Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Grænsekontrol Øresund
Gå ned Sider: 1 [2]
I bund og grund er det et svensk indenrigsproblem, hvor åbne grænserne skal være til nabolandende, set fra rigsdagen i Stockholm.

Centralstyret i Stockholm har aldrig været rigtig glade for det tætte samarbejde over Øresund, hvor især Malmö "bejler" mere til DK og kontinentet end de ca. 600 km mod nord hvor Stockholm ligger. Kan man stikke en kæp i hjulet ved at gøre transportvejene over Øresund mere trælse, håbes der på at skåningerne vender blikket med nord.

Problemet har sådan set eksisteret siden 1520, hvor Danmark blev smidt på porten efter blodbadet i Stockholm, og fuldbyrdet med forsvenskningen af Skåne, efter fredsaftalen mellem DK og SE blev indgået i Roskilde 1658. En brutal historie, som stadig trækker tråde frem til nutiden.     

 

Grænsekontrol Øresund
Af Pvc. 26/10-23, 11:03.
Med en nordisk pasunion og mange rejsende mellem København og Malmö burde der IKKE  være nogen grænsekontrol. Øresundstogene gør dog stadig et længere ophold i Hyllie, så poliet kan kontrollere indrejsende.
Den kontrol, man havde i Kastrup, hvor folk blev jaget ud af toget, var så håbløs, som man kunne tænke sig. SKAL der være kontrol, må myndighederne tænke sig bedre om og samarbejde. Både Stocholm og Christiansborg har svært ved at håndtere de administrative problemer ved at folk bevæger sig frit og arbejder i en anden nationalstat end de bor. Der er mange,  der pendler til arbejde eller studier over sundet. Men vest for Valby bakke er øresundsregionen en by i Rusland. Mange synes vel stadig, at Asien begynder i Malmö...

Grænsekontrol Øresund
Af Krabsen. 26/10-23, 11:56.
Citat fra: Pvc Dato 26/10-23, 11:03Med en nordisk pasunion og mange rejsende mellem København og Malmö burde der IKKE være nogen grænsekontrol.
Pasunionen siger vel ikke noget om grænsekontrol - kun at der kan rejses mellem landene uden krav om fremvisning af pas.

Grænsekontrol Øresund
Af Niels Buch. 26/10-23, 13:24.
Hvis Skånetrafikken bliver så sure at de ikke vil køre til Danmark (som antydes tidligere i denne tråd), hvem vil så skulle betjene strækningen København H - Københavns Lufthavn?? Tilbage vil være et ICLyn i timen samt metroen. Betjeningen af Ørestad og Tårnby med regionaltog vil ophøre. Det her vil så sandelig også ramme den indenlandske danske trafik.

Niels

Grænsekontrol Øresund
Af esni. 26/10-23, 18:07.
Citat fra: Krabsen Dato 26/10-23, 11:56
Citat fra: Pvc Dato 26/10-23, 11:03Med en nordisk pasunion og mange rejsende mellem København og Malmö burde der IKKE være nogen grænsekontrol.
Pasunionen siger vel ikke noget om grænsekontrol - kun at der kan rejses mellem landene uden krav om fremvisning af pas.

Før verden gik af lave, da kunne man rejse frit imellem de nordiske lande uden nogen form for billedlegitimation.

Det var vel nine_eleven der ødelagde DET

Eskild

Grænsekontrol Øresund
Af Petteri. 26/10-23, 18:11.
Citat fra: Pvc Dato 26/10-23, 11:03Med en nordisk pasunion og mange rejsende mellem København og Malmö burde der IKKE  være nogen grænsekontrol. Øresundstogene gør dog stadig et længere ophold i Hyllie, så poliet kan kontrollere indrejsende.
Den kontrol, man havde i Kastrup, hvor folk blev jaget ud af toget, var så håbløs, som man kunne tænke sig. SKAL der være kontrol, må myndighederne tænke sig bedre om og samarbejde. Både Stocholm og Christiansborg har svært ved at håndtere de administrative problemer ved at folk bevæger sig frit og arbejder i en anden nationalstat end de bor. Der er mange,  der pendler til arbejde eller studier over sundet. Men vest for Valby bakke er øresundsregionen en by i Rusland. Mange synes vel stadig, at Asien begynder i Malmö...

Spændende hvad løsningen skulle være, HVIS der skulle blive bygget metro til Sverige.

Grænsekontrol Øresund
Af mikkelwf. 26/10-23, 18:13.
Citat fra: esni Dato 26/10-23, 18:07
Citat fra: Krabsen Dato 26/10-23, 11:56
Citat fra: Pvc Dato 26/10-23, 11:03Med en nordisk pasunion og mange rejsende mellem København og Malmö burde der IKKE være nogen grænsekontrol.
Pasunionen siger vel ikke noget om grænsekontrol - kun at der kan rejses mellem landene uden krav om fremvisning af pas.

Før verden gik af lave, da kunne man rejse frit imellem de nordiske lande uden nogen form for billedlegitimation.

Det var vel nine_eleven der ødelagde DET

Nej, flygtningekrisen i 2015..

https://da.wikipedia.org/wiki/Den_nordiske_pasunion

Grænsekontrol Øresund
Af steenth. 26/10-23, 19:26.
Citat fra: Niels Buch Dato 26/10-23, 13:24Hvis Skånetrafikken bliver så sure at de ikke vil køre til Danmark (som antydes tidligere i denne tråd), hvem vil så skulle betjene strækningen København H - Københavns Lufthavn?? Tilbage vil være et ICLyn i timen samt metroen. Betjeningen af Ørestad og Tårnby med regionaltog vil ophøre. Det her vil så sandelig også ramme den indenlandske danske trafik.

Niels
Hvis man ikke kører via Øresund, så har man bruge de 24 danske Øresundstogsæt i trafikken. Men det vil give kaos i trafikken over sundet, som ingen vil tillade. For pendling og de mange som bruger lufthavnen skal på en eller anden måde frem.

Grænsekontrol Øresund
Af Pvc. 26/10-23, 22:00.
Skånetrafiken kører Øresundstogene med Transdev som operatør. SJ er ikke længere indblandet i denne trafik. Jeg har ikke set noget officielt fra dem endnu. Forøvrigt har de vel kontrakt med Danmark, som de i så fald først skal ud af. Men jeg har svært ved at tænke, at de vil skippe denne trafik, selvom de kunne bruge togene andetsteds...

Grænsekontrol Øresund
Af mikkelwf. 26/10-23, 22:15.
Citat fra: Pvc Dato 26/10-23, 22:00Skånetrafiken kører Øresundstogene med Transdev som operatør. SJ er ikke længere indblandet i denne trafik. Jeg har ikke set noget officielt fra dem endnu. Forøvrigt har de vel kontrakt med Danmark, som de i så fald først skal ud af. Men jeg har svært ved at tænke, at de vil skippe denne trafik, selvom de kunne bruge togene andetsteds...

Helt korrekt..

Men det utrættelige mandagstrænerkorps, der holder mere af sensation, og gisninger, end fakta, er jo allestedsnærværende her - og det holder jo, alt andet lige, spændingen kørende og gryden i kog herinde :)

(sarkasme og ironi kan have været anvendt i ovenstående indlæg)

Grænsekontrol Øresund
Af esni. 27/10-23, 07:20.
Citat fra: mikkelwf Dato 26/10-23, 18:13
Citat fra: esni Dato 26/10-23, 18:07
Citat fra: Krabsen Dato 26/10-23, 11:56
Citat fra: Pvc Dato 26/10-23, 11:03Med en nordisk pasunion og mange rejsende mellem København og Malmö burde der IKKE være nogen grænsekontrol.
Pasunionen siger vel ikke noget om grænsekontrol - kun at der kan rejses mellem landene uden krav om fremvisning af pas.

Før verden gik af lave, da kunne man rejse frit imellem de nordiske lande uden nogen form for billedlegitimation.

Det var vel nine_eleven der ødelagde DET

Nej, flygtningekrisen i 2015..

https://da.wikipedia.org/wiki/Den_nordiske_pasunion

Før 2001 behøvede man ikke billedlegitimation når tog fly mellem de skandinaviske lufthavne, men senere krævedes det når man skulle flyve.

Eskild

CitatMen det utrættelige mandagstrænerkorps, der holder mere af sensation, og gisninger, end fakta, er jo allestedsnærværende her - og det holder jo, alt andet lige, spændingen kørende og gryden i kog herinde :)

(sarkasme og ironi kan have været anvendt i ovenstående indlæg)

Det er jo det, man må tage med, når det er et åbent forum for alle. Så må vi finde os i, at nogen forstår sarkasme/ironi, andre gør ikke. At der er nybegyndere med måske lidt flyvske drømme, men trods alt med tro og håb for jernbanen. At der er gamle, sure mænd, der skælder nybegyndere ud, fordi emnet blev diskuteret for 3 år siden. At folk ikke læser hele tråden, men tager et udsagn ud af en kontekst. At fakta opfattes forskelligt, alt efter om man er pendleren i toget eller trafiklederen i kontroltårnet osv osv.

Der skal være plads til alle - også mandagstrænere, pendlere fra virkeligheden, skrivebordsarbejderen fra jernbaneverdenen, bilisten, der aldrig kører med tog, de gamle sure mænd osv. Og hver og en af os, har en idé til, hvordan forumet skal køre.

Citat fra: mikkelwf Dato 24/10-23, 08:12
Citat fra: Togiudlandet Dato 23/10-23, 23:08
Citat fra: Castrol Dato 23/10-23, 18:26Jeg kan ikke rigtig finde ud af om svarene ovenfor er sarkastiske eller ramme alvor. Kan selvfølgelig også være jeg misforstår præmissen for debatten.

Er vi ikke enige om at enhver foranstaltning der begrænser folks mulighed for at tage toget, i udgangspunktet er en dårlig en af slagsen?
Særligt mere eller mindre midlertidige perioder med grænsekontrol, der i større og større grad indføres i Europa i disse år, gør togtrafikken mindre og mindre attraktiv.

De holdninger der tilkendegives ovenfor: 'at det er godt for så begrænses kapacitetsproblemerne' eller at 'København er alligevel ikke attraktiv' gør mig meget trist til mode. For hvis det er indstillingen blandt tog-entusiaster hvordan er den så ikke i resten af befolkningen?

Det er vel det nogle herinde ofte kritiserer DSB for: 'det er godt der er færre kunder for så er der færre at gøre sure'.

Jeg håber bestemt ikke at denne lov bliver til noget, og håber i stedet at der en dag findes en løsning på en meget kompliceret migrationsproblematik i Europa så det igen bliver muligt, at diskutere hurtige uhindrede forbindelser på tværs af selv Danmark.

Ja, jeg er sarkastisk med den første linje, med at det er godt for kapaciteten på broen. Men jeg mener gravalvorligt, at størstedelen af danskerne (inklusiv København) er fløjtende ligeglade med, om der kører tog til Sverige eller ikke.

Og ja, jeg synes det vil være rigtig ærgerligt, hvis SJ ikke længere vil køre deres Stockholmstog til København. Jeg var en af de få, der syntes det var positivt, da SJ for godt 10 år siden kørte videre til Odense. Også her i forummet var der... skal vi med et pænt ord kalde det "skepsis" over, at svenskerne invaderede Danmark. For hvem vil dog køre med dem, når DSB har flere tog i timen Kbh-Odense og man ikke engang kan bruge en DSB-billet i X2000. Lidt ligesom vi har set skepsis overfor både Snälltåget og SJs nattog. Noget jeg også har budt varmt velkommen.

Jeg tror bestemt ikke, at Skånetrafiken vil stoppe togtrafikken, og det vil så mest være et svensk problem med grænsekontrol for togtrafikken. Igen, danskerne er bedøvende ligeglade, når bare de kan køre i bil over broen. Men det er slet ikke godt for "Greater Copenhagen", helt enig! Der er dog så mange andre hindringer for en god Øresundsregion end lige en eventuel grænsekontrol, og man undrer sig over, at det ikke er blevet bedre på de 23 år, der er gået.

Lige med hensyn til indstillingen blandt tog-entusiaster og resten af befolkningen, så kan du godt regne med, at indstillingen til tog og togtrafik, blandt danskerne, er overvejende negativ. Noget årtiers rod på jernbanen er skyld i. Et rod, der langt fra er færdigt. Her bliver en eventuel grænsekontrol også nærmest en biting i forhold til det rod, der ellers er på den danske jernbane.

Endelig kan man spørge, om vi danskere er så meget bedre, med den måde vi generer togtrafikken mellem Danmark og Tyskland. En kontrol som også var "midlertidig", men nærmest er blevet permanent. Den er jo lige genindført i 6 måneder grundet terrortruslen.

Jeg har ikke bil, så jeg er bestemt ikke ligeglad når jeg skal til Sverige.

Jeg synes faktisk det er ret arrogant at påstå at de fleste i København er ligeglade.

Du kan så i samme ombæring sige at de fleste i København er fløjtende ligeglade med om der kører direkte tog til Struer, Aalborg, Esbjerg, for ingen skal derover (det er nok stort set lige så sandt som dit postulat omkring Sverige). I øvrigt kan man jo bare tage sin bil til Struer, Aalborg og Esbjerg.

Isoleret set kommer forslaget jo heller ikke til at betyde at togdriften bliver stoppet - det er kun SJ der pt. truer med det (og det er for at lægge politisk pres på for at undgå loven). Skånetrafikken fortsætter jo med at køre - de er jo også kontraktuelt forpligtet til det.


Man glemmer hele tiden at København ER destinationen. Så dem i Struer, Aalborg og Esbjerg er overhovedet ikke ligeglad.

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak