Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Kalundborg... Novo
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Kalundborg... Novo
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/11-23, 18:29.
Citat fra: Svend Dato 22/11-23, 14:51Sidst i 60´er kørte jeg en del frem og tilbage med tog mellem Slagelse og Kalundborg og det var ikke medarbejdere på vej til eller fra Carmen Curlers i Kalundborg, man så som passagerer. Det skyldtes nok, at de der ikke var selvbefordrende, blev kørt i i lejede busser direkte til og fra fabrikken. På samme måde som NOVO gør det i dag. 

https://www.kalundborgbib.dk/temaer/carmen-curlers


Fabrikken var vist ikke placeret indenfor gangafstand af et dengang eksisterende togekspeditionssted og derfor har tog næppe fremstået som en attraktiv løsning i forhold til de busser der kørte lige til arbejdspladsen.

Det er lige som med alle andre net; forbindelserne skal være forbundet i knuderne før de virker som net.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kalundborg... Novo
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 22/11-23, 21:47.
Superfos a/s havde i 1980'erne og sikkert tidligere en lejet bus til at køre fra Lyngby station til hovedsædet i Vedbæk om morgenen og den modsatte vej om eftermiddagen.
Og i glansperioden i 1960'erne og 1970'erne kørte der også busser rundt i Nordsjælland og samlede arbejdere om til Stålvalseværket i Frederiksværk og retur.
Så det er ret udbredt for virksomheder placeret uden for de store byers omegn.

Kalundborg... Novo
Af Frank Poulsen. 13/03-24, 20:14.
For at vende tilbage til min "kæphest" og ønske som bl.a. er genoplivning af Slagelse - Kalundborg. Så har Movia nu besluttet at rykke en række busafgange så de får mere køretid pga kø omkring Kalundborg. Busserne fra Slagelse om morgenen får 4-6 minutter mere køretid fordi de holder så meget i kø...

Artikel bag betaling, men noget kan ses.

https://www.bt.dk/dagligvarer/konkurrent-overtager-lukkede-graensebutikker?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR3gm_PNyMko9cQ2pKeQl6dUDnaxL55Pf-Sk15wi-BI4CzzxMTnufcDgiqo#Echobox=1710332926

OT Kalundborg... Novo
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 14/03-24, 12:11.
Bt.dk er ikke en betaling du oprette gratis profile

Kalundborg... Novo
Af viktoria skov. 14/03-24, 18:17.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 14/03-24, 18:11Hov, det var jo et helt forkert link!!!!

Der var jeg ik lige vågen. Her er det rigtige.

https://www.sn.dk/kalundborg-kommune/koe-i-sneglefart-buspassagerer-maa-staa-endnu-tidligere-op/?fbclid=IwAR1tH30_4uIEFaFjzjaqPGD9RHOX8gBVcDWGn5eSXUbIniBOkY0Rnn0-0uA

Kan en se hvor meget rejsetiden bliver nu?

Jeg er helt fristet til at beregne en køreplan, for litra ET mellem Slagelse og Kalundborg, og smide den til pressen sammen med lidt tekst.
Mon ikke man kan få 50% eller mere i reduktion?

Kalundborg... Novo
Af Mads. 14/03-24, 20:00.
Citat fra: viktoria skov Dato 14/03-24, 18:17
Citat fra: Frank Poulsen Dato 14/03-24, 18:11Hov, det var jo et helt forkert link!!!!

Der var jeg ik lige vågen. Her er det rigtige.

https://www.sn.dk/kalundborg-kommune/koe-i-sneglefart-buspassagerer-maa-staa-endnu-tidligere-op/?fbclid=IwAR1tH30_4uIEFaFjzjaqPGD9RHOX8gBVcDWGn5eSXUbIniBOkY0Rnn0-0uA

Kan en se hvor meget rejsetiden bliver nu?

Jeg er helt fristet til at beregne en køreplan, for litra ET mellem Slagelse og Kalundborg, og smide den til pressen sammen med lidt tekst.
Mon ikke man kan få 50% eller mere i reduktion?

430R står til 55 minutter med 33 stop mellem Slagelse st. og Kalundborg st.

Kalundborg... Novo
Af Frank Poulsen. 14/03-24, 21:49.
Jeg tror bestemt man kan nærmest halvere den rejsetiden og ja selvfølgelig ikke med ligeså mange stop. Men bussen stopper jo nok også sjældent alle steder. Men sådan er det jo alle steder bus kontra tog.

2-3 stop med tog må være maks. Men ja kunne være sjov med en præcis beregning. Jeg har tidligere sjusset mig frem til ca. halv tid.

Kalundborg... Novo
Af anho. 14/03-24, 22:23.
Seneste redigering: 14/03-24, 22:25 af anho
Citat fra: viktoria skov Dato 14/03-24, 18:17
Citat fra: Frank Poulsen Dato 14/03-24, 18:11Hov, det var jo et helt forkert link!!!!

Der var jeg ik lige vågen. Her er det rigtige.

https://www.sn.dk/kalundborg-kommune/koe-i-sneglefart-buspassagerer-maa-staa-endnu-tidligere-op/?fbclid=IwAR1tH30_4uIEFaFjzjaqPGD9RHOX8gBVcDWGn5eSXUbIniBOkY0Rnn0-0uA

Kan en se hvor meget rejsetiden bliver nu?

Jeg er helt fristet til at beregne en køreplan, for litra ET mellem Slagelse og Kalundborg, og smide den til pressen sammen med lidt tekst.
Mon ikke man kan få 50% eller mere i reduktion?

Jeg var ret skeptisk for om det skulle være muligt, men mens jeg skrev kommentaren blev jeg faktisk mere optimistisk.

Slagelse-Høng tager 11 minutter (eller 10 minutter - af en eller anden grund varierer det afhængigt af tid på dagen) for at tilbagelægge 12,7 kilometer. Hvis man genåbner banen præcist i det gamle tracé, bliver den fulde længde 41,2 kilometer. Hvis man så bare ganger op, får man et meget groft overslag på 35 minutter for at køre hele ruten, en køretidsreduktion på 37 %, hvilket stadig er hæderligt, men altså ikke helt de 50 %.

Det er så en gennemsnitshastighed på 70 km/t inklusive stop, hvilket lyder meget normalt for en enkeltsporet regionaltogsstrækning. Især når man skal have to krydsninger undervejs; en i Høng og en (formentlig) i Jerslev. Jerslev ligger godt nok lidt for tæt på Høng til at være optimal som krydsningsstation, men alternativet er at skulle anlægge en ren teknisk krydsningsstation uden passagerudveksling 2-3 kilometer nord for Jerslev.

---

En bedre ide tror jeg kunne være at banke tophastigheden væsentligt højere op, op til omkring 160 km/t, og eventuelt ændre linjeføringen for den nordlige del af banen så den går syd om Værslev før den tilslutter til Nordvestbanen - man vil skulle bygge cirka 1,2 kilometer ekstra bane og igennem mere kuperet terræn, men man undgår et par skarpe kurver og gør den kørte strækning Slagelse-Kalundborg cirka 1,4 kilometer kortere. Så kunne man måske presse den samlede køretid ned under 30 minutter, og klare sig med én enkelt krydsning i Gørlev.

27½ minut kan måske godt lade sig gøre. Så skal man nok droppe stoppet i Jerslev og nøjes med Slagelse - Høng - Gørlev - Kalundborg Øst - Kalundborg.

Kalundborg... Novo
Af 1993matias, Kh. 15/03-24, 10:13.
Og en endnu større fordel ved en jernbane kontra bus er, at jernbanen ikke holder i kø på landevejen  ;)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Kalundborg... Novo
Af Frank Poulsen. 15/03-24, 19:34.
Det er præcis det der har været min pointe gennem lang tid. Og jeg ville jo så mene man skulle køre regionaltoget helt fra Nykøbing Falster den vej, og gerne med en sløjfe fra Glumsø til Sorø, så man kører uden om Ringsted. Men i første omgang kunne man jo "bare" forlænge regionaltogene der i dag slutter i Slagelse fra Lufthavnen til at køre til Kalundborg. Novo vil da nok også sætte pris på direkte tog til Lufthavnen...

Kalundborg... Novo
Af Krabsen. 15/03-24, 19:57.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 15/03-24, 19:34Novo vil da nok også sætte pris på direkte tog til Lufthavnen...

Mit gæt er, at hovedparten af de medarbejdergrupper, der flyver i tjenesten, ikke sidder i Kalundborg..

Kalundborg... Novo
Af Jens Hansen. 15/03-24, 20:48.
Ja spændende tanke.

Og prisen - det vil nok koste mindst 1 milliard for infrastrukturen alene.

God weekend

JH

Kalundborg... Novo
Af Frank Poulsen. 15/03-24, 21:03.
Ja, 1 milliard. Er det så meget endda, kontra så meget andet i veje og anlæg og tilskud til dit dut og dat.

Kalundborg... Novo
Af Mads. 16/03-24, 08:43.
Citat fra: Jens Hansen Dato 15/03-24, 20:48Ja spændende tanke.

Og prisen - det vil nok koste mindst 1 milliard for infrastrukturen alene.

God weekend

JH

Set over et langt liv, er det jo blot en dråbe i vandet.

Kalundborgmotorvejens 3. etape som netop er påbegyndt, koster ca. 1,9 mia kr.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4

Jernbanebøger

Der kommer flere tog

Der kommer flere tog. Pris 270 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak