Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Aalborg: Dagligdag før sporombygning, signalprogram og elektrificering
Aalborg station, som vi kender den, synger på sidste vers. Snart går det løs med sporombygning, signalprogram og elektrificering, og inden længe bliver det en sjældenhed at se et IC3-togsæt på disse kanter.

9. november 2023. DSB MFA 5019+FF 5419+MFB 5219 i ICL 39 passerer Aalborg stations sydlige indkørselssignal. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.:

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


I første omgang ryger IC4'erne nord for Aarhus i løbet af 2024.

I øvrigt kan man frem til december se en IC3 der pendler frem og tilbage mellem Aalborg og Hjørring et par gange om dagen i forbindelse med uddannelse af DSB's lokomotivførere i det nye signalsystem. Jeg har desværre ikke køreplanen for disse tog og de er ikke personførende.

Anders

Citat fra: andersj Dato 10/11-23, 00:35I første omgang ryger IC4'erne nord for Aarhus i løbet af 2024.


IC4 forsvinder allerede fra den normale plan fra K24. Men de vil nok kunne opleves i ny og næ så længe det er muligt

Citat fra: andersj Dato 10/11-23, 00:35I øvrigt kan man frem til december se en IC3 der pendler frem og tilbage mellem Aalborg og Hjørring et par gange om dagen i forbindelse med uddannelse af DSB's lokomotivførere i det nye signalsystem. Jeg har desværre ikke køreplanen for disse tog og de er ikke personførende.

Spændende med IC3 på Vendsysselbanen, vel for første gang siden oktober 2018.

Et uddrag af en relevant toganmeldelsen viser, at der er tillyst kørsel mandag-torsdag i uge 45 og 46, mandag-tirsdag+torsdag i uge 47, tirsdag-torsdag i uge 48 og mandag-torsdag i uge 49. Passagetiderne og tognumre i Brønderslev er som følger:

  • M 6311 passerer 8:19:30 nordpå
  • M 6312 passerer 9:16:30 sydpå
  • M 6315 passerer 11:19:30 nordpå
  • M 6318 passerer 12:18:00 sydpå
  • M 6321 passerer 13:19:30 nordpå
  • M 6322 passerer 14:18:00 sydpå

Køretiderne ved andre stationer kan man med lidt lokalkendskab sjusse sig frem til. Der krydses vel med NJ i Sulsted og Vrå.

Aalborg: Sporombygning 2024 er gået i gang
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 15/03-24, 13:46.

13. marts 2024. Man er godt i gang med at fjerne en masse spor på Aalborg station. Længst til højre ses spor 95, som allerede er afskåret fra det europæiske jernbanenet (bag fotografen). I midten er skinnerne i spor 90 pillet op - betonsvellerne ligger dog stadig i skærverne. Lidt længere fremme ad spor 90 står dværgsignal 108.2 ene og forladt. Bag dværgsignal 108.2 er sporskifte 13 netop blevet fjernet. Sporskifte 13 gav adgang til spor 90 (ret frem) henholdsvis spor 92 (mod højre). Bag det fjernede sporskifte 13 anes dværgsignalerne 143.2 (til venstre) og 143.3 (til højre). Lige nedenfor fotografen ses bagsiden af dværgsignal 108.1 (til venstre) og 123.1 (til højre). Oppe i billedets øverste venstre hjørne anes en lang række grønne pavilloner, der formentlig skal rumme byggeledelse mm. under den kommende ombygning af Aalborg station. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Undskyld hvis jeg mangler noget regionspecifik forståelse/viden angående situationen i Aalborg, men jeg forstår ikke meningen ved at fjerne spor? i hvert fald ikke med hensyn til øget kapacitet/fleksibilitet hvis det er det man gå efter og det burde man jo, hvis der er tale om en opgradering af stationen/strækningen.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Bliver disse spor erstattet/fornyet, eller bare fjernet?

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Aalborg: Sporombygning 2024 er gået i gang
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 10/04-24, 16:20.
I Aalborg kører der en række ondskabsfulde Liebherr-maskiner rundt og gnasker i sporene. De seneste dage er det gået ud over spor 29 (med sporstopper), sporskifte 01a og spor 28, der nu alle er historie.

Aalborg station, der i sit nuværende sporlayout i store træk stammer fra ca. 1972, var ret genialt udtænkt. På såvel vestsiden som østsiden af stationen var der etableret et spor, der kunne anvendes af rangermaskiner, togmaskiner, rangertræk til/fra Aalborg Øst mm. Via disse spor kunne "man" køre fra den ene ende af stationen til den anden, uden at komme i karambolage med tog i sporene 1, 2, 3, 4, 21 og 22, der alle anvendtes til ind- og udkørsel. Senere kom spor 25 til og ødelagde lidt af fortællingen.

Meget har ændret sig de sidste godt 50 år. Der er ikke mere behov for sporene, og de forsvinder derfor.

Nedenfor et uddrag af eksisterende sporplan, hvoraf man kan udlede placering af de ovenfor nævnte elementer, som Liebherr-maskinerne nu har gnasket i sig. Nedenstående foto nederst er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Uddrag af sporplan. Nederst ses fra højre mod venstre spor 29, sporskifte 01a og spor 28.



10. april 2024. Længst til venstre er spor 29 med tilhørende sporstopper, sporskifte 01a og spor 28 nu forsvundet. Sporet længst til højre er sporet til Aalborg Øst. Sporet hedder spor 98. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/03-24, 13:46
13. marts 2024. Man er godt i gang med at fjerne en masse spor på Aalborg station. Længst til højre ses spor 95, som allerede er afskåret fra det europæiske jernbanenet (bag fotografen). I midten er skinnerne i spor 90 pillet op - betonsvellerne ligger dog stadig i skærverne. Lidt længere fremme ad spor 90 står dværgsignal 108.2 ene og forladt. Bag dværgsignal 108.2 er sporskifte 13 netop blevet fjernet. Sporskifte 13 gav adgang til spor 90 (ret frem) henholdsvis spor 92 (mod højre). Bag det fjernede sporskifte 13 anes dværgsignalerne 143.2 (til venstre) og 143.3 (til højre). Lige nedenfor fotografen ses bagsiden af dværgsignal 108.1 (til venstre) og 123.1 (til højre). Oppe i billedets øverste venstre hjørne anes en lang række grønne pavilloner, der formentlig skal rumme byggeledelse mm. under den kommende ombygning af Aalborg station. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Hvor er vi på sporplanen her? Holder kranen/maskinen i spor 98?

Mvh.
Lars

Citat fra: Lars Dato 10/04-24, 16:45
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/03-24, 13:46
13. marts 2024. Man er godt i gang med at fjerne en masse spor på Aalborg station. Længst til højre ses spor 95, som allerede er afskåret fra det europæiske jernbanenet (bag fotografen). I midten er skinnerne i spor 90 pillet op - betonsvellerne ligger dog stadig i skærverne. Lidt længere fremme ad spor 90 står dværgsignal 108.2 ene og forladt. Bag dværgsignal 108.2 er sporskifte 13 netop blevet fjernet. Sporskifte 13 gav adgang til spor 90 (ret frem) henholdsvis spor 92 (mod højre). Bag det fjernede sporskifte 13 anes dværgsignalerne 143.2 (til venstre) og 143.3 (til højre). Lige nedenfor fotografen ses bagsiden af dværgsignal 108.1 (til venstre) og 123.1 (til højre). Oppe i billedets øverste venstre hjørne anes en lang række grønne pavilloner, der formentlig skal rumme byggeledelse mm. under den kommende ombygning af Aalborg station. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Hvor er vi på sporplanen her? Holder kranen/maskinen i spor 98?

Nej, den holder i spor 21, der er et "godstogsspor". Det fotograferede sted er ikke med på det sporplansudsnit, som er lagt op i dag.

M.v.h.
Thomas

Citat fra: andersj Dato 10/11-23, 00:35I første omgang ryger IC4'erne nord for Aarhus i løbet af 2024.

I øvrigt kan man frem til december se en IC3 der pendler frem og tilbage mellem Aalborg og Hjørring et par gange om dagen i forbindelse med uddannelse af DSB's lokomotivførere i det nye signalsystem. Jeg har desværre ikke køreplanen for disse tog og de er ikke personførende.

Bliver så de ic4 tog der kører "fast" mellem Århus og Esbjerg erstattet af IC3?

Citat fra: Thom32 Dato 10/04-24, 21:56
Citat fra: andersj Dato 10/11-23, 00:35I første omgang ryger IC4'erne nord for Aarhus i løbet af 2024.

I øvrigt kan man frem til december se en IC3 der pendler frem og tilbage mellem Aalborg og Hjørring et par gange om dagen i forbindelse med uddannelse af DSB's lokomotivførere i det nye signalsystem. Jeg har desværre ikke køreplanen for disse tog og de er ikke personførende.

Bliver så de ic4 tog der kører "fast" mellem Århus og Esbjerg erstattet af IC3?

Det er vist planen at køre IC3 Aalborg-Esbjerg hver time fra december bl.a. af hensyn til ETCS mellem Lunderskov og Esbjerg i 2025. IC 1xx togene bliver så afkortet til Fredericia-København. Det har også noget at gøre med ombygningen af Aarhus H der starter i 2025 og begrænser kapaciteten på stationen voldsomt. Fra Aalborg og Aarhus bliver der så kun et direkte tog i timen til Fyn/Sjælland, nemlig ICL togene.

Anders

Gå op Sider:[1]
DSB MH 303ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak