Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Toilet/teknikrum i Lint41 på Østbanen
Hej

Jeg var ud at køre med Østbanen igår. (2032-2132)
Ved første øjekast undret jeg mig over at der tilsyneladende var toilet i toget (som jeg kender det fra Arrivas), men her var der tale om et teknikrum. De togsæt der oprindeligt/normalt køre på Østbanen har ikke toilet i deres tog. Jeg har så fundet ud af at det muligvis er et sæt fra Odsherred, da de skulle have toilet i deres.

Spørgsmål er hvorfor er det et teknikrum og ikke et toilet og hvorfor kører sættet rundt på Østbanen?
Deler lokaltog togene efter godt befindende?

Hilsen Stennicke

LINT-togene, der i 2009 leveredes til brug for Østbanen, blev leveret uden toilet, da der ikke findes tømningsfaciliteter på Østbanen, ligesom der i Y-togene heller ikke havde været toilet.

Da Lokaltog/Østbanen i 2020 overtog trafikeringen af Lillebitte Syd, tilførtes materiel (med toilet) fra vest. På Østbanen er toiletterne "camoufleret" som teknikrum.

M.v.h.
Niels

Det hører i øvrigt med til "toiletsagen", som i øvrigt blev drøftet her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=165088 - at de 5 LINT-tog til Østbanen i 2009 blev leveret i h.t. Lokalbanens specifikationer for de i 2006 leverede gul/grå LINT til Nordsjælland, d.v.s. uden toilet (her er der fejl i databasen, Tommy), hvoraf 2 sæt jo kom til Østbanen 2009.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Frederiksværk, 10.02.2015 (nm).

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 30/10-23, 14:06Ligesom der i Y-togene heller ikke havde været toilet.

Var der forskel på Y-togene? Jeg mener da at kunne huske, at der var toilet i Gribskovbanen i gamle dage, dengang det bare var et hul i bunden af toget. De blev vist så - af åbenlyse årsager - aflåst på et tidspunkt.

Citat fra: RasmusR Dato 30/10-23, 17:25
Citat fra: Niels Munch Dato 30/10-23, 14:06Ligesom der i Y-togene heller ikke havde været toilet.

Var der forskel på Y-togene? Jeg mener da at kunne huske, at der var toilet i Gribskovbanen i gamle dage, dengang det bare var et hul i bunden af toget. De blev vist så - af åbenlyse årsager - aflåst på et tidspunkt.

Ja, de kunne leveres med eller uden toilet efter banens ønske. Østbanens første to-vogns Y-tog af serie-5 blev leveret med toilet, medens den senere serie-7 ikke blev, og toiletterne i banens serie-5 blev herefter fjernet.

Du kan med fordel kigge i motormateriel 4.2 "Letbyggede motortog fra Uerdingen/Duewag" (bane bøger 2016 - ISBN 97887-91434-45-7).

M.v.h.
Nies

Gå op Sider:[1]
Indsend billeder

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak