Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- På tur med Coradia Stream (ICNG)
På tur med Coradia Stream (ICNG)
Af andersj, Aalborg. 31/10-23, 00:31.
På sidste uges rundrejse lykkedes det mig at få en enkelt tur med ICNG fra Amsterdam Centraal til Rotterdam Centraal. Jeg ville ellers gerne have køre en tur mellem Rotterdam Centraal og Eindhoven også, men det lykkedes kun at få en enkelt tur pga. aflysninger, spærrede strækninger, ændret materielbrug og en ret lang vej til og fra hotellet i tyske Emden.

Jeg sad over en af jacobsbogierne og den var meget støjende. Den knirkede og knagede voldsomt ved kørsel gennem sporskifter og gennem kurver og ujævnheder. Det var nogenlunde de samme lyde som bogierne på Øresundstogene afgiver.
Kørekomforten var egentlig god nok, ikke overvældende men mine sanser blev nok også påvirket af støjen fra bogien.

På trods af den relativt korte tur, fik jeg noteret mig nogle kuriositeter.

Vi starter med placeringen af dette panel med nødbremse og nødkald, der er placeret et meget suboptimalt sted i forhold til betjening. Som det ses i venstre side er der endnu et panel få meter væk, også gemt inde bag nogle sæder.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Næste billede viser at Alstom desværre har valgt at placere luftkanalerne langs væggen, så man får blæst kølig luft direkte ned i hovedet uden at kunne justere på hverken luftens retning eller flow. Jeg kender det fra Lint, men her kommer luften ud helt oppe ved taget og er derfor ikke så stor en gene som jeg oplevede det var i ICNG.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Gulvhøjden i ICNG er 810 mm i lavgulvssektionerne, mens den i IC5 bliver 620 mm. Højgulvssektionerne har samme højde, hvilket betyder at niveauforskellen i ICNG er så lille at man nøjes med en kort rampe, mens IC5 har tre trappetrin. Det skyldes dog også at sæderne over jacobsbogierne er placeret på et podest i ICNG, hvor de i IC5 er placeret i niveau med gulvet.
I områderne med traditionelle bogier er der dog to trin op i ICNG og sæderne er i niveau med gulvet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Så vidt jeg kan forstå har ICNG toiletter med bioreaktor gemt bag denne "dør" ved siden af indstigningsdøren. Det er et system der først separere det flydende fra det faste. Derefter renses det flydende fra toilettet og det rene vand skylles ud på skinnerne under kørsel. Det faste bliver komprimeret i en biologisk proces og fylder så lidt at det kun skal tømmes et sted mellem hver 2. og hver 6. måned ifølge producenten. I normale tanksystemer i tog skal toiletterne tømmes dagligt 

Link til producenten af disse systemer: https://www.protec-bioreactor.com/en/solutions/

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Anders

Citat fra: andersj Dato 31/10-23, 00:31I normale tanksystemer i tog skal toiletterne tømmes dagligt   

Det kommer grundlæggende an på hvor stor tanken er og hvor meget toilettet benyttes. Så der kan godt gå flere dage an på dimensioneringen.

tak for billederne. Sikke dog nogle farver. Jeg må tage monochrome brillerne med næste gang jeg skal på de kanter.

interessant med "bioreaktor". Er det mere end bare en centrifuge?
Jeg bliver lidt nysgerrig på hvordan de undgår at togene bliver til kolibakterietågespreder.
Det er ikke "pissesjov" når sådan en kører forbi med 160 km perronen i Tommerup og tømmer tanken.


(jeg har nogen i stamtræet der ikke kom sig fra en kolera, det er nogen år siden, men grunden til epidemien var at man smed fækalier i rendestenen og så fand man ud af at det ikke var en god ide)

Citat fra: Thorfinn Dato  1/11-23, 13:26interessant med "bioreaktor". Er det mere end bare en centrifuge?
Jeg bliver lidt nysgerrig på hvordan de undgår at togene bliver til kolibakterietågespreder.
Det er ikke "pissesjov" når sådan en kører forbi med 160 km perronen i Tommerup og tømmer tanken.

"Some trains may have composting toilet tanks, which use bacterial action to break down solid and liquid waste. Only the broken down clean liquid is released to the trackbed after sterilisation. The solid waste only has to be emptied every half year. This type of toilet is in use in some trains in the Netherlands and Switzerland."

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Passenger_train_toilet .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  1/11-23, 14:15"Some trains may have composting toilet tanks, which use bacterial action to break down solid and liquid waste. Only the broken down clean liquid is released to the trackbed after sterilisation.."

Jeg takker, selv om sådan et "magig things will happen" ikke gavner forståelsen - Jeg leder efter typeskilte næste gang jeg rejser med NS eller SBB.

På tur med Coradia Stream (ICNG)
Af andersj, Aalborg. 1/11-23, 16:09.
Firmaet har også lavet en demonstrationsvideo: https://www.youtube.com/watch?v=iNchaRLq-AI

Udover bakteriekulturen og aktivt kul så varmes vandet også op til 85 grader inden det lukkes ud. Ifølge Schweizerische Südostbahn AG (SOB), der bruger dem i deres Flirt 1 togsæt, har vandet "Badevandskvalitet" når det lukkes ud - dvs. ikke drikkevandskvalitet.

Pressemeddelelse SOB - https://www.sob.ch/fileadmin/images/medienmitteilungen/2017/MM_Bioreaktor-26-6-2017.pdf

I denne pressemedelelse står der også at man ville teste et afdampningsanlæg, da vandet indeholder klorid der kan føre til korrosion af undervognen. Ved at dampe vandet væk forbliver kloriden i systemet og kan bortskaffes sammen med det faste restmateriale.

Anders

Får IC5 samme frontsnude som her? Den er - efter min subjektive mening - ikke videre køn...

Citat fra: tscheel Dato  1/11-23, 20:10Får IC5 samme frontsnude som her? Den er - efter min subjektive mening - ikke videre køn...
Et par billeder fra DSB's præsentation

https://www.dr.dk/nyheder/indland/her-er-det-nye-ic5-tog-der-skal-rette-op-paa-fortidens-synder

 - Martin

Citat fra: tscheel Dato  1/11-23, 20:10Får IC5 samme frontsnude som her? Den er - efter min subjektive mening - ikke videre køn...

Se også: https://www.dsb.dk/om-dsb/baeredygtighed/coradia-stream/ .

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak