På sidste uges rundrejse lykkedes det mig at få en enkelt tur med ICNG fra Amsterdam Centraal til Rotterdam Centraal. Jeg ville ellers gerne have køre en tur mellem Rotterdam Centraal og Eindhoven også, men det lykkedes kun at få en enkelt tur pga. aflysninger, spærrede strækninger, ændret materielbrug og en ret lang vej til og fra hotellet i tyske Emden.
Jeg sad over en af jacobsbogierne og den var meget støjende. Den knirkede og knagede voldsomt ved kørsel gennem sporskifter og gennem kurver og ujævnheder. Det var nogenlunde de samme lyde som bogierne på Øresundstogene afgiver.
Kørekomforten var egentlig god nok, ikke overvældende men mine sanser blev nok også påvirket af støjen fra bogien.
På trods af den relativt korte tur, fik jeg noteret mig nogle kuriositeter.
Vi starter med placeringen af dette panel med nødbremse og nødkald, der er placeret et meget suboptimalt sted i forhold til betjening. Som det ses i venstre side er der endnu et panel få meter væk, også gemt inde bag nogle sæder.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Næste billede viser at Alstom desværre har valgt at placere luftkanalerne langs væggen, så man får blæst kølig luft direkte ned i hovedet uden at kunne justere på hverken luftens retning eller flow. Jeg kender det fra Lint, men her kommer luften ud helt oppe ved taget og er derfor ikke så stor en gene som jeg oplevede det var i ICNG.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Gulvhøjden i ICNG er 810 mm i lavgulvssektionerne, mens den i IC5 bliver 620 mm. Højgulvssektionerne har samme højde, hvilket betyder at niveauforskellen i ICNG er så lille at man nøjes med en kort rampe, mens IC5 har tre trappetrin. Det skyldes dog også at sæderne over jacobsbogierne er placeret på et podest i ICNG, hvor de i IC5 er placeret i niveau med gulvet.
I områderne med traditionelle bogier er der dog to trin op i ICNG og sæderne er i niveau med gulvet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Så vidt jeg kan forstå har ICNG toiletter med bioreaktor gemt bag denne "dør" ved siden af indstigningsdøren. Det er et system der først separere det flydende fra det faste. Derefter renses det flydende fra toilettet og det rene vand skylles ud på skinnerne under kørsel. Det faste bliver komprimeret i en biologisk proces og fylder så lidt at det kun skal tømmes et sted mellem hver 2. og hver 6. måned ifølge producenten. I normale tanksystemer i tog skal toiletterne tømmes dagligt
Link til producenten af disse systemer:
https://www.protec-bioreactor.com/en/solutions/Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.