Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- ? Favrholm Station åbner 10 december ?
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Favrholm Station åbnede10 december
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 26/12-23, 17:41.
Der har tidligere været givet udtryk for, også fra Lokaltog, at den nye infrastruktur åbner for flere scenarier.
Jeg er sikker på, at når ombygningen er færdig, så stor Lokaltog ikke lige den morgen og træffer en beslutning. Den er som Niels også er inde på nok truffet i forvejen og måske allerede. Det forhindrer jo så ikke at der efterfølgende bliver "eksperimenteret" med andre scenarier. Det har vi jo også set ske på S-banen, hvor linierne er flyttet rundt.

? Favrholm Station åbner 10 december ?
Af andersj, Aalborg. 26/12-23, 19:25.
Det her scenarie var et Movia præsenterede overfor udvalget for trafik og regional udvikling i Region Hovedstaden den 30. august 2023.

Afvigelserne mellem de enkelte scenarier handler mest om hvilke baner der kobles sammen med Frederiksværkbanen og hvilke der vender i Favrskov.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Citat fra: andersj Dato 26/12-23, 19:25Det her scenarie var et Movia præsenterede overfor udvalget for trafik og regional udvikling i Region Hovedstaden den 30. august 2023.

Afvigelserne mellem de enkelte scenarier handler mest om hvilke baner der kobles sammen med Frederiksværkbanen og hvilke der vender i Favrskov.


Tak, det opklarer netop mine spørgsmål. 10-minuttersdrift giver mening og lader sig gøre på enkeltspor.

Citat fra: anders_vejby Dato 23/12-23, 08:19... har man en noget mere holistisk tilgang til trafikplanlægning, synes jeg. I andre ord, man også tager hensyn til de lokale forhold og omgivelser. Jeg ville ønske at man gjorde det samme herhjemme. 
Nu var jeg lige forbi Favrholm i går og jeg har i længere tid været ugentlig bruger af trinbræt "Vinge".
Jeg synes at begge stoppesteder er særdeles godt indpasset i de lokale forhold. Der er ikke noget rundt om stoppestedet, så hvorfor skulle der være noget ved stoppestedet?
omgivelserne er byggeplads. At "fylde på" med by er sagtens muligt.

Du skal kigge på stoppesteder i NL eller CH med samme passagerantal som Padborg, Vinge eller Favrholm. Det giver ikke mening at sammenligne dem med Utrecht C eller lign.
Her et billede af stoppestedet Ijsselstein. Bemærk trappen (sic!), det enkelte læskur uden siddemulighed, OV-chipkaart standere - nix weiter, nada, rien, ingenting.
Eller kig på Urnäsch i Kt Appenzell.

Den dag hvor Favrholm har lige så mange rejsende som Roskilde eller der er etableret et Feriecenter ligesom i Urnäsch er jeg sikker på, at der vil være en Kiosk eller 2. Den dag, den fryd.



? Favrholm Station åbner 10 december ?
Af Niels Munch. 7/02-24, 18:03.
Seneste redigering: 7/02-24, 18:05 af Niels Munch
Citat fra: Michael Deichmann Dato 25/12-23, 10:35
Citat fra: Niels Munch Dato 25/12-23, 10:07Favrholm spor 2 bliver etableret samtidig med ombygningen af Hillerød St., hvor Gribskovbanen og Lille Nord bliver ført igennem.
Og der er lagt op til ikke bare et krydsningsspor, men opstillings- og vendespor med eget sikringsanlæg - på sigt.

På et møde i Regionsrådet for Region Hovedstaden den 30. januar 2024 blev under dagsordenens pkt. 17 besluttet igangsættelse af udbudsproces for etablering af Favrholm Stations anden og sidste etape omfattende vendespor.

Regionsrådet besluttede den 18. august 2020 at opdele anlægget af Favrholm Station i to etaper.

Første etape er nu udført og omfattede - som beskrevet ovenfor i tråden - en station ved Nyt Hospital Nordsjælland, hvor S-tog og lokaltog på Frederiksværksbanen kan stoppe.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Favrholm Station, bro forberedt for 2. spor set mod nord fra lokaltogsperronen, 17.12.2023 (nm).

Anden etape omfatter anlæg af den såkaldte vendesporsløsning, som gør det muligt for lokaltog fra de nordlige lokalbaner at vende ved Favrholm St., så denne kan blive endestation, når den planlagte ombygning af Hillerød Station er gennemført.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 2 [3]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak