Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- HH-Tunnel - Generel Diskussion
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 12/11-23, 09:19.
Citat fra: TWB Dato 12/11-23, 08:11
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/11-23, 06:29Må jeg minde om at der vist et par gange om ugen kører godstog igennem den del af Nørdsjælland vi taler om her ved Ring6, nemlig "Stålormen" fra Frederiksværk via Hillerød og Lillenord til Helsingør. Og det er endda med en stor larmende dieselhakker MZ i front hvor vi taler om mulige godstog fremført med el-lokomotiv igennem ret ubebyggede områder.
Aktuelt påregnes 3 godstog i timen fra 2030 til og fra Sverige.
Endda døgnet rundt.
Med fordobling af godstrafikken på skinner fra 2050 ender vi vel med 5-6 i timen.

Godstoge som er længere og er tiltænkt en hastighed på 100 km/timen.

Næppe noget som kan sammenlignes!
Nja.. men det meste af vejen fra Hillerød og sydvestover er det altså muligt at lægge sporet ude midt i landet stort set hele vejen. Evt. støjskærme er nok kun relevant hvis man vil have banen ind forbi Vinge for at servicere Frederikssund (du kan ikke føre den ind til Frederikssund station uden voldsomme ekspropriationer) og så selvfølgelig på Lillenord igennem Fredensborg.
Jeg kender ikke prisen på landsbrugsjord i Nordsjælland, men hele Nordsjælland er altså ikke Rudersdal eller Gentofte. Så drop det argument om at jorden koster kassen og at nordsjælændere er specielt stæjfølsomme. Som jeg tidligere har nævnt er der ret tæt besat med både motorveje og baner allerede. Sådan er det når man bor tæt på en storby.

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af TWB. 12/11-23, 09:23.
Tgsen

Hvad vil du iøvrigt gøre med din sænketunnel på svensk side?
Her er der en havdybde på 30 m ca 400-500 m ude i forhold til havnen i Helsingborg?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af TWB. 12/11-23, 09:35.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/11-23, 09:19
Citat fra: TWB Dato 12/11-23, 08:11
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/11-23, 06:29Må jeg minde om at der vist et par gange om ugen kører godstog igennem den del af Nørdsjælland vi taler om her ved Ring6, nemlig "Stålormen" fra Frederiksværk via Hillerød og Lillenord til Helsingør. Og det er endda med en stor larmende dieselhakker MZ i front hvor vi taler om mulige godstog fremført med el-lokomotiv igennem ret ubebyggede områder.
Aktuelt påregnes 3 godstog i timen fra 2030 til og fra Sverige.
Endda døgnet rundt.
Med fordobling af godstrafikken på skinner fra 2050 ender vi vel med 5-6 i timen.

Godstoge som er længere og er tiltænkt en hastighed på 100 km/timen.

Næppe noget som kan sammenlignes!
Nja.. men det meste af vejen fra Hillerød og sydvestover er det altså muligt at lægge sporet ude midt i landet stort set hele vejen. Evt. støjskærme er nok kun relevant hvis man vil have banen ind forbi Vinge for at servicere Frederikssund (du kan ikke føre den ind til Frederikssund station uden voldsomme ekspropriationer) og så selvfølgelig på Lillenord igennem Fredensborg.
Jeg kender ikke prisen på landsbrugsjord i Nordsjælland, men hele Nordsjælland er altså ikke Rudersdal eller Gentofte. Så drop det argument om at jorden koster kassen og at nordsjælændere er specielt stæjfølsomme. Som jeg tidligere har nævnt er der ret tæt besat med både motorveje og baner allerede. Sådan er det når man bor tæt på en storby.
Men din løsning indebærer stadig mange godstog gennem bebyggede områder. Fredensborg.
Hillerød.
Roskilde.
Viby S.
Borup.
Ringsted
Glumsø.
Næstved.

Byer som ALLE bliver påvirket på en negativ måde støjmæssigt som kapacitetsmæssigt såfremt vi ellers skal have flere mennesker til at tage toget.

Strækningen Roskilde til Ringsted må ved fordobling af godsmængden på skinner nok forventes IKKE at kunne klare dette.
Så skal udgiften til udvidelse vel medregnes?

Ringsted station. Kan den klare fordobling af godstog som skal videre ned af Sydbanen?

Hvordan får du lavet forbindelsen under sundet ved Helsingør-Helsingborg?

Tgsen tror sænketunnel er løsningen.

Det giver givet udfordringer med havdybderne på såvel den danske side såvel som den svenske side ned til 30-33 m.

Hvordan vil du betjene Helsingør by? Skal den ikke have gavn af en station med direkte forbindelse til og fra Sverige?

Må jeg lige indskyde at landbrugsjord på Stevns Sydsjælland er noget af det dyreste landbrugsjord i Danmark...

Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/11-23, 09:19
Citat fra: TWB Dato 12/11-23, 08:11
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/11-23, 06:29Må jeg minde om at der vist et par gange om ugen kører godstog igennem den del af Nørdsjælland vi taler om her ved Ring6, nemlig "Stålormen" fra Frederiksværk via Hillerød og Lillenord til Helsingør. Og det er endda med en stor larmende dieselhakker MZ i front hvor vi taler om mulige godstog fremført med el-lokomotiv igennem ret ubebyggede områder.
Aktuelt påregnes 3 godstog i timen fra 2030 til og fra Sverige.
Endda døgnet rundt.
Med fordobling af godstrafikken på skinner fra 2050 ender vi vel med 5-6 i timen.

Godstoge som er længere og er tiltænkt en hastighed på 100 km/timen.

Næppe noget som kan sammenlignes!
Nja.. men det meste af vejen fra Hillerød og sydvestover er det altså muligt at lægge sporet ude midt i landet stort set hele vejen. Evt. støjskærme er nok kun relevant hvis man vil have banen ind forbi Vinge for at servicere Frederikssund (du kan ikke føre den ind til Frederikssund station uden voldsomme ekspropriationer)
Den ville kunne følge den halvt færdigbyggede Sjællandske Midtbanes tracé, som både der og i Slangerup er tydelig afgrænset og mindre bebygget. Følg den på kort.
Citatog så selvfølgelig på Lillenord igennem Fredensborg.
Jeg kender ikke prisen på landsbrugsjord i Nordsjælland, men hele Nordsjælland er altså ikke Rudersdal eller Gentofte. Så drop det argument om at jorden koster kassen og at nordsjælændere er specielt stæjfølsomme. Som jeg tidligere har nævnt er der ret tæt besat med både motorveje og baner allerede. Sådan er det når man bor tæt på en storby.

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af TWB. 12/11-23, 10:41.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 12/11-23, 09:48Må jeg lige indskyde at landbrugsjord på Stevns Sydsjælland er noget af det dyreste landbrugsjord i Danmark...
Korrekt. I de sidste 3 år er landbrugsjord i Vest- og Sydsjælland opåe i 151.000 pr Hektar. Mod 119.000 i Nordsjælland.
Men om det gælder på Stevns- ved det ikke.

Men det ændrer ikke ved at en forbindelse i Nordsjælland bliver dyr i støjafskærmning, lydisolering af mange boliger og IKKE løser kapacitetsproblemerne fra Roskilde til Ringsted.

Og de udgifter hænger Danmark på.

Den af mig foreslåede tunnel kan bygges som Fehmern-forbindelsen.
Nemkig af den som mener de har mest gavn af en sådan. Hvilket må siges at være Sverige.

Vi i Danmark skal blot sikre at der kommer godstoge nok til at betale Fehmern-forbindelsen.

Stevns er 3-400.000 pr. ha... Flere handler set i de niveauer...

Jeg siger hverken fra eller til omkring det andet, bare at det absolut ikke er billig jord.

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 12/11-23, 10:59.
Hvis vi taler om ren godsbane er nærhed til byer ikke relevant. Lillenord ligger hvor den ligger, men fra Hillerød er vi ikke nødvendigvis bundet af at skulle tæt på byer, kun ved Roskilde skal vi jo flette ind på en station.
Hvad der skal udvides længere sydpå er jo det samme som ved flere af de andre forslag.
HH tunellen skal bores og starte ude hvor motorvejen slutter nu. der er Lillenord ikke langt væk og så ved jeg ikke lige hvor den skal komme op på den svenske side. Der har jeg ikke det store lokalkendskab, men som godsbane skal hverken Helsingør eller Helsingborg betjenes med personstationer.

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af TWB. 12/11-23, 11:19.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/11-23, 10:59Hvis vi taler om ren godsbane er nærhed til byer ikke relevant. Lillenord ligger hvor den ligger, men fra Hillerød er vi ikke nødvendigvis bundet af at skulle tæt på byer, kun ved Roskilde skal vi jo flette ind på en station.
Hvad der skal udvides længere sydpå er jo det samme som ved flere af de andre forslag.
HH tunellen skal bores og starte ude hvor motorvejen slutter nu. der er Lillenord ikke langt væk og så ved jeg ikke lige hvor den skal komme op på den svenske side. Der har jeg ikke det store lokalkendskab, men som godsbane skal hverken Helsingør eller Helsingborg betjenes med personstationer.
Men som ren godsbane på eksisterende Lille Nord kommer bane forbi Fredensborg ig Hillrød.

Hvad mon Banedanmark mener om at det vil koste at ombygge en gammel bane til en moderne godstogsbane med 2 spor?

Tænker de nok vil finde det lige så dyrt som at nyanlægge en bane UDEN passage af bymæssige områder.

Og en ren godstogstunnel mellem Helsingør og Helsingborg vil næppe vække glæde i de 2 byer!

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af TWB. 12/11-23, 11:51.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 12/11-23, 10:47Stevns er 3-400.000 pr. ha... Flere handler set i de niveauer...

Jeg siger hverken fra eller til omkring det andet, bare at det absolut ikke er billig jord.
Der skal væres erhverves ca 30 meter bredt bælte for at anlægge en 2-sporet godsbane.

Over 40 km gives det ca 1.000 hektar.

Med en pris på 400.000 kr pr. hektar er der tale om 400 mio.

Næppe det som vælter budgettet?

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 12/11-23, 12:20.
Citat fra: TWB Dato 12/11-23, 11:19Hvad mon Banedanmark mener om at det vil koste at ombygge en gammel bane til en moderne godstogsbane med 2 spor?
Strengt taget er det ikke Banedanmarks bane mere men Hovedstadens lokalbaner A/S. Der er nok en lille krølle om hvordan den ombygning lige skal arrangeres :-) men hvor der er en vilje er der en vej. Lokaltog A/S kører jo allerede på Banedanmarks infrastruktur flere steder, så Lillenord kan jo tilbageføres til staten hvis det er det der skal til. Og kommer der ERMTS på strækningen er Lokaltogs Lint udrustet med dette til den tid (hvis de ikke er erstatet af batteritog som så kan køre på el på den strækning :-)

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af tgsen. 12/11-23, 12:31.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/11-23, 10:59Hvis vi taler om ren godsbane er nærhed til byer ikke relevant. Lillenord ligger hvor den ligger, men fra Hillerød er vi ikke nødvendigvis bundet af at skulle tæt på byer, kun ved Roskilde skal vi jo flette ind på en station.
Hvad der skal udvides længere sydpå er jo det samme som ved flere af de andre forslag.
HH tunellen skal bores og starte ude hvor motorvejen slutter nu. der er Lillenord ikke langt væk og så ved jeg ikke lige hvor den skal komme op på den svenske side. Der har jeg ikke det store lokalkendskab, men som godsbane skal hverken Helsingør eller Helsingborg betjenes med personstationer.
Hov, hvor kom den fra?

Vi taler vel om en kombineret gods- og passagerbane?


HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/11-23, 13:23.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/11-23, 12:20... Og kommer der ERMTS på strækningen er Lokaltogs Lint udrustet med dette til den tid (hvis de ikke er erstatet af batteritog som så kan køre på el på den strækning :-)

Interessant tanke.

Opladning af batteritog i Hillerød, dynamisk eller statisk, kræver vel 25 kV køreledningsanlæg på nogle af de spor i Hillerød som ikke allerede er 1650 V? I så vil det være nærliggende at elektrificere med 25 kV (og ERTMS) på Hillerød - Snekkersten aht. ståltog m.v.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af TWB. 12/11-23, 16:27.
Citat fra: tgsen Dato 12/11-23, 12:31
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/11-23, 10:59Hvis vi taler om ren godsbane er nærhed til byer ikke relevant. Lillenord ligger hvor den ligger, men fra Hillerød er vi ikke nødvendigvis bundet af at skulle tæt på byer, kun ved Roskilde skal vi jo flette ind på en station.
Hvad der skal udvides længere sydpå er jo det samme som ved flere af de andre forslag.
HH tunellen skal bores og starte ude hvor motorvejen slutter nu. der er Lillenord ikke langt væk og så ved jeg ikke lige hvor den skal komme op på den svenske side. Der har jeg ikke det store lokalkendskab, men som godsbane skal hverken Helsingør eller Helsingborg betjenes med personstationer.
Hov, hvor kom den fra?

Vi taler vel om en kombineret gods- og passagerbane?
Det kunne jo også tænkes at pågældende har gennemskuet at løsningen med en sænketunnel på dette sted ikke er brugbar.

Men realistisk set kommer der næppe internationale tog via en evt. HH-forbindelse.

Så man kunne jo lokalt i Helsingør og Helsingborg kommuner overveje at lave en ensporet Metrobane.
I hver ende forgrening til 2 perronspor og ialt 3 metrotog som ydermere kunne være af samme type som i København og være førerløse og overvåget fra den københavnske Metro.

Tænker de 2 kommuner i lighed med de 4 kommuner i Danmark som har fået statsligt tilskud måske også kunne søge deres respektive regeringer om et tilskud.

Metrolinien ville vel kun være 5 km lang og køretiden vel 4-5 min.



TWB skriver:

Der skal væres erhverves ca 30 meter bredt bælte for at anlægge en 2-sporet godsbane.

Over 40 km gives det ca 1.000 hektar.

Med en pris på 400.000 kr pr. hektar er der tale om 400 mio.

Næppe det som vælter budgettet?
[/quote]


Nu skal man passe på nullerne.

40 km er 40.000 meter - 30 meter bredde -> 1.200.000 m2  eller 120 hektar.
Med 400.000 kr/hektar giver det 48 mill. kr.

Men dertil kommer vel huse/gårde undervejs.

Jeg har tidligere skrevet i forummet at jeg ikke kan se Danmark skal løse Sverige/Tyskland's godsudveksling.
De tog skal køre så få km i Danmark som overhovedet.

P.Jensen

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
DSB MX 1045ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak