mange arbejdspladser langs denne. På vejen derud vil der være opnået overgang til hele metrosystemet og de fleste S-toglinjer.

Glostrup er ikke at kimse af. Mon ikke det kun er sommeraftener fredag og lørdag de fleste rejsende fra Skåne vil til København H?

Ok, jeg formulerede mig måske ikke på bedste vis. Ja god ide at vende tog i Glostrup, og hvorfor ikke Roskilde? Hvorfor ikke Esbjerg? Flere forbindelser er bedre forbindelser. Men det må så være ekstra tog og ikke alle de eksisterende der sendes denne vej. Det kræver mere kapacitet. Eksempelvis en Øresundsmetro, men nokk om det.

Og 'mon ikke' der også er folk fra Skåne der gerne vil til København H i hverdagene også når det ikke er sommer, ligesom folk fra resten af Sjælland og landet i øvrigt? Jeg kender i hvert fald en del. Undskyld, men din sidste 'mon ikke'-kommentar, er altså ... ja jeg ved ikke.

Anyways, min pointe er bare, at vi skal da være glade for at der er grobund for at køre tog mellem København H og Malmø hvert 10. minut i myldretiden, og at der er efterspørgsel på at gøre det.

Grænsekontrol Øresund
Af Togiudlandet. 23/10-23, 23:08.
Seneste redigering: 23/10-23, 23:15 af Togiudlandet
Citat fra: Castrol Dato 23/10-23, 18:26Jeg kan ikke rigtig finde ud af om svarene ovenfor er sarkastiske eller ramme alvor. Kan selvfølgelig også være jeg misforstår præmissen for debatten.

Er vi ikke enige om at enhver foranstaltning der begrænser folks mulighed for at tage toget, i udgangspunktet er en dårlig en af slagsen?
Særligt mere eller mindre midlertidige perioder med grænsekontrol, der i større og større grad indføres i Europa i disse år, gør togtrafikken mindre og mindre attraktiv.

De holdninger der tilkendegives ovenfor: 'at det er godt for så begrænses kapacitetsproblemerne' eller at 'København er alligevel ikke attraktiv' gør mig meget trist til mode. For hvis det er indstillingen blandt tog-entusiaster hvordan er den så ikke i resten af befolkningen?

Det er vel det nogle herinde ofte kritiserer DSB for: 'det er godt der er færre kunder for så er der færre at gøre sure'.

Jeg håber bestemt ikke at denne lov bliver til noget, og håber i stedet at der en dag findes en løsning på en meget kompliceret migrationsproblematik i Europa så det igen bliver muligt, at diskutere hurtige uhindrede forbindelser på tværs af selv Danmark.

Ja, jeg er sarkastisk med den første linje, med at det er godt for kapaciteten på broen. Men jeg mener gravalvorligt, at størstedelen af danskerne (inklusiv København) er fløjtende ligeglade med, om der kører tog til Sverige eller ikke.

Og ja, jeg synes det vil være rigtig ærgerligt, hvis SJ ikke længere vil køre deres Stockholmstog til København. Jeg var en af de få, der syntes det var positivt, da SJ for godt 10 år siden kørte videre til Odense. Også her i forummet var der... skal vi med et pænt ord kalde det "skepsis" over, at svenskerne invaderede Danmark. For hvem vil dog køre med dem, når DSB har flere tog i timen Kbh-Odense og man ikke engang kan bruge en DSB-billet i X2000. Lidt ligesom vi har set skepsis overfor både Snälltåget og SJs nattog. Noget jeg også har budt varmt velkommen.

Jeg tror bestemt ikke, at Skånetrafiken vil stoppe togtrafikken, og det vil så mest være et svensk problem med grænsekontrol for togtrafikken. Igen, danskerne er bedøvende ligeglade, når bare de kan køre i bil over broen. Men det er slet ikke godt for "Greater Copenhagen", helt enig! Der er dog så mange andre hindringer for en god Øresundsregion end lige en eventuel grænsekontrol, og man undrer sig over, at det ikke er blevet bedre på de 23 år, der er gået.

Lige med hensyn til indstillingen blandt tog-entusiaster og resten af befolkningen, så kan du godt regne med, at indstillingen til tog og togtrafik, blandt danskerne, er overvejende negativ. Noget årtiers rod på jernbanen er skyld i. Et rod, der langt fra er færdigt. Her bliver en eventuel grænsekontrol også nærmest en biting i forhold til det rod, der ellers er på den danske jernbane.

Endelig kan man spørge, om vi danskere er så meget bedre, med den måde vi generer togtrafikken mellem Danmark og Tyskland. En kontrol som også var "midlertidig", men nærmest er blevet permanent. Den er jo lige genindført i 6 måneder grundet terrortruslen.

Grænsekontrol Øresund
Af anho. 24/10-23, 00:50.
Citat fra: Togiudlandet Dato 23/10-23, 23:08Ja, jeg er sarkastisk med den første linje, med at det er godt for kapaciteten på broen. Men jeg mener gravalvorligt, at størstedelen af danskerne (inklusiv København) er fløjtende ligeglade med, om der kører tog til Sverige eller ikke.

-klip-

Lige med hensyn til indstillingen blandt tog-entusiaster og resten af befolkningen, så kan du godt regne med, at indstillingen til tog og togtrafik, blandt danskerne, er overvejende negativ. Noget årtiers rod på jernbanen er skyld i. Et rod, der langt fra er færdigt. Her bliver en eventuel grænsekontrol også nærmest en biting i forhold til det rod, der ellers er på den danske jernbane.

Min personlige erfaring er faktisk at der er rigtig mange danskere der bekymrer sig rigtig meget om den offentlige transport, og togene i særdeleshed. Jeg har en sjælden gang imellem hørt folk sige "så riv dog lortet op" men langt størstedelen af folk virker til oprigtigt at ønske en god og velfungerende jernbane. De er ikke fløjtende ligeglade - tværtimod, de er utilfredse.

Men det kan jo også bare være fordi jeg er relativt ung og bor i hovedstadsregionen. Jeg tør ikke påstå at mine oplevelser gælder for alle befolkningsgrupper.

Grænsekontrol Øresund
Af mikkelwf. 24/10-23, 08:12.
Citat fra: Togiudlandet Dato 23/10-23, 23:08
Citat fra: Castrol Dato 23/10-23, 18:26Jeg kan ikke rigtig finde ud af om svarene ovenfor er sarkastiske eller ramme alvor. Kan selvfølgelig også være jeg misforstår præmissen for debatten.

Er vi ikke enige om at enhver foranstaltning der begrænser folks mulighed for at tage toget, i udgangspunktet er en dårlig en af slagsen?
Særligt mere eller mindre midlertidige perioder med grænsekontrol, der i større og større grad indføres i Europa i disse år, gør togtrafikken mindre og mindre attraktiv.

De holdninger der tilkendegives ovenfor: 'at det er godt for så begrænses kapacitetsproblemerne' eller at 'København er alligevel ikke attraktiv' gør mig meget trist til mode. For hvis det er indstillingen blandt tog-entusiaster hvordan er den så ikke i resten af befolkningen?

Det er vel det nogle herinde ofte kritiserer DSB for: 'det er godt der er færre kunder for så er der færre at gøre sure'.

Jeg håber bestemt ikke at denne lov bliver til noget, og håber i stedet at der en dag findes en løsning på en meget kompliceret migrationsproblematik i Europa så det igen bliver muligt, at diskutere hurtige uhindrede forbindelser på tværs af selv Danmark.

Ja, jeg er sarkastisk med den første linje, med at det er godt for kapaciteten på broen. Men jeg mener gravalvorligt, at størstedelen af danskerne (inklusiv København) er fløjtende ligeglade med, om der kører tog til Sverige eller ikke.

Og ja, jeg synes det vil være rigtig ærgerligt, hvis SJ ikke længere vil køre deres Stockholmstog til København. Jeg var en af de få, der syntes det var positivt, da SJ for godt 10 år siden kørte videre til Odense. Også her i forummet var der... skal vi med et pænt ord kalde det "skepsis" over, at svenskerne invaderede Danmark. For hvem vil dog køre med dem, når DSB har flere tog i timen Kbh-Odense og man ikke engang kan bruge en DSB-billet i X2000. Lidt ligesom vi har set skepsis overfor både Snälltåget og SJs nattog. Noget jeg også har budt varmt velkommen.

Jeg tror bestemt ikke, at Skånetrafiken vil stoppe togtrafikken, og det vil så mest være et svensk problem med grænsekontrol for togtrafikken. Igen, danskerne er bedøvende ligeglade, når bare de kan køre i bil over broen. Men det er slet ikke godt for "Greater Copenhagen", helt enig! Der er dog så mange andre hindringer for en god Øresundsregion end lige en eventuel grænsekontrol, og man undrer sig over, at det ikke er blevet bedre på de 23 år, der er gået.

Lige med hensyn til indstillingen blandt tog-entusiaster og resten af befolkningen, så kan du godt regne med, at indstillingen til tog og togtrafik, blandt danskerne, er overvejende negativ. Noget årtiers rod på jernbanen er skyld i. Et rod, der langt fra er færdigt. Her bliver en eventuel grænsekontrol også nærmest en biting i forhold til det rod, der ellers er på den danske jernbane.

Endelig kan man spørge, om vi danskere er så meget bedre, med den måde vi generer togtrafikken mellem Danmark og Tyskland. En kontrol som også var "midlertidig", men nærmest er blevet permanent. Den er jo lige genindført i 6 måneder grundet terrortruslen.

Jeg har ikke bil, så jeg er bestemt ikke ligeglad når jeg skal til Sverige.

Jeg synes faktisk det er ret arrogant at påstå at de fleste i København er ligeglade.

Du kan så i samme ombæring sige at de fleste i København er fløjtende ligeglade med om der kører direkte tog til Struer, Aalborg, Esbjerg, for ingen skal derover (det er nok stort set lige så sandt som dit postulat omkring Sverige). I øvrigt kan man jo bare tage sin bil til Struer, Aalborg og Esbjerg.

Isoleret set kommer forslaget jo heller ikke til at betyde at togdriften bliver stoppet - det er kun SJ der pt. truer med det (og det er for at lægge politisk pres på for at undgå loven). Skånetrafikken fortsætter jo med at køre - de er jo også kontraktuelt forpligtet til det.

Grænsekontrol Øresund
Af Niels Bak. 24/10-23, 13:17.
Citat fra: anho Dato 24/10-23, 00:50Jeg tør ikke påstå at mine oplevelser gælder for alle befolkningsgrupper.

Ih hvor ville det være dejligt, hvis den holdning kunne brede sig lidt på jernbanen.dk. Det ville højne informationsniveauet og sænke stupiditeten betragteligt. Tak til dig.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere
DSB ME 1532

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak